Kejsarsnitt?
Har tidigare sagt att jag absolut inte vill ha barn, och om jag nu ska ha nåt så ska det absolut inte komma ur min kropp!
Hmm… Har börjat fundera lite på sistonde iaf så..
Jag har väldigt (läs gigantisk) stor födsloskräck. Hur är det med kejsarsnitt? Är det något man kan få? I så fall.. för & nackdelar?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

jag har hört att man kan välja detta men på vissa sjukhus kan man då få betala lite själv.

Om man lider av extrem förlossningsrädsla så kan man få snitt, men de kommer antagligen först att ge stödsamtal osv för att försöka att bearbeta det. men om det inte går så kan du förmodligen få snitt
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Så jag måste gen9omgå massa sån skit innan.. Huvva..
// Emma, aka Althea
Det blir inte lätt med att få kejsarsnitt. De säger att det är bättre att föda normalt. Jag hade ochså gärna gjort det, men eftersom under båda mina förlossningar så har det inträffat komplikationer har man fått avsluta det hela med kejsarsnitt. Man har mera ont efter än vad de har som har fött normalt, för det är trotts allt en stor operation. Sedan får man ett är som man kommer att ha hela livet. Jag hade ont i flera månader efteråt och det tog lång tid inan jag kände mig helt återställt. Sedan får man ju inte bära något tungt heller på en månad.
När man går genom en vanlig förlossning så är det ju smärtsamt. För vissa är det jätte enkelt att föda för andra är det svårare. Jag var ändå i ett starkt värkarbete med mitt andra barn och då hade jag bara lustgasen som bedövningsmedel. Den hjälpte mig mycket. Även om det verkar var skrämmande att föda normalt, så kan man nog inte till 100% veta hur det blir i slutändan. Jag är glad att det finns kejsarsnitt i dagensläge när det händer saker som gör att det måste få ut barnet snabt.
Om jag skulle få välja så skulle jag nog ha valt att föda på det naturliga sättet.

Tack för svar =)
// Emma, aka Althea
Jag har fått kejsarsnitt pga av förlossningsrädsla båda gångerna, denna gången till och med godkänt innan jag blev gravid… Så om du är rädd så kan du få komma och prata innan du ens är gravid, det känns absolut mindre stressande denna gången då jag redan visste innan att jag skulle få snitt.
Det ärolika hur man mår efteråt, jag delade rum med en som sprack rejält och jag var snabbt mycket piggare än vad hon var. Samtidigt kan man må toppen mycket snabbare efter en vaginal förlossning.
Jag tycker det är bra att läsa in sig på förlossningar innan, då menar jag inte vanliga förlossningsberättelser utan mer faktamässiga böcker. Ska se om jag kan tipsa om ett par lite senare idag.

Tack Anso =)
// Emma, aka Althea
Vilken kväll som helst kanske är bra, blev utan internet…
Den bok jag läst som gjort mig mer possitiv till vaginala förlossningar är:
Att föda av Grudrun Abascal
Boken har också en sektion om förlossningsrädsla, dessutom tipsar hon om en bok för förlossningsrädda som jag inte ännu har läst:
Rädd att föda - Din väg att våga avNicole Silverstolpe och Leni Söderberg
Jag var på aurora-samtal första gravidteten och jag tänkte också att vad jobbit gå och öertala någon om att man är tillräckligt rädd för att få snitt… om det går betalar jag hellre typ. Men jag tyckte det var jätebra, den barnmorka jag pratade med var underbar och jag kände mig inte alls knäpp eller dum utan bara som en riktig människa då jag pratade med henne. Däremot är det viktigt för dom att presentera vad en vaginal förlossning är och vilka alternativ man har under och innan (man kan till exempel få bli igångsatt). Skriva förslossningbrev. Få in sina önskemål i journalen, undvika att få dom ifrågasatta osv. Man kanske inte vill börja med att behöva förklara sig då man kommer in för att föda utan att allt flyter bra och man känner sig trygg hela vägen. Ju mer du vet om vaginala förlossningar och kejsarsnitt innan du går dit destå bättre kan du argumentera för vad du vill också oavsett vad du kommer fram till att du vill. Jag har inte mött någon inom vården som ifrågasatt min rädsla utan bara personal som försökt hjälpa mig överkomma den! (naturligtvis finns det dom som inte blivit hjälpta på ett önskvärt sätt… tyvärr finns det alltid något rötägg som kan råka i ens väg).
Vill du läsa en bok om kejsarsnitt så har jag läst denna och tyckte den fungerade utmärkt som förberedande för mig:
Kejsarsnitt (En handbok från vi föräldrar) av Viveka Holmertz
Jag tycker alla gravida borde få mer information om kejsarsnitt, det är ofta väldigt traumatiskt om man måste stqlla om från vaginalt till snitt under pågående förlossning eller väldigt sent i graviditeten.
Något som är bra att veta i sina kontakter med "förlossningsvården" (hela kedjan från BM på MVC till förlossning) är att du kan be att få en annan person utan att det uppfattas som konstigt. Trivs du inte med tilldelad personal, be att få byta! (på bb upplevde jag ingen relation till någon personal så jag uppfattade inte behovet att kunna byta där så stort, men det är säkert möjligt)
Jag vet i alla fall hur det är, min rädsla fördröjde vårt barngörande i flera år…

jag väntar iaf på tid till aurora gruppen har hört att dom ska vara kanon=)
jag var själv otroligt rädd för att föda normalt INNAN jag blev gravid. Men när jag väl blev gravid och läste detta "Nackdelar med en kejsarsnittsoperation är risken för medicinska komplikationer som blödningar, infektioner och blodproppar, att det gör mer ont efteråt, att man får ett ärr på magen, och att risken för komplikationer i samband med nästa graviditet ökar. Dessutom brukar barnet ofta må sämre efter ett kejsarsnitt och oftare ha problem med andning." kände jag att det var mer ok att föda normalt. Sedan är jag så nyfiken att jag tror jag dör så jag vill bara att pyret ska komma ut så jag får se ve han/hon är :)
Hur som helst, lycka till och hoppas det blir som du själv vill

#10 jag kände precis som du gjorde. Sen så vill jag inte ha sönde rmin kära tatuering som ligger tvärs över snitt-stället :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se