Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3919 ggr
Telefonkontakt
2008-01-30 18:27
0

Cola-beroende...

Man ska som bekant dra ner på koffeinet när man är gravid.. Men mitt problem är att mitt cola-beroende är värre än någonsin nu.. Delvis pga nedstämdhet, jag är en tröstcoladrickare… Jag kan inte stå emot suget, utan jag går och köper en flaska och häller i mig.. Jag vet att det är fel..

Men vad exakt är det jag gör mot mitt barn när jag dricker cola?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

DG
2008-01-30 22:21
0

Nyligen så kom det ut en ny undersökningen som påstog att koffein ökar missfallsrisken upp till 5 månader i graviditeten.

Jag har själv inte druckit cola får många månader men några månader sen  blev jag fast igen. Men förut drack jag 2 liter om dagen, nu dricker jag inte varje dag och oftast 0,5 liter.

Jag tror inte det finns någon undersökning vad koffein kan orsaka men jag skulle nog rekommendera att du försöker inte dricka överdrivet mycket.

Telefonkontakt
2008-01-30 23:19
0

jag står emot så mycket jag kan, men när suget är för stark så kan jag inte stå emot.. blir varannan dag oftast och då dricker jag så mycket som finns. idag har jag druckit 1 liter ungefär… >.<

CarolaCarro
2008-01-31 01:05
0

Jag drack vet inte hur mycket cola under min grav.. Men har en liten söt son här hemma.. Cola dricker ja dagligen för vårat vatten smakar urk..

CarolaCarro
2008-01-31 01:06
0

1,5l upp till 2l dagligen drack/dricker ja..

AlbaStiffler
2008-01-31 10:07
0

"Forskarna fann att risken för missfall ökade i proportion till koffeinkonsumtionen, oavsett om koffeinet fanns i kaffe, te eller andra drycker. Kvinnor som fick i sig 200 milligram koffein eller mer per dag löpte dubbelt så stor risk att mista sitt foster jämfört med kvinnor som undvek koffein överhuvudtaget. 200 milligram motsvarar ungefär fyra deciliter kaffe eller sju deciliter te. "

Läs hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1670237.ab

Här finns tabeller på hur mycket koffein olika drycker innehåller:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

Så det är bara börja pimpla sockerdricka istället för cola för er colaberoende… :)

Telefonkontakt
2008-01-31 13:30
0

#5 det där har jag läst, men jag tror inte riktigt på sånt.. Men dragit ner har jag gjort..

Lenore
2008-01-31 13:41
0

#6 Hur kan du INTE tro på det? Det står till och med på livsmedelsverkets hemsida:

Kaffe och te

Tills vidare rekommenderar vi gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml).

Lenore
2008-01-31 13:45
0

Förresten jag kom att tänka på att man nog kan få hjälp med beroenden av barnmorskan. Vet att jag har läst att dem kan hjälpa en att sluta med rökning, snus och även droger, och då kan dem säkert hjälpa dig med ditt colaberoende också! Fråga och se vad dem kan göra!

AlbaStiffler
2008-01-31 14:28
0

#6> Vad för "sånt" tror du inte på? Vetenskapliga studier?

Jag skulle iaf inte vilja sitta och vara eftersmart om jag förlortat mitt barn pga koffeinintaget. Det är en sån liten uppoffring som gör så mycket. Visst, det kan såklart vara svårt att bevisa att ens missfall (om manskulel få ett sånt) beror på ens koffeinintag, men varför gambla? *snällt menat*

Tänk på en sak, det kan ju vara sockret du är ute efter åxå som du är beroende av. kanske funkar det lika bra att mätta det suget med en dryck utan koffein? men jag håller med om att cola är cola, skitgott! *dreggel* :)

Telefonkontakt
2008-01-31 14:33
0

Som jag nämt tidigare på iFokus så är det ju inte bra att röka på heller under grav för de och de och de kan hända. Mamma rökte på dagligen med mig och bror, och det är inga fel på oss. Så jag tror inte på att minsta illa man gör är farlgt, självklart så tror jag på att man inte ska överkonsumera saker men amfetamin är väl så mycket farligare än lite koffein? Mamma gick på amfetamin tills hon upptäckte att hon var gravid , och det var ju några veckor in i graviditeten på oss båda.

När man har erfarat sånna saker så tror man inte riktigt på att allt är farligt i lagom dos. Kaffe har jag slutat dricka helt för säkerhetsskull. Jag undviker ju också saker. Men nästan allt är i för säkerhets skull inte för att jag tror på det.

