Gravid iFokus

Gravid

Etiketterkänsliga-situationermissfallerfarenheter
Läst 426 ggr
Juliahejsan
0

Gravid igen efter MA?

Hej! Jag har precis fått ett MA i vecka 11 och det var min första graviditet. Känner mig oerhört ledsen och orolig så skulle vilja höra solskenshistorier från er som genomgått samma och sedan blivit gravida igen. Finns det någon som vill dela med sig?

• Redigerat 2024-11-08 07:41 av Cireea
  • Redigerat 2024-06-22 15:53 av Juliahejsan
[Scillalilla]
0

Beklagar, det är fruktansvärt att gå igenom. Vår första graviditet slutade i samma i v 12.

Mitt bästa tips är att ta hjälp av samtalsstöd som gynakuten kan hjälpa dig komma i kontakt med, för att hjälpa till och bearbeta förlusten.

Även om det är en klen tröst är missfall vanligt (15-20% slutar i missfall) och det är ingen ökad risk att råka ut för det igen om man fått ett första. Men man får försöka tänka att graviditeten aldrig hade kunnat leda till ett friskt barn, men det gör det inte heller lättare direkt när det hänt.

För oss tog det ett tag att få till en ny graviditet, och det har varit väldigt påfrestande med oro att vara gravid igen. Men vi närmar oss tredje trimestern , och so far so good. 🙏 Vi är extremt tacksamma för att det gick igen och när vi nu kollar tillbaka så var vårt ma en del av vägen till vår efterlängtade bebis. Sorgen bleknar med tiden och när ni får se ett friskt litet frö på ultraljud i andra trimestern kommer det inte kännas alls lika hårt längre.

Det är väldigt många som blir gravida och får lyckade graviditeter efter att ha behövt gå igenom missfall.

Önskar er lycka till och att ni inte behöver vänta allt för länge på en ny chans 🥰

Jag hittade denna tabellen som lugnade mig allt efter tiden gick i vår graviditet. https://datayze.com/miscarriage-chart

Displays the overall probability of miscarriage - or, conversely, the probability of not miscarrying - based on pregnancy length by day and maternal history.
Juliahejsan
0

#1: Tack snälla för detta svar 🙏🏻 Vad skönt och höra att ni lyckades. Ska kika på länken du delade ❤️

teezan
0

Fick MA 28 april i vecka 8/9, plussade igen en månad senare och går in i vecka 9 imorgon, så jag hade nog en väldig tur men vet flera som lyckats kort efteråt. Även jag själv en gång tidigare, efter missfall innan andra barnet, då blev jag också gravid direkt och utan mens emellan. Det är såklart ingen garanti för just dig men det går att försöka direkt om man vill ❤️ håller tummarna för dig och beklagar det du går igenom ❤️

Juliahejsan
0

Beklagar att du också behövt gå igenom det ❤️ Men vad skönt och höra att det gått bra efter det.

Tack snälla för svar ❤️

Nanna23
0

Fick ett MA i oktober förra året, skulle varit i v.18 men fick veta att bebis hjärta hade slutat slå någon dag efter vårat kub ul (v13-14).
Hela den perioden under och efter va otroligt tuff för mig men kommer ihåg att det hjälpte så mycket att få höra av andra som va/varit i samma sits.❤️‍🩹

Fick göra en sen abort på sjukhuset eftersom att jag var så långt gången och de ville kunna ha koll på blödningen osv.

Fick tillbaka min mens efter ca 4-5 veckor, använde sen ägglossningstest och plussade någon vecka efter det (i dec, ca 2mån efter ma:t). Så för mig gick det också ganska fort med 1 mens emellan bara.

Nu är jag i vecka 36 med våran lilla regnbåge som är beräknad nu i augusti och vi väntar vi ivrigt på lillasyster där inne🙏🏽❤️
(Har även en frisk dotter född okt-22)

Beklagar verkligen att du också fått gå igenom detta och jag vet hur mörkt det kan vara. Men prata, prata och prata om det. Känn alla känslor och var inte rädd att ta hjälp hos en kurator/psykolog. Om inte annat så hjälpte många forum här mig igenom den svåraste tiden.❤️‍🩹

Skickar massa kramar och hoppas du får din lilla regnbåge med snart❤️

Juliahejsan
0

#5: Tack snälla för ditt svar ❤️ skönt och höra att det gick bra för er efter MA 🌸
Nu har jag plussat igen och är överlycklig men samtidigt väldigt orolig.

[Scillalilla]
0

#6: Åh stort grattis 😍
Vet att det är oroligt, men det är större chans att det går vägen än att det inte gör trots allt 🙏
Stort lycka till!

Juliahejsan
0

#7: Tack så mycket 😍 Ja, får försöka tänka så 🌸

suur
0

Håller tummar och tår att allt går bra💕

• Redigerat 2024-11-04 22:07 av suur
Juliahejsan
0

#9: Det blev tyvärr ett MA igen.. men vi får kämpa på 🙏🏻