Barn eller Inte???
Heja allihop, jag heter Evelin och är snart 23 år.
Lever ihop med min sambo och en iller.
Har en STOR fråga som jag måste få hjälp med!
För precis ett år sedan så blev jag gravid men min sambo jag tyckte att det inte var rätt tillfälle i livet att skaffa barn,, eller mer han som tyckte det….Efter aborten så ångrade jag mig hemskt mycket och har varit galen i barn fram tills några månader sen.
Igår när jag och min sambo var och handlade så berättade han att han kan tänka sig att skaffa barn nu…han sa att han tänker på det ofta!
Jag sa att han borde tänka igenom det och inte ge mig falska förhoppningar…men nu har han väckt min längtan!
Vi har precis flyttat ingen av oss har jobb och jag väntar på A-Kassa.
Är det fel att skaffa barn nu eller? Känner mig helt förvirrad…
Och hur ska jag prata med honom om det?
Känner mig hemst rädd för detta, vet så lite om detta ämne…

Det är svårt.. Vad är rätt och fel? Jag lever just nu med min sambo och vi ska ha barn i juli. Sambon pluggar och jag var arbetslös när vi fick beskedet att jag var oplanerat gravid. men nu är jag timvikarie, så de tär åtgärdat..
Vi är 19 år båda två.
Jag skulle inte planera att skaffa barn om vi inte hade en säker inkomst. Men det är jag. Men nu blev jag gravid och abort ville jag inte göra. Så vi försöker att göra det bästa som går just nu.
Men det är vi.. Det är svårt, för det finns ju inget rätt eller fel.. Fundera, klarar ni det med ban när ekonomin är osäker? Eller ska ni vänta ett litet tag till?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Men hur är det där med ekonomin egentligen,, hur mycket påverkas den av en bebis det första året??
Jag menar jag ska ju knappast vara arbetslös resten av mitt liv :)
#2 om ni inte har NÅN ekonomi så är de ju klart att de påverkar.. Barnet ska ju iallafall ha bjölor kanske ersättning och saker. Första året är väl ändå ett av de billigaste året.
Självklart ska du inte vara arbetslös resten av ditt liv, men vad säger att du får jobb när barnet blir ett?
Det är mycket för er att tänka igenom. Jag har ingen fast tjänst, men min sambo har och jag har jobbat så pass att jag får en hyffsad föräldrapenning.. Jag vet att man säger att pengarna är inte allt, men tyvärr så är det väldigt mycket. :-)
Jo självklart, Tro mig kan inte sluta tänka på det.
har jobbat sen jag var 13. Har sparat hela mitt liv. Pengar är inget problem. Min meritlista är det heller inget fel på. Bara det att vi har flyttat, brukar ta ett tag innan man kommer ifatt. Min sambo bör få ett jobb snart också. Finns inget som säger att vi inte skulle få jobb.
Men jag ville bara veta vad det är man ger sig in i….kanske att någon kunde säga att allt ordnar sig…att det inte är så farligt som man kan tro.
Är det så konstigt att man är rätt att ta steget fullt ut ur ungdommen och in i vuxenvärlden??

Jag själv var en ganska ung mamma 22 år när jag fick min dotter.
-Det var super tufft trots att jag hade fast jobb med bra föräldrarpennings berättig. samt min sambo hade bra arbete med godinkomst samt att vi ägde vår bostadsrätt etc..
-Att vara "ung mamma" dvs innan 30 är tuffre än vad många kan förstå.
Det är inte en livstil, eller en "kul grej" inte heller något som är underbart en kort eller längre tid…
Att bli gravid innebär inte så mkt att det är mysigt och häftigt utan att det tär på förhållandet mer änn vad man kan tro…
Du är sedan mamma som innebär att du bär allt ansvar över ett nytt liv.
etc etc..
Sedan är det oavsett om man tror att man "lekt av sig" eller inte så kommer man sakna vissa saker som inte längre är självklart..
Att bli gravid av misstag det kan alla bli men att bli förälder får aldrig bli ett misstag.
Jag vill inte låta hård men är man inte redo att avstå vissa saker är man heller inte redo att bli föräldrer.
Jag var inte redo men jag ångrar dem givetvis inte men jag hade nog varit en ännu bättre mamma efter 30..
Lycka till iaf
Hmmm…Tack för ditt inlägg Linda,, men ni svarar inte på mina frågor. Ni tar upp saker som ni tror att jag inte tänkt på.
Linda du säger att man måste vara beredd att avstå saker, som vad?