AlbaStiffler
2008-01-31 15:14
0

I det enskilda fallet är sällan statistik tillämpbar, men i det stora hela är den absolut det. Att ange belägg som att det är ok att röda för att "jag blev ju normal" är det mest oigenomtänkta man kan säga (menar inte att starta krig :) ). Jag har själv en korkad syster som rökte genom sina 3 graviditeter. I den första sa hon precis som du att "det blev ju inget fel på mig och min mamma rökte ju under graviditeten med mig". under den andra och tredje sa hon "det blev ju inget fel på 1a barnet". Att det sen visat sig att samtliga barn varit starkt nikotinberoende som spädbarn blundar hon för. Att barnet skrek och var allmät "svåra" första året blundar hon åxå för. Att 1a barnet är efter i utveckligen (han är nu 6) och knappt kan prata blundar hon för. Att 2a barnet är helt hyper (en flicka med svåra koncentrationssvårigheter) blundar hon såklart för.

Visst, det är svårt att säga att dessa konstigheter med hennes barn beror på hennes rökning, men det är åxå dumt att blunda för det! Själv skulle jag aldrig våga utsätta mina barn för tanken  att "det händer inte mitt barn eftersom jag själv klarade det". vad är det som säger att jag/du klarade det? Vem vet hur vi hade varit om våra föräldrar inte rökt mm? Kanske hade du/jag itne haft de problem vi hade när vi var små?! Vågar man gambla? tycker det är rätt egositiskt… men men, valet är fritt om man inte vet bättre!

(hoppas du inte tar mina ord alltför hårt, gillar dina inlägg i övrigt, men håller inte med dig i denna Cool )

Lenore
2008-01-31 15:18
0

#10 Jag håller verkligen med dig om att det mesta nog handlar om att det blir farligt vid överkonsumtion. Jag tycker det är lite hysteri just nu kring allt man ska och inte ska äta, men jag tycker ändå att man ska göra så gott man kan för att undvika dem "farliga" sakerna. Det handlar ju bara om 9 månader (plus den tiden man ammar) och den lilla tiden i livet tycker jag att man kan avstå från sånna saker.

Vad gäller att du och din bror blev friska fast din mamma tog droger; Givetvis är det inte alltid så att det går "fel", och bara för att det gick bra för din mamma så betyder det absolut inte att det gör det alla gånger, och att börja betvivla att sånt (inte bara droger) inte är så farligt som folk säger tycker jag verkar dumt! jag förstår inte hur man kan ta risken!
Sen är det inte lika farligt att ta droger, att röka, dricka alkohol osv i den tidiga graviditeten (förutom koffein som ökar risken för missfall, finns säkert andra saker också), så din mammas drog(miss?)bruk var nog inte så farligt för fostret.

Telefonkontakt
2008-01-31 15:43
0

#11 Det handlar ju mäst om att inte äta/dricka för mycket, men i lagom dos tror jag att det kan funka med nästan allt (inte alkohol och droger, skulle aldrig falla mig in) Men förr så drack man ju kaffe och visste inte att det var farligt, man åt fisk och ost och allt sånt. Men det föddes friska barn. Det är det jag menar.

Jag skulle aldrig blunda för om mitt barn blir sockerberoende. Jag har ju dragit ner på sockret så in i hel…. Men angående mitt coladrickande, som jag också har dragit ner på, så handlar det inte om att jag sitter och häller i mig cola hela dagarna, utan står emot suget tills jag inte klarar det längre.

#12 Min mamma brukade droger hela graviditeterna. Fast hon gick över från "starkare" till "svagare" om man säger så..

---

Visst, det finns ju enskilda fall, men som jag nämde tidigare så åt och drack man ju förr somvanligt och det föddes friska barn. Det är ju först nu på senare tid som det är sån hysteri för allt. Det är det jag inte tror på.

Telefonkontakt
2008-01-31 15:44
0

Föresten, jag har fortfarand einte fått svar på vad koffenet gör med barnet.

Lenore
2008-01-31 15:55
0

Koffein ökar risken för missfall (speciellt tidigt i graviditeten) och ger lägre födelsevikt för barnet. Ska se om jag hittar länken där jag läste det.

