BF höst 2021
Med tanke på alla härliga plus vi sett i tolkningstråden dom senaste veckorna så bör vi ha ett gäng som har BF i höst, tänker i spannet sep-nov. Tänkte att det kunde vara kul om fler följdes åt.
När har ni BF? 🥰
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-04-13 20:53 av Cireea
1/10🥰
#1 Så mysigt!
Har du fått några grav.symptom än?
Vad härligt med en tråd för oss!
Jag har Bf 10/10❤️
Vilket gäng vi är som har beräknat så tätt inpå, själv har jag bf 7/10 😍Får se om man flyttas fram eller bak sen vid inskrivningen.
- Redigerat 2021-02-08 20:46 av Cireea
Jag har bf 15/10😍
Jag har också bf 15/10 hoppas jag om allt går som de ska! 😀
Wow det är ju verkligen många runt samma datum😃
Hur mår ni? Känner ni av något speciellt?
Ja verkligen ^! Sjukt spännande. Ska bli kul att följa varandras graviditeter särskilt nu när vi är ungefär lika långt gångna. Mer eller mindre.
Har ni barn sedan tidigare? Eller är det första på g nu? 😍
Är tredje för oss, har en dotter som fyllde 3 samma dag som jag plussade och en son på 1 år😃
Känner inte så mycket än mer än lite smått mensvärk typ och lite dovt illamående på kvällen👍🏻
#2: vecka 7 nu, och lite lite illamående och trött. Annars inget egentligen! Lite växtvärk, är tredje barnet så magen börjar redan puta tycker jag hehe . Du?
Första för mig, slutade med preventivmedel i slutet av sommaren och hade inget hopp om att det skulle gå såhär fort. 😍
Lite växtvärk till och från, illamående som kommer och går. Igår började mina bröst ömma. Jag är i vecka 6 ( 5+3).
- Redigerat 2021-02-08 21:43 av Cireea
Detta är tredje barnet även för mig. Har en son på 3,5 år och en son på precis ett år ☺️ Har lite mensvärks känsla men annars inget än. Har dock inte haft några känningar i princip med något av barnen tidigare. Håller tummarna att allt går vägen nu 🙏
Är ni oroliga för Corona i större utsträckning? Hur hanterar ni det. Har supermycket problem med det. Läste att feber i första trimestern kan drabba fostret ( missbildningar,hjärnskador). Så är så himla rädd… ska börja jobba på förskola och jag vågar inte ens
Jag har illamående som kommer och går, växtvärk också till och från, frossa då och då, trötthet
#14 Jag är inte så väldigt orolig då jag hållit mig hemma hela tiden ändå. Men självklart är man lite extra försiktig nu så man inte drar på sig covid på grund av sin egen oförsiktighet.
Det enda jag är extremt ledsen över är att min sambo inte kan följa med på något. 😞Hoppas väl på att sådana här restriktioner lättas lite när vaccinet börjat nå ut till större del av befolkningen.
#14: Är inte speciellt orolig över det men självklart är jag försiktig. Vi online handlar så har inte varit i någon butik sen i början av december tror jag.
Eftersom att jag är föräldraledig och hemma med båda barnen så håller vi oss hemma och sysselsätter oss mycket ute och med diverse pyssel😃
Jag ringde mvc idag för jag tänkte jag kunde var ute i god tid då jag vid de andra graviditeterna haft första besöket (inskrivningen) i ca V 10. Men de har hos oss börjat med att de först har ett inskrivningssamtal i ca vecka 5-7 där man bara pratar och sen ett i V 10-11 där de också tar prover. Så ska ha ett videosamtal med min bm imorgon. Har ni också så där ni bor?
#18 ja fast inskrivning sker i vecka 7. Och proverna också.
Sen andra samtalet vecka 10-11 och då får man oftast höra hjärtljuden är vad jag hört 🙏🏼 Bor i sthlm
Tråkigt med videosamtal :/
#18 Jag ringde också mvc och fick ett inskrivningssamtal på måndag i vecka 6 på 30 min och Sedan ett längre i vecka 10-11. Hon sa att de hade ändrat rutinerna sedan sist ☺️
Hmmm ska ringa och dubbelkolla dom igen. För om det bara är 30 min och att prata så är det ändå super onödigt att åka dit och riskera virus påvägen… borde kunna ha videosamtal då ändå
Ja de frågade om jag ville komma dit eller ha videosamtal och då tänkte jag att jag likaväl kunde ha video. Plus att barnen inte får följa med vilket gör att jag inte hade kunnat få tid på flera veckor utan de🙂
Ringde och dubbelkollade dom sa Att dom tar prover för sköldkörteln vid första inskrivningen. Men tänkte fråga er, jag tar en tablett folsyra per dag 500 som rekommenderat. Men jag äter ju kidneybönor som innehåller folsyra, kan de bli överskott? Eller är de inte så lätt att de blir? Räddd
#24 500? Säker på att det inte är 400?
Vet att livsmedelsverket rekommenderar 400mcg per dag.
- Redigerat 2021-02-11 15:58 av Cireea
#24: Att få överskott på folsyra vet jag inte men när jag pratade med min bm idag så sa jag att jag tar folsyra och äter allsidig kost med bla sallad med böner mm i till varje middag och hon reagerade inte på det iaf.
#25 de är 500 på den från apoteket… borde jag sluta? Läste nyss någonstans att rekommenderat 400 inte mer..
#27 Hm vad märkligt.. den jag köpte är på 400mcg.
Tänker att det är ju dumt att äta 500mcg + att man äter bönor, för då blir det ju överskott redan med tabletten. Kika om du hittar någon med 400mcg. Vet inte om det är farligt på något sätt, fråga bm annars!
- Redigerat 2021-02-11 15:57 av Cireea
#28 vilken från apoteket äter du? Hur ser burken ut?
#29 Jag är i Norge så tror inte vi har samma utbud som i Sverige.
Men denna har jag:
https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-folsyre-400-mcg-tabletter-100stk-994649p
Jag har aldrig hört om att det får vara maximalt 400 innan. Jag kollade mina och de var också på 500 men för gravida. Känns konstigt att det står att det är för gravida om det är för mycket?
#31 aaa det är ingen fara. Läste att man kissar ut överskottet av folat så ingen fara. Men finns även studier som tyder att för mycket folat kan leda till cancer. MEN de är ju knappast över några månader med överskott
#31 #32 Nej jag har ingen koll alls på om man kan "äta för mycket". Jag går bara efter rekommendationen att äta en sån tablett om dagen. Äter ju lite annat med folat i också men tror inte någon av oss äter såna ofantliga mängder att det skulle bli problematiskt. 🥰
Är någon orolig för det så ta upp det med bm, dom bör ju ha koll ❤️
Någon mer än jag som nojar så fort man inte känner "något"?
Har haft växtvärk men nu känner jag inget. Blir nojig direkt även fast jag läser att det är vanligt att det kommer och går.
Någon mer som haft lite ont i magen men som nu inte känner något? Eller ni som har barn sedan tidigare, något ni upplevt?
#34 jag känner precis likadant och jag känner symptom till i från! Ibland ont i magen och i land inte. Mått lite illa några dagar men det är borta för tillfället. Tycker dessa första veckorna är hemska. Efter mitt missfall i vecka 9 när vi försökte med barn nummer två så tycker jag det är så psykiskt jobbigt de första 12 veckorna. Orolig hela tiden att det ska bli missfall och så fort jag får en flytning måste jag springa och kolla så det inte var blod :(
#35 Jag är också jätteorolig för mf, sambon säger att vi inte ska tänka så utan hålla oss positiva. Men man blir ju orolig ändå..
Kollar också flytningarna nästan jämt, försöker koppla bort men då blir det som en inre stress istället för att jag inte tittar.
Jag hoppas att det går vägen för oss alla här inne ❤️
Håller tummarna för er tjejer.
Kollade mina tabletter nu också som är just för gravida och de är också 500 folsyra i de🙂
Jag är också väldigt orolig! Dagen jag plussade tills i förrgår har jag haft ont i magen och mått lite illa några dagar men igår och idag ingenting. Känns som att jag är oroligare denna gången än någon av de 2 andra…
Vid min först graviditet så slutade jag med p-piller och vi väntade på att mensen skulle dra igång. Men när jag mådde lite konstigt och blev väldigt yr i omgångar så började jag misstänka något och visst var jag då gravid. Det visade sig då att jag var i vecka 9+2 vilket var ganska skönt för då var det inte så många veckor kvar tills missfallsrisken räknas som lägre😃
#37 Oj, 9+2 var ändå ganska långt gånget.
Jag märkte att något var annorlunda väldigt snabbt, redan samma helg som mensen var sen. Blev yr och illamående efter en knapp kvart i bastun, aldrig hänt mig förr. Tog ett test och jodå, där fanns en skugga. En vecka senare var det onekligen två streck. 😍
Går in i vecka 7 (6+0) imorgon och längtar såå efter ett första ultraljud så jag får höra hjärtslagen. Tror det kommer kännas lite mer verkligt då.
Ska du ta ett tidigt ultraljud? Jag funderar på att boka vecka 10.
Jag är precis som er andra orolig hela tiden. Kollar trosan såfort jag känner något. Så himla Jobbigt. Är rädd för ryggmärgsbråck bara för jag inte åt folsyra innan jag blev gravid. Är rädd för att få feber första veckorna bara för att det kan tydligen ge fosterskador, särskilt innan vecka 8 stod det. Så vågar inte ens gå ut… Men sen har jag läst många som fått fullt friska barn och som faktiskt var sjuka början på graviditeten.
Och jag hade starkare illamående i början… och nu är de borta och därför är jag rädd för MF också..
känner inte av illamåendet. Bara växtvärk ibland, t.om de har minskat.
Och inte ens tröttheten är kvar. Är så rädd. Har bara ömma bröst, och ökad hunger. Vilket jag känner är otillräckligt :(
Går in i vecka 6 idag. (5+0)
Vi har bokat tidigt UL vecka 12 (11+0) man kan såklsrt se tidigare men jag tänker att desto längre man väntar desto mindre är risken för missfall efteråt 🤷🏻♀️
Jag hsr mått bra ända tills nu egentligen, är v 8(7+0) nu. Senaste dagarna varit mer trött och lite lätt illamående, täppt i näsan och huvudvärk. Tagit covid-test och det var negativt, hehe. Kommer ihåg även från tidigare grav att jag mått bra ganska länge och att vissa symptom kommer och går lite.
#41 kan man få missfall av ultraljud?? Läst massor om det men inte läst det. Om de är så så kommer jag också vänta till 12-13e veckan 😅
Ja men hade känt en hel del innan men tänkte att det var kroppen som ställde om sig efter p-piller då jag inte hade haft min mens på 3år så antog jag att det skulle ta ett tag.
Vi kommer vänta till vecka 12/13 när det är KUB, närmaste privata ultraljudet vi kan boka ligger 2 timmar härifrån 👎🏻
#42: nej nej. Men om man kan se ett hjärtslag i vecka 12 så är risken större att hjärtst forsätter slå. UL ökar ingen risk för missfall.
#44 sant, ska boka in mig vecka 12 istället 🙏
Jag väntar på att mina papper ska bli klara här i Norge, innan dess kan jag varken skriva in mig eller få något ultraljud. Kunde ta upp till 11 (!!!!) veckor innan alla papper blir klara, men dom sa att eftersom det är en graviditet med i bilden så ska vi säga till så fixar dom det snabbare.
Ska se över möjligheten att boka in tid ändå för att kolla lilla bebis, kanske finns det någonstans där man är lite barmhärtig..
Är det fler än jag som har tagit ett par test nu efter för att se att det fortsätter att bli starkare? Känner mig så nojjig men har känts bättre när jag sett att det blir starkare… Men sist jag tog så blev linjen nästan starkare än testlinjen så nu kommer jag inte ta fler 🙈
#47 jag har tänkt att jag ska testa men vågar inte. Är så rädd att det ska visa svagt😳
#47 jag funderade på att beställa ett nytt digital test. Förrut när jag testade så var det 1-2 veckor. Tänkte att de skulle vara ”bevis” på att saker går framåt som de ska om de visar längre fram, men läste att en tjej hade gjort precis detta och att de ändå visade sig att hennes embryo inte hade utvecklats så antar att de inte bevisar något och därför skippar jag. Men tanken var också som du att testa 🌸
#47 Jag har tänkt tanken också men blir orolig att det ska vara svagare. Och då kommer jag få sjuk ångest över att något är fel..
Ett starkare positivt idag garanterar ju inte ett missfall imorgon men jag har blivit väldigt glad när jag sett att det har blivit starkare vilket känns skönt för stunden iaf. Har ett digitalt kvar som sambon vill att jag ska ta men har inte vågat.
Jag hänger på här.. 😊
Har BF 27/10
#52 välkommen in i tråden 🥰
Tjejer måste fråga er, vet ni om man kan dricka c vitamin brus tabletter som gravid?
Samt ” multivitamin” brustabletter
#54 Snabbläste på fass att det inte finns några kända biverkningar eller komplikationer under graviditet om man följer doseringen.
#53: tack 🙏🏻
Har ni börjat drömma mycket? Vet att jag gjorde det mycket i mina tidigare graviditeter också men då kom det mycket senare. Jag drömmer så många drömmar varje natt så vaknar varje timma och kan inte somna om. Helt slut och däremellan vaknar de andra barnen och väcker mig 😅 så trött av all sömnbrist! Någon annan som drömmer mycket?
Jag drömmer en hel del och gjorde c.a en vecka innan jag plussade… flera olika drömmar i en och samma.
Tjejer skulle vilja fråga er om ni haft erat första samtal hos mvc än?
Jag undrar också om man säger att man varit hos psykolog, vilket jag var 2019-2018 några gånger,gräver dom i exakt orsak?
Varför gör dom det?
Känns obekvämt för mig att behöva prata med en total främling som jag kanske inte ens känner mig trygg med. Och sen blir jag orolig för att om jag säger att jag inte vill prata om det att hon ska göra nån typ utav orosanmälan??
Jag mår bra idag.
Fick ni frågan? och är de fler här som tidigare mått dåligt och varit hos psykolog och som tänkte som mig innan första samtalet?
Jag var hos mvc i måndags. Fick med mig ett häfte hem som ska fyllas i till nästa gång. Där ska man bland annat fylla i om man har mått psykiskt dåligt. Har själv inte haft det så vet inte hur djupt de gräver men så länge man mår bra nu känns det inte relevant att behöva prata om det anser jag. Förstår din oro, men Tror absolut inte du behöver oroa dig. Krävs nog betydligt mer än att man säger att man mår bra nu men inte vill prata om det för att de ska göra en anmälan.
Sant borde va så som du säger ^, var samtalet ni hade långt? Eller vad gjorde ni?
#62 Nää det var bara ett samtal på 30 min och att lämna urinprov. Det var lite information om kub mm. Fanns också tid att ställa eventuell frågor. vi bokade också en ny tid till vecka 10 för blodprov mm :)
#63 var det i Stockholm? Najs
Nää i Göteborg :)
#59: jag fick orosanmälan på mig men det va inte av mvc utan från psykiatrin då jag har en psykos sjukdom, här hade inte mvc ens gjort en för jag verkade stabil nog men paykiatrin va skyldiga att göra det så jag fick samtal genom soc under graviditeten typ stöttande samtal med en kvinna som kunde mycket sen när bebisen kom va bb skyldiga att anmäla då orosanmälan när bebis ligger i magen inte gäller för barnet så det måste in en ny anmäla om bb eller bvc ser något oroväckande och vi är precis färdigutredda med guödstjärna men jag valde själv att fortsätta med samtal som stödjer mig i min föräldraroll tills öppna förskolan öppnar igen ocj man får tips och råd från annat håll :) tror inte du behöver oroa dig.
Jag mår så fruktansvärt dåligt 🤢
Inte spytt (än) men så fort jag öppnar kylskåpet, ger hunden mat eller ens vistas i köket för delen så håller jag på att kräkas.
Får knappt i mig någonting, knaprar gurka och äter yoghurt eller mjölk med cornflakes.
Hur mår ni andra? Någon annan som också mår jättedåligt?
#67 fy vad jobbigt det låter! Jag har inga symtom alls… är lite trött, drömmer mycket och svullen om magen så jag är jätteorolig att det är något fel. Hade önskat lite symtom (inte illamående) men något som gjorde att jag kände mig gravid 😩
Uscha vad jobbigt! Det som funkade för mig var att stoppa i mig något litet och torrt, typ 1/2 rån, 1 kex, några popcorn ca 1 gång i timmen för att illamåendet skulle vara hanterbart.
Jag mår väldigt bra än så länge, endast liiite växtvärk.
Mådde illa väldigt tidigt (trodde det va pga mycket jobb men plussade några veckor senare) och till vecka 38 med dottern, bara lite smått illamående till och från i ca V 8-11 med sonen. Så är nästan säker på att det är en liten kille denna gången
#68 Vi kan byta 😂 Ta mitt illamående, snälla! hahah
Hur långt gången är du? Det är ju inte alla som har mycket symptom i början, eller ens alls mer än att magen växer och bebis sparkar.
