Bil-råd
Hej. Ganska ny här.
Så här ligger det till: I juni får vi tillökning, och därmed så behöver vi också byta bil. Vi har en massa önskemål och några krav (krav: plats för barnvagn och resväskor, Lätt att kliva i och ur, eftersom min fru är reumatiker. Önskemål: Miljöbil, Disel - högt vridmoment till vår branta grusbacke, gärna bekvämt för fem personer…)
Kan ni hjälpa mig med råd och tips. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter med era bilar?
David.

vi har en fiat marea weekend som faktiskt är skit i det mesta förutom en sak när det kommer till barnvagnar.
där finns en "lem" man fäller ner i bagageluckan så man slipper förstöra både bil och rygg.

Någon miljöbil har jag ju inte.
Men jag har en opel Astra kombi som jag tycker är riktigt bra.
Den är rymlig, bra att lasta i och billig att köra, drar 0,7 och det brukar var oavsett hur jag kör och hur lastad den är.
Har lyckats att köra en 120*200 säng i bilen med bagageluckan stängd. :)
Sedan finns några tråkiga opel fel, som att RGE-ventilen sotar igen då och då. Men den är billig att äga i övrigt så det är okej.
Vi har en Citroen Xsara Picasso. Mycket barnvänlig.
Den är högre att kliva i och ur, jag som är 157 cm sätter rumpan på sätet stående (förstod du hur jag menade?).
Det är fåtöljer fram och 3 fristående säten bak. Sätena bak går att skjuta from och tillbaka samt vinkla ryggstöden…separat från varandra…
Bakluckan är rymlig men om mer plats behövs tar man enkelt ur 1, 2 eller 3 stolar bak.
Vi har en mellanstor hundbur i bak och får då plats med 6 st papperskassar från Ica brevid. Ikeas största kassar tar naturligtvis mer plats. Vi får lätt plats med vagnen brevid buren.
Den enda nackdelen, som jsg ser det, är att det inte är en turbo men helt ärligt är det mitt eget fel, jag kollade inte upp vilken storlek på motor det fanns när vi bokade bilen. Billig i inköp var den, ca 165 000kr totalt, sprillans ny.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

vi bytte precis till en peugeot 307 sw, kombi. som reumatiker upplever jag den hög och bra, man slipper att dra sej upp ur den , utan glider bekvämt ur den, gott om plats för benen både fram och bak, 3 separerade stolar bak, så gott om utrymme där , stoooor bagagelucka och en dröm att köra.
men lycka till, det är ett djungel därute, det tog oss ett halvår att besluta oss för en bil..
Tack för tipsen. Det är myckert att tänka på…
#3 Kör en citroën C3 nu och gillar franskt… Har faktiskt inte kollat på Xsaran på flera år, måste göra det nu.
#4 En av mina kusiner har en 307 sw. Den verkar bra. Skall kolla mera :)
vi har precis köpt en ford focus flexifuel som känns bra hittills fast vi inte har testat med barnvagn och så. Men det är stort bagageutrymme. Och hur den är att kliva i och ur för en reumatiker vet jag inte - men jag är nog så ovig nuförtiden och denna är bra mycket lättare att komma ut ur än vår "skrotis", en volvo 460.
Min enda invändning är att det är lite bullrigt i bilen, men då somnar väl bebben gott.
#3 Var och provkörde Xsara Picasso igår. Den har helt klart seglat upp som favorit. Storlek och möjligheterna verkar enastående, trots att den bara väger ca 200 kg mer än en C3.
Förvisso ingen miljöklassad bil, men man får plats med både barnvagn och annan packning + fem åkande, och så fungerar den bra för min reumatiker till fru.
Att det sen så ingår ganska mycket lull-lull som standard är ju ingen nackdel det heller. En disel, som jag önskar, betingar ca 175.000-180.000 kronor. Liknande funktion och praktiskhet på andra bilar som jag jämfört med verkar kräva minst 25.000 kronor mer.
Har även varit inne på Citroënakuten och läst om Xsaran. Det är övervägande goda betyg där med.
Får se vad det blir till slut…