Gravid iFokus

Gravid

Läst 133 ggr
Antoniaaa
0

Positivt gravtest efter missfall

Hej! Sitter i en lite konstig situation.
Kort backstory:
I början av September fick jag veta att jag fått ett uteblivet missfall. Jag skulle vart i vecka 11, men fostret dog någonstans i vecka 5. Jag gjorde en medicinsk abort som inte blev komplett, så jag fick göra en skrapning den 6/10. Det var en bit av moderkakan som vuxit fast i livmoderväggen.

I Onsdags förra veckan (8/11) tog jag ett digitalt clear blue test som visade positivt fortfarande.

Fredags förra veckan (10/11) var jag och lämnade blodprov för att se så hcg värdet hade sjunkit. Det låg då på 9.

I Måndags var jag hos gyn och gjorde ett VUL. Läkaren konstaterade att allt såg perfekt ut, och att jag några timmar innan hade haft ägglossning. Hade sex med min kille den dagen.

Igår, 4-5 dagar efter ägglossning tog jag ett test till. Mest för att jag ville konstatera att nästa gång det står ”gravid” ska vara en graviditet och inte gammalt hcg från missfallet. Dessvärre står det fortfarande gravid. Är inte detta lite konstigt? 9 i hcg i blodet borde väl inte ge utslag på ett gravtest? Det borde väl dessutom sjunkit ännu mer sen förra Fredagen?

Men samtidigt är det ju för tidigt för att en ny graviditet ska ge positivt utslag?

Jag fattar ingenting, hjälp mig :(

• Redigerat 2023-11-18 14:09 av Antoniaaa
Antoniaaa
0

#0: kan även tillägga att jag har små stickningar och pirr i livmodern/äggstockarna. Ingen smärta, bara en lustig känsla.

cashili
0

Det enda jag vet är att hcg kan släpa lite i urin och ge utslag fast blodvärdet för hcg är lågt

Om de konstaterade att du precis haft ägglossning så kan det ju som du säger inte vara en ny graviditet

Har haft som du att gravtest visar svagt pos men ändå gick ny ÄL igenom

Var det ett tidigt test eller vanligt du testade ?

Antoniaaa
0

#2: Det var ett sånt ultratidigt clearblue test. Det ska känna av från hcg 10.
Har testat med vanliga stickor också och det var negativt.

Okej, det kanske förklarar saken. Man blir så förvirrad av sånt här…

cashili
0

Mm okej då låter det ändå rimligt
Urin reagerade på 10 ml/ie hcg och blod visade 9. Och som sagt kan hcg släpa lite i urin.

Men lite mysko att det fortf gav utslag för som du säger borde det sjunkit sen i fredags .. det har det säkert i blodet.

Antoniaaa
0

#4: Ja det borde väl ha sjunkit tillräckligt för att inte ge utslag på gravtest? Det var dessutom framtvingat urin, så inte morgonurin eller så.

En (kanske önsketanke) jag hade var att det kanske faktiskt är så att jag är gravid igen. Och att det ger utslag så tidigt på gravtest då jag hade lite hormoner kvar sen innan. Men som sagt, det kanske bara är önsketänkande.

cashili
0

4-5 dgr efter ÄL är det dock inte möjligt att få positivt för ny graviditet

Som absolut tidigast kommer ägget till livmodern dag 5 och sen ska det fästa.

Så jag vet inte vad som sker ..

Skulle det reagera på lite gammalt hcg och lite nytt så kommer det inom ett par dagar bli starkare isf

Men som sagt , dag 4-5 har knappt ngt hunnit fästa

• Redigerat 2023-11-18 16:15 av cashili
Antoniaaa
0

#6: Okej då kan jag släppa den tanken då…:(

Blir helt knäpp av detta.

cashili
0

Det betyder inte att du inte blir gravid denna månad ändå 😊😊

Du kan ju testa mer stickor för att se att de blir helt negativa

Antoniaaa
0

#8: Ja, dom vanliga stickorna från RFSU är ju helt negativa. Så oavsett har jag väldigt lite hormon, tillräckligt lite för att få ägglossning tillbaka. Sen fick jag till mig att lite hcg från ett missfall kan göra det lättare att bli gravid på nytt. Så det är ju positivt ☺️

cashili
0

#9: då är det bara att vänta och se vad som sker vid BIM