Jag var 17 när jag vart gravid, jag hade aldrig jobbat i hela mitt liv och gick i 2:an på gymnasiet..
Min sambo, då 21, var arbetslös men vi valde ändå att behålla barnet..
Det var inte alls några problem för oss, visst kan man inte räkna med att leva i lyx, man får räkna med att dra in på vissa saker, men det är det värt..
Självklart är det en fördel att ha en bra ekonomi om man planerar att skaffa barn, men det är inget måste..
Känner man att man är redo och tror att det skulle funka att skaffa barn ser jag inget problem i det hela..
Vill ni ha barn nu ska ni skaffa det

#6 Avstå saker som saker till sig själv, kanske sina husdjur etc.
Tid framför allt, det låter lätta att kunna i praktiken ta med sig barnet till kompis fikan men inte alltid i verkligheten eller gå på fest etc.
Kanske många låvar att få vara barnvakt men när det sedan krisar kan ingen ställa upp…
Har man ingen ekonomi som i erat fall måste ni avstå från mkt, att skaffa barn är dyrt åtagande minst 18 år och fram.
Lycka till vänligen/Linda
Tack Jossan86, blev väldigt glad över ditt inlägg.
även om jag och min sambo inte är "helt fattiga" så har vi valt att inte leva i lyx.
Vi väljer att inte slösa pengar på massa saker. Vi väljer även själva att inte festa varje helg. Vi klara att ta någpt glas vin tillsammans hemma nån helg. Vi varken röker eller snusar.
Min sambo är väldigt flygrädd så resor och så är inget för oss, vi tar bilen! :)
när jag tänker efter så finns det nog inget i mitt liv som jag skulle behöva avstå från om vi fick barn!
Ville bara höra att det inte är så farligt.
Jag vet med mig att jag varit mogen och redo för barn ett tag nu så det är inget problem!
Är bara rätt att ta ett beslut!

I mina öron låter det som om att iaf du är redo, din sambo vet jag ju inget om men jag antar att du inte skulle fundera på barn om inte han ville det..
Självklart ska man gå ut och roa sig även fast man har barn, man måste få komma hemifrån ibland, kanske inte varje helg, men en bio nångång i månaden eller gå ut och äta och ta nåt glas ibland, måste man få göra..
Av egna erfarenheter vet jag att de flesta mor- och farföräldrar slåss om att få vara barnvakt 
Det där med resor, även om man skulle vilja det kan barnen följa med..
Vi reste mycket när jag var liten och vi syskon älskade det..
Göra sig av med eventuella djur, såg att du hade iller, är inte heller ett måste..
Jag har 2 katter och 2 kaniner och sonen avgudar dem..
Tror det är bra för barn att växa upp med djur, då de lär sig att ta hänsyn och vara försiktig..
Jag hoppas jag får läsa att du "plussat" snart
#8 Ja fick barn i okt.. Ja har hästar ge mig ett bra skäl till at avstå från dom???
#11 håller absolut med, har man djur och sedan planderat att skaffa barn och då inte kan ha både djur och barn, varför skaffade man då djur för? Alla vet vi att djur lever länge! Det är inga dockar som man kan omplacera hur som helst, inget emot någon speciell nu, men blir så lessen! Hur man ser alla kommentarer att man ska tänka över djuren här inne, speciellt vi som har illrar (nämner inga)
Har man ett djur och inte kan ha det samtidigt som man planerar barn så ska man inte ha skaffat djur! Det gäller alla djur, som man skaffar! Men jag fattar verkligen inte hur vissa ressonerar!!

