Gravid iFokus

Gravid

Etikettermammorgraviditetgravidmamman-under-graviditet
Läst 510 ggr
NatasjaHemby
2021-11-16 16:44
0

BF maj 2022

Hej!

Finns här några fler som väntar barn i maj? Kanske kan vi samlas här för att diskutera och ventilera  🙂

SE*Simbelmynes

Michiis
2021-11-19 20:02
0

jag väntar i maj :)

// Michis

NatasjaHemby
2021-11-20 14:25
0

#1: Vad roligt! Är det första barnet? Hur mår du?

SE*Simbelmynes

Michiis
2021-11-21 16:05
0

#2: Ja det är faktiskt första och jag mår bara bra. Blir lite lättare trött och får ibland lite lätt huvudvärk men det är väl det :) peppar peppar. Går in i vecka 16 till veckan och tycker hela graviditeten har känns så overkligt, man har varit så nojig att kommer det verkligen gå vägen, men efter ultraljudet vid kub och man sett att allt var bra så har man känt sig mer lugn, vi har kämpat väldigt länge och nu är vi äntligen här, vi är så glada jag och sambon. Hur mår du själv, är det första för dig med?

// Michis

NatasjaHemby
2021-11-22 14:35
0

Skönt att få må så pass bra. Själv har jag gått igenom de flesta typiska symptomen vecka för vecka. Mått väldigt illa från ca vecka 7 och fått äta Lergigan Comp för att kunna arbeta. Det började lätta för ca 2 veckor sedan och nu behöver jag bara ta Postafen de dagar jag tar tåget till jobbet, annars är illamåendet fullt hanterbart. Sen har det varit alla andra smågrejer som huvudvärk, krångel med magen, onda bröst och vissa veckor extrem trötthet. Har i alla fall sluppit spy, vilket jag är väldigt tacksam för!

Håller helt med om att det känns overkligt, även om det börjar bli lättare att greppa nu när jag börjar få en liten mage att klappa på 🙂 Längtar så mycket efter att känna fosterrörelserna, känns som att det kommer hjälpa till mer för att förstå att det faktiskt är en bebis där. Första barnet här också.

SE*Simbelmynes

Michiis
2021-11-22 20:54
0

#4: Ja oj, ja va olika de kan vara. Har en kompis som är längre gången som har mått illa i stort sett hela tiden med. Nä de är väl trötthet och lätt huvudvärk som jag känt av men tycker tröttheten har lättat senaste tiden men jag försöker även ta de så lugnt jag kan. Man märker ju om man har lite mycket på jobbet, sovit dåligt eller ätit dåligt, då känner jag av mer, det går liksom inte att köra på fullt ut som vanligt.

Dock så har jag senaste 1-2 veckorna ungefär varit lite lätt "äckelmagad" och jag har spytt upp mat precis när jag ätit och det har bara kommit från ingenstans, då jag inte känt illamående eller något..

Jag har ju även hela graviditeten varit känslig för dofter men då både goda och äckliga, allt bara luktar MER och mer intensivt, så har ju inte direkt blivit illamående av de heller utan mer "men va är de nu som luktar så".

Har också haft krångel med magen om du menar lös/hård i magen, har varit mycket lös i magen och vaknat på nätterna av att jag fått rusa upp. Men tycker även det avtagit på sistone och blivit mer normalt faktiskt för det har nog varit mitt "jobbigaste skit problem" haha. Och onda bröst - OHJA! .

Åh mys med mage! Känner väl också att min börjar komma men är fortfarande väldigt liten. Jag är som normalt väldigt smal/platt så magen känns mer som jag blivit "lite mullig/otränad" bara, ibland tycker jag dock den ser tydligare putig ut men ibland nja kanske inte ännu. Och man speglar ju sig nonstop, haha! Längtar också efter fosterrörelser och efter RUL så man får se den lille igen. Va kul att det är första för dig med ! :D

// Michis

NatasjaHemby
2021-11-24 12:30
0

Här luktar allt superäckligt 😅 Ett tag var det så jobbigt att jag knappt klarade av av att vara i mitt eget hem. Riktigt jobbigt när man mår dåligt och inte alls känner för att ge sig ut men samtidigt inte står ut med "hemmalukten". Det har lagt sig lite men vissa lukter är fortfarande hemska. Har också fått en extremt känslig kräkreflex. T.ex. när jag borstar tänderna, hostar eller försöker svälja en tablett så reagerar kroppen med en klökning direkt. Har lyckligtvis inte kräkts än.

