Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 1460 ggr
dcos
0

Vad läsa??

Hej. Jag är (ännu) inte medlem här, men min fru, Anterrabae, är.

Vi skall ha barn i juni, och jag skulle vilja ha tips om vad som är bra att läsa, så att jag är väl förberedd. Det som gör vår situation lite speciell är att min fru inte är frisk. Hon har bl.a. diabetes och en reumatisk diagnos. Vår läkare på SMVC säger att varje vecka mer än 32 är bonus…

/David.   Fundersam

FerretCrow
0

oj ja jag vet inte alls vad du kan läsa men jag hoppas på att allt kommer att gå bra för er och bebisen. lycka till

Hannapanna
0

Oh grattis till bebisen och hoppas de går bra!

några tips kan vara:

Ett barn blr till - Lennart Nilsson
Du ska bli pappa - Dick Sundevall

Sen vet jag inte om de finns nå böcker om just gravid med diabetes eller sånt tyvärr.

dcos
0

Tack för svaren.

#2 "Ett barn blir till" har vi redan. Den är bra. "Du skall bli pappa" skall jag kolla upp.

miwi
0

hej

om hon är reumatiker, så blir hon väl ordentligt kollad hos reumatologen och specialmödravården? diabetesen kan vara värre, men iallafall jag ,och många med mej av reumatiker ,mår bättre under graviditeten. gå in på reumatikerföreningens hemsida , där har du diskussionsforum för gravida med reumatism. bra att ta till när man behöver tips o råd.

dcos
0

Tack för tipset miwi!

Hannapanna
0

Att vänta och föda barn - Sheila Kitzinger  <--- står en MASSA i den.

Mammapraktika - Leni  Söderberg

kitty
0

rekomenderar starkt Du ska bli pappa och Du är papap av Dick Sundevall presic som hannapanna skrev..köpte dom i rpesent till min sambo.. otroligt bra och härligt skrivna böcker..

clivia
0

läs Att föda av Gudrun Abascal, en grundlig genomgång av precis allt som kan hända under en förlossning och massor av fakta. Sundevalls böcker kan nog också vara bra, jag tycker det är lite mycket machosnack om "din kvinna" o.s.v. men det är väl bara att testa om du gillar den.

Mer medicinska aspekter vet jag inte någon bok som täcker, du kanske kan vända dig till Reumatikerförbundet t.ex. och höra om de har något specialmaterial om reumatism och graviditet.

Gå till bibliotekets föräldrahylla och botanisera! Lycka till!

FerretCrow
0

haha all dessa tips ska jag skriva ner sen ska det lånas på bibblan imorgon kan jag ju lova=)

Hoppfull
0

Uppdrag pappa: av Kühlhorn, Paul

Koka makaroner: om att bli pappa av Nilsson, Johan

Har inte läst dem själv… men bra att ha lite att välja på :)

Grattis och lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anso74
0

Vi fick vårt första barn v28+0 och rekommenderar att du kollar på tex prematurföreningens sidor:

http://www.kanalen.org/vitidiga/

Där kan ni säkert komma i kontakt med föräldrar i ert område. Det skiljer en del mellan vården beroende på vilket sjukhus man föder sitt barn, det kan vara bra att veta.

Dom har säkert tips om bra böcker också, jag önskar jag hade haft chansen att läsa något om prematurer innan… 

Sedan så är risken stor att man måste föda med snitt så en bok om kejsarsnitt är bra att läsa för båda föräldrarna. Sedan skulle jag be om ytterligare information om vad som brukar skilja en prematur födsel mot en normal födsel. Snitt kanske redan är aktuellt pga reumatismen?

Diabetes vet jag inte hur det påverkar mer än att fullgångna barn oftast är lite större och kan behöva tilläggsmatas och kontrolleras extra och eventuellt ligga ett par nätter på neonatalavdelningen.

Önskar er lycka till och att ni får i alla fall non bonusvecka!