#12 Fast du inte nämner namn så kännerjag mig träffad.
Sen så är det inte alltid att man planerar att bli gravid, men det händer och man inte vill göra abort och det inte går med ex iller och barn i den familjen. I MITT fall så har jag dragit på mig allergi mot mina småttingar och omplacerar dem med det som största skälet.
Har läst om massa här på ifocus som fått barn fast de har illrar. Inget fel på det!
Jag är själv uppväxt med djur och vare sig jag skaffar barn nu eller när jag är trettio kommer mina barn att göra detsamma.
Hmm satt å tänkte på det där med ekonomi…finns det någon som kan säga hur mycket mer det kostat i månaden efter det att ni fick barn? Ungefärlig siffra, så man kan få ett humm om det bara!
Menar så klart första året!
#12 Ja visste ju om hästarna när ja var gravid.. Och de enda som blivit knapert är att sko dom.. Men de löser sig oftast ändå.. Snäll hovslagare som man har.. =)
Tror inte att Linda, som var den som sa att man kanske måste avstå från djur menade att man måste göra sig av med dom bara för att man får barn. Kanske menade hon att man får vara beredd för att avstå ifrån sina djur för sina barns skull, är ju ganska vanligt med allergier nu förtiden.
Annars får jag väl önska lycka till med det blivande barnet, för det låter som du har bestämt dig 
#17 Vem önskar du lycka till?
Jag vet fortfarande inte hur jag ska prata med min sambo om detta, han får det att kännas som ett känsligt ämne.

med att avstå från djur så menade jag att barn kan bli allergiska, djur kostar pengar dessutom tar de tid.
Själv red jag på en nivå som jag inte hade möjlighet att göra efter sedan gjorde hästeriet trotts tappra försök omöjligt men mina små barn och framför allt för vårt förhållande en frisk familj måste ju ses ibland också.
Att ekonomi inte skulle vara en stor fråga anser jag naivt.
Vi har haft i andras ögon nog en väldigt bra ekonomi, ändå har vi inte kunnat få ihop det till att både ha djur, barn och utlandssemestrar som innebär trevliga minnen etc för hela familjen som andra kanske gjort framför allt fick i inte ihop det med tiden med våra hästar etc.
Dålig ekonomi är knappast en förutsätning på sunt förhållande utan ansträngningar..
Självklart kan man väll ha barn även om ekonomin är dålig jag vill inte framhålla att det skulle vara en "överklass" grej att skaffa barn..
-Jag vill bara ge dig en extra eftertanke som jag inte fick..Att skaffa barn är dyrt, hur många blir lyckliga på kärlek och vatten i längden när familjen växer upp och man vill kunna ge sina barn en bra start som alla andra?
Jasg skulle råda dig jobba ett år för att få ihop föräldrar penning sedan skaffa erat kärleks barn ch då njuta varje minut av det utan orosmoln.
Vänligen/Linda
Ja klarar av att träna och skall börja tävla nu i april..

#20 Vad skönt för dig.
Jag hade iaf inte den möjligheten.
jag ville bara påpeka att livet blir inte sig likt och att man ska tänka noga innan man skaffar barn.
Vänligen/Linda
Linda om jag får säga det själv så är jag ung men inte dum i huvudet!
Du är den mest negativa människa jag pratat med…
1: Det är bevisat att barn som växer upp med djur i hemmet löper mindre risk att bli allergisk.
2: Jag vet av egen erfarenhet att ekonomi inte är allt. Mina föräldrar har alltid haft ekonomin att ge mig och min bro all vi velat ha…..förutom dem själva.
3: Och som du säger att det tär på en förhållande?? Kanske man inte har hittat helt rätt om man inte kan ta lite motgångar tillsammans.
4: jag och min sambo har pratat om våran situation om ekonomin utanför baby pratet och vi tycker inte att det är något negativt.
#21 Nej de kanske de inte blir.. Men ja tycker du inte skall skrämma slag på folk när de gäller djur.. De går bra och ha djur och barn sammtidigt,, även om man vill tävla..

Det var inte meningen att låta negativ bara dela med mig av erfarenheter.
Eftersom du redan bestämt dig önskar jag dig lycka till/Linda
Bestämt???

jag tycker het klart att vill ni skaffa barn ska ni göra detta. jag anser att pengar löser sig alltid så är det
Tack #26Har inget bestämmt ännu, måste ju prata med min sambo!