Ett annat lite mer lustigt symptom är att jag gråtit för allt och inget. Jag är normalt sett ingen person som gråter för småsaker, men plötsligt kunde jag sitta och gråta flera gånger på en timme medan jag tittade på en inte speciellt tårdrypande film eller serie. Måste skratta lite åt mig själv för att jag blivit så överkänslig. Det har dock lagt sig lite senaste veckan som tur är.

Har jag fel kläder så ser jag bara småfet ut, men med rätt kläder som framhäver magen så ser jag definitivt gravid ut. Älskar det! Jag har också en väldigt platt mage i vanliga fall och fett brukar lägga sig på andra ställen, men nu har all viktuppgång lagt sig mitt på magen 🙂

Längtar också efter RUL, det ska bli så spännande! Vi har redan varit på tre ultraljud. Första fick vi i vecka 9. Min man skulle egentligen inte få vara med på KUB pga restriktionerna så min barnmorska bokade in en extra tid på en lite mindre lokal mottagning där även pappan fick vara med. Det var inget vi bad om eller så utan hon tyckte bara det var viktigt för pappan att få kika. Det var verkligen en stor grej för honom och jag tror att det var då graviditeten började kännas mer verklig för honom. Sen ändrades restriktionerna så han fick vara med på KUB ändå. Allt som gick att se såg jättebra ut, men bebisen låg dumt så det gick inte att mäta nackspalten. Därför fick vi en tid till några dagar senare och då gick det att mäta. Fick 1/20.000 på alla trisomier och även om vi inte direkt oroat oss innan så var det såklart jätteskönt att höra.

SE*Simbelmynes

Michiis
2021-12-01 05:17
0

#6: haha jag blir också väldigt lätt ledsen har jag märkt nu när du säger det. Var en dag jag bara plötsligt grät och jag visste egentligen inte varför, inte sambon heller fatta nånting. Det fanns ingen orsak, de bara kom. Och sorgliga filmer eller låtar, alltså ja det går inte hålla sig!..

Nu har de ju gått lite dagar och jag tycker äntligen min mage börjar puta mer! Jag tycker även jag känt något annorlunda de senaste två-tre dagarna kanske det omtalade "sprattel" eller jag tycker mer vibrationer. Men svårt att veta när man inte vet hur det känns.

Okej, vi har varit på 2 ultraljud eller ja 1 (kub) som sambon varit med på och sen gjorde jag ett tidigt ultraljud 6+6 som var mer eller mindre bekräftelsen att jag var gravid utöver testerna. Nu är det bara 2 veckor kvar tills vi ska på RUL ! Längtar så!

Har du gått ut med graviditeten för nära å kära å så? Vi började gå ut med till dom närmsta efter KUB ultraljudet, nu senaste dagarna har jag gått ut till kollegor och ja lite mer till allmänheten.

Vilket datum är du beräknad?

// Michis

NatasjaHemby
2021-12-04 10:01
0

Mysigt med en liten mage! Jag kan inte dölja min längre, inte ens på jobbet där jag har väldigt lösa och luftiga kläder. Men det är ingen hemlighet längre så det gör inget. Första kollegan fick veta i vecka 7, men bara för att hon frågade rakt ut och jag inte orkade ljuga. Sen fick en till veta några veckor senare och så chefen ytterligare någon vecka efter det. Tror jag var i vecka 15 när de sista på jobbet fick veta.