#69 Tack! Ska testa äta lite torrt med jämna mellanrum.
Har salta kex bredvid sängen som jag knaprar på morgonen, för annars tar jag mig inte ens upp ur sängen.
Gick in i vecka 8 idag på det också 🥳
- Redigerat 2021-02-19 20:46 av Cireea
Hahaha nja kanske inte byta illamåendet😅 jag gick in i vecka 7 idag så en vecka bakom. Funderar på att boka ett tidigt vul bara för att se att det faktiskt finns något där. Har varit med om ma tidigare så är rädd att få det igen… men min man tycker jag ska ta det lugnt och njuta… lättare sagt en gjort ☺️
#71 Jag mådde inte illa för en vecka sen, men sen vaknade jag en dag bara och så var det där. Så jag håller med din man, njut! 🥰
Men känner du att ett vul kommer lugna dina nerver lite så kolla upp möjligheten, förstår absolut rädslan.
Jag kom på en fråga nu som jag glömde fråga på inskrivningen hos mvc. Jag är så galet trött, kan knappt hålla mig vaken. Med mitt förra barn tog de blodprov på inskrivningen (som man gjorde då) och jag behövde börja med järntabletter i vecka 7. Nu med de nya rutinerna tar man inte blodprov förrän i vecka 10 vilket känns konstigt 🧐 någon annan som har samma problem? Ska nog ringa mvc i veckan.
#73: jag är också trött, varit med alla tre grav, men inte behövt järn. Är ju väldigt vanligt i början att ha fatigue (extrem trötthet) men om du är orolig så tar dom säkert prover.
Här händer det inte mycket. Ligger mest i sängen och mår skit, försöker äta men spyr med jämna mellanrum så det går oerhört tungt att få i mig något. Måtte illamåendet vara över snart…
Går in i vecka 9 idag 🥰
#75: jag går in i vecka 8 idag och inte haft något illamående eller så, men hela dagen idag har jag mått skit, mår illa oavsett om jag är hungrig eller mätt. Spelar inte roll vad jag äter. Fyfan. Funderar på att ta illamående tabletter, tror man får ta sånna som gravid
#76 Det började så för mig också, sen gick det bara utför med illamåendet. Har mått lite bättre idag, inte spytt sen imorse. Hoppas illamåendet blir mer hanterbart från och med nu 🙏
#77: har du haft så nu två veckor? Har du fått behålla någon mat överhuvudtaget? ser inte fram emot att börja spy, om de nu kommer, har kräkfobi 😭
#78 Jag får behålla maten ett tag innan det kommer tillbaka upp i mer flytande form om man säger så. Ibland är det värre, och då kommer det upp ganska snabbt efter jag ätit. Är väldigt utmattande 😐
Hoppas du slipper!
Idag har jag ätit ordentligt för första gången på typ två veckor 🥳
Var så gudomligt med mat, ville nästan gråta.
Hoppas ni andra också mår bra ❤️
Har ni varit på inskrivning? Någon med tidigt vul?
#80: skönt o höra 😍 jag var på inskrivning för någon dag sen, tog blodprover, pratade om hälsa kost, vägde, nästa möte är tydligen bara blodprov inför kub test☺️
Är det någon mer som känner att man aldrig blir helt mätt och man går runt med konstant illamående såfort efter en måltid eller innan måltid pga hunger känslorna 😩 så jobbigt
#81 Jag som är helt ovetandes om massor och inte riktigt läst upp mig på allt.. vad är kub test? 🙈
#82 Jaaaa, nu har jag spytt en del och mått illa, men illamåendet kommer konstant precis som du beskriver. Jag har börjat dricka små sippar med Cola och det har hjälpt mig att hålla stånd mot illamåendet.
#83: kub är när man tar ett blodprov och gåt genom det barnets DNA, om jag förstod det rätt, och sedan gör ett vanligt ultraljud och mäter nacken på barnet eller om de var huvudets storlek. Allt detta för att fastställa hur stor sannolikhet de finns att barnets föds med en kromosomavvikelse, downsyndrom osv.
Men jag är väldigt ung, och denna rekommenderas för kvinnor över 35, då risken är högre eller om man har det i generna, dock jag tackade ja till kub bara för att få ett lite tidigare ultraljud gratis hehe (a)
#84 jag gör också kub och gjort med de andra barnen trots att jag är under 30. Tycker det känns skönt att se att allt ser bra ut även om den inte ger 100% rätt utan bara sannolikhet. Däremot kostar kub om man är under 35 år. Då måste man göra det privat och det kostar runt 1500-2000 kr. Är du säker på att du får det gratis om du är ung? Däremot har de infört att man kan få ett tidigt ul på mvc gratis men då ser man inte sannolikhet för kromosomavvikelser mm.
#85 ja ganska säker. Barnmorskan nämnde inte kostnad. Och hon skicka remiss till kub test, och sen fick jag en tid i brevlådan. Allt med remiss är väll gratis?
#84 tack!
Jag misstänkte att det var något sånt men tänkte att det var lika bra att fråga. 😅
#86 förra gången fick jag också det och en tid i brevlådan. Sedan kom en faktura några veckor efter besöket. Men det kanske skiljer sig åt var man bor då😊 hon borde ju nämnt det kan man tycka! Vilken lyx att slippa betala det! Jag behöver betala 1900 kr. Men tycker det lugnar min nervositet så mycket så det är värt det ändå ☺️
#88 ska fråga henne när jag är där nästa gång! Skumt
Här i östergötland kostar inte kub något utan alla blir erbjudna.
#90 oj vad bra. Tycker det är konstigt att det skiljer sig åt så mycket vart man bor i Sverige och vad man blir erbjuden.
Plussade i dag, nc säger bf 17 nov (den går efter när befruktning skedde), vi försöker smälta och ta in den glada nyheten 😊
#92 Grattis och välkommen in i tråden! 🥰
Hur mår alla?
Jag går in i vecka 10 imorgon. Stundtals känns det lite overkligt att det växer en liten bebis där inne i magen. 😍Mår illa fortfarande, dock spyr jag inte längre så länge jag håller mig borta från köket och vissa dofter. Mina bröst gör så fruktansvärt ont också och gjort det i några veckor. Sen har jag den senaste veckan varit trött och sover mycket.
#92 stort grattis 😍
#94 Åå vad skönt att du slipper spy även om illamåendet också är jobbigt. Jag gick in i vecka 9 idag och har sen ca 1,5 vecka tillbaka mått konstant illa. Känns som jag ska spy hela tiden men det kommer inget. Längtar så mycket till kub och att få se att det verkligen är något där inne för det är så svårt att förstå.
Har ni fått tider för kub än? ☺️
Tack så mycket! ❤
Jag mår bara bra än så länge, men det är ju väldigt tidigt (vecka 4) så det hinner säkert ändra sig 😂 Idag ringde jag barnmorskan och fick mitt första möte inbokat om ca 3 veckor. Kanske känns det mer verkligt efter samtal med bm 😊 Har fått lite uppgifter inför mötet.
#95 Skönt att slippa spy, jag började spy idag igen. 🥺Börjar gråta ofta när jag spyr, mest för att sambon ska behöva se mig spy och jag börjar be om ursäkt. Han är förstående såklart och säger åt mig att inte be om ursäkt, men hormonerna är ju inte kända för att vara rationella precis…
#97: Gurl exakt såhär känner jag. Jag vet inte vad de är. Men mår inte bra… känner mig jämt taskig mot min kille. För jag vet inte ens varför jag mår rätt dåligt just nu. Helt orationell. Blir sur ibland på väldigt mycket… och känner mig till o från tom o typ att jag pushar bort honom när jag egentligen vill ha honom nära.
Jag mår bra, trött heeela tiden och lite smått illamående till och från men kan äta och spyr inte så det tycker jag är bra😃 är i vecka 9 (8+5) idag och har fått tid för KUB 1 april, längtar så!! Hos oss är det också kostnadsfritt för alla som vill göra det
#98 Om du känner dig taskig mot din kille så kan du ju (när du är mindre irrationell) förklara att det bara är hormonerna. Alltså om du känner att du vill förklara humöret. Jag är så glad över att sambon tar mina galna hormoner med en klackspark och inte blir upprörd när jag härjar ibland 😂
#99 Vad avis jag blir 😅Vill också kunna äta ordentligt.
Inte spytt idag, det ser jag som en seger. Har dock svårt att äta och mest ätit apelsin idag.. får se om jag kan peta i mig lite pasta. 🥺
Igår var vi på tidigt ultraljud o v 12 och allt såg bra ut, så nu har vi berättat för alla :) orkar inte smyga längre, är tredje barnet så det börjar redan synas. Känns skönt!
#101: Ååh vad härligt att allt såg bra ut! Längtar också tills vi ska berätta efter Kub den 1 april!
Är bebis nr 3 så syns redan på mig också. Mår illa till och från hela tiden nu (spyr inte) men konstant illamående och dåsig så känns som att alla redan börjat misstänka…
#101 vad kul 😍😍
Jag är i v.11 så det börjar bli dags här med.
Jag har en tid hos barnmorskan nästa fredag 🥳
Hur mår alla och hur går det med lilla bebismagen? ❤️
#104: jag mår som innan, illamående lite upp och ner hela tiden men spyr inte så tacksam för det! Jag var hos BM i torsdags så börjar kännas liiiite mer verkligt iaf😊
Hur mår du nu? Kan du äta?
#105 Skönt att du slipper spy, jag har inte spytt på en vecka nu och jag hoppas det håller i sig. Mår illa till och från men lyckats äta bättre.
Tjejer är de normalt att inte känna någon växtvärk??
Jag kunde känna mycket i början, som mensvärk typ.
Går in i vecka 12 om 2 dagar och blir orolig. Inte haft någon på typ 1,5 vecka eller mer nu…
#107 Finns dom som inte har någon växtvärk alls, andra har lite till och från och sen finns det vissa som har mer. Tror inte du behöver oroa dig.
#107 jag har heller ingen växtvärk längre. Har nog inte haft det sen vecka 8. Går in i vecka 12 i morgon.
Imorgon har jag tid hos bm. Är jättenervös över att något ska visa sig vara fel. Tänk om inget hjärta slår?! 😥
#110 Förstår din oro! Känner precis likadant inför kub om 2 veckor😩 men det kommer säkert gå jättebra, du har ju en massa symtom🙏 Är det kub du ska göra? Lycka till!
#111 Jag antar att det är kub? Jag har ingen koll på hur dom gör här i Norge, är mitt första barn. 🙈Det enda jag vet är att bm ville att jag skulle ta med ett urinprov när vi kommer dit.
ska också göra kub om två veckor. Läste på recensionerna dit jag ska att de är flera som blivit nekade videosamtal med sin partner och t.om köp av ultraljudbild, videosekvens trots att det står att man kan göra det på deras hemsida. verkar sjukt. kränkande mot min partner också…
#113 Där jag ska står det att det är förbjudet att filma, videosamtal och ta kort 😩 förstår inte varför de inte kan göra undantag under en pandemi när partnern inte får vara med…
#114: ja precis hört fler som fått ha videosamtal med sin partner. De är ju inget dom vill missa oftast.
Lyssnade precis på hjärtljud med en app…nu har jag mensvärk……. är så rädd. Kan de verkligen orsaka missfall!? Av 2-3 inspelningar!? Är livrädd. Kommer gråta. Fan allt för jag ville att han skulle höra hjärtljuden
#115 Åå vad mysigt att få lyssna på hjärtljud! Hade också velat göra det men har läst att det ibland kan vara svårt att hitta som nybörjare och är rädd att bli uppskrämd då. Tror verkligen inte det är någon fara för missfall.
Jag är själv lite orolig ikväll. Min lilla 1-åring lyckades sparka mig rätt i magen under blöjbytet. Han brukar vara rätt vild på blöjbordet så brukar stå på sidan men missade det idag… så rädd för bebis i magens skull men hoppas den ligger skyddad. Var inte jättehårt.
#116: Ja min mamma sa t mig att bebisen ligger väl skyddad i magen och så så de borde inte vara någon fara. vi oroar oss nog i onödan vi två idag! =) Bebisen är så liten ännu, tydligen är slag i magen något att oroa sig bara vid slutet av graviditeten. Sen är de ännu mindre fara när de inte var superhårt.
#115 Vad är det för app? Fungerar den verkligen?
#118: Jag körde en app som heter heart rate monitor. Men de finns fler som kostar pengar. t.ex my baby beat. och en som heter babytone kostar 499 man får med en apparat som sänder ljudet till mobilen. Den känns mest legit än gratis apparna. Men dom andra verkar funka för många och jag hörde två hjärtslag. Men inget mer för jag förflytta runt högtalaren på magen olika ställen.
Men jag skulle inte rekommendera apparna av följande anledningar, 1. om man inte hittar hjärtljud blir man ju rädd och orolig och kanske helt i onödan. 2. om man känner att något är fel och man hör hjärtljud o tror att allt är bra så kanske man litar på det. ( när det egentligen kan vara något fel). hellre boka hos bm för att försäkra sig. 3. Jag vet inte om de är något med strålning för varför funkar de inte med att sätta min vanliga ljudinspelning på magen t.ex, så antingen sänder den ut strålning ( kändes varmt ..) eller så är de fake ljud man får höra.
- Apparna som finns är inte medicinskt testade för varken bebis eller mamma. Så hur spännande de än är att man kan få lyssna på bebisens ljud så är det inte värt det annat än hos BM. Ångrar grovt, så onödig risk!
Idag var jag hos bm. Inget ultraljud tyvärr men vi fick höra hjärtslagen!! 😍Gud det var helt magiskt att få höra dom snabba men starka slagen från bebis.
Bm förvarnade om att det inte var säkert att vi skulle höra några slag, och att det inte behövde betyda något negativt. Trots att man var förberedd så fick jag lite panik när vi inte hittade några från början. Och så plötsligt.. hjärtslag.
Hon sa att det lät starkt och fint ❤️
#120: ja de är verkligen magiskt som du säger 😍 längtar tills jag får höra igen. Hade velat ha en inspelning på hjärtljuden, hade suttit o lyssnat om o om igen då.
Tjejer, jag ska till mvc om några veckor. Och senast jag var där så sa Bm att en praktikant kommer att vara med henne…
nu vet jag inte riktigt om jag kommer va bekväm att prata med BM när någon sitter med oss i de där trånga rummet och lyssnar. Hur hade ni känt?
Besöket blir att diskutera tankar om förlossning, föräldrarskap, och sånt.
🤷♂️ Har jag rätt att neka att praktikanten är med utan att BM dömer mig för det?
Saken är bara att jag inte är öppen med okända. Nu har jag ändå träffat BM några gånger o känner mig rätt bekväm att prata om allt möjligt med henne. Men nu när de kommer vara en okänd ny. Så kommer de nog hända att jag bara är stel och eventuellt kortfattad
#121 Självklart har du rätt att neka praktikanten att vara med. Är du inte bekväm med hen där så säg till i förväg att du vill vara ensam.
Hej hur är det med allihopa?
Imorgon har jag tid för KUB ultraljud och jag är så nervös, hoppas verkligen det är ett starkt och fint hjärta som slår där inne!!
Nån mer här som har gjort KUB eller snart har tid?
Jag har inte spytt sedan mitt besök hos bm. Och då spydde jag på grund av masken, blev helt snurrig av att andas in min egen luft.
Mår bättre även om illamåendet ligger i bakgrunden. Har dock börjat få en del växtvärk och känner mig väldigt yr om jag står upp i längre perioder.
Idag har vi gått ut med att vi väntar en liten, snacka om att det ställer till det i folks huvud när alla förväntar sig aprilskämt. Lite kul anser jag att jag måste få ha när början varit så jobbig 🤷♀️
Idag fick jag se bebisen som växer där inne!! Allt såg perfekt ut så kändes så skönt! Fick även filma i ca 1 min och 20 sek så var kul att kunna visa sambon och barnen.
Jag blev dock flyttad, hade fått 10 oktober av min bm men sa till henne att jag var ganska säker på att jag var ca 5 dagar kortare gången än hon sa men hon tyckte vi skulle räkna på den 10. Nya datumet är 15 oktober så jag hade rätt!
#127: är också beräknad 15e oktober 😀 va skönt att allt gick bra o att du fick filma!! Jag har kub snart
#127 vad skönt att allt såg bra ut!☺️ Jag är jättenervös inför kub på onsdag. Så rädd att något ska vara fel… hoppas också på att kunna få filma även om det står på deras hemsidan att det är förbjudet.
#127 Åh vad kul och skönt att allt såg bra ut! 😍
Jätteavis på er som får se bebis redan, jag måste vänta till vecka 18 😭
#129: same here. Står på hemsidan både att facetime inte är ok och filma/ta bild. Orättvist. Tänkte va sneaky och ha på ljudinspelningen i bakfickan o hoppas jag får med hjärtljuden åt min sambo 🤭
#132: 6e april 😍 lite smått rädd för resultatet dock hört många som fått fel. Men får ta det med en nypa salt känner jag. Tackade mest ja till kub för att få se bebisen tidigt o slippa vänta till vecka 18
Hade varit så pinsamt dock om dom såg att jag spela in 😂😂😂😂😂
#132 Jo jag är lite sugen på att boka tid för ultraljud tidigare privat 🙈 ska se vad det finns för alternativ här där jag bor.