AlbaStiffler
2008-01-31 15:56
0

#13> Bra, förstod att du menade i vettiga mängder. Tror åxå att små doser av cola och kaffe/te kan vara helt ok. men det som den där rapporten sa var ju att så lite som 2 koppar kaffe om dagen redan där var farligt, vilket var bra mycket midnre än vad jag trodde iaf! :-0

En sak om förr i tiden… vad är det som säger att de inte hade fler missfall då pga att de ite visste bättre angående kosten? Har inge statisitik på det, orkar inte söka och vet inte om det finns (det gör det säkert), men det är säkerliegn rimligt att dödligheten bland foster var större förr om man inte visste bättre.

Hittade en annan intressant artikel, lite i ämnet vi just snackar om… Dvs att tex rökning man utsatts för som liten kan påverka barnet även senare i livet. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_259055.svd Intressant.

Lenore
2008-01-31 15:59
0

"Överdriven koffeinkonsumtion anses ha en negativ inverkan på fertiliteten.
Förutom detta så har ett nordiskt projekt med syfte att ge kunskap om eventuella risker med intag av koffein under graviditeten har nyligen avslutats. Resultatet av denna utvärdering är att det förefaller troligt att relativt höga intag av koffein kan öka risken för missfall - speciellt tidigt i graviditeten. Möjligen kan också ett högt koffeinintag öka risken för tillväxthämmande effekter på fostret, vilket skulle kunna medföra en lägre födelsevikt. Denna effekt är dock troligen liten och därmed sannolikt av mindre betydelse för barnets hälsa.
Men de nordiska experternas uppfattning är att intaget av koffein under graviditeten bör begränsas. "

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=15

Telefonkontakt
2008-01-31 16:00
0

#16 Sen så finns de tju missfall man får som är bra att man får, för att det är något allvarligt fel på fostret..

Ska ta och läsa.. Usch vad sugen jag blev på cola nu. Tur att jag inte har pengar och sambon kommer hem vid 18.30 ;)

Telefonkontakt
2008-01-31 16:02
0

#16 det där var ganska läskigt. jag är uppväxt som passiv rökare och var beroende av det :(

FerretCrow
2008-02-01 00:10
0

jag tror inte det är någon fara. skulle du dricka för mycket tror jag själv att magen säger ifrån genom att du kräks eller får magont. det gör iaf min mage

Telefonkontakt
2008-02-01 13:34
0

#20 Okej. Nu är jag suge på kaffe.. Kommer att bli jättesvårt när jag ska jobba på förskola på måndag och 2 veckor frammåt när de kommet att fråga om man vill ha kaffe :(

CarolaCarro
2008-02-01 14:54
0

#21 De är väl bara och dricka kaffe om du vill ha?!

Telefonkontakt
2008-02-01 20:14
0

#22 massa koffein. Undviker ju så mycket som det går. Colasuget är värre än kaffesuget :P

CarolaCarro
2008-02-01 20:28
0

Ja se ingen fara med och dricka varken kaffe eller cola.. MIn lilla överlevde i magen trots de..

FerretCrow
2008-02-01 23:13
0

nej varken cola eller kaffe är någon fara ,alla jag känner har drucke detta under graviditete och även jag själv och min barnmorska säger att det är inget man ska bry sig i. visst ska du inte dricka flera liter kaffe om dagen men som sagt så är det mindre koffein i cola än vad det är i kaffe. och min barnmorska har sagt att det är inte farligt så länge jag inte dricker 2-3liter kaffe om dagen.

MIRJAMI
2008-02-04 03:35
0

Jag har en koppis som inte drag coca-cola vanligt viss, men under sina graviteter så blev hon helt tokig i det. Ibland så är det bara så att man kan inte stoppa det utan måste. Jag vet inte om barnet kan ta ska ut av koffeinnet.

AlbaStiffler
2008-02-06 14:03
0

#26> Läs inlägg #17 och de andra länkarna i tråden så ser du hur skadligt koffeinet är! :)

#25> ärligt talat, om du läst all info som står i forkningsrapporter och din barnmorsak ändå säger emot dessa, då skulle jag byta barnmorska. Precis som det finns dumma männsikor så finns det ju dúmma barnmorskor. Sen är det ju uppt ill en själv hur man vill tolka infon och vad man vill att infon/faktan ska betyda… Om jag vore du skulle iaf jag bli lite orolig om min barnmorska sa att farliga saker inte var farliga! :-O

CarolaCarro
2008-02-06 14:25
0

27# Min son blev dock inte skadad av cola..