EvelinT: OM du äter någon form av preventivmedel nu.. så kanske du ha det som inledningsämne med din sambo?
fråga om du ska fortsätta med dem eller vad han tycker..? ;)
Även om du blir nervös. så måste ni ju kunna prata om det =)
Känsligt eller ej :)
Allt ordnar sig efterhand, finns ju folk som inte haft några pengar alls och fått barn och klarat sig ändå.. =)
Allt går bara man vill!! :)
Lycka tilL!=)

#11. För barn kan bli allergiska!
Jag var själv med om det. Vi hade hund när vi fick barn, vår som blev allergisk. Han har även blivit allergisk mot katter pga. stallkatterna.
#22. Det är bevisat att barn som växer upp med djur i hemmet löper mindre risk att bli allergisk.
Ja, det kanske det är, men det betyder inte att ALLA barn som växer upp med djur i hemmet inte blir allergiska. Eller hur?
Och du tycker Linda är en egativ människa?? För att hon säger precis som det är?
*Barn kostar pengar! Barnbidraget räcker inte på långa vägar kan jag säga dig.
*Barn KAN bli allergiska.
*Barn tar otroligt mkt tid! Det fattar man inte förrän man själv har barn.
Så du har ingen anledning att hoppa på Linda hon berättar som det är. Om du inte tror på det osv., då kanske du inte är redo trots allt att skaffa barn?
Jag tror syftet med Lindas inlägg är att hjälpa dig, att berätta att så här är det osv.

#12. Jag hoppas ditt inlägg var ironiskt?
Så du menar att om du har ett djur, vi säger en hund, och så blir du gravid. Barnet blir allergiskt. Då behåller du hunden?
Ditt påstående att om "_har man djur och sedan planderat att skaffa barn och då inte kan ha både djur och barn, varför skaffade man då djur för"
_är, ursäkta mig, urkorkat.

#30 hon menar garanterat att när man skaffar ett djur som iller som inte är det lättaste att omplacera, men som sagt gäller det alla djur. det finns folk som omplacerar sina djur då dom blir med barn ja men då kanske man skulle tänk på detta tidigare. när dom flesta iller ägare skaffar sin iller tänker dom på
*hur blir det om man får barn?
*hur blir det om parterna flyttar isär? vem tar illern/illrarna?
med mera.
bara för att det är ett djur ska det inte slängas hit eller dit. jag kan ju säga att blir mitt barn allergisk mot illrarna ser jag bara till att dom inte är i närheten av varandra. thats it. illrarna kom först in i mitt liv. och dom är som barn för mig sen beror det ju på hur mycket känsla man har för djur. vissa kan ju slänga ner katter i påsar i en sjö med mera.

#31 Jag är en ju av dem som lämnar bort mina illrar när jag ska ha barn, men som jag har sagt tidigare så när det den minsta anledningen (min allergi väger störst). Det beror också på hur man bor, som jag bor i en etta utanmöjlighet att stänga in mina illrar i ett annat rum när vi har ett spädbarn. Så det skulle inte gå alls, vad som hälst kan ju hända (samma sak om vi hade haft katt). Men om vi hade haft större, ex en tvåa så hade vi inte lämnat bort dem. Eventuellt om tiden inte skulle ha räckt till åt illrarna när barnet hade kommit, möjligen då…
Men det är svårt att veta vad man ska göra med djur när man får barn, och framförallt när man är ung desutom och inte alltid har så stort..