Vi bokade privat ul i veckan 12 bara för att se att det finns något där. Kostade cirka 1000 i Göteborg.
Illamåendet fortsätter hänga kvar även om jag inte spyr lika ofta nu, spydde senast en gång i lördags. Ska testa kolsyrat vatten och tabletter mot åksjuka, har hört att båda dessa ska fungera bra.
Har glömt bort hur det känns att må bra 😅
Varit på kub idag och fick bra siffror och allt såg jättebra ut. Så härligt att se en livlig liten bebis där inne😍 bm lät mig filma + kort så var kul att kunna ta med hem. Bm tyckte hon kunde se ngt mellan benen som skulle kunna tyda på kille men det kan också vara tjejer som är svullna så hon vågade inte säga för mkt. Men ska bli spännande att se om det är ännu en liten kille (har två sedan innan) för kändes som det var en liten snopp man såg och kändes även som bm trodde det🥰🙏
#138: gud va kul. Lyssnade ni på hjärtslagen också?
Vi gjorde inte det 😬
#138 Vad kul för er 😍😍
#139 Nää vi lyssnade inte heller på hjärtljuden ☺️
Varit frånvarande ett tag, så svårt att förstå att jag faktiskt är gravid och även oro för att barnet inte är friskt. Min sambo har en ärftlig muskelsjukdom så vi ska kolla om jag bär på anlagen för sjukdomen och om jag gör det får vi gå vidare med fosterdiagnostik. Den senaste tiden har jag mått lite illa efter nästan varje gång jag ätit. I dag hade jag tid hos läkaren för samtal om sambons sjukdom och fosterdiagnostik, sambon var med över telefon. Det visade sig att jag skulle göra ett vul förr att kolla hur långt i graviditeten jag är. Fick byta till videosamtal så sambon också fick se. Det var skönt att se bebis och att hjärtat slog. Tydligen kan man se vilken äggstock som släppt ägget till bebisen 😂 Allting såg bra ut nu i alla fall och jag är i v. 8+4, fick även med mig några bilder hem 😍
#142 förstår oron men vad skönt att allt såg bra ut ☺️
#142 Så skönt att allt såg bra ut ❤️Håller tummarna för att allt går bra för er.
Berättat för stora sonen nu (snart 4 år). Han är så glad att bli dubbelstorebror och pussar och klappar magen😍 men han är så stolt så han har berättat det för alla vi träffar nu😂
#145 hahaha barn är för härliga 😍😂
Nu har min gravidhjärna gått helt bananas.. jag måste ha kräftor. Finns kräftor att få tag på i Norge? Nix. Bara äckliga havskräftor och det är ju inte alls det jag vill ha. 😭😭
Så frustrerande med en stängd gräns. Kräftorna är så nära men ack så långt bort när man inte får korsa gränsen..
Dyker in här. Har BF 11/9 och väntar nu på att gå på nästa ultraljud då vi ska ta reda på könet. Min magkänsla säger att det blir en pojke, vi får se om det stämmer.
Har en dotter sedan innan på 3, 5 år och mår väldigt bra den här gången. Sist kräktes jag och hade fruktansvärd foglossning.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
#148 vad kul, välkommen in i tråden 🥰
Verkar som att många mår sämre när dom väntar en flicka. Vi har redan antagit att jag väntar en tjej med tanke på hur skit jag mått hittills 😂
#149 Tack! :)
Har hört att många mår sämre när de väntar en flicka. Men när jag var på tidigt ultraljud sa personen att man ändå inte kan vara säker på könet trots att många mår sämre när de väntar en flicka.
Är det någon annan i tråden som drömt om vilket kön de har i magen som sedan har visat sig stämma? eller har ni några drömmar om könet?
Hade drömmar om könet när jag vänta dottern som visade sig stämma. Ska på ultraljud nästa vecka. Men med tanke på hur bråkig den lilla var sist så är det inte säkert att den vill visa vilket kön det är.
Hur går det för er alla?
Jag ska till BM imorgon, går in i vecka 17 på fredag. Har börjat känna små fladder ibland i magen, men nu var det några dagar sedan sist och då börjar man såklart oroa sig. 😅 Ultraljud den 3/5, ser fram emot att få se vår lilla bebis! 😍
#151: de ska vad jag har läst tidigare vara vanligt i början med oregelbundna ”fladder”. Så du behöver nog inte oroa dig alls 🌸 vad ska ni göra hos BM nu under vecka 17? Är det psykisk hälsa besöket som brukar göras i vecka 16? Berätta gärna vad du fick göra där idag. Ska dit nästa vecka. ( vecka 16)
Har jävla ont i huvudet hela tiden!! Men normalt blodtryck. Annars mår jag bra. Byxorna sitter för tajt snart! Haha! Längtar tills bebiskulan blir stor och rund!! Ohh
#152 Det var en uppföljning sedan jag tog en del blodprov och grejer förra veckan, fick tillbaka alla resultat och det såg fint ut. Jag har också mått väldigt dåligt hittills då jag spytt mycket, så min bm ville bara höra hur allt var med mig nu då jag inte kunnat äta så bra. Tog blodtryck igen, förra gången var undertrycket lite högt men nu såg det toppen ut.
Vi fick höra hjärtat igen också, det var väldigt lugnande ❤️Bm sa också att min livmoder kändes bra när hon klämde och kände lite.
Ett riktigt bra möte helt enkelt med bara positiva nyheter 😍
#153 Usch så jobbigt för dig 💕Vilken vecka är du? Vet att många brukar få ont i huvudet vid v.13 och ett par veckor framåt.
#155: vecka 16 är jag! ☀️ Började vecka 13 nångång. Hemskt!
Ohh min BM säger att man inte börjar lyssna på hjärtljuden hos henne förrän vecka 25..
#156 Oj, vad jobbigt att ha huvudvärk så länge 😰Är det konstant eller kommer det och går? Går det vila bort så du får slippa den en stund?
Jag har hört hjärtat på vår bebis två gånger, första gången i v.13 och nu idag igen. Vet inte om det bara är olika hos olika barnmorskor? Vissa verkar ju även ha tidiga ultraljud men jag får fint vänta till vecka 19 😐
#157 det är faktiskt dygnet runt! Super jobbigt 😩 vet inte om de är hormoner kanske eller spänningshuvudvärk från kudden eller något.
#158 men fy vad jobbigt 😔 Lider verkligen med dig!
Har fått huvudvärk ibland och då brukar sambon massera uppe vid nacken (precis där huvud och nacke möts liksom), det brukar hjälpa en del.
Jag har bf den 23/12 om allt går bra. Vet att det inte är hösten men kände för att klämma in mig här och följa tråden ;)
Detta blir förhoppningsvis mitt första barn och jag har gått igenom två tidiga missfall innan den här graviditeten. Därför är jag extra orolig och testar mig ofta (Clear Blue visade 3+ igår och min mens är nästan 10 dagar sen men det är ändå svårt att tro att man är gravid när man har gått igenom missfall).
Är i vecka 6 (5+3) och just nu har jag ömma bröst och känner trötthet :)
- Redigerat 2021-04-23 08:20 av VanessaC
#160 Välkommen in i tråden, det finns såklart plats för dig också! 🥰
Håller tummarna att denna graviditet går hela vägen.
Jag mår relativt bra med och har precis kommit halvvägs. Var på RUL i veckan och fick reda på könet, det blir en flicka. Vilket känns lite skönt då vi har en dotter sedan tidigare och sparat en del sedan hon var liten. Har nu kännt den lilla där inne i drygt 2 veckor och den är väldigt livlig. Något jag knappt fick uppleva under förra graviditeten.
#162 Ååh, mys med en till flicka!
Då var magkänslan fel, men det är ju 50/50 det där så 😂
#163 Eller så var det drömmarna som spelade mig ett spratt. För precis innan jag skulle dit drömde jag om en flicka så ibland kan drömmar vara lustiga. Men som sagt oavsett vad det än hade blivit oavsett men lite enklare att fundera på namn när vi vet vad det blir :)
#164 Jag som är så nyfiken vill nästan veta könet men samtidigt vill jag ha det som överraskning vid födseln. 😅
#165: vad har du sedan innan? Om du har några barn sedan innan. Tycker det är lättare och förbereda om man vet könet både namn och kläder. Har ni börjat fundera på några namn?
#166 Vi har inga barn sedan tidigare.
Vi har namn för både pojke och flicka.
Tjejer hur tänker ni kring att socialstyrelsen satt gravida från vecka 20 i riskgrupp för Corona.
Tydligen ökad risk för blodpropp pga Corona under graviditeten efter vecka 21, och även havandskapsförgiftning och tidig födsel.
Jag funderar på hur jag ska leva när jag närmar mig vecka 20 är super orolig.
Jag vågar inte träffa mina föräldrar för dom jobbar inom vården. Och funderar på om jag ens ska våga träffa mina syskon som träffar mina föräldrar.. ska jag alltså inte träffa någon på 20 veckor + säkert efter förlossningen kommer ej våga när bebisen är liten
Jobbigt också för dom känns väldigt oförstående. ”men du går ju ut och handlar ju” man ba de är inte samma sak som att sitta framför personer längre stund och dela luft. Jag går ju bara förbi snabbt folk i butiken..
Och de känns som mina syskon verkligen är sura för jag ens funderar på detta. Oh känner stress, press, och ångest. Hjälp
Du gör ju precis som du vill. Jag hade nog missat detta är i v18 nu. Jag känner mig inte så orolig men kanske också för att jag har tur som jobbar hemma och träffar inte så många. Men du kan väll bestämma med dom att ni enbart ses utomhu typ?
Jag hoppa vi får vaccin, skönt att de nu valt att vaccinera alla efter v35 + riskgrupp för alla andra länder gör ju det.
Förresten vart hittade du denna information?
Oj insåg samtidigt som jag skrev det att jag har ju fel det är ju 35 år + Hahah verkligen börjat få gravidhjärna
#170: sant kan nog träffa dom utomhus i guess med avstånd.
Bland annat här https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/
#169 jag känner mig inte så orolig. Börjar jobba om två veckor efter att ha varit föräldraledig och jag träffar kunder på jobbet varje dag. Kommer hålla avstånd och tvätta mig. Kommer fortsätta träffa familj och vänner men inte krama dem etc och att alla är friska. Jag står min familj väldigt nära och skulle inte stå ut så länge utan att ses. Men känner du en stor oro ska du självklart göra det som känns bra för dig! Men vara utomhus och hålla avstånd är ju ett alternativ så man åtminstone får träffas ☺️
Jag undrar när man ska börja känna nått? Ibland tror jag att jag känner nått men sen så känner jag inget på en dag eller två haha.. det är första och jag är i v.18
#175 Girl.. SAME! 😅
Jag var jätteorolig innan jag skulle till bm för att jag tyckt mig känna små fladder och plötsligt var det ingenting. Hjärtat slog fint så jag hade inget att oroa mig för men jag berättade ändå min oro för henne.
Bm sa till mig att det är vanligt att man inte känner bebisen i början, allra helst om det är första barnet. Det kan dröja upp till vecka 20 (eller mer) innan man börjar känna något konkret och ofta.
Jag har inte känt min bebis på fleeeera dagar. Tyckte mig känna fladder tidigare men nu har jag inte känt något på länge. Är i vecka 17 så jag vet att det är tidigt än och att det kan dröja några veckor innan det börjar kännas mer regelbundet och tydligare. Ändå är man orolig..
Ska på ultraljud på måndag så snart får jag lugna nerverna lite igen.
Åh verkligen… man är ju så nojjig. Ja tycker inte att det syns heller så då börjar man undra om nått händer ens haha.. jag trodde jag skulle ha en mysig kula nu men det syns inte det enda är att jag ser lite småsvullen o lite rundare ut. Så tråkigt just nu..
Jag har mitt RUL i slutet på nästa vecka så det ska bli skönt!!
Jag känner inte heller något. 3:e barnet och med de två tidigare kände jag först runt vecka 23 så det kan vara så olika. Däremot är magen så stor redan denna gång… ser ut som jag gjorde i vecka 30 med de förra två😅🤣
Hahah attans då låter det som attjag får fortsätta vänta på att känna något oftare. 😂 vilken vecka är du i nu?
Jag får också vänta länge för är bara i vecka 16😅 längtar så mycket efter att känna tydliga sparkar och att även min man och barn ska få känna den lille🥰
Jag var i vecka 18-19 när jag började känna bebisen nu känner jag tydliga rörelser och är i vecka 21. Dock tog det lång tid med förra då moderkakan var i framvägg. Som andra skriver så kan det ta ett tag innan du känner de första rörelserna.
Ultraljud idag, det var så magiskt att se bebisen för första gången 😍 Helt fantastiskt!
#183 Jag är i vecka 18. Blev flyttad en dag bakåt så istället för BF 7/10 har jag nu BF 8/10. Inte dåligt räknat av mig där inte måste jag säga 🙈
Jag var på RUL idag, ska tillbaka på en extra koll nästa vecka då bebis inte riktigt var villig att samarbeta så bm fick inte riktigt se detaljerna vid hjärtat. Allt såg dock fint ut i övrigt och hon kunde inte se något avvikande på hjärtat heller men vill såklart gå igenom detaljerna helt och hållet så inget missas.
Jag vet inte hur Sverige har det då jag aldrig varit gravid i Sverige, men det kan säkert någon annan berätta. Här i Norge har man flera kontroller genom graviditeten, tror det är ultraljud igen om 4 veckor för mig och så är det fram till vecka 34, sen är det 2 veckor mellan varje ultraljud fram till födsel.
#183 vad skönt att allt såg bra ut på RUL☺️ Lyxigt med så många ultraljud! I Sverige gör man inga fler ultraljud efter RUL om det inte behövs tillväxtultraljud för att tex bebis avviker från sin kurva. Annars får man betala själv för fler ultraljud och göra dessa privat. Däremot lyssnar man på hjärtat varje gång hos barnmorskan (ca varannan vecka efter man passerat vecka 25)☺️
#185 oj så pass alltså? 🙈 då kändes det plötsligt väldigt lyxigt med flera ultraljud.
Jag är i vecka 17 nu och har svårt att hitta en skön position att sova i. Jag vaknar hela tiden av att jag vänder och vrider på mig. Någon mer med samma problem?
Så ont i axlar, nacke, huvud.
Hamnar jag på magen under natten ( vilket är den position jag alltid varit van med) så känns de super obehagligt som att ligga på en Sten. Ligger jag på sidan kan jag inte hamna i tillräcklig djupsömn och vaknar så fort jag vänder på mig. Vilket jag gör hela tiden. 😢
#187: asså vaknade och har haft samma
Problem nu i en veckas tid. Är i vecka 19… jag vaknar hela nätterna för jag hamnar på magen. Jag tror att jag ska testa bygga upp lite med kuddar så jag kan sova halvt på magen o halvt på sidan. Det är verkligen jobbigt om man är van vid att sova på magen för det går verkligen inte. Och jag vill inte hamna på ryggen för det tycker jag är jätteobekvämt också!
#188: upplever också de obekvämt när jag hamnar på rygg. Känns konstigt i magen!! 😓 funderar på att införskaffa en gravidkudde, men jag och killen delar på en 140 säng… inte mycket plats
Vet! Jag ska försöka lösa det själv först. Det är helt sjukt hur det känns som att man har en JUMBO mage när man sover hahaha
Jag har samma problem, vaknar så fort jag vänder på mig. Har rullat ihop en av mina favoritfiltar som jag använder som en "gravidkudde" har fungerat bra för mig. 🥰
Min mamma tipsade mig om kudde mellan benen och ligga på sidan! Ska testa inatt 🤩
#192 Ja! Har min filt mellan låren också och det blir stabilt och bra. Ibland lägger sambon en extra kudde bakom min rygg också så jag inte hamnar helt på rygg. Fungerar super 🥰
Jag går in i vecka 19 på lördag och har sådan jäkla huvudvärk 😰Mitt illamående är kvar också, men betydligt mer subtilt än tidigare. Utöver det så känner jag mig betydligt mer energifylld.
Vilken vecka är ni andra i och hur mår ni? Har ni kvar några jobbiga symptom eller kanske fått andra krämpor såsom foglossning?
Vill också påminna er alla om att ni är fantastiska ❤️Tänk vad våra kroppar orkar och klarar av. Vi är grymma!
Jag är i vecka 19 och har inte alls några krämpor kvar. Däremot började mitt illamående i vecka 4 jaha så jag har lidit som det är. Kan tänka mig att ditt går över snart!
#195 jag spydde i lite över 2 månader så jag tycker att jag borde få slippa nu 😂
Är i vecka 22 och är trött till och från (iof inte konstigt med en energisk 3,5-årig) har haft lite växtvärk och ryggproblem.
Verkar även som att jag dragit på mig Karpaltunnelsyndrom i handen som kan höra ihop med graviditeten.
Har ni andra varit på några fler besök hos barnmorskan eller ultraljud?
Har ni börjat känna några rörelser än?
