Gravid iFokus

Gravid

Läst 132 ggr
elmt
0

Prova igen direkt efter 2 missfall?

Jag har precis haft 2 st missfall, 2 månader i rad. Vi blev gravida på andra försöket så jag verkar inte ha svårt för att bli gravid. Men det vill inte sätta sig. Första gången fick jag mf i v. 5, nu andra gången i v. 7. Jag känner nu en hopplöshet och stor förtvivlan.

Är det någon mer som har varit med om detta och kan berätta sina erfarenheter? Testade ni igen direkt efter mf nr 2? Finns det risker med att testa igen? Är min livmoder liksom skadad på något sätt från tidigare mf?

Jag vill ju inte riskera att få ett till mf om jag inte låter en vanlig mens komma emellan försöken. Men jag vill inte heller vänta i onödan. Jag är 35+ och det känns som jag redan har tiden emot mig. Hur hade ni gjort?

Anna9819
0

Tänk på att fylla på med järn om du blödigt mycket det var tipset jag fick.
Att få upp värdena för kroppen skulle orka.
Men det kanske är olika.

elmt
0

#1: Jag äter 20mg järn dagligen sedan en tid tillbaka tillsammans med folsyra m.m. Men det kanske är för lite?

Sindri
0

En gynekolog borde väl kunna svara dig bättre på det. Vi är ju alla så olika och missfall kan bero på olika saker. Jag hade nog rådfrågat i första hand på MVC.

Och idag är inte 35 så gammalt för att få barn. Känn ingen stress - det kommer inte att hjälpa dig.

elmt
0

#3: Absolut, jag har en samtalstid imorgon med barnmorskan. Men någon gynekolog når man inte i första taget i min region tyvärr. Men jag ville höra om er andras erfarenheter trots:)

elmt
0

#4: Okej. Barnmorskan jag pratade med sa att det var okej att köra på direkt så fort nästa ägglossning kom igen. Men när jag frågade henne om livmodern på något sätt bli mer känslig efter missfall så visste hon inte. Hon skulle ställa frågan till sina vänner på kvinnokliniken för att hon tyckte att det var en intressant fråga.. Men jag själv skulle återkomma om jag fick ett tredje mf och då först kunde jag få komma i kontakt med kk.

Sindri
0

Jag önskar dig lycka till!
Men känn som sagt var ingen stress. Jag var 33 när jag fick mitt första och 41 när jag fick det sista, och känner några som varit över 40 när de fick första.
Så du ät inte gammal för att vara förstföderska.

elmt
0

#6: tack! Det lugnar mig lite:)

Anna9819
1

#7: en bekant till mig är 45 och får sin första nu