#31. Tror du att det räcker att sätta barnet och djuren i separerade rum om barnet är allergiskt?? Djurhår sätter sig i dina kläder, i möbler, i allt.
_illrarna kom först in i mitt liv.
_Menar du att du sätter djuren framför ditt barn?
Jag tycker som du att ekonomin inte behöver vara allt, men den dagen då du inte har mat till ditt barn kan de inte överleva med enbart kärlek..
Och den som sa, pengar ordnar sig alltid, behöver nog också tänka ett steg längre, för OM pengar alltid skulle ordna sig så skulle folk inte behöva bo på gatan och inte ha nått att äta?
Dessutom tycker jag Linda kom med en massa bra saker att säga och har ju erfarenhet i de hela, så, så himla negativ ser inte jag att hon är.
Oj vilken hetsig diskussion detta har blivit.
#0 Som vissa här säger är det ju bra om man har jobbat ett tag innan man blir gravid så man får mer pengar när barnet kommer, men givetvis kommer det funka ändå även om det blir knapert och man kanske inte kan ge allt man skulle vilja till sin bebis och familjen.
Vad gäller illern, jag och min sambo ska behålla våra, men visst måste man vara beredd på att man kan bli tvungen att omplacera om barnet skulle bli allergisk för det räcker INTE att ha dem separerade då allergenerna sätter sig i kläderna, möbler och annat. Blir barnet allergiskt har man inget annat val tyvärr.
Men jag tycker verkligen att man ska ha kvar sina djur om man kan för jag tror också att det är nyttigt för barnet på många sätt!
#22 I Sverige är det ingen som behöver att gå utan mat och tak över huvudet. Dem som gör det har i dem flesta fall själv satt sig i den situationen. Socialen skulle aldrig vägra att hjälpa en barnfamilj eller någon annan för den delen om dem gör allt för att samarbeta (söka jobb om man är arbetslös, gå på kurser dem anvisar en till osv).
Oj nu har jag läst alla era svar ochjag tackar att ni tar er tiden.
nu ska jag ta mig tiden att svara er alla!
#28 Tack för dina fina ord, lugnade verkligen ner mig!
#29 Därför jag sa löper mindre risk att bli gravida eller hur!
*Tycker bara inte att man sak överbeskydda barn. Man har väl rätt att prova. Blir de inte allergiska så är det ju bra!
*Linda sa som det är för henne, hon ska ju inte heller ta för givet att det är så för alla!
*Jag vet att barn kostar pengar, har heller alldrig sagt att jag inga pengar har, bara att jag är arbetslös för tillfället!
*Jag hoppade inte på Linda och detta är en diskution så kanske hon kan tala för sig själv tror du inte det??
TILL ER ALLA
Jag kan säga så här, lite jobbigt alla tar för givet att jag inte har några pengar bara för att jag inte har något jobb för tillfället!
#35 Håller med dig fullt ut!

#33 ja men det finns texempel folk som bygger egna hus till sina illrar med mera och ja jag anser att först in sist ut så gäller det med allt. och blir nu barnet allergisk får jag väl bygga ett eget hus till illrarna och duscha och byta kläder då jag vare med dom. men jag tänker då f*n inte ge bort mina illrar bara för att barnet kan bli allergiskt. det är ju för f*n bara sjukt i mina ögon.
Som lenore säger är det extremt nyttigt för barn att vistas med djur. sen tåler jag varken hund eller katt och har levt med det hela mitt liv och har absolute inga problem, det finns alltid saker att lösa det på…
#37 Att du själv har allergi och lever med djur är ditt val och har inget att göra med din bebis. H*n kan inte själv berätta hur h*n vill ha det! Dem kan dessutom inte ta allergimediciner som vuxna och större barn.
Givetvis älskar man sina djur och vill inte lämna bort dem, men jag blir lite orolig när du säger att du säger att du inte hade kunnat göra detta för ditt barn om det skulle vara h*ns bästa!
Ingen har sagt att du borde lämna bort dina djur för att barnet KAN bli allergisk, i så fall kunde ingen med husdjur skaffa barn, det vi säger är att det inte fungerar om barnet ÄR allergisk.

#36. Jag har aldrig skrivit att man inte har rätt att prova. Så det vet jag inte var du får ifrån? Det är toppen ifall barnet inte visar sig vara allergisk, men jag säger bara att risken finns.
Och ang. detta att det inte är likadant för alla. Nej, det är det inte. Men barn kostar fortf. pengar och tar upp tid! Det har alla föräldrar gemensamt. Och de flesta föräldrar för stå över vissa saker de vill göra. Det har jag ocå fått gjort, men har inte ångrat det en enda minut, då tiden med vårat barn är så viktig för mig. Sen finns det dessa "mirakel-föräldrar" eller vad man ska kalla dem, som lyckas pussla iho allt de ska göra och ändå har gott om tid över till barnen. Återigen, alla är vi olika.
Självklart kan Linda prata för sig själv, men ja måste ju få skriva när jag håller med en person och tycker samma saker. ? ?
#37. Det är skrämmande det du skriver (när det handlar om barn oxå..). Först in sist ut osv.
Men vi är alla olika, och tur är väl det.. Jag hoppas innerligt att ditt barn inte blir allergiskt =)