Jag är i vecka 18 och allt illamående och avsmak för viss mat har försvunnit. Just nu känns det knappt som jag är gravid då jag inte känner bebis än och känner mig pigg i kroppen. Däremot fått ganska stor mage men ingen riktig gravidmage utan ser bara ut som jag ätit väldigt mkt det sista😅 är också hungrig hela tiden, äter såååå mycket just nu… inga sparkar än så länge så längtar till RUL för att få se att det faktiskt är något där inne (även om allt såg bra ut på kub)☺️
Jag mår bra! Är i vecka 17. Lite illamående på morgonen men går lätt över bara jag stoppar i mig något. Trött men springer efter en 3 åring och en 1,5 åring hela dagarna så är nog därför 🙈 har känt bebis lite smått ett par gånger nu och det är så mysigt!
Kan verkligen rekommendera Bbhugme gravidkudde, dyr men verkligen värt det!! Hade den inte med första barnet och sov sååå dåligt, önskar jag hade köpt den direkt!
Åh mysigt och känna!! Jag har varit på RUL vilket var skönt för jag kände lite sådär också att jag är pigg o glad så började undra om det finns något där. Det gjorde det! 🤣 var jättemysigt men kändes så konstigt att det kanske är sist gången innan den är ute. Jag kanske får köpa en såndär kudde för min sambo vaknade hela natten för han märkte att jag vred och vände på mig massor och tyckte så synd om mig. Min mage är fortfarande liten men på nått sätt känns den som en uppblåst ballong när man bara lägger lite tyngd på den.
#197 Jag ska in på extra ultraljud på måndag, var ju där i måndags och fick se vår bebis. Vi har också bestämt oss för att ta reda på kön, så på måndag får vi veta om det är en liten tjej (som vi tror) eller om det visar sig vara en pojke.
Har känt någon puff då och då, är väldigt subtilt och svagt men det är i alla fall något. Ska bli så mysigt att känna bebis ordentligt längre fram 🥰
#201 Varför ska du ska på extra ultraljud? Är det enbart för att ta reda på könet eller ska det kolla något mer?
Jag kommer också ha fler ultraljud i v. 32 för att se så den lilla växer som den ska.
Tycker bara att den ska buffa och bråka på olämpliga tider. Men ändå skönt och veta att den lever och mår bra där inne.
#202 Skrev det i #184 men klistrar in svaret här med: ska tillbaka på en extra koll nästa vecka då bebis inte riktigt var villig att samarbeta så bm fick inte riktigt se detaljerna vid hjärtat. Allt såg dock fint ut i övrigt och hon kunde inte se något avvikande på hjärtat heller men vill såklart gå igenom detaljerna helt och hållet så inget missas.
Så det är bara på grund av att bebis inte ville flytta på hakan sist 😂
Min känsla i magen när jag ligger ner är som bortblåst för andra dagen nu…
känner inget alls längre.
Känner mig inte gravid överhuvudtaget alls.
Har inte känt några rörelser alls. Iofs är jag i vecka 18, med mitt första barn, och ansträngt mig hårt för att känna. Men känns lite smått läskigt ändå. Särskilt när ja inte ens känner tunga känslan i magen längre. 😩
Har RUL ultraljud om 2 veckor så får se då 😭
Har känt rörelse 2-3 gånger i vecka 17.
Igår var jag på ultraljud igen eftersom dom inte såg detaljerna vid hjärtat sist. Allt såg tipptopp ut och bebis mår bra. Vi fick veta att det är en liten pojke som ligger där i magen 😍Nytt ultraljud planerat i v. 24.
Ny cravingsfas: iste med massa is
- Redigerat 2021-05-11 17:44 av Cireea
Är det någon mer som drömmer väldigt mycket? Jag har gjort det med de andra barnen med men nu drömmer jag så hemska drömmar. Drömmer tex att något av mina andra barn dör och vaknar gråtandes flera gånger per natt. När jag somnar om börjar jag fortsätta på drömmen… är helt slut och ledsen när jag vaknar på morgonen för drömmarna känns så verkliga!😢
#209: jag gör det! Drömmer bara hemska drömmar hela tiden. Om död. Separation osv
Och de är inte kul. Man mår ju genuint dåligt och har en dålig känsla vid dagens start
#209 Känner igen mig!
Drömmer mycket och många gånger hemska drömmar.
Natten till i måndags drömde jag dock en fin dröm. Drömde om att jag och sambon läste på en lapp från bm om vilket kön vi väntar, även i drömmer stod det "gutt" (pojke på norska eftersom jag bor i Norge). 😅
Skönt att man inte är ensam även om jag inte önskar andra hemska drömmar! Oj vad häftigt att drömma vilket kön och att det sedan stämde ☺️
Nuuuu har jag verkligen börjat känna bebis ordentligt. Vilken magisk känsla! Till och med sambon fick sig en riktig puff på handen igår. 😍
- Redigerat 2021-05-13 13:27 av Cireea
#214: ohhh längtar tills ja också känner sådär ordentligt och sambon också 😍😍
#215 Ja det borde komma snart för dig också, du är väl ett par veckor efter mig har jag för mig? 🥰
Jag förstår vad folk menar med att dom saknar den här delen av att vara gravid, att känna bebisen där inne som sparkar och har sig. Det är verkligen en helt unik och magisk upplevelse.
#216: låter så magiskt. Jag har verkligen varit så nojig för missfall senaste veckan. Jag sover så dåligt. Känner inget i magen, ibland känner jag som en tung sten känsla men inget mer. Och lyckas hela tiden sova/vakna på magen så är livrädd att bebis har tagit skada. Såg ju bebisen på kub och de såg bra ut då iaf.
Hörde även hjärtljud för två veckor sen. ( går in i vecka 19 imorgon enligt appen men 18 hela veckor). Och RUL om 1 vecka!
#217 Jag har oroat mig en del också, men det finns ju "spökveckor" under graviditeten där man oftast inte känner något och inte heller känner sig särskilt gravid. Har precis gått igenom samma fas men nu när bebisen börjar röra sig känns det lite skönare.
Oroar dig inte att du hamnar på mage, blir det obehagligt så vaknar man eller vänder på sig automatiskt. Sedan när bebis är större kommer den sparka till ordentligt om du ligger obehagligt, det sa bm till mig!
Lägg gärna någon kudde eller rullad filt så du inte kan rulla över, det har jag gjort och det fungerar så bra!
#218: tack har även börjat ta järntablett sideral forte, vid inskrivning var min järndepå 61. Kvinnor med järndepå under 60 vid inskrivning brukar behöva järn i mitten av graviditeten.
Min bm sa att jag skulle börja varannan dag med en tablett, att de inte skadar med överskott av järn… men jag har läst att de kan leda till järn förgiftning… nojig. Började känna mig trött, yr och huvudvärk därför hon sa att jag skulle ta varannan dag. Utan att ens kollat järnvärdet igen
#219 Oj, jag hade nog bett om en koll på järnvärdet igen för att se så du får rätt dosering.
Varit på RUL idag och det var så mysigt att se den lille igen. Allt såg bra ut och blev flyttad bakåt några dagar till 17 okt. Bebis var inte samarbetsvillig alls så först trodde bm tjej, sen kille och sen tjej igen😅 känns väldigt osäkert vad det är för liten därinne och jag som såååå gärna vill veta! Men fick ett nytt RUL nästa fredag då bm frågade om jag ville vara med i en studie och då erbjöds man ett RUL till och bilder. Hoppas på en mer samarbetsvillig bebis då🙏
#221: oh härligt. Vad är det för studie? Vet du syftet med studien?
Jag har RUL om 2 dagar 😍
#222 jag vet inte riktigt vad det var för studie🧐 eller om det var blivande bm som utbildar sig tsm med en utbildad bm. Glömde att lyssna ordentligt för var bara så glad över att jag skulle få ett till RUL. Men nu är jag mer nyfiken på kön än jag var innan bara för att jag fick olika besked…
Lycka till på fredag!
Åååh vad mysigt! Förstår att du är nyfiken!!
Jag har RUL på måndag och denna gången har vi bestämt att ta reda på könet om bebis vill visa så jag är också super nyfiken denna gången! Alla i familjen och släkten tror det blir en pojke och det tror jag också om jag jämför hur jag mått med dottern och sonen innan.
Åh vad spännande för alla. Vi har nyligen fått veta att det är en kille och helt plötsligt så känns allt så mycket mer verkligt. Nu känns sparkarna mycket tydligare oxkså önskar bara att min sambo kunde känna dom!
#226: åh vad mysigt och få reda på könet och känna rörelserna. Känner med tydligt och gjort i några veckor. Det känns lugnande och känna att den rör sig där inne.
#226 Mysigt, väntar också en pojke! 😍 Vilken vecka är du i?
Jag känner min lilla pojk men blir jättenojig så fort jag inte känt honom på någon dag eller så. Det är ju fortfarande rätt så flyktiga rörelser och inte direkta sparka liksom. Är i vecka 20 så jag vet att det kan ta några veckor till innan man får ett ordentligt mönster och känner bebis dagligen.
Verkar som att många väntar pojkar nu. Alla jag känner som är gravid väntar pojkar 😂Har vi någon som väntar flicka i tråden?
#228: jag kände starkt att de skulle vara pojke jag har i magen. Och alla andra också. Men nu plötsligt har jag en känsla att de är en flicka. Så får se imorgon vad de är 😀😀
Jag förstår din noja. 19 hela veckor imorgon. Och vet inte om jag känt något tydligt egentligen. Men trodde jag gjorde det men inte känt på flera dagar så..
Känner bara sammandragningar ( magen känns som Sten ibland o känns smått obehagligt)
Känner även lite då o då växtvärk igen som jag gjorde i början…
Får ni andra också så?? Längtar tills jag känner super tydligt.
Har ni köpt vagn ännu? 🥳 vilken? Eller vilken funderar ni på?
Jag har beslutsångest över vilken.
#228: åh mysigt!!
Jag är i v 21 nu! 😍 och håller med om att det känns mer men ibland ibland inget vissa dagar. Var hos bm igår och hon sa att det ska börja kännas varje dag från ca v25. Så innan dess är det ingen fara. Men hon sa även att efter v25 kan det variera mycket.
😍
Vi har inte köpt någonting än inte ens en liten strumpa. Försöker hålla mig cool. Men har börjat göra en lista på saker vi ska köpa däribland vagn, just nu lutar det mot cybex priam. Först tänkte vi köpa en vagn som går in i vår minimala hiss men vi har barnvagnsrum så känner att det är skönare att inte kompromissa på storleken.
Jag var i ett tag inne på bugaboo fox eller Emmaljunga nxt60 så kan fortfarande bli någon annan. Har du tänkt på någon särskild eller hört något bra/dåligt om någon av de jag tog upp? 🤩
#231: nej vet dock att Bugaboo är ”bäst” enligt de flesta. Bugaboo fox om jag minns rätt passar mest i storstad miljö, dvs hjulen. Bugaboo donkey ska passa mer till både stadsmiljö och snö/skog.
Så har funderat på Bugaboo donkey. Men tycker de är för dyrt nästan.
Har även hört ganska bra om ” britax smile 3 barnvagn”. Ska vara lätt att köra osv. Men en del skriver att dom har fått mycket problem med hjulen och behövt reperera
Svårt val.
Jaaa jag har också hört det men sen läste jag en jämförelse som tyckte att cybex var smidigare för den var dels lite tyngre vilket gjorde den mer robust och sen att man kunde fälla ihop med en hand. Det känns som när jag är ute o går i Stockholm där jag bor har alla bugaboo haha 🤪
#233: exakt ser också bara bugabooo överallt här i Stockholm 😂
Jag har Emmaljunga och de är sååå sköna att köra o jättebra stötdämpare i vagnarna. Har kompisar som har buggaboo och jag tkr de känns plastigare att köra, men har ingen själv. Kan rekommendera Emmaljunga☺️
#229 Jag har inte haft några särskilda sammandragningar men lite växtvärk har jag känt till och från.
Vi har köpt och fått massor.
Spjälsäng, sängkläder skötbord, kläder (inne och ute i strl 50-80), lekmatta, babysitter, vagn, bilstol och lite annat. 😅
Har redan lite smått börjat packa saker i förlossningsväskan 🙈
#236: hahaha men ni är ju redo idag 🤣 så roligt! Vi bor inte jättestort utan i en större 2:a så väntar lite för att det inte ska ta så mycket plats.
#235: vilken modell Emmaljunga skulle du rekommendera? 🌸
#236: jäklar de va mycket 😍!! Skönt att ha de avklarat.
Ska bli skönt att bli helt klar. Får redan stress. Haha. Men vecka 25 ska barnvagn köpas iaf. Och därefter vill jag helst ha köpt allt innan vecka 33.
Dock funderar jag över hur mycket kläder man vågar köpa innan bebis är här, för vissa har ju de blivit att deras nyfödda inte passat i ”nyfödd storlek. ”
Jag har köpt 3 Bodies hittills bara, och 2 par mjuk byxor. Storlek 56
Asså nu blir jag så sugen på att köpa nått. Kanske ska göra det idag 🥰. Jag tror inte man behöver köpa för mkt men kanske 10 plagg i varje storlek? Jag gissar bara.. haha har verkligen ingen aning men tänker den första storleken växer de väll ut på 2 veckor?
#241: jaa jag känner typ hellre för stora kläder än för små. Så tog 56, 1-2 månader.
#242: jag håller med. I värsta fall får man väll springa in o köpa några Bodies om det saknas. 😊
#241: min dotter är nu 6 månader, vi hade määäängder med kläder, strl 50 hann vi kbaoot använda och 56 blev det mer några favoriter som va lättare att klä av och på, tips är omlottbodys mycket lättare samt byxor utan inbyggda tossor tycker jag, dom med tossor va svårare att få oå, strumpor behövs inte alls många och samma med blöjor strl 1 vi fick ge bort 4 paket bätttre köpa vartefter.
#244: tack för tips! Ska fortsätta köpa i 56 isåfall (a) kanske något i 50
Vi har bara några få plagg av storlek 50 men desto mer av 56, 62 och 68.
Vore ju dumt att köpa massor av 50 och så kommer bebis ut och är 54 😂
Känns bra att vara väl förberedd och klar med det mesta, då slipper jag stressen längre fram när magen är stor och otymplig 😅
Var hos bm idag för rutinkontroll.
Lillpojken var jätteaktiv och ville inte alls samarbeta så vi fick lyssna på hjärtat. Det tog säkert 10-15 minuter innan han lät oss lyssna en stund. 🥰
#247: låter lite som min lilla tjej i magen. Hon är också väldigt aktiv och när barnmorskan skulle lyssna på hjärtat sist blev det en spark.
#248 även om det är lite frustrerande när man vill höra hjärtat så är det ju ett gott tecken att dom är aktiva och rör sig 😅🙈
Hur mår alla? Jag kämpar med sömnen.. det är verkligen svårare och svårare att hitta en behagligt position. Det som är mysigt dock när jag vaknar på natten så sparkar lillen. Alltid mysigt. Jag är strax i v.22 och nu känner jag sparkarna tydligt det är buffar istället för bubbel. Känner ni något?
#250 samma här!
Mår för övrigt bra men sömnen börjar bli jobbig. Känner också av sparkar 🥰 Sååå mysigt att ligga och känna på. Har moderkaka framtill så känner inte alltid, han måste sparka mer på sidan för att jag ska känna ordentligt.
Åh vad härligt. Men då förstår jag att det är svårare att känna. Jag känner mest när jag ligger ner antar att det så är närmast magen eller nått. 🤣 min mage varierar väldigt mycket i storlek nu från att kunna så lite svullen ut till att se riktigt gravid ut.
#252 Jag känner också mest när jag ligger ner eller när vi är ute och åker bil av någon anledning 😅
#253: samma här! När vi åker bil och när jag ligger ner på sidan haha.
Blev flyttad efter RUL.. haha så nu är jag i 19 hela veckor 😂 moderkaka i bakvägg!
Alltså känslan när bebis verkligen är aktiv i magen. ❤️ Idag har han varit jätteaktiv, sparkat och haft sig från tidig morgon till sen eftermiddag. Det är så rogivande att känna honom så tydligt.
Jag håller med! Jag känner min dagligen nu och jättetydligt och min sambo kan känna men inte så starkt. Det jag märker nu är däremot att nu börjar panik så fort man vaknar o inte känner honom. Haha!
Åå vad mysigt att känna bebis så tydligt! Vilken vecka är ni i? Jag har moderkakan högt o i framvägg så har fortfarande inte känt o är i slutet av vecka 20😩 längtar så mkt, även om man sett att allt är bra med bebis blir man orolig av att inte känna något så sent.
#257: åh oroa dig inte!!! Jag är strax i vecka 23 och började känna tydligt i början på förra veckan! Och min moderkaka är högt uppe och baktill och då är det vanligare att känna tidigare. Min barnmorska sa att de tänker att man ska känna tydligt och dagligen från typ v.26. Så oroa dig inte ❤️
Tjejer är de någon av er som kommer gå på en föräldrarutbildning digitalt?
Eller kanske redan varit på en sån träff?