AlbaStiffler
2008-02-06 14:35
0

#28> Hur vet du det? :-D Är beviset endast det att han lever eller kan du bevisa att inget av de svårigheter/problem ditt barn haft kan härledas till koffeinet?  (antar att ditt barn precis som alla andras haft några problem/svårigheter) Nä, vad jag menar är att det är såklart svårt att bevisa att barnet lidigt av ens beroenden, men det är samtidigt svårt att bortse och blunda för dem. läs det jag skrev i #11 så förstår du vad jag menar! :)

Kanske hade du tur så att inga av dina laster påverkade ditt barns välmående, men det jag har svårt att förstå är hur man kan ha mentaliteten "det blev ju inget fel på XXX, alltså är det OK"… Men kanske är det för att jag är lite för mycket naturvetare och tekniker som ´jag tycker så… *ler snällt*

FerretCrow
2008-02-06 15:42
0

#27 öhh ja men varför säger du alla 6 barnmorskor jag pratat om samma sak??? ja dumma människor finns det, är du barnmorska kanske? har även pratat med dom på sjukhuset på kvinnokliniken om detta. som sagt kan man dricka kaffe och cola men man får ju göra det med måtta…

AlbaStiffler
2008-02-06 15:58
0

#30> Nope, jag är inte barnmorska, men jag kan läsa och därmed ändå ha kunskaper! :)

Du lixom jag vet ju hur det är med illrar och veterinärer, dvs att veterinärerna inte alltid har toppkoll på vad som gäller med vård för illrar. kanske är det samma sak med vissa barnmorskor, att de inte är pålästa på alla nyaste rön och forskningsrapporter? Just vad gäller koffein var ju detta en ny rapport som kom ut bara för några veckor sedan. :)

Linda
2008-02-06 17:10
0

Finns studier i pågående stadie som påvisat koppling mellan koffein och adhd etc.

Klart att med måttliga mängder är det i regel ingen fara.

Men när jag väntade min första dotter så levde jag på kakor, bullar, chips och cola och tyckte att nu minsan kunde jag bpassa på och frossa.

Jag gick upp 40!! kg med bristningar så svåra att jag valde senare att göra en magoperation.

Min dotter hade väldigt högt blodsocker när hon kom ut och var väldigt skrikig det kan mycket väl varit så att hon var sockerberoende.

Drogmissbrukande mödrars barn visar alltid i regel abstinens när de kommer ut och väldigt ofta väldigt oroliga.

När jag fick min son 2 månader för tidigt låg han i samma sal som ett barn som jag misstänker starkt att den hade abstinens, modern gick och kedjerökte (barnet hade låg födelsevikt) och mamman fick följe med en social as. vid hemgång.

Klart att man inte ska "oroa" upp sig över allt men tänk på att det är så erhört kort tid som du väntar ditt barn.

Varför inte passa på och ge den en god start med långa friska promenader så att du orkar förlossningen bättre samt ta hand om dig själv med nyttig mat.

Även du själv mår bra att inte ha ett beroende.

Vänligen/Linda

ps#31 Visst är det så nya rön är inget alla tar till sig, jag har själv arbetat i vården och vet vad segt det kan vara.

Telefonkontakt
2008-02-06 17:16
0

#32 Ojdå, det lät inte så roligt.. Jag står ganska still i vikte, gått upp ett eller två kilo, vecka 17 eller 18 imorgon.. Sockret har jag dagt ner på, men när kroppen skriker för mycket så är det svårt att stå emot..

Jag lagar mat själv och köper inte halvfabrikat, utan gör från början och har aldrig socker i maten.. Så då vet jag vad jag får i mig. Men när det kommer till frukost så började kilen kpa hem oboy, och nu dricker vi det varje dag (nej, det ska bli slut på det när den påsen är slut) och sen så kanske det blir lite onyttigheter.. Men mindre än förut. Usch.. Det är svårt att "sluta" när man är sockerberoende själv..

CarolaCarro
2008-02-06 18:22
0

29# Ja du kom du hit och drick vårat vatten iställe.. Då har han säkert fått men för livet om ja hade druckit de..

