Spermaprov
Någon som har erfarenhet utav spermietest man gör hemma? :) Har det funkat? Vilket märke rekommenderas?
- Redigerat 2021-12-21 09:30 av Cireea
#0: Vill inte verka negativ eller göra dig besviken, men tyvärr är det ganska slängda pengar. Det du kan mäta hemma med så kallat hemmatest är inte ens en bråkdel av den information du får ut av ett spermaprov som görs i labb. Ett hemmatest kan inte berätta om spermierna är slöa eller missbildade tex. Man kan ha ett högt antal spermier enligt ett hemmatest, som dock tyvärr kanske är fullständigt odugliga, och då spelar antalet inte någon roll.
Förstår att det inte är det svar du vill ha. Låt mig veta om du vill ha hjälp att kolla upp mottagning för test inom vården, nära där du bor.
Lycka till med er resa oavsett! :)
Jag följer denna tråd… såg att det finns ett test som mäter mängd och rörelse…. Man blir ju lätt desperat efter så många försök!
#2: hur länge har ni försökt? hur länge har du varit utan hormonella preventivmedel? :) Är det något särskilt som gör att du tror att det rör sig om att det är mannens fertila förmåga som är bristande?
Har själv varit i desperationsgropen och fick till sist göra en fertilitetsutredning, så jag vet hur det känns. Det är en obeskrivligt jobbig känsla att längta efter barn, efter många försök. Och förhållandet kan ta en del stryk efter lång tids försök också.
Jag förstår att du inte heller vill höra mig säga det. Men åter igen kan det man testar hemma vara lite missvisande.
När man gör prov på sädesvätskan, då man utreder just fertil förmåga så lämnar man flera prov med veckors mellanrum för att kvaliten kan variera mellan olika utlösningar och tider. Man använder sig också av särskilt utrustning som gör att man kan få ett väldigt tydligt resultat. Man får även undersöka testiklarna.
Jag råder er bägge att söka fertilitets hjälp. Det finns hjälp att få. :)
#3: tja, är väl inte riktigt där än, var mest bara nyfiken på om dessa spermaprov ens fungerar. Men då ska jag inte slösa pengar på det :)
Hur och när får man ens söka ferilitetshjälp?
Generellt kan man säga att om man haft samlag regelbundet, och gärna ha försökt sikta på fertilitetsfönstret, så efter 1 års försök, där starten räknas från när du blivit fri från hormonellt preventivmedel (kan ta tid innan det går ur kroppen helt, så räkna med det också) så kan du skriva en egenremiss till en klinik som sysslar med infertilitetsutredningar. Då utreds både kvinnan och mannen. Kön till utredning brukar vara månader lång, på vissa ställen i landet över 1 år tror jag t o m, även utredningstiden tar flera veckor, så skicka in remiss i god tid om ni misstänker att ni kommer att behöva hjälp. Om kvinnan har för högt BMI (olika vårdregioner har olika gränser) och om ni röker eller snusar får ni ingen hjälp, om det visar sig att ni kommer att behöva det. Det är ett krav. Tror man ska varit fri i 6 månader från sådant. Givetvis ska man också dricka alkohol sparsamt, helst inte alls, och självfallet inte bruka droger.