Ser man andra deltagare på kamera? Haha 😅
#257: kände likadant under förra graviditeten. Kan vara så om du väntar första eller har moderkakan i framvägg. Nu när jag väntar andra är det skillnad har känt bebis sedan v.18-19. Men den här gången har jag inte moderkakan i framvägg. Jag är snart i vecka 26 och känner tydliga rörelser. Men var lugn du kommer känna bebisen snart.
#257 Jag är i v 22 och har moderkaka i framvägg. Känner inte hela tiden men känner sparkar varje dag åtminstone. Ibland mer och ibland mindre, beror helt på hur han ligger och var han sparkar. Känner mest när sparkarna är på sidan 🥰
#262 Så kul!😍
Jag ska snart på ett till ultraljud, inom någon vecka lär jag ha fått en tid. Längtar så efter att få se lillpojken igen!
#263Åå vad mysigt! Så roligt att du får se bebis så ofta! Nu får jag ha tålamod och vänta till bebis vill komma ut 😅
Är de någon mer som har sammandragningar? När magen känns stenhård? Eller mensvärk?
Jag får mensvärk till o från. Vilket oroar mig. Ska kräva urinodling på måndag.
Haft sammandragningar några gånger men enligt BM inget farligt sålänge de inte är varje dag och flera gånger per dag.
Är i vecka 20 ^
#266: hade exakt så!!!!! Vet inte vad det var men kände att det spände något fruktansvärt runt v.20. Det höll i i typ 3 dagar undrade oxkså om det var uvi men tror nog bara att det var sammandragningar/växtvärk! Tror inte du ska oroa dig men förstår att du gör det för jag gjorde oxkså det! Det var strax efter det som jag började känna tydliga sparkar 😍 så känns som att nått hände då
#267: ja precis när de spänner sådär så är det sammandragningar. Om man får så ofta så kan de tyda på tidig förlossning eller uvi osv. Enligt min Bm. Jag har haft så 2 -3 gånger vad jag känt.
Sen har jag haft som mensvärk, uppstår särskilt vid promenad. Attans va de gör ont då. Måste stanna upp eller gå myr steg fram 🥺
Och främst oroad för mensvärken. Eftersom sammandragningarna inte varit regelbundna
#269: men mensvärken det känner jag igen också. Men jag tror inte det är någon fara, det är väll så mycket som händer i kroppen så inte så konstigt att det känns lite mycket. För så kände jag men jag tror det är mer växtvärk. Om du har jätteont kanske du kan ringa din bm och kolla?
#270: oh skönt o höra, ja men isåfall är de nog växtvärk. Aldrig så ont att jag vill gråta eller så. Bara lite obehagligt. Är du också i vecka 20 nu?
Också haft lite obehagskänslor emellanåt, ofta vid sammandragning eller när det växer. Kan också göra lite ont om jag råkat sträcka mig lite för mycket, då kan det värka.
#271: är i v22 nu o h känner inget sånt längre!!
#274: vad sjukt för jag går också in i v 23 imorgon då har vi samma bf!!in mage varierar väldigt mycket vissa dagar syns det mer o andra ser den bara lite rund ut. Märker att det är ganska sammankopplat med mina tarmar haha antar att de kan ta mycket plats ibland.
#275 Oj, vad kul! 😍
Ja min mage kan också variera lite, ofta känner jag mig större på kvällarna.
Jag går in i vecka 21 imorgon 😃 så två veckor efter er kommer jag föda.
Jag har fått ganska tydlig gravid mage jag med. Så mysigt har längtat MEN svårt att raka sig där nere upptäckte jag idag! Haha jösses.
#277 Hahahaha det håller jag med om!
Min sambo fick raka mina ben för några dagar sedan. Jag kunde bara inte nå ner till dom på ett bekvämt sätt 😂 Vill inte ens tänka på att raka underlivet, det får nog växa tills bebis kommit 🙈
Har en känsla av att många här inne har större mage än mig (trots att jag ligger några veckor före). Men o andra sidan tyckte jag likadant sist med. Tror dock att magen börjar växa lite nu då naveln börjar försvinna.
Får se det nästa vecka då magen ska börja mätas.
Det varierar oerhört mycket storleksmässigt. Min mamma hade en helt platt mage fram till månad 7-8…. min syster fick en liten gravidmage ( knappt synbar) vid vecka 30. Jag däremot har en tydlig stor kula med mitt första barn i vecka 21. Så de väldigt individuellt. Jag fick mage redan vid vecka 16 kunde man se liten kula. Coolt att de är så!! och allt har sin för och nackdel verkligen alltså. Jag kan inte ens sova bekvämt eller raka mig 😅
Säkert dum fråga nu, men kan gravida spela kubb riskfritt? Hittar inte vilka midsommar lekar man ska undvika som gravid. Tänker tänk om någon råkar slänga en pinne på min mage 😅
Hur tänker ni? Vad tror ni?
#280: vet att storleken kan variera men är ju kul om det syns lite att man är gravid. Det syntes sist med men många sa att jag var liten. Tycker det mest känns som att man gått upp i vikt istället för att vara gravid 😂
Men tänker samtidigt så länge den lilla mår bra så spelar ju storleken på magen ingen roll. Tycker det känns skönt att inte gå upp för mycket. Men är inne i den tiden då den lilla växer mycket så misstänker att magen kommer växa en del.
Jag tänker kör på med kubb om du är orolig ställ dig längre bort när andra kastar.
Jag beställde vanliga klänningar från en butik jag alltid brukar.. tog dock 1-2 storlekar större än vad jag brukar innan graviditeten. Och så mycket har jag inte märkt eller tyckt att jag gått upp än… men ingenting passade. De va knappt att dom gick igenom mitt huvud och armar.
Blev superledsen.
Förstår ingenting. Har en gravidklänning i samma storlek som jag vanligtvis använder o den sitter ju löst t.om.
jag upplevde allt dom där klänningarna jag beställde inte ens bara satt tajt vid magen. Nej låren, armarna… brösten.
Hur kan de va såhär stor skillnad bara hälften inpå graviditeten…
Går man upp i vätska öveeallt på kroppen eller vad är normalt och inte eller har jag helt enkelt lagt på mig så mycket fett utan att inse det
#283 när jag är gravid lägger jag alltid på mig mkt runt rumpan/lår samt över bröst och överarmar. Vet inte varför men hela jag svullnar upp och det är hemskt för känner mig sällan vacker som gravid med bara en mage. Men detta har försvunnit fort med båda barnen så antar det är svullnad/vätska😳
#284: skönt o höra då kanske de blir så för mig med sen att de bara försvinner snabbt får se 🥲 inte kul känsla att inte känna sig attraktiv längre
#285: åh! ❤️ Jag skulle inte oroa mig det lägga ju på lite överallt på kroppen sen helt ärligt vet man ju aldrig med vissa butiker jag tycker jag kan variera mycket i storlek som det är. Såbdet kan ju va så att den storleken hade varit perfekt i vanliga fall!
Barnen har haft hög feber i helgen och nu har jag o mannen får en ordentlig förkylning, ont i huvud o hals. Ska testa mig idag men så orolig för bebis i magen 😩 hoppas inte det är Corona och förhoppningsvis är det bara något som barnen dragit hem från förskolan. Vanliga förkylningar borde väl inte påverka?😳
#287: ohhhh nej krya på er. Tycker du ska höra av dig till din BM men det jag läst förrut är att influensan ( inte är bra för gravida) dom rekommenderar ju att vaccineras för det. Och angående covid 19 sure de har rapporterats av förhöjd risk att föda för tidigt och få ett kraftigare sjukdomsförlopp, men de är så liten chans. Jättemånga gravida har haft covid utan någon speciell påverkan annat än vanlig ” förkylning. ”
Ha stenkoll på din temperatur, ta Alvedon, vila, drick mycket vatten, och gärna c vitamin. Det är hög feber som man vill undvika som gravid och influensa. Men många har som sagt haft det utan någon fara. 🥰
Sen måste tillägga att även gällande influensa är inte chansen stor för några komplikationer. Vad jag läste på en läkarsida så ökade risken något om man fick i slutet av graviditeten influensa. Dvs trimester tre. Antagligen för kroppen redan är väldigt trött då.
#287: vi är också sjuka 🙁 krya på er hoppas ni snart blir friska.
Otur att hela familjen ska bli sjuka samtidigt. Tur att man har familj i närheten om man skulle behöva något 😊
#287 tack, har ingen feber än så länge i alla fall. Tagit test nu så håller tummarna att det bara är en rejäl förkylning som barnen tagit hem från förskolan. Det är så jobbigt att vara gravid och sjuk när barnen blivit friska och nu har så mkt energi efter att ha varit sjuka några dagar😅
#290 ajdå, krya på er ni också! Känns som det går mkt förkylningar nu.
#291: håller tummarna för att ditt test är negativt. förstår precis dilemmat vi har likadant här hemma. Här hemma tappar vi energin med jämna mellanrum medan vi har en 3,5-åring som har lite väl mycket energi för att vara sjuk. Men så brukar det ofta vara när dottern är sjuk. Man kan ju önska att hon kunde vila/lugna ner sig när vi andra behöver det. Tycker det varit lugnt med förkylningar ett tag nu. Dottern har klarat sig bra länge innan detta.
#291: har du fått provsvar? Hur mår du?
#293 fick precis svar och det var negativt så det känns väldigt skönt! Bara en rejäl förkylning ☺️
#294: sköööönt! Tur. Krya på dig! 🌸
Och här har sambon precis tagit test för covid. Ham har legat med 39 graders feber inatt så jag har inte lyckats sova på grund av oro 😰
#296: hur mår du idag? Feber? Krya på er. Hoppas de inte är Corona. Men oavsett vad kom-ihåg de är så liten chans att något ska hända men förstår din oro till 100%.
Själv är jag orolig för jag har EXTREMT mycket extra slag, ni vet rytm rubbningar vilket ska va normalt att ha pga ökad blodvolym MEN de är hemskt. Har inte bara en två gånger utan 8 extra slag på några få sekunder. Hemskt.
Typiskt att de händer på fredag o torsdag då bm har stängt under helgen.
Nån mer som har massa extra slag?
#297 Jag klarade mig undan allt som tur är. Visade negativt på corona 😊 sambon mår bra igen så var nog bara kroppen som var extremt sliten efter tungt jobb.
Har känt av några extra slag ibland men inget jag tänkt på direkt.
Full rulle i magen är det i alla fall 🤩
Helt sjukt tjejer nu är min kille sjuk!! Feber och snorig. Nu ska vi se om de är Corona
Vi klarade oss också från corona(tack o lov) och börjar äntligen känna oss bättre 😊
Att det kan gå så mycket förkylningar så här års. Menar det känns lite som fel årstid.
#300 Ja eller hur 😱 känns inte alls som rätt årstid för snörvel och feber. Är så glad att vi här inne åtminstone inte fått corona 💕
Oj vad nästan alla i tråden har varit sjuka senaste tiden. Måste verkligen gå mkt förkylningar och annat nu. Skönt att det inte är Corona i alla fall🙏
Jag fick nyligen brev om att jag snart kan vaccinera mig men känner mig klyven.
Hur tänker ni andra kring att ta vaccinet som gravid?
Jag vågar helt enkelt inte. Det var nyss tal om att man inte bör vaccinera sig på grund av bristande forskning, och nu ger man plötsligt grönt ljus.. känns inte så säkert.
Jag väntar hellre till efter förlossning. Hur ska jag kunna se mig själv i spegeln om jag tar vaccin och sen händer något..
Jag tror inte heller jag vågar ta vaccinet av samma anledning som #304. Tar det så fort bebis kommit ut. Ska dock prata lite med min bm på nästa kontroll i vecka 25 om det.
Jobbar ni eller har ni tagit ut graviditetspenning från vecka 20? Jag började jobba för bara 4 veckor sedan efter att ha varit föräldraledig i 1 år o 4 mån. Träffar rätt mkt folk på jobbet så känns inte tryggt alls men kan inte med att gå hem för då förstör jag alla kollegors planering i sommar vad gäller semester.
Jag har tagit vaccinet, är distriktssköterska och jobbar mycket med patienter och människor dagligen. Talade med läkare och läste forskning och tycker det kändes okej För mig var det en självklarhet, var flera veckor sen jag tog och hittills har allt gått bra :) har flera vänner som tagit pågrund av riskgrupp och det har också gått bra.
#306: jag har också varit nervös men tror också det är bäst att ta det. Sen tror jag att det är ganska lång tid kvar tills jag får ta det men om inget kan man väll ta det sista veckorna för jag tycker nästan det känns läskigare att barnet inte skulle ha skydd vilket de får om jag tar vaccinet gravid.
Jag vill nog också ta men som många skriver så är jag också orolig om något skulle hända med fostret.
Enligt barnmorskan kunde man ta det efter v.12 (även om man inte är i riskgrupp) men när jag var inne och skulle boka står det efter v.28 🤔 överallt läser jag v.28 men barnmorskan påstår att det står fel.
Någon mer här inne som lider av sommarvärmen?
Vad gör ni?
Har dessutom en dotter som behöver aktiveras och vill gärna vara ute men värmen är väldigt jobbig.
#309 Oja! Jag bränner mig dessutom i solen ruskigt fort på grund av graviditeten. Satt ute i 1 timme och brände sönder både armar och ben. Aldrig haft sådana här problem förr men fick höra att hormonerna kunde bidra till att man brände sig lättare.
Jag håller mig i skuggan, har med mig vatten med isbitar ut och ser till att fläkta mig ofta. Fick tipset om att sitta i badkläder ute och ha vattenslang i närheten så jag kunde svalka av mig med jämna mellanrum.
För det mesta håller jag mig dock inne när det är som varmast 🙈
#310: önskar att jag också kunde hålla mig inne med men samtidigt måste man ju röra på sig. Idag blev det frisören med dottern och sedan kolla bebiskläder sedan hem och vila (var helt slut när vi kom hem). Hade hoppats på att jag orka göra mer med dottern men kroppen sa ifrån ☹
Känns dock som att luften är extra jobbig idag. Eller så är jag mer känslig 🤣
Mitt i allt är det även studenter som åker förbi och tutar har inte riktigt ork för att höra allt tutande 🤣
Härligt att vara gravid på sommaren.
#311 Man kan vara ute på förmiddag innan det blir för varmt och sen närmare kvällen. Men det är klart, vissa saker kan man bara göra dagtid och då måste man bara ut. 😅
Jag ska köpa hem lite klänningar, orkar inte gå i leggings hela sommaren då det blir alldeles för varmt.
#312: här var det varmt redan vid 9-tiden och tropiskvärme vid lunch 🥵 brukar försöka gå ut skapligt men ibland hjälper inte det. Vi är sällan ute så sent på eftermiddagen då middag osv ska göras plus att jag har dottern själv vissa veckor.
Klänning lät svalt och skönt. Hoppas den här sommaren inte blir jättevarm.
#313 Aj då, ja då blir det svårare 🙈
Ja, jag hoppas på en lagom-sommar så man ändå kan vara ute lite utan att det blir hemskt jobbigt.
Om sommaren följer trenden som varit på senaste så bör det inte vara dunderhet sommar förrän nästa år (2014, 2018 och då 2022). Jag lägger min förhoppning i det mönstret 😂
- Redigerat 2021-06-11 20:26 av Cireea
Jag har knappt haft illamående under graviditeten och trodde jag skulle slippa och nu har jag varit illamående i 4 dagar streck…… hemskt.
🙃 känner mig halvt förstoppad också, inte samma mängd varje dag. Imorgon går jag in vecka 23.
Ohhhhh så jobbigt vissa dagar är
#315: jag tycker förstoppningen är det värsta. Jag tycker att det bara blir värre för varje dag. Hr ni några tips? Just nu äter jag plommon i mängder och linfrö.
#315: då är vi två som klarat oss bra från illamående. Var det ett tag I början men klarat mig från det större delen av graviditeten. Däremot var dofter jobbigt.
Åh förstoppad är inte alls kul. Prata med barnmorskan och hör om hen har några tips. Hoppas det släpper snart jag är snarare tvärtom. Men behöver inte bero på graviditeten.
Gick nyss in i v. 29 och helt plötsligt känns det mesta jobbigt att göra. Det positiva är att den lilla känns ordentligt på magen nu 😍
Mitt illamående är så gott som borta, kan bli lite illamående på morgonen om jag inte äter något inom en rimlig tid. Men det är rena semestern jämfört med dom tuffa månader i starten när jag bara spydde konstant. 😅
Jag känner min lilla pojk tydligt och hans sparkar blir allt kraftigare så det har börjat synas på magen till och från. Har moderkaka i framvägg så han måste verkligen träffa rätt nu för att det ska synas tydligt. Dock blir det bara lättare och lättare att se 😍 Går in i vecka 25 imorgon!
Jag har också plötsligt mått lite illa igen på morgonen (är i vecka 23). Mådde konstant illa första 14 veckorna men spydde aldrig. Nu däremot har jag spytt någon gång ibland vid frukosten, hoppas det ger sig snart. Börjar äntligen känns min lilla tjej lite varje dag. Det är så mysigt 🙏
Hur mår ni och bebis? 🌸
Har ni det väldigt varmt?
