Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 6030 ggr
clivia
2007-12-11 17:56
0

Paltbröd

Vill bara ge ett tips till alla som vill boosta sina järnvärden: käka tunnpaltbröd! Finns bland annat hårt tunnbröd i affären och jag har tyckt att det verkar äckligt tills en bekant tipsade mig om att äta det under graviditeten och försäkrade att det inte alls smakar blod eller så. Och det är sant. Smakar precis som vanligt tunnbröd, och det älskar jag så jag har ätit rätt mycket, plus att jag äter mycket mer kött än jag brukar. Och apelsiner.
Var hos bm idag och jag hade hb 141 i vecka 23+1, det hade t.o.m. ökat lite grann sen inskrivningen!

Tesan
2007-12-11 21:34
0

Kanske lite väck men vad är paltbröd för nå´t?

Blod, hmm?

FerretCrow
2007-12-11 22:43
0

ska kolla efter det här hemma i affären=)

clivia
2007-12-12 10:19
0

#1, det är bröd med blod i. Finns mjukt (i kyldisken brukar det ligga) som tydligen ska kokas och ätas med vit sås och fläsk - det ger jag mig inte på - men också som sagt hårt och tunt och det är den sorten jag har begeistrat mig i. Finfint sätt att få i sig järn, om man inte är vegetarian dårå.

AlbaStiffler
2007-12-12 11:42
0

Finns olika varianter. Dels har man det tjocka mjuka brödet (som jag alltid kallat Blodbröd, men tror även det kan kallas Paltbröd), ser ut som  ett brovt bröd, är oftast bakat som en stor rund kaka med hål i i mitten. Denna påminner något om blodpudding, men är mer som ett jättegrovt bröd.

Sen finns det torrt blodbröd, som är som vanligt tunnbröd fast med blod i. Smakar knappt något blod.

Det vanligaste gällande båda bröden är att man lägger ner dem i kokande buljong, tunnbrödet doppar man i princip bara i buljongen ( detta kan man även göra med vanligt tunnbröd), kallas då tunnbrödblöta. Supersnabbmat, som smakar helt ok! Man kan äta det som man gör med "snabbnudlar".

Här är ett recept på klassikern med fläsk och vit sås, som kan göras på både tjockt (mjukt) samt torrt blodbröd: http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=4710