Basaltermometer
Har precis beställt en basaltermometer och tänkte även testa ägglossningstest för första gången. Finns det möjligtvis någon bra svensk gratisapp som man kan anteckna i och få lite klarhet? Några andra tips, och hur går man till väga? 😊
Jag vet inte hur det ser ut riktigt med svenska gratisappar tyvärr, tycker inte jag hittat någon jag tyckte passade mig. Den i mitt tycke bästa appen när det gäller tempning är faktiskt fertilityfriend, men den är på engelska. Deras sida har också hur mycket bra information som helst när det gäller tempning. :)
I korta drag så tar man tempen på morgonen innan man klivit ur sängen, detta efter minst 3-4 timmars sammanhängande sömn. Man kan välja att antingen tempa oralt eller vaginalt (även rektalt om man nu tycker det fungerar bättre). Tempen håller en lägre nivå från mens och fram till ägglossning. Vad som är ens egen normala nivå får man lära sig. :) När ägget släpper och progesteron börjar stiga, stiger även tempen. Den ska sen hålla sig hög fram till mensen kommer och går sedan ner till låg nivå igen, eller fortsätter hålla sig hög om man blir gravid. Kan visa hur min kurva exempelvis såg ut när jag blev gravid med sonen. :)
Jag tyckte personligen det var mer givande att tempa än att använda ÄL-test, men det är mest för att min kropp är så tydlig med när ÄL börjar närma sig. :)
#1: Tack för infon! Testade ladda ner denna appen men det är så jäkla mycket konstiga termer som jag inte riktigt hänger med i, hade varit så simpelt med en enkelt svensk app då jag typ totalt tappat min engelska som man en gång hade, haha 🤣 Men får väl helt enkelt testa mig fram, antar att man lägger termometern under tungan vid oral tempning? 😊
#2: Japp, precis som när man tar tempen för att kolla febern helt enkelt. Tekniken är densamma. Det är bara resten som skiljer sig lite. :)
#3: Okej tack, det blir spännande att testa :)