Bebisen mår bra. Jag har haft det väldigt jobbigt med värmen som varit har mest varit inne. Tack o lov skaffade vi oss en ac förra året. vi har haft svalare i sovrummet men resten av lägenheten är en bastu.
Idag sov både jag o dottern middag tror båda är slitna av värmen.
Hur har ni andra det?
Jag mår väldigt bra, känns knappt att jag är gravid förutom lite illamående vid frukost och en stor mage 🤩 än så länge mår jag inte dåligt av värmen vilken förvånar mig för vid tidigare graviditeter har jag tyckt värmen varit hemsk☺️
#322: vad skönt att du slipper lida av värmen. För min del är det så stor skillnad då jag vanligtvis fryser för minsta lilla 🤣 nu kan jag knappt ha täcket på mig sedan jag blev gravid.
#323 Igenkänning!
Jag är varmblodig av mig men nu under graviditeten så sover jag mer naken utan någon alls än någonsin förr 😂 Påslakanet kastar jag av mig och fläkten åker på mitt i nätterna för jag är sååå varm.
Utöver det mår jag och bebis bra, idag njöt vi ute i skuggan en stund då det inte var allt för hett och med en svalkande bris emellanåt.
Imorgon går jag in i vecka 24 hela veckor alltså.
Förrigår och 2 dagar bakåt efter de har hennes rörelser varit mycket. Sparkar som syns utåt på magen. Svarat med en spark när jag rört. Hon har varit aktiv mycket på morgonen. Och kvällen.
Igår var jag igång hela dagen och jag vet inte om det är de de beror på. Men kände inte så mycket alls.
Imorse kände jag en liten spark tror jag. Men inte alls stark som innan. Nu försöker jag känna efter men känt nån gång till bara en spark eller rörelse men inte alls samma styrka. Någon mer som har så?
Så typiskt haha. Precis när jag hade skickat detta får jag två sparkar nästan uppe vid revbenen. Haha 😛
Men något jag funderat på är att barnmorskan säger ” om man märker av minskade fosterrörelse och annorlunda mönster så ska man åka in till sjukhuset för att de kan betyda att miljön inte är bra för barnet”
Hur då inte bra? Vad kan vara fel? Och hur håller ni koll på rörelsemönstret? Känns ju ba sjukt ångest framkallande att behöva räkna och tänka på detta.
Så de kan innebära att trots att jag känner sparkar så kanske inte alls den har det bra där. Och om jag inte åker in så kanske de händer något med barnet?
#327 jag håller med om att det är sååå svårt och ger ångest av att gå runt o analysera hela tiden! Med första barnet kände jag honom väldigt lite… men eftersom han alltid var lugn var jag aldrig orolig. Med andra barnet åkte jag in tre gånger för o lyssna för magkänslan var inte bra och jag behövde lugna mig. Sista gången var i vecka 40+6 och då valde de även att sätta igång mig för då fick inte heller de den respons de ville ha. Men jag tkr också det är så svårt! Gick in i vecka 25 idag och har också en bebis som vissa dagar är så lugn så funderar också på om jag bör åka in eller inte o kolla😳
#328: åh samma här.. skönt att vi är fler. Märker att om jag har varit väldigt uppe och gjort saker så är han lugn i nästan dagar. Jag var jättenojjig efter midsommar för dagarna efter kände jag en spark då o då medan jag innan känt massvis med sparkar då och då. Men nu när jag lugnat mig lite igen så har jag känt mycket mer. Undrar lite om man också är lite väl van vid sparkar nu så att man inte tänker på det varje gång? Jag undrar när man ska åka in också? Är det när man inte känner något eller när man känner mindre?
Tycker inte det är så regelbundet som bm verkar vilja att man ska hålla koll på.
Glukosbelastning idag.. usch och fy! 🤮
Inte nog med att det man drack smakade äckligt så blev jag otroligt yr mot slutet också.
Nu är det bortgjort i alla fall.
#330: vad är det för något? Aldrig hört talas om??
#331 Det är för att kolla om man har graviditetsdiabetes. Hos vissa ingår ett sånt test medan hos andra tas det bara vid misstanke.
Fick tillbaka svaret och allt såg bra ut, så skönt! 🌸
Går in i vecka 28 till veckan, tiden bara rusar iväg.
Hur går det för alla med inköp osv? Har ni börjat få ordning på allt?
Fick hem en vagga igår som jag tänker ha bredvid sängen och som också är lätt att flytta på till andra rum när det behövs.
#333: går in i vecka 31 (30 fulla veckor) i morgon och som du skriver tiden springer iväg. Känns lite skrämmande. Var hos barnmorskan i veckan och SF-måttet hade vuxit 1-2 cm vilket kändes som en lättnad. Men är ändå inbokad på tillväxtultraljud då dottern var liten. Barnmorskan var däremot inte alls orolig för att bebisen skulle vara liten.
Jag har det mesta redan men en bärsele, kläder, nappar osv är kvar och köpa.
Jag har också det mesta. Lite nappar och kanske några tjejkläder för att det är kul eftersom jag har två killar sen innan. Men kommer på ärva mkt också ☺️
Hittills har jag barnvagn, massor med kläder i storlek 52-58. nappar, flaskor, och sånt man fått från babybox.
Ska köpas närmaste tiden; bilbarnstol, skötbord, strumpor, madrass till säng. Mössa till bebis.
Ska få en spjälsäng. 😊 funderar på att köpa skötbordet begagnat då de ändå går att tvätta ordentligt. ( sen köper man bara till en ny skötbädd ).
Gick in i vecka 26 (25 +0) idag.
- Redigerat 2021-07-06 09:49 av Sandra12345
Babynest måste jag köpa också 😩 shit mycket kvar ju blir stressad
#337: inget att stressa upp sig över du har gått om tid kvar innan BF. Men känner lite som dig har lite kvar med och har BF om drygt 2 månader. Jag kommer nog inte ha något skötbord till nästa då stora tjejen kan få för sig att klättra på det. Vi kommer nog enbart ha skötbädd på golvet att byta på alt. Ha det på ett skrivbord. Känns bara som att skötbordet vi har kommer ta en massa onödig plats. Men vi får se vi kanske ändrar oss när vi får upp spjälsängen 🤣
Köper också en del begagnat finns så mycket fint som knappt använts. Inget fel i att köpa begagnat och billigare. Menar du inte kläder i storlek 50-56? Aldrig hört talas om de storlekarna.
Jag har börjat få sådan halsbränna nu. Får se om det är en hårig bebis som tittar ut 😅 har ni bestämt er för hur ni ska göra med vaccin mot Corona? Fick stark rekommendation av barnmorskan och känner mig så splittrad i hur jag ska göra😳
#338: jooo tror jag menar storlek 56 🤣 kommer ihåg nu. Har inga plagg i 50. Men alla är 56. Vilket är lite stort men hellre för stort än för litet. Lär väll behöva köpa något i 50 om hon är liten typ. Hittade ett begagnat skötbord igår. Köper ny skötbädd. Får se. Dock hur tycker ni man ska rengöra det?
Sprit? Eller räcker en trasa och lite vanlig spray typ?
Köpte även ett begagnat sminkbord igår till mig själv och funderar på samma. Jag torkade bara av lite snabbt med en trasa och lite ”Detol” känns som trä blir dåligt av för mycket medel osv?
Vad tycker ni om begagnad amningsbh??? Jag tänker de går ju att tvätta på 60 grader vilket dödar de mesta bakterier och virus? Men känns ändå smått nasty kanske.
Haha brukade aldrig köpa begagnat förrut men har börjat tänka varför inte!?? Allt behöver verkligen inte vara nytt. Man spar ju massor med pengar om man inte köper allt nytt.
Däremot bebisens madrass. Täcken. Och allt sånt som inte är av trä vill jag ha helt nytt.
#339: har också värsta halsbrännan. Men Bm rekommenderade INTE halsbränna medicin. Mitt HB har sjunkit från 133 ( inskrivning ) till 111 för 2 veckor sen( vecka 23) Och igår var jag på extra besök och nu är det 90 😔! Ska börja niferex nu 2 per dag.
Och även ta nytt blodprov idag. Kanske b12 brist eller liknande. Hoppas inte!! Hon sa halsbränna medicin gör att järn inte tas upp av kroppen.
#339: angående vaccin har jag ingen aning/ jag vill iaf inte ta något sånt. Och vet fler som inte vågar nu när dom är gravida. De är ju nytt fortfarande.
Är du i riskgrupp?
Jag avvaktar med vaccin till efter förlossning. Kommer få sån fruktansvärd ångest om jag tar det och sen undrar OM det kan påverka bebis.
Finns ju liksom inte nog forskning på den långtida effekten av vaccin och graviditet.
Jag är ändå så pass isolerad att det inte spelar någon roll. Här i Norge får inte gravida vaccineras hur som helst än, bara i samråd med läkare osv.
Skönt att höra andras tankar. Tillhör ingen riskgrupp mer än som alla andra när man passerat en viss vecka. Jag har varit helt säker på att inte vilka vaccinera mig när jag är gravid utan direkt efter förlossningen. men jag har hört att det ger antikroppar till bebis och det fick mig att fundera då det hade varit skönt om bebis får ett skydd med alla nya varianter som kommer. Rädd att det ska leta sig ner i åldrarna! Får fundera lite till ☺️
Nu borde dom flesta av oss vara nere på tvåsiffrigt? 😍
Jag har 93 dagar kvar till BF.
#345: 103 dagar för mig. Meeeen snart så 😍
#345: 65 dagar kvar 😯 om hon inte bestämmer sig för att komma tidigare som andra dottern 😂
Huuuur går de för er i värmen?
Är de någon som vet om man kan åka jetski som gravid? De studsar mycket.
Eller om man kan åka motorbåt de gungar också extremt mycket?
Jag håller mig mest inomhus faktiskt. Klarar inte av värmen och när det samtidigt är kvavt och klibbigt i luften.
Tror nog man borde kunna åka båda? 🤔
Varit ute en del tidigare i veckan, men idag har jag varit ute så lite som möjligt. Bara lämnat och hämtat dottern och sedan köpt en glass och gått hem. Känns som att det är lika jobbigt att vara överallt idag. Tror man ska bo i vattnet idag 😍
Det är så häftigt att följa med på bebisens resa i magen. Nu ser jag inte bara sparkar längre utan även när han flyttar sig eller bara rör sig. Det är så kul att ligga och titta på hur magen får alla möjliga former 😂❤️
Idag är det så varmt ute att jag bara måste hålla mig inne. Målade utomhus igår på kvällen med sambon men fick stoppa när det kom en sammandragning, var bara att lyssna på kroppen och vila 🌸
Hoppas alla andra mår bra! 💕
#351: Har också haft sammandragningar. Misstänker att jag hade förvärkar tidigare i veckan som höll i sig ett tag och gjorde ganska ont 😮
Bra att du lyssnar på kroppen. Jag har lite svårt att inte göra saker men inser att orken inte är som innan 😂
#352 Samma här, jag har dessutom svårt att släppa saker utan vill alltid avsluta allt jag påbörjat. Men nu kan man ju inte riktigt strunta i kroppens signaler som man kunnat innan graviditet 😂
Jag födde i slutet på oktober 2020 så va i liknande veckor under sommaren, ett hett tips mot vären är att lägga vetekuddar i frysen och lägga främst på fötterna men gärna andra ställen med, jag hade en iskall på halsen och en på fötterna hela sommaren :)
#351: ohhhh va spännande! Längtar tills jag också får se det! Vilken vecka är du nu? 😍
Har också sammandragningar varje dag, nångång då o då. Smått obehagligt.
Har dock besvär att jag varje morgon vaknar med oerhört mycket smärta i båda benen( lår, ben, knä) heeeeelt.
Sover med en gravidkudde t.om men hjälper inte. 😒 och vänder o vrider hela tiden. ( vecka 26+5)
Sen har jag börjat få vätskeansamlingar i fötterna och händerna… någon mer?
Märker de när ja ska ta på mina skor o de ser ut som skorna kommer spricka 😂 men de varierar snabbt under dagen
#356: har nog en del vätska men märker inte av det mer än i händerna. Har haft karpaltunnelsyndrom i ett par månader som antagligen beror på graviditeten.
Tycker det fungerar att svalka sig med blöta handdukar och duscha.
#357: oh för mig blir de tvärtom, av duschen blir ja svullen extra mycket men tror de beror på att jag duschar varmt trots värmen 😂
Får testa med kallt
#355 Jag är i vecka 29 😁
#358: det kanske fungerar sådär mot just vätska i kroppen men fungerar om man vill svalka sig i värmen.
Hittade en länk som kanske kan hjälpa dig
https://www.babyhjalp.se/gravid-symptom/svullnad-under-graviditeten/
Hej, hur går det för alla? Imorgon ska jag vaccinera mig är lite nervös men känns som något jag bör göra. Är lite för nervös för att bli sjuk. Hur har ni andra gjort? Är i vecka 31 nu.
#361: Hej! Jag tog första dosen idag och det har gått bra så tror inte du har något att oroa dig för. Än så länge har jag endast lite ont i armen. Men kände likadant att det var lika bra att ta den. Men vela länge innan jag bestämde mig för att ta den.
Oroa dig inte det kommer gå bra!
Inget vaccin här än, i Norge är det inte öppet för alla gravida utan bara i samråd med läkare osv. Så jag har inte ens fått något erbjudande än.
Utöver det går allt bra, gått in i vecka 31 nu och det börjar närma sig med stormsteg. 😍
(TW - blödning, dock ofarligt)
-
Var på toa ikväll och när jag torkade mig kom det blod på pappret. Det blev fullskalig panik från min sida som inte alls var beredd. Ringde förlossningen som bad mig hålla lite koll, blev det mer blod eller fortsatte skulle jag ringa tillbaka och komma in på kontroll.
Sambon fick undersöka mig lite och visade sig att jag hade ett liiiitet sår som börjat blöda 😅Helt plötsligt kände man sig lite dum.
- Redigerat 2021-07-28 00:22 av Cireea
Åhhh så typiskt! Jag märker mina sköra slemhinnor i typ munnen för det kan blöda lättare men har som tur är inte haft några andra blödningar vilken panik men vad skönt att det var ett sår. Det är ju ändå inte så farligt om det kommer någon droppe men man skulle ju bli nojig såklart.
#364 Ja om det ändå bara varit en droppe, då hade jag inte heller oroat mig. Men det var nästan som mens när jag torkade med papper 😅Men sååå skönt att det bara var ett litet sår.
Bebis hade karateskola inne i magen hela kvällen så han lugnade mig rejält efter min lilla panikattack ❤️
Hej tjejer. Jag är i vecka 31(30) nu. Och känner mig smått irriterad på min BM om jag ska va ärlig.
Jag vill därför kolla med er hur eran bm har varit hittills.
HON har inte pratat något alls om förlossningen, inte förklarat något specifikt, inte pratat om amning, inte pratat om något. Jag är gravid med mitt första barn och jag börjar utveckla/känna stress inför förlossningen.
Hon frågade ingenting om det. Men jag sa till henne rakt ut i vecka 29 att jag börjar känna mig orolig inför förlossningen, och allt hon sa är att hon rekommenderar att jag och min partner går en profylax kurs som kostar 2000 kronor.
Och att hon sen ”längre fram kommer kunna ge mig SMÅ TIPS”.
De känns ju inte alls lugnande eller förberedande. Jag känner tänk om barnet kommer innan ens allt är klart.
Vad vet jag.
Mina besök tar 5 min… blodprover. Lyssna hjärta. Hejdå.
Hur är era besök? Vad känner ni? Vad har ni snackat om? De känns ju super försent att byta barnmorska nu, men ska de vara såhär hos sin barnmorska? När jag läser online verkar många prata mycket och få mycket information från sina BM.
Hej,
Mitt ser ganska liknande ut, däremot har jag inte haft så mycket funderingar så har inte stört mig på det. Hon brukar jämt fråga om det är nått jag vill fråga och ta upp doxk sen har hon rekommenderat kurser också.
Har du testat att skriva upp frågor du har och fråga henne? Du kan ju alltid testa att byta men det känns kanske lite sent nu? Nästa gång kanske du kan fråga om ni kan boka en till tid för att gå igenom saker eller nått sånt??
#366 låter inte som någon bra barnmorska du hamnat hos. Tycker du ska byta bm om du inte känner dig nöjd även om det inte är så lång tid kvar. Det är ju först nu man verkligen börjar träffa sin barnmorska ofta. Min barnmorska har pratat om jag har frågor eller om förlossningen mm sen vecka 10. Är tredje barnet men hon frågar ändå varje gång. Hon skickade redan i vecka 25 en remiss till förlossningen om igångsättning i vecka 39+0 då mina två tidigare barn kommit så snabbt och jag nämnde bara att jag var rädd att föda hemma. Då skickade hon en direkt så hon är väldigt bra och både lyssnar och tar tag i saker som jag funderar på. Fick i veckan veta att remissen är godkänd så igår var det två veckor innan jag ska in. Känns så läskigt att det är så snart! Denna graviditet har gått för fort. Vi har även precis köpt ett renoveringshus + stylat och sålt vårat. Nu håller vi på att ta in offerter o bestämmer hur hela huset ska renoveras så sommaren bara försvann och jag hinner knappt tänka på att jag är gravid. Hade velat stoppa tiden en stund o bara njuta!😅
#368 två månader innan jag ska in menade jag 😅
#368: Då är vi två som tycker det gott fort med graviditeten 🤣 väntar andra barnet och känns som vi nyligen fick reda på att vi ska få barn nr 2. Dock kan det ske när som för mig 😲 är beräknad om en månad men misstänker att det blir tidigare då dottern föddes tidigare.