Vi hade först tänkt vänta till den "magiska" v 12 med att berätta för familjen (och alla andra). Sen hade vi lite tankar på att vänta till efter KUB. Men så mådde jag så otroligt illa och hade så svårt med mat så vi kände att antingen så får vi berätta eller så får vi undvika min familj helt några veckor och det ville jag inte, så vi berättade i v 10. Blir fortfarande tårögd när jag tänker på det glädjetjutet de gav ifrån sig 😭 Första barnbarnet/syskonbarnet så lyckan var total! Några av våra vänner har fått veta, men inte de vi inte träffat under denna perioden. Tar det efter hand helt enkelt.

Vi har RUL 22/12 och ser jättemycket fram emot det. Känner ingen oro alls efter KUB men skulle det vara något så får vi hantera det då helt enkelt. Är beräknad till 12/5 så är i v 18 just nu. Har dock en känsla av att jag kommer gå över tiden maximalt, så är helt inställd på att det blir i slutet av maj. När är du beräknad?

Om du misstänker att du känner fosterrörelser så är det säkert det. Har hört många säga att de var osäkra först men efter någon eller några veckor så var de helt säkra på att det var det de känt från början. Här har jag inte känt något alls fast jag ofta ligger still och känner efter. Längtar!

SE*Simbelmynes

• Redigerat 2021-12-04 10:02 av NatasjaHemby
Michiis
2021-12-04 19:03
0

#8: Ja jag kan då fortfarande dölja magen med slappa kläder, så är många som är nyfikna på om magen börjat komma ännu. Men den är där, fast ändå rättså mini än så länge ;).
Och apropå sprattel/vibrationerna så är jag ganska säker på att det är den som lever rövare där inne nu, för fått mer tydligare känningar av sprattel, eller ja även som små duttar på magen , först trodde jag att det kanske var tarmarna som bubblade i magen, men det kommer ganska så ofta, och ligger man å kikar när det händer kan man även se att det "hoppar" till lite på utsidan av magen men det är svagt. Så jag tror inom en snar framtid om nå veckor kommer det var ännu tydligare. <3

Hur räknar du vilken vecka du är i ? Jag säger jag är i vecka 17 för jag är 17+ nånting, men min sambo säger jag är i vecka 18 då och förstått många andra säger så med. Men jag blir lite snurrig av det där, för på första ultraljudet så sa dom jag skulle va si och så vecka å dag och fick beräknad dag 10:e maj. Sen när man träffat barnmorska efter så tyckte hon jag skulle va på en annan dag, samma när jag träffa nästa barnmorska på KUB. Men beräknade datumet är i alla fall 10:e maj. Så då är vi ju nästan beräknade samtidigt! Väldigt nära! Va spännande! Jag tror däremot jag kommer föda lite tidigare än det beräknade datumet, haha men ja de återstår ju och ser!

Vi har RUL den 16:e , det närmar sig! Ska bli så spännande. Vi tänker ta reda på kön då. Kommer ni ta reda på kön eller väntar ni tills den ploppar ut? :)

// Michis

Michiis
2021-12-04 19:11
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: här är min lille mage ..

// Michis

NatasjaHemby
2021-12-05 09:48
0

#9: Fin mage! Så mysigt att känna bebisen, hoppas jag också gör det snart. Men har fått för mig att jag har moderkakan i framvägg (för det var där den satt vid senaste UL) och då känner man ju rörelserna senare.

Jag säger att jag är i v 18 när det är 17+. Mina appar som jag använder rätt flitigt säger samma så jag kör på det. Känns som att de flesta säger så förutom vården som säger v 17 när det är 17+. Lite förvirrande 🤪

Vi ska inte ta reda på könet. Jag vill helst ha en överraskning. Maken ville först att vi skulle ta reda på det och jag sa att om han väldigt gärna vill så kan vi göra det, men han har faktiskt ändrat sig efter hand. Så vi sparar det fram till maj.

Har ni shoppat något än? Eller börjat kika lite på grejer som kan vara bra att ha kanske?

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2021-12-21 19:31
0

#9 Hur gick det på RUL? Vi ska dit i morgon, superspännande! Fick lyssna lite på bebisens hjärta hos barnmorskan igår, så fint att få höra❤️

SE*Simbelmynes

Michiis
2021-12-21 23:56
0

#12: Åh, spännande! 😃
Ja vi var på RUL i torsdags och de gick jätte bra, allt såg bra ut, en aktiv pojk 😍🥰. Och de märks, då jag känner bara av han mer å mer haha.
Har du börjat känna något nu?

