Må illa v5
Hej!
Är gravid i v5 ( ungefär ) ska ha mitt första möte med BM om 1v exakt.
Men alltså jag mår så himla illa redan nu?! Det kommer och går under hela dagen. 😩
Är det inte jättetidigt att känna av illamående, eller är de fler som gjort? Och vad kan hjälpa emot det? Jag jobbar dessutom inom vården så är sjukt rädd att jag inte kommer fixa de i längden sen😅
Illamående under graviditet är så himla olika. Allt ifrån inget alls på hela tiden till att må illa hela tiden.
Det vanligaste är att må illa de första tre månaderna och så har det varit för mig.
Du kan få avsmak för viss mat och dryck och/eller bara vilja ha sånt som du inte gillar.
Under min första graviditet kunde jag bara äta McDonalds hamburgare de första månaderna.
Under min andra kunde jag inte äta gröna ärtor och tycke öl luktade förfärligt. (Den ungen blev ölälskare!)
Så ingenting är onormalt eller konstigt med det.
Under min tredje graviditet mådde jag extra illa, extra länge men av BM fick jag rådet att ta en Postafen innan jag skulle äta, det var (då i alla fall) inte farligt för barnet. (Hon blev högst normal, fast lite bilsjuk….)
Det kan också hjälpa att äta små och täta mål istället för större. Du kommer säkert hitta ett sätt att fixa det. Du behöver inte vara orolig för barnet, de tar allt de behöver i första hand
Om du har en förstående chef och lojala arbetskamrater kommer de hjälpa dig så du kan göra de arbetsuppgifter du klarar. Det är säkert inte mer än första tiden du kommer att må dåligt.
Fråga BM om Postafen, eller om det finns ett åksjukeplåster som det fanns en gång.