#370: åh, jag tycker också det går fort. Det är första för mig men känner inte alls igen mig med alla som tycker det är så långsamt o segt nu har jag 50 dagar kvar och börjar känna panik.
Jag upplever att jag inte helt har landat i att jag ska bli förälder och vem jag ska bli och hur jag ska vara. Jag tror jag känner oro för att bli ”tråkig”. Och hur ska relationen bli.. men antar att allt faller på plats 🤭🤗
Tack för era svar.
Ska se vad hon har att komma med vid nästa besök.
Haha jag känner också att tiden gått helt sjukt fort.
Samtidigt som jag blir stressad och känner mig rädd inför förlossningen så känner jag också att jag vill att de ska gå ännu fortare så vårt liv kan börja med våra nya rutiner och plus vill känna mig som mig själv igen kroppsligt 🤣
Ja nu börjar det verkligen sjunka in att bebis kan komma när som helst. Jag har 56 dagar kvar till BF 😍
#371: Min första gick väl ganska snabbt ändå då jag fick reda på att jag var gravid i vecka 12 🤣 dock slutet minns jag var väldigt segt men var iof sjukskriven större delen av förra graviditeten.
Allt kommer gå bra när du kommer in i det. Kände likadant med första barnet. Låt det bara sjunka in I din takt och be om hjälp om du behöver. Du kommer fixa det galant.
Är det någon mer som har onda sammandragningar? Jag har senaste veckan börjat få att det gör ont, som kraftig mensvärk i nedre magen och ryggen. De kan hålla på i ca 30 min innan det försvinner o börjar bli lite orolig. Jag har varit väldigt stressad det senaste eftersom det är så mkt som händer just nu. Funderar på om det är vanligt eller om man bör kolla upp det😳
#375: jag hade kollat upp det!!
Tycker verkligen du ska göra det.
Jag har också haft lite sammandragningar dagligen. Inget smärtsamt.
Även känningar av mensvärk men absolut inte så smärtsamt som du beskriver och inte ihållande heller.
Känner också att de strålar bak mot ländryggen men som sagt inte lika starkt som du beskriver eller så länge. Jag hade iaf kollat upp det
#376 tack för svar. Ska nog ringa och prata med dom då och se vad de säger!
#377: gör så. Uppdatera oss sen
#375: Jag har haft också haft onda sammandragningar/förvärkar som höll i sig ett tag. Var också lite orolig men tror inte det är någon fara så länge de inte kommer ofta. Jag tog upp det med min barnmorska hon var inte orolig men sa att det är bra att kolla upp om man känner så ofta.
Jag har inte haft onda sammandragningar, jag skulle ringa om du är orolig.
Däremot… känns som att min bebis inte sover alltså han rör på sig varenda sekund och det börjar göra ont. Numera är det inte sparkar utan det känns som kullerbyttor hela dagarna. Har ni också så? Man blir nästan orolig för han rör sig så mycket men antar att man inte ska vara orolig för det?
#380 Om det är avvikande, oavsett om det är mer eller mindre rörelser, så ska man kontakta förlossningen.
Min bebis är också väldigt aktiv, sträcker på sig och rör sig mycket. Inte lika mycket hårda sparkar utan mer som om det sveper mot huden. Är jättekul att ligga och titta på när han drar igång.
Ska på TUL inom kort då bebis verkar ligga på -15% på kurvan.
Jag blev så förbannad på läkaren när hon uttryckte sig som att något är fel, men läser sen att hon skrivit att allt såg normalt ut vid UL, bara något lägre på växtkurvan. Usch vad orolig jag var innan jag insåg att det var hon som uttryckt sig som ett arsle!!
Tack för alla svar. Jag åkte in igår och kollade och tappen hade gått ner till 3 cm men eftersom den var över 2,5 gör man inget utan bara vilar. Får jag mer sammandragningar ska jag in igen för att se så den inte minskat mer ☺️
#381 vad dåligt att uttrycka sig så! Jag skulle också på TUL med första barnet men han hann komma innan och han var helt normalstor. Betyder ju inte alls att något är fel och ibland beror det även på hur de mäter. Framför allt i slutet av graviditeten är det lätt att bebis kurva ändras om bebis åkt ner lite för då är det svårare att mäta korrekt.
Jag har fått min tid för TUL på tisdag 24/8.
Är lite blandade känslor, skönt att få extra kontroller så man vet att saker och ting går bra men samtidigt blir man såklart lite orolig att något ska vara avvikande. Min magkänsla säger dock att bebis har det bra och mår bra, så jag håller tummarna för att min känsla har rätt.
Hur går det för er andra?
Jag har börjat få äckliga sura uppstötningar hela tiden, usch är så jobbigt. Annars har jag ändå mått oförskämt bra sedan efter vecka 15.
#383: lycka tillgång tul. Hade ett för inte så länge sedan som visade att allt såg bra ut. Så det kommer gå fint för dig också.
Om inte bebisen kommer i helgen (har haft lite menssmärta så vi får se) så ska jag till barnmorskan samma dag som du ska på tul. Börjar tröttna på att vara gravid känner mig allmänt stor och klumpig och har en del smärta. Så nu får gärna bebisen komma.
#384 Så skönt att allt såg bra ut!
Spännande, när var det du var beräknad egentligen?
#385: Jag är beräknad den 11/9. Men haft jobbiga mensliknande smärta sedan igår som inte vill ge med sig så kanske dags för bebis snart 😲
#386 Oj, då är det ändå nära vilket som så det kan helt klart vara på gång! Vad spännande 😍
Själv är jag sååå glad över att bebis håller sig i magen. Är med i en bf grupp på Facebook och där är det flera som redan fött (flera i vecka 27-29). Klart man blir lite orolig för att ens egen bebis ska råka titta ut för tidigt.
#387: ja det är nära BF så är medveten om att det kan ske när som. Fick dessutom första barnet tidigare så räknar nästan med det den här gången med. Ja det är spännande men är trött på att och vänta nu 🤣 plus att det känns sådär att vara sängliggandes pga menssmärtor.
Oj det känns lite väl tidigt. Har de haft corona eller har deras bebisar bara haft bråttom ut?
Förstår att du är glad att inte föda så tidigt. Hoppas din bebis stannar ett tag till 😊
#388 Ingen med corona, verkar bara som att bebisarna haft bråttom ut. Det har gått bra för alla såhär långt, bebisarna växer och mår bra. Dom ligger ju dock inne eftersom lungor och annat inte är helt utvecklat så tidigt som dom kom ut.
Usch, förstår att det måste vara jobbigt att vara sängliggandes. Som tur är har du inte så långt kvar även om bebis skulle vänta till bf, men nu låter det ju verkligen som att det kan börja vara dags för dig. Håller tummarna för er och att allt går bra när bebis väl är redo.
#388 Då har du inte alls långt kvar ☺️ Lycka till om det börjar tidigare 🙏
#389: vilken chock det måste varit att få så tidigt. Tyckte det räckte med 2 veckor för tidigt (som ändå är normalt) skönt att de mår bra.
Nej, nu känns det lagom kul att vara gravid 🤣 så hoppas bebisen vill komma snart. Vi är lika otåliga allihopa här hemma.
#390: Nej det är ju inte det tack och lov. 😊 Tack håller tummarna för att förlossningen snart drar igång.
#391 Ja gud, kan inte ens föreställa mig vilken omtumlande situation det måste ha varit för dom mammorna. Jag är bara glad att det verkat gå bra för alla trots omständigheterna.
Jag har haft lite av ett tryck över magen idag och känner mig allmänt tung. Känner lite stick nere i underlivet också, inte så det gör ont men det är lite obehagligt. Så idag vilar jag bara.
#392: Låter precis som jag har till och från. Säkert den lilla som trycker sig neråt i bäckenet eller att den lilla kommer åt någon nerv. Bra att du vilar och lyssnar på kroppen.
För mig går det även ner i ena benet ibland. Visst är det härligt att vara gravid 😂😉
#393 Åh hjälp, ner i benet!
Tycker det är nog så obehagligt med tyngden i underlivet när jag går. Känns ju nästan som om han är på väg ut för tusan 😂😂
Hur går det för er? Blev lite nojig idag har inte barn sen innan men idag har jag behövt gå på toa 4 gånger hittills så googlade jag o h såg att det var så det kom igång för de flesta… är ju bara i v35 precis…..
Nu har jag helt glömt av att svara i tråden!
#395 Hur gick det för dig? Allt väl?
Jag var ju på TUL den 24/8 och det visade sig då att bebis faktiskt låg på +2% istället för dom -15% som läkaren före påstod. Han vägde då ca 2,3kg och allt såg jättefint ut. Han hade även lagt sig med huvudet på plats neråt, vilket jag kände när det hände så jag var inte förvånad.
Jag gick igenom min journal med min BM idag och vad står det där tro? JO att läkaren som påstod att bebis var för liten hade svårt att se och därmed svårt att mäta korrekt… men inte fan sa hon något om det till mig när vi var där. Så jag hade ju gått och oroat mig helt i onödan!!
Hade kontroll idag hos BM och allt såg tipp topp ut. Mitt järnvärde hade inte gått ner utan gått upp lite, blodtryck och urin såg bra ut. Bebisens hjärta slog så fint och mitt sf mått låg bra på kurvan.
Känns såååå skönt med positiva kontroller ❤️
Är i vecka 36 och har börjat må liiite illa på morgonen igen, men som tur är går det snabbt över när jag fått i mig något att äta. Vi har packat BB-väskorna också så vi är beredd. I veckan ska vi testa sätta in babyskyddet i bilen också så vi har koll på det inför födseln.
Hur är det med er andra? 🌸
#396 Skönt att allt såg bra ut då kan du lugna dig. Då misstänker jag att även du har en bebis som kommer emot nerver ibland 😴 Hur går det för dig att äta? Får du behålla maten?
Var inne på förlossningen förra veckan men endast sammandragningar och inget öppen. Börjar bli lagom trött på att vara gravid nu 🤣
Har haft en del sammandragningar/förvärkar igår och idag så hoppas att det sätter igång snart. Bf om 9 dagar 😴
#397: oj 9 dagar vad spännande. Det låter ju som att det är på g då om du har förvärvat. Håller tummarna.
Jag har så mycket känningar hela tiden trots att det är 4 veckor kvar. Har mensvärk varannan dag och det trycker nedåt. Trycket är nog inte så konstigt då bm idag sa att han är fixerad.
Tycker allt har varit bra hittills men nu när det är så kort tid kvar känner jag mest att jag vill vet exakt när det ska ske för nu sitter man bara o väntar.. antar att ni också känner så.
#397 Hahah jodå det gör han 😂 Kan hoppa till ibland när det ilar till. Vissa gånger kan det kännas väldigt obehagligt när han kommer åt.
Jag får behålla maten men har lite dålig aptit. Är mest sugen på fräscha frukter men det är ju inte hållbart att bara äta frukt 🙈
Hur är det med dig? Snart är det dags för dig, så spännande 😍😍
Tog vaccin idag faktiskt!
Man har börjat rekommendera det för kvinnor här i Norge också och vi är prioriterade så jag bokade tid. 3 veckor till nästa dos så jag är fullvaccinerad inför bf 😊
#398 Har också mycket tryck neråt!
Är jättejobbigt att gå någon längre stund..
Ja nu väntar man mest.. men jag försöker njuta av att känna honom där inne lite till ❤
#398: Har också haft mensvärk ett tag vilket man tydligen kan ha ett tag innan BF. Vågar inte riktigt vara så aktiv som dottern vill vilket jag får lite dåligt samvete för då jag håller henne hemma pga corona.
#399 tycker det är obehagligt när de kommer åt nerver. Ibland flera gånger på raken.
Jag har bra aptit men märks så fort jag äter för mycket, för fort eller när det var ett tag sedan förra måltiden. Händer ofta att jag får stanna upp med maten då det är jobbigt att sitta då livmodern tar så mycket plats.
Tänker att huvudsaken måste ju ändå vara att du får i dig något. Finns det inget annat du kan tänka dig att äta?
Jag är väldigt trött på att vänta då jag har en del förvärkar. Igår hade jag dessutom synrubbningar och sammandragningar lite läskigt (även att det inte är första gången). Men dagarna är okej förutom att jag är trött, kissnödig och har det jobbigt att stå och gå för mycket. Vilket iof kanske är normalt när man är höggravid 😂
Jag fick min andra dos förra veckan. Hoppas du slipper biverkningar jag blev sängliggandes dagen efter med muskelvärk plus sammandragningar. Det var en härlig dag 😂
#401 Jag känner igen mig i din beskrivning, får också stanna upp ibland när jag äter för att det trycker på. Jodå, jag äter ändå givetvis och vi bestämmer mat dag för dag beroende på vad jag inte äcklas av 😂. Tror det är järntabletterna som spökar lite med aptiten.
Jag är suuuupertrött, sover hela tiden känns det som. En timme hit och en timme dit. Jag behöver inte göra något speciellt heller utan kan kliva upp, äta och sen vara vaken 1-2 timmar innan jag känner att nej.. nu MÅSTE jag vila 😅
Aj då!
Hörde att man kunde få fler biverkningar efter andra dosen. Hittills idag känner jag mig lite öm i armen men inte mycket mer än så.
Fick du Pfizer?
Cireea jag är exakt samma, är sjukt trött hela tiden och sover mest här och där under dagarna.
Jag ska på TUL nästa vecka. Sf måttet hade ökat med eventuellt 2 cm på 2 veckor men hon mätte även upp +3 cm, och därför ska jag göra tul de var alldeles precis över kurvan.
Hon ville även att jag skulle utföra ett glukosbelastning test.
Vad tycker ni om det? Har någon gjort ett sång?
Jag är orolig. Jag har hört skräckhistorier om testet.
Är i vecka 33. Känns som de ändå snart är nära vill man riskera något?
Plus alltid när vi tagit blodsocker prov har de sett fint ut.
Beställde en blodsocker mätare hem. Tänkte hålla koll själv. Men hon påstår att ” man kan missa det genom vanlig blodprov”.
Sen är de enda med gravid diabetes att man ändrar kosten i första hand. De ska jag också redan göra. Och angående TUL känner jag mig osäker. Inte på att utföra det. Men på hur pålitligt de ens är. Läster man på FL så har ju nästan majoriteten fått helt fel beräkningar, vissa har hört att dom kommer föda 4 kgs bebisar och ut kommer 2,5 t.ex. osv
Just nu är min tillit på vården helt noll. Hon journalför inte ALLT jag säger. Som ändå borde vara aktuellt. Häromdagen höll jag på att svimma. De är information man bör ha i en journal.
Mina blodplättar har sjunkit till onormal nivå. Trots att mitt järnvärde o allt nu är bra. Men allt vi ska göra är att ” ta ny blodprov om 2 veckor”. Som om jag har tid att avvakta mer!! Kunde vara havandskapsförgiftning enligt läkaren där men bara om man också har högt blodtryck och protein i urin men de har jag inte.
Har även beställt samma urinstickor dom har på mottagningen hem. För när jag tog ett test senast sa hon ” den här färgen har de inte varit innan, ska dubbelkolla, ” nej men de va normalt” hur kan de va normalt om den ändra färg till något annat än den vanligtvis brukar va??
Och jag fråga även hur pålitligt de är med dessa urinstickor om man tar de mitt på eftermiddagen och alltid nästan kissat innan, hon sa att det INTE spelar roll. MEN på 1177 står det tydligt att de är morgonurin för att upptäcka protein i urinet med dessa stickor som gäller.
Haha sorry för mycket klagomål men känner mig ganska trött på allt.
Till en början var de liksom extremt låga järnvärden och när de löst sig så uppstår nya frågetecken
I övrigt är jag rätt så törstig. Är ni också det?
#405: hej,
Gud vad jobbigt! Jag tycker inte det låter bra det där med att du känner att du kommer svimma. Hade jag känt så hade jag ringt förlossningen istället och tycker du ska göra det.
Jag känner mig inte så törstig heller, brukar inte det vara ett tecken på diabetes?
#403 Jag har gjort glukosbelastning och det gick jättebra. Vad är det du menar med att det skulle riskera något? 😊
#404 oj!
Låter inte som någon bra bm, jag får ALLTID ge morgonurin på mina besök. Oavsett om jag ska dit på morgon eller eftermiddag. Dom ber mig kissa i burk på morgonen och ställa i kylen om det är länge till kontrollen.
Har du möjlighet att byta bm?
#406: ja nästa gång jag får så kommer jag nog ringa förlossningen eller vanlig sjukvård istället.
Men jag är riktigt besviken att inte BM journalför det.
Ska man säga till nästa gång att jag VILL att hon skriver in det i journalen?