Vi har inte börjat shoppa något ännu direkt men kikat. Har ni? Vi har lite saker klar dock som säng, skötbord som vi kommer få. Svåraste jag kommer tycka är å hitta barnvagn, känns lite som en djungel faktiskt😂.

Nu är man inne på halvtid, helt galet!
Lycka till imorgon! 😍

// Michis

NatasjaHemby
2021-12-24 10:54
0

#13 Vad roligt att höra 🥰 Allt såg bra ut på vårt RUL också, inga konstigheter alls. Jag har moderkakan i framvägg (vilket jag misstänkte) så jag känner rörelser väldigt dämpad, men ändå mer och mer ofta. Det hjälper verkligen till att stå ut med alla krämpor när man får känna det där lilla fladdret.

Jag började köpa kläder tidigt, kunde inte låta bli. Så har en liten basgarderob för de första två storlekarna + lite annat fint i några större storlekar. Annars har vi inte köpt något mer. Mannen kunde få en hel del av några kollegor som sparat från sina barn. Jag känner inte något behov av vagn första tiden, men min man vill gärna ha, så jag har lämpat över det på honom. Hoppas bara jag lyckats övertala honom att köpa en billig begagnad till att börja med, så kan man känna vad man har för behov efter hand.

Visst är det galet att halva tiden redan gått!? Fattar inte var tiden tog vägen. Hoppas andra halvan går lika fort 😅

SE*Simbelmynes

Michiis
2021-12-28 13:43
0

#14: Va mysigt att du äntligen få känna! Hur mår du nu? Har det lättat med illamående och så ? blivit nå nytt som tillkommit eller kanske blivit piggare?

Jag mår fortfarande bra/stabilt faktiskt, när magen blev mer putig så tror jag fick lite ont i ligamenten (vad jag tror) och kände mig väldigt spänd, men det var inte så att jag mådde dåligt av det, nu tycker jag det lugnat sig. Kan känna av i kroppen när jag rört mig mycket och sen slappnar av, så kan jag känna av lite i rygg och så och då kommer jag på mig själv att jag måste komma ihåg att vila å ta de lugnt.

Har du blivit avstängd från jobb eller så i och med risk för covid och att man nu är över v20?
Jag och min chef ska ha möte om de till veckan och göra sån individuell plan. Vi skulle egentligen gjort det för länge sen. Men jag tror de är lugnt för min del. Jag är inte speciellt oroad över smitta på mitt jobb, trots jag jobbar med människor.. Men är nojig att arbetsgivaren tycker de är en risk.. Jag vill jobba så länge jag orkar å mår bra, så att bli avstängd nu står inte på min världskarta..

Jag hoppas också andra halvan nu går lika fort, fast samtidigt har vi lite å fixa innan så hoppas det inte går för fort. Haha. Känner du någon oro inför förlossning?

// Michis

NatasjaHemby
2021-12-28 16:32
0

#15 Ja, och nu har jag dessutom äntligen känt bebisen från utsidan! Hoppas på att min man ska kunna känna när han kommer hem ikväll 🥰

Skönt att du får må fortsatt bra. Här blir jag tokig på det eviga illamåendet, även om det är extremt svagt nu jämfört med tidigare. Det går bättre att äta fler olika sorters mat iaf, så det är ju ett stort plus. Ligamenten tror jag också att jag känner av. Hugger till långt ner på höger sida, nästan ända nere i ljumsken.

Vi har faktiskt inte diskuterat det på jobbet. De har inte haft någon gravid anställd förut så jag måste nog leta reda på all info själv. När jag kollade upp det efter inskrivningssamtalet så hade de ändrat så att v 20 bara gällde ovaccinerade men jag vet inte om de ändrat tillbaka det igen nu när läget allmänt försämrats. Jag är inte heller alls sugen på att gå hem redan, däremot så satsar jag på att försöka få gravidpenning från v 32 pga tungt jobb. Är inte så värst orolig över att bli smittad nu, däremot inför förlossningen, så jag vill absolut vara hemma iaf de sista veckorna. Mardrömmen skulle ju vara om mannen inte får vara med pga smitta.