FerretCrow
2008-02-06 22:41
0

ja men som sagt det är från person till person om dom vill göra som linda berättar ayy hon gjorde eller om dom vill ta det försiktigt tyvärr kan man ju inte hindra någon. tyvärr finns det ju folk som både dricker alkohol,röker och tar droger medans dom väntar barn

Zahara
2008-02-08 14:13
0

jagb fick tippset av min barnmorska att leva som vanligt och ät drick vad jag ville (ej alkohol då förståss)! Jag har en egen filosofi :) är det meninget att barnet ska  födas sitter det kavar även om du hoppar framför tåget! Lev må bra! själv dricker jag mängder av the/kffe var dag minst 7 koppar! och sen röker jag med! Ajaj säger alla men jag mår bra och bebis lika så! Mitt tipps :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Telefonkontakt
2008-02-08 16:52
0

#36 hmm.. tror du inte att barnet föds koffeinberoende även fast allt annat går bra? inte kul med ett barn som har abstinens precis.. *syftar på hur jag var när jag hade abstinens som bebis*

FerretCrow
2008-02-08 17:04
0

#36 håller med dig helt där men jag avstår från alkohol och rökning. och anser att missbrukar man ska det även avstås.

Zahara
2008-02-11 14:36
0

jo men håller med er två är åvanför till en del men av cola(koffeinet) tror jag du får upp i stor dos om den ska bli beroende…själv hade jag tänkt vara ökfri till födsel men det är för min egen skull då jag har fått veta att lungerna är kass! alkohol och knark kan man vara utan annars lev som vanlig så du mår bra så tror jag barmet mår bra med :)

FerretCrow
2008-02-11 18:30
0

#39 varför inte fortsätta vara rökfri efter förlossningen oxå?

kitty
2008-02-12 19:34
0

vill bara nämna att intag av kaffe och Te minskar järnproduktionen i kroppen så tar man inga tillskott ( och i graviditeten är det vanligt att man normalt har en underproduktion) så får manlätt järnbrist..hur detta påverkar barnet vet jag inte

jag ahr lagt ner med kaffe, te och all alkohol, kör inte ens glas vin, klarar mig utan det

dock har jag inte lyckats lägga av med ciggen.. röker i snitt 2 om dagen ungefär..innan rökte jag misnt ett paket så lite nöjd är jag , men jag klarar inte av att släppa dom 2..

hoppas inte jag får amsssor av påhoppp om vad det gör med bebisen osv.. klarar mig utan det

Telefonkontakt
2008-02-12 19:50
0

#41 Jag är stolt över att du dragit ner så mycket. :)

FerretCrow
2008-02-12 21:56
0

#41 ja det är otroligt starkt av dig att bara lyckas dra ner=) men fortsätt kämpa så blir du helt rökfri. oftast är det jobbigast på morgonen och efter mat.

men det med järnet tror jag inte riktigt på, det är absolute inte bar för barnet om man får järnbrist men jag dricker mycket kaffe men så länge man tänker på att äta saker med järn texempel havrefras flingor. messmör persilja eller köpa järntillskott på apoteket om man inte kan äta dessa saker så är det ingen fara.

Zahara
2008-02-16 13:33
0

#40 Självklart hade jag ju tänkt skipa ciggen helt även efter förlossningen annars r man ju dum ju :) är nu idag nästar rökfri! 3 om dagen så snart är målet nått :)

kitty
2008-02-16 21:43
0

idag är min första heldag utan cigg och jag r faktiskt inte det misnta sugen :)

skrollan
2008-02-17 20:23
0

Jag träffade en tjej igår som var gravid, frågade jag om han färgar håret under graviditeten och det gjorde hon, hennes barnmorska sa att det inte skulle vara någon fara med bäbisen just att det kunde bli fel med blekningen bara. Men som hon sa, se alla artister som färgar och stilar sig hela tiden utan problem.

men rökning är absolut något jag själva aldrig skulle göra under en graviditet! Då kan man väl lika gärna dricka alkohol också om man ändå röker.

#36 fast det där förstår jag inte, eftersom att det inte ens är bra att röka även om man inte är gravid, hur kan man då leva på som vanligt och göra det när man ÄR gravid? Då skadar du två personer, dig och din bäbis.

Telefonkontakt
2008-02-17 20:34
0

#46 för mig så tar färgen inte lika bra, så jag måste bleka liiite och färga svart igen, är lite rödd igenom, ganska fint med det passar inte med löshåret som är helsvart :P

skrollan
2008-02-17 20:38
0

okej, spännande. undra hur det skulle fungera på mig, man kan inte låta bli att undra eftersom man hör så mycket :) men jag tror jag ska försöka få fram min vanliga hårfärg så jag slipper färga eller ha utväxt, jag tycker det är så tråkigt att färga nu, men vill så gärna vara blond. Så jag tror jag kommer ge upp hoppet den dagen jag planerar att bli med barn ;)

FerretCrow
2008-02-17 22:27
0

#45 grattis =)