#38 nej jag har inte sagt att någon säger att jag ska ta bort djuren för att barnen kan bli allergiska men vissa människor gör faktiskt så. och jag anser ju att om jag skaffar ett eget hus till illrarna så kommer dom absolute inte i kontakt med mitt barn heller på något sätt. det jag säger är att det alltid går att lösa på olika sätt. och nej barn kan inte ta medecine som oss vuxna men jag går inte heller på medecine…

#40 som jag skrev redan ovan så om mitt barn blir allergisk kommer dte inte att vara i kontakt med det den blir allergisk mot, för då får ikllrarna ett eget hus och då får inte barnet nå känningar av det.
#40. Deras päls fastnar i din kläder och på så sätt överförs pälsen til barnet..

#42 men ursäkta men har ni svårt att läsa vad jag skriver eller? men som jag skrivigt flera gånger och gör det igen så kan man ju byta kläder och duscha….
har alla fattat det nu?
Tror inte de hjälper så särskilt mycket då skall du ha 2st tvättmaskiner en som endast tvättar kläder som du har vid djuren och en som du endast har vid barnet.. päls fastnar överallt..

#44 ja men nu är det ju så att mina illrar tappar knappt någon päls och som sagt jag har kunnat leva med detta när jag var barn. nu går vi åter till tråden vill ni något mer var vänlig pm mig.
# 18 Dig såklart 
#46 Tack,
#13 det var absolut inte mot dig, jag visste inte heller att du skulle omplacera dina illrar och nu efteråt vet jag när jag läst att det var emot allergi. :)
#30 Det var inte alls ironiskt. Det är precis så jag menar. Jag vet att barn kan bli allergiska, just därför tänker jag inte skaffa barn eftersom det kan inträffa, för illrarna och katterna kom först in i hemmet och stannar här livet ut! Förstår inte vad som urkorkat med det? Snarare ditt ressonemang såna fall!
#33 ja, hon sätter djuren framför barnet, för att man skaffar inte barn om man har djur! eftersom att dem kan bli allergiska. därför väljer man djuren först, man har inte ens ett barn att "välja bort" om man inte skaffar sig ett barn när man har djur. Fattar du?

tack så hemskt mycket skrollan. en vettig person och djurägare som förstår mig. först in sist ut så är det. och vi ska ha barn och blir det problem att barnet blir allergiskt så får illrarna ett eget hus med mera tycker du det är fel?
Jag har hund.. Skulle de nu visa sig att Kevin är allergisk eller blir.. Då är de tyvärr hunden ja kommer leta nytt hem till.. Förstår knappast hur ni tänker som inte skulle kunna göra sig av med djur om barnet visar allergi.. Eller helt enkelt struntar i att skaffa barn för att man har djur för risken finns för allergi..

#50 ja men snäkka nån om man väljer att hellre ha djur i sitt liv än barn är väl normalt. vissa vill helt enkelt aldrig ha barn och det får man ju acceptera tycker jag.
#51 håller fullständigt med! Alla vet vi att djur läver mycket länge, så varför skaffa barn nu när man vet att barn kan bli allergiker? Då skaffar man helt enkelt inte barn!
#51… Nur är de ju inte dom som inte vill ha barn och har djur vi pratar om här..
nej, men det var ju så jag menade när jag skrev första inlägget och alla fortsatte kommentera: Att har man djur som lever länge (det vet alla!) då skaffar man inte barn eftersom man alltid ska ha i baktanke att dem kan bli allergiska!
Sedan har de gott vidare i olika diskussioner

#53 men vill man hellre ha en massa illrar eller andra djur i sitt liv måste man ju få ha det.
det är ju precis det skrollan säger…
Jo men visar det sig nu att bebisen blir allergis får man ju tänka om.. Man kan ju inte kasta ut ungen för att den kom sist in.. ?!
Nej, just därför skaffar man inte barn pga av att bernet kan bli allergiskt om man redan har barn!
Jag har hund ja skaffa barn iaf.. Blir han allergisk får ja ju se till att sälja hunden hur ont de än gör i hjärtat..