Haha, jag känner det samma. Trots att jag haft en lite jobbig graviditet hittills så är det ändå skönt att man har så många månader på sig att förbereda sig både mentalt och praktiskt. Bara det här med föräldraledighet och föräldrapenning är ju en riktig djungel och det känns som att vi blir liiite klokare varje gång vi diskuterar det. Har ni någon plan för föräldraledigeheten?

Känner mig 100% lugn och 100% pepp inför förlossningen. Ser jättemycket fram emot det faktiskt. Har alltid känt en stor skräck inför tanken på kejsarsnitt men har bestämt mig för att läsa på och förlika mig med att risken finns och att OM det behövs så går det säkert bra ändå. Men helst av allt vill jag absolut föda vaginalt. Hur känner du?

SE*Simbelmynes

Michiis
2022-01-02 12:39
0

#16: God fortsättning på nya året! Tänk att i år får vi en bebis! :D

Åh.. hoppas illamåendet ger med sig. Måste ju va väldigt jobbigt.. Jag känner mig väldigt tacksam att jag mår så bra ändå, alla frågar hur en mår och verkar bli så förvånade att jag mår så bra, alla verkar har varit så illamående osv under sina graviditeter.. Men det är klart jag känner trötthet å så, speciellt när man haft lite stressigt å mkt på jobbet, mina lediga dagar går nästan ut på att bara vila å ta igen sig haha.

Okej, jag har nyss gått igenom en handlingsplan med min arbetsgivare, jag jobbar på äldreboende och de finns ju en risk för smitta då när man jobbar nära med människor.. Men känner ändå ingen oro själv, vi har faktiskt inte haft ett enda fall på hela corona tiden. Känner mer risk att bli smittad om jag går in i en affär. Men iaf , har vi någon som är misstänkt smittad får jag ej gå in där och skulle de visa sig att någon har corona så blir jag avstängd. Men är det inte sagt så att varje arbetsgivare har skyldighet att göra en riskbedömning för sin gravida anställda? Efter vecka 20 är de ju ändå en ökad risk att föda för tidigt om man skulle bli smittad..
Ja, jag känner också att det vore jätte hemskt om inte mannen får vara med pga corona, vi är ju ändå två som ska bli föräldrar.. De vågar jag inte tänka på.

Haha, håller med! Allt är en djungel! Jag tycker det är jätte svårt att planera saker å ting så långt i förväg "som att veta när man ska gå från jobbet" osv. Det märks väl känner jag. Någon direkt jätte plan för föräldraledigheten har vi inte heller, jag kommer iaf vilja vara hemma så mycket som möjligt. Min sambo har säsongs jobb, så han kommer va hemma första tiden som man ska, sen får man se lite hur det blir, han har som mest jobb kring sommarmånaderna och sämre kring vintern. Så kanske att sen när vintern kommer att beroende hur det ser ut med allt, att jag kan börja jobba lite smått, när han är hemma.

Jag känner också väldigt pepp inför förlossningen, vill också helst föda vaginalt. Det som skulle oroa mig är om man inte skulle känna sig trygg eller nöjd med personalen där.. Det är liksom det viktigaste, jag vill känna mig lugn och trygg. Men det är nog ovanligt att det skulle va så, dom är ju professionella, men skulle va så jobbigt om man fick en dålig upplevelse..

// Michis

NatasjaHemby
2022-01-04 18:21
0

#17 Ja, nu är det äntligen 2022 och bebis-år! 😃

Måste börja ta upp detta med mina arbetsgivare, känner att det ändå kan bli en lite utdragen process. Det är ett mindre familjeföretag och även om alla vill väl så är de inte alltid så insatta i regler som de borde vara. Min barnmorska har inte sagt något heller, konstigt nog. Bara att jag borde söka gravidpenning från v 32, men det var mer pga tungt jobb än pga covid. Är i restaurangbranschen och jobbar nära mina kollegor, flera av dem är dessutom inte vaccinerade. Jag måste i vilket fall börja förbereda mina chefer på att jag tänkt gå hem i mars och inte i maj som de nog räknat med.