Ohhh jo de är typiskt symptom på diabetes men gravid diabetes brukar oftast vara symptomfri enligt BM själv. Och vanliga tredje trimestern symtom liknar diabetes symptom. Så tänkte om någon mer varit sådär törstig!
Jag har mätt blodsockret idag för första gången.
Fasteblodsockret låg på 5,3
50 min Efter frukost 8.1
3 timmar efter frukost; 4,8.
Hittills väldigt normala värden har jag för mig. 8.7 är gränsen för misstänkt diabetes hos friska vuxna iaf
#407: jag visste väll det! Fasiken va sur jag blir!!
Kan säkert byta BM men inte mottagning och tror dom har sina samma rutiner.
Min systers kompis sa att hennes bebis dog i magen direkt efter glukosbelastningen. Och de inte kan varit något annan anledning. Hon sa att hon mådde kraftigt dåligt direkt efter den och sen kunde inga hjärtslag hittas.
Sen i usa är de många gravida som vägrar glukosbelastning. Men annars mer än så vet jag inte. Blir ba rädd
#409 oj okej, glukosbelastning är ju att du kollar dina värden, dricker en sockerlösnimg och sen kollar dina värden igen efter 2 timmar genom blodprov/stick i fingret (lite olika beroende på var man bor har jag märkt) 😊 Aldrig hört att det ska kunna påverka fostret på något sätt.
Detta brukar göras i vecka 28-29 vad jag vet, men går att göra tidigare och senare också.
Jag skulle testa byta bm för det är ju jätteviktigt att du känner dig nöjd och trygg med den bm du har. ❤
- Redigerat 2021-09-03 12:09 av Cireea
#402: Måste du äta stora doser av järn? Annars finns ju mer multivitaminer som är anpassade för gravida. Jag åt blutsaft med dottern i början men fy så vidrigt. Men barnmorskan sa snart du har så högt järnvärde att du kan sluta 😂 vilket jag har nu också men bra med multivitaminer.
Jag brukar passa på o sova efter maten men dottern är inte alltid på men brukar oftast gå bra ändå.
Jag tog moderna. Kände precis likadant som dig efter första dosen och folk reagerar olika på dem. Förhoppningsvis kommer du lindrigt undan när du tar andra dosen. Men känns ändå skönt att det är klart innan bebisen kommer.
#411 Nej jag äter bara en tablett om dagen 😊 Mitt värde har varit så pass bra att jag inte behövt ta mer. Bm sa att jag även kan ta varannan dag när magen krånglar så jag får sköta magen ordentligt. 🙈
Skönt att vara klar innan bf!
Förhoppningsvis kommer jag hinna med andra dosen (23/9). Man vet ju aldrig när bebis tänker komma ut även om bf är 8/10 😂
Hej på er allihopa!
Länge sen jag skrev nu men det är fullt upp här hemma när man redan har två små som inte går på förskola ;)
Jag mår faktiskt väldigt bra just nu vilket är skönt. Går in i vecka 35 imorgon och när jag var hos bm i förra veckan så sa hon att han hade sjunkit ner djupt i bäckenet så är nog därför jag känner mig smidigare då det inte är lika jobbigt att andas nu. Har några sammandragningar varje dag, trycker och ilar neråt men tycker det nästan är bättre än när han låg högre upp och det kändes som han komprimerade mina lungor. Hoppas på att få må så här bra de sista veckorna också!
#413: gud vad skönt. De där ilningarna kan ju verkligen göra ont.. vad skönt att det gått bra ändå.
- Redigerat 2021-09-03 20:26 av Ana_mille
Jag läääängtar efter bebis. Alltså jag förstår vad folk menar med att dom sista veckorna är sega. Samtidigt njuter jag av att bebis ligger där i magen, älskar att vara gravid 🙈
Som förstföderska är jag lite nervös och orolig inför förlossningen. Jag har ju liksom aldrig fött förr så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Sedan är jag en sådan som hatar att inte ha kontroll, vilket är svårt att ha när jag varken vet när bebis kommer eller hur det faktiskt kommer gå.. 😂
#415: för mig är det också första. Är lite nervös men jag vet inte riktigt inför vad.
Nu är det typ 3 veckor kvar men han är fixerad och det känns.. det är som att ha en tyngd mellan benen hela tiden… känns som att han ska ramla ut när som helst.
Vad är du mest rädd inför?
#416 Har också tyngd mellan benen, säger hela tiden att det känns som om han är på väg att falla ut när som helst 😂
Jag är inte direkt rädd för något förutom att något ska hända mig eller bebis, jag har trots allt dödsångest och det är något jag haft i många år. Försöker dock inte tänka på det sättet utan håller positiva tankar i centrum: allt kommer gå bra och inget kommer hända någon av oss.
Är nog mest lite sådär nervöst orolig över att inte veta vad jag kan förvänta mig eller när jag kan förvänta mig det. Har försökt läsa på om förlopp osv men man vet ju inte om man kommer får en A4-födsel eller vad som händer när det väl är på gång.
Är det något speciellt du är rädd för eller oroar dig över?
#415: förstår precis vad du menar med att de sista veckorna är sega. Tycker den senaste månaden har gått fruktansvärt segt. Börjar ledsna lite 6 dagar kvar till BF och inte mycket mer än förvärkar/sammandragningar 😴 det är en envis bebis därinne. Hoppas varje morgon när jag vaknar att det är sista dagen på den här graviditeten. Ser inte fram emot förlossningen då nästa barn kommer vara större men skönt att få det avklarat.
Jag var också nervös inför första förlossningen men allt gick bra även att jag tyckte det var jobbigt. Så bara att göra som de säger på förlossningen och försöka göra det bästa av situationen.
#415 jag är också en kontrollmänniska och förberedde hur jag tänkte att det skulle vara och vad jag ville ha för bedövning etc. Sedan blev förlossningen totala motsatsen då jag inte hann få någon bedövning alls utan hade en jättesnabb förlossningen där han nästan kom i bilen. Så med andra barnet skippade jag att planera och tog det som det kom och då var det sååå mycket skönare🙏 Känns som det nästans aldrig blir som man tänkt ändå😅
Var på kontroll hos barnmorskan idag som konstaterade att förlossningen är på gång. Var öppen 3 cm men fick åka hem och invänta kraftigare värkar. Håller tummarna för att latensfasen inte blir för långdragen.
#420: åh vad spännande, då blir det bebis för dig väldigt snart. Hur lång tid tog det för dig senast??
Här är det väntans tider.. har någon vecka kvar men känner nu får det gärna ske när som helst.
#420: Men vad spännande, hoppas det drar igång ordentligt snart! All styrka och lycka till!!
#420 oooh så spännande 🤩🤩
Här går det bra. Hade kurs ikväll med fokus på förlossningen, var intressant men det mesta hade jag koll på. Väntar ivrigt på min lille 🥰
#421: sist började allt med vattenavgång vid lunch. Åkte in vid 19 och dottern föddes 01:14.
Den här gången har jag inte märkt någon vattenavgång men en liten blödning.
Än så länge inga större förändringar. Bebisen rör sig lika livligt som vanligt och värkarna kommer och går. Har kunnat vila men halvdrygt att bara gå och vänta känns som inget händer. Men rätt vad det är smäller det säkert till och blir mer intensiva.
#424 Stort lycka till, håller tummarna för att allt går bra för er!
Själv får jag till och från en jäkla smärta nedtill. Det ilar och hugger, antagligen bebis som vrider på sig eller kommer åt nerver men fy tusan vad obehagligt det är!! 🙈
#424 Åå vad spännande! Lycka till🤩
Själv har jag 4,5 vecka kvar till ev igångsättning och jag hoppas tiden går låååångsamt dit för detta är sista gången jag är gravid o tkr det är så mysigt att känna bebis i magen🙏 Har massor kvar att fixa också 😅
#424: wiho uppdatera oss sen hur allt har gått ❤️❤️ Lycka till!!
#426: varför ska du kanske sättas igång? Me too girl. I vecka 38.
☺️
#425: det där känner jag också. Ilningar… det är väll när bebisens huvud kommer åt nerver.
#426 jag har fått en tid i vecka 39+0 att sättas igång om kroppen är redo🙂 anledningen är att jag har två väldigt snabba förlossningar så de tror annans att risken är stor att jag föder hemma och det gör mig väldigt stressad att kanske inte hinna in till förlossningen☺️
Varför ska du sättas igång i vecka 38?☺️
Värkarna stannade av under natten. Idag blöder jag fortfarande som man kan göra under öppningafasen samt haft en del värkar sedan lunch så hoppas de blir mer intensiva/tätare.
Känns sådär att de stannade av igår då jag hade hoppats på att förlossningen inte var långt borta. Men enligt förlossningen kan man gå öppen ett tag innan det är dags.
#430: oh förstår det helt!! Skönt med en tid.
De trodde jag hade gravid diabetes först och för stort barn. Men efter TUL igår vet jag inte riktigt om de blir ett för stort barn.. hon väger just nu 2672 g( 34+2), avvikelsen är +10,9%
De känns ju mer rimligt att hon föds på 3,5 kg, vilket är ok för mig. Men 4+ skrämmer mig. Rädd för livslånga skador, sprickor, axeln ska ur led osv. Ska prata mer med barnmorskan idag!
Ingen diabetes iaf 😊
#432: ohhh vilken otur, förstår din frustration. Hoppas de hänt något mer nu under natten och morgonen 🌸
#433 Åå vad skönt att det inte var diabetes i alla fall. Förstår att du inte vill att bebis blir för stor. Förra gången gick jag över en vecka o då var jag jätterädd att han skulle hinna bli för stor. Men då vägde han 3800 och mitt första barn vägde 3300. Märkte ingen skilllnad på att föda dom☺️
Lycka till hos barnmorskan! Uppdatera gärna hur det gått och om du får bli igångsatt i vecka 38🤩
Suck bf idag och inget mer än förvärkar som hållt i sig I 3 dagar. Börjar bli skapligt otålig då första barnet föddes i v.39 (38+1). I morgon går jag in I v.41 (40+0) och känner att jag bara vill få allt överstökat någon gång.
#436 vad jobbigt att bebis inte vill komma ut. Blir ännu jobbigare när man mentalt är inställd på att bebis ska komma tidigare. Hela graviditeten går sååå fort men sista dagarna och framför allt när man går över tiden går såååå långsamt 😅
#437: visst är det så men andra barnet kan ju komma senare. Vi får se om bebis vill komma inatt/imorgon haft en del värkar idag. Har även kräkts och är illamående vilket jag inte gör speciellt ofta. Om det har en koppling till att förlossningen är på g återstår och se. Börjar bli rätt tröttsamt med förvärkar (inne på 3 dagen i rad 😴)
Har haft ett par förvärkar idag (tror jag). Är ju jättesvårt att veta som förstföderska 🙈
#439: Förstår att det är svårt att veta. Jag hade en del förvärkar. Bästa tipset är att ta det lugnt, värme och värktabletter. Har fått göra så en del den sista tiden då jag hade en del förvärkar.
Själv hade jag aldrig förvärkar med första barnet. Så då känns det extra svårt och veta skillnaden.
Mina misstankar stämde igår var det äntligen dags för förlossning. Det var en kämpig bilfärd med många värkar påvägen till sjukhuset men hann dit och få bedövning. Jag var där ca 22 och var då öppen 5-6 cm och allt gick väldigt fort så fick be om bedövning ganska snabbt. Vid 00:30 föddes dottern.
#441 Grattis!! 😍
Börjat läcka mjölk idag. Ont bak i ryggen och förfärligt tryck neråt. Känns som att kroppen verkligen är på gång att förbereda sig nu. Blir mycket vila för min del.
#441: wow grattis! Jag är i v38 nu och inatt vaknade jag av vad jag tror var förvärkar som kom hela tiden inatt.. det var som sammandragningar men de drog och tryckte verkligen nedåt. Gjorde dock inte så ont. Jag är ganska trött nu och längtar till att känna mig som en människa igen. 🤣
#441: awww bra kämpat. Grattis 😍 va skönt
#441 Stort grattis till dottern 😍
Hur går de tjejer? Inga fler bebisar som tittat ut? 🙂
Ingen bebis här än! 🙈
#448: vilken vecka är du i nu? 😁
#449 39 (38+3) 🥰
Vilken vecka är du i?
Även om jag älskar att vara gravid så längtar jag såååå mycket efter bebis nu.
#450: jag är i vecka 36+4 idag. Ohh förstår det! Jag vill att bebis ska komma nu nu helst eller inom närmsta två veckorna. Har du inga förkänningar? 🙈 nära ju!
Tror dock jag blir igångsatt inom två veckor får se vad läkaren säger
#251 Jo jag har en hel del förvärkar och massa tryck men ingen bebis än 🙈 Längtar så!
Då har du inte heller så långt kvar, heja oss 🤩
#452: ohhh spännande 😁😍 jaaa
39+1 idag, nu får bebis gärna komma ut!
Trodde jag hade gått igång min förlossning på Ikea i lördags men förvärkarna avtog under kvällen och bebis myser kvar i magen. 🙈
#454: om man får gissa så gissar jag att du föder 4e oktober 🙈🤩
#455 Jaså? Vad får dig att gissa just det datumet? 😁
#456: ingen aning. Fick ba en plötslig känsla 😅 så ville säga min gissning så får vi se 😇
#457 Hoppas du har rätt 😍😍
Håller tummarna för att det startar för dig snart!
Jag går in i vecka 39 imorgon och hade gärna också velat att bebis skulle komma nu… Haft sån extrem mensvärk i både mage och rygg i ca 4 dagar nu som gör att jag knappt kan sova så nu börjar min energi ta slut :(
#459: oj, men har du inte öppnat dig något trots det? 😢
#460: vet inte men hoppas min bm kan kolla när jag har tid på måndag. Hoppas verkligen att det hänt lite iaf, är ju tredje barnet och min bm har hela tiden varit helt övertygad om att jag inte kommer gå över men vet inte varför hon varit så säker på det🙈
Är de någon som har besvär med att inte kunna andas ordentligt? Känns tungt typ, eller som luften inte kommer igenom ordentligt.
Har inte alltid så. Såklart när ja ligger ner även på sidan osv ibland men får de även när ja ba sitter i soffan, eller står upp rakt.
Vet inte om jag borde kolla upp det eller inte. Får även mycket hjärtrusningar till o från. Kan ju va ångest också.. i guess. Men kan inte avgöra 100%.
Bebis ligger med huvudet nere men är ruckbart. Antar att de inte är bebisen då som trycker på lungorna
#462 jag har så, är bebis fötter/ben som trycker.
Hade sjuka förvärkar igår. Trodde han skulle komma men det avtog. Haft en del mensliknande smärtor inatt så får se hur det här fortlöper 😊
#465: håller tummarna 🙌🏼
Åkte in på kontroll ikväll då jag hade såna smärtor att jag grät.
Omogen tapp och vi blev hemskickade efter ctg. Bebis mår bra, men inte på väg ut än. Typiskt!
#467: attans!! Varför hade du magsmärtor? Var de värkar som du tyckte var svåra att hantera eller magsmärtor högt upp på magen?
#468 Det var bebis som borrade ner huvudet kombinerat med förvärkar som gjorde sjuuuukt ont. 🙈 Så hade helt sjuka smärtor neråt och det kändes verkligen som om huvudet skulle komma ut 😂
#469: ohhh låter Inge kul! Och trist att tappen var helt opåverkad. 🥲 men snart så
#470 Ja det kändes så typiskt!
Men dom sa att omogen tapp inte betyder att det är långt bort ändå. Det kan gå ruskigt fort från omogen till att det är på gång.
#471: oh skönt o höra och bra att veta ☺️
#470 Åå så typiskt! Vilken vecka är du i och är det första barnet eller har du fler barn?☺️
#473 Om du menar mig så är jag i 39+5 och det är första barnet.
#474: spännande då är det säkert dags snart 😍
Födde andra barnet BF+2 och vilken skillnad det var med andra barnet. Hade vi väntat längre med att åka in hade jag inte haft roliga värker. Hoppas förlossningen inte blir för lång och jobbig.
#474: hur går de för dig? Är du på förlossningen nu? ❤️🙈
#476 Nej 😩 Allt stannade upp.
Har kontroll imorgon så får se vad som händer efter det.
Hur går det för alla? 🤩 sista dagarna till BF går sååå långsamt. Har de senaste två dagarna varit så extremt trött. Orkar ingenting längre från att ha mått jättebra och varit så pigg. Har eventuellt igångsättning på måndag om kroppen är redo. Är då i vecka 39+0. Känns lite läskigt…
Bf imorgon och ingen bebis i sikte 😬😬
#479 hoppas bebis kommer snart🙏 Kunde de säga något på din kontroll idag om när de tror bebis kommer?
#480 Nej det kunde dom inte ge någon info om.
Fick bara ny tid för kontroll på onsdag. 😩
7 dagar till BF här
Inget tecken på att bebis skulle vara på G här heller, bara fortsatt stark mensvärk i mage och rygg men det har jag ju haft ett tag nu. Va hos bm i måndags som gjorde en undersökning där hon sa att tappