Efter förlossningen
Hej!
Bara lite nyfiken, hur lång tid efter förlossningen kunde ni ha sex igen? Det känns ju som att man går sönder rejält och sen måste man ha lust också.
- Redigerat 2024-04-07 23:41 av Cireea

Det största problemet är inte eventuella skador, för faktum är att långt ifrån alla går sönder ens lite vid en vaginal förlossning. Efter förlossningen blöder man från såret i livmodern där moderkakan satt. Det kallas avslag och kan pågå flera veckor, ända upp till 12 veckor efter. Under den tiden ska man inte ha sex på grund av infektionsrisken. Min andra föddes med klocka och tillhörande klipp, vilket innebar att de klippte kontrollerat för att det inte ska spricka fel och värre när man forserar. Klippet var 3-4 cm och syddes, men var läkt på ett par veckor. Avslaget har alltid pågått längre än läkningen. Orken är i så fall en värre påverkan. Sedan kan självklart värre förlossningsskada ta längre tid. Jag har vänner som var gravida igen 3 månader efter en förlossning.
Tog nog 3-4 månader om jag minns rätt. Om du med sex menar samlag vill säga (som tur är gillar jag att ge andra former av sex :)
#2 Jag tänkte precis samma sak. Sex kan man ju ha på väldigt många sätt utan just penetrerande sex.
/Maria
12 veckor tog det för oss men jag skulle skaffa p-medel först samt efterkontrollen innan jag ville testa.
Avslag är ovanligt att det är upp till 12 veckor. Vanligast är runt 2-4 veckor, men upp till 8 veckor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.