Önskar att man kunde skjuta fram beslutet om gravidpenning lite längre, men försäkringskassan har en handläggningstid på minst en månad och sen är man väl skyldig att informera arbetsgivaren två månader i förväg (om man inte blir sjukskriven då). Känner förvisso redan nu att min kropp inte kommer orka arbeta in i det sista, men för den mentala biten känns det lite jobbigt att gå hemma och vänta i 8-10 veckor.

Vi har planerat början av föräldraledigheten iaf. Mannen tar ut sina 10 pappadagar + tre veckors semester så han är hemma med oss i fem veckor totalt innan han går tillbaka till jobbet. Sen är jag hemma ensam med bebis fram till jul när han tänker ta ut några veckor till så att vi får några veckor tillsammans. Tänker sen att jag ska börja jobba efter nyår och att mannen går ner i arbetstid och jobbar två dagar i veckan, så vi går omlott. Jag jobbar tre dagar i veckan så då får vi ändå två lediga dagar per vecka tillsammans. Får se bara om jag klarar att vara borta 12h i sträck från en liten bebis, annars får jag försöka fasa in det och börja med kortare dagar. Med det upplägget + kanske längre fram att mormor har en dag veckan så bör vi kunna stretcha ut ledigheten rätt länge så vi slipper skola in på förskola så himla tidigt.

Jag tror personalen på förlossningen generellt är väldigt lugna och trygga. Det skulle väl i så fall vara om man kommer in när de har jättemycket att göra så att man känner sig övergiven. Känner mig dock väldigt trygg med min man, han är väldigt lugn och bra på att hantera krissituationer, så jag tänker att han löser allt. Jag hatar nya situationer och nya platser, så jag tänker att han får sköta allt omkring så jag bara kan fokusera på det viktigaste 🙂 Hittade ett program på SVT- play som hette "Barnmorskorna" som jag tyckte var himla bra. Allt kändes så lugnt och fint där, absolut inga skräckupplevelser utan raka motsatsen. Kanske nästan lite väl tillrättalagt, men ändå väldigt lugnande att titta på.

SE*Simbelmynes

Michiis
2022-01-06 16:07
0

#18: Ja det är nog bra att kolla upp. Jag fick lite hastigt veta nu i förrgår av min chef att jag kommer bli avstängd från jobbet i alla fall och jobbar förmodligen sista passen nu i helgen.. Och det pga att jag valt att inte ta tredje vaccinet under tiden jag är gravid. Hade jag däremot tagit eller bestämt mig att jag tar det ändå och snarast möjligt, så hade jag fått fortsätta jobba.. Det hade kommit lite nya direktiv från personalenheten, så ah, känns lite surt nu när man hade velat jobba så länge de går.. Men de är så de är och trots att ekonomin kommer bli lite sämre framöver för mig så löser de sig, får lite låååång tid att vila upp mig nu då på vad som komma skall.

Åh ja, barnmorskorna ska jag kolla upp! jag har kollat lite på youtube på förlossningsberättelser och sånt. Känns ändå som man har inge att oroa sig för, det är så onödigt att ta ut något i förskott. :)

// Michis

NatasjaHemby
2022-01-10 13:31
0

Vad tråkigt att du blir hemtvingad. Du får lägga massa tid på att planera inför bebisens ankomst nu då, shoppa lite och så. Har du börjat handla än? För min del kliar det i fingrarna men jag vill vänta lite med stora grejer som tar mycket plats. Plus att något kul får man ju spara till sista tiden.

Jag räknas än så länga som fullvaccinerad, får inte ta tredje sprutan förrän i mitten av februari. Men vacklar också lite i om det känns säkert att ta den som gravid. Å andra sidan kan det ju vara rätt farligt att få covid som höggravid, både för mamman och bebisen, så det kanske är säkrast ändå.

Hur känns allt för dig just nu? Några krämpor eller fortfarande bara prima? 🙂

SE*Simbelmynes