#58 ja men det är ju då helt ditt val om du säljer honom eller försöker lösa det på andra sätt.
ett tips är ju att man kan skaffa fodervärd till sian djur för vissa barn är bara allergiska när dom är spädbarn då dom har dåligt imunförsvar…
Hur löser man de på annat sätt?? Är han allergisk så är han.. Inte skall han pinas med hunden i lägenheten då..
Ok allihop, vi har ju klart sagt avvikit från tråden. Jag tackar så mycket till er alla!
Ha det bra!

#60 ja fodervärd skrev jag ju va ett tips… prova läs någon gång
#58 precis så jag inte tänker göra för att jag sätter djuren före såna fall.
Jag skulle aldrig skaffa fodervärd till min hund och ett par år senare ta tillbaka den.. Usch..

men en fodervärd kan vara tex någon i din familj. och sen tycker jag att det är oansvarigt att bara kassta ut hunden för man skaffar barn. för hunden valde inte att leva hos dig det gjorde du. så du kasstar alltså ut hunden för att du tröttnat på den och skaffar barn istället…okej det är ditt val men jag anser att då tar man inte ansvar för det man valt.
#65 Men kanske du försår att man förmodligen INTE bara kastar ut den utan set till att den hamnar i ett bra hem..
Jag skulle inte tveka att ge bort våran misse om det visade sig att barnet inte kunde leva med det, för de skulle inte funka på ett "mänskligt" sätt för varken bebisen eller katten..
MEN detta betyder INTE att jag älskar min katt utan tvärtom!
Alla ni som pratar om djur och barn och allergi, kan ni lämna den här tråden. Starta en egen vet ja!
Dålig respekt!

#66 ja men då borde man ta ansvar och tänka att jag skaffar barn när katten inte längre finns eftersom det var den man tog in i sitt liv först…
#67 förlåt så hemskt mycket.
ska lämna denna tråd nu dom som vill fortsätta prata med mig så är ni välkommen att skriva ett pm.
#67 Ber om ursäkt Evelin!
# 68 + 69 Tack
Tänkte att de som vill prata om andra saker kanske kunde starta en ny tråd och hålla denna öppen för det menade samtalsämnet.
vill bara lägga tille nsak ang. djuren ( vet att det är fel tråd men hittade inte vart resten av diskussionen tog vägen)
jag ahr hört att om man har djur under graviditeten så utvecklar barnet antikroppar mot just det djuret. Tar man in ett nytt kan abrnet utveckla en allergi såvida allergin ligger latent..
Jag ahr 2 illrar och är geavid, finns igna planer på att göra mig av med dom 2 tills barnet skulel påvisa allergi. Men inte innan det..

#71 ja kitty det tycker jag är bra. och precis som du säger så blir barnen imuna mot djuret om det får vara i närheten av det vill säga
#72 Lägger bara till : "KAN bli" :-)

#73 ja men det är mer sannolikt att dom blir imuna än att dom blir allergiska

EvelinT, jag är en trebarnsmamma som fick mitt första när jag var 23. För mig var det inget bra för jag var för omogen, det i sin tur gjorde förstås att det inte blev super för barnen heller (barnet fick ett syskon när h*n var 2). Vi skilde oss ett par år senare osv osv. MEN att det inte blev bra för mig/oss betyder ju inte att det blir dåligt för andra med!! Jag brukar rekommendera alla unga att vänta :) fast det är ju bara för att jag behövde det! Jag fick mitt tredje barn när jag var 33 och det var en helt annan sak! För mig alltså!
Det jag vill säga med detta förvirrade inlägg är att ingen kan råda dig egentligen! Det kan bli skitjobbigt och det kan bli underbart och det kan bli lite av varje (det troligaste). Man blir utan pengar och sömnbristen brukar tära på de allra flesta förhållanden men det betyder ju inte att man inte njuter av att vara förälder.
Om du kan: var barnvakt åt ett mindre barn, gärna två nätter om det går. Det brukar ge en lite mer realistisk bild av vad det innebär att ha barn men är det din dröm att skaffa barn så är det bara dumt att tveka!! Då ångrar du dig efteråt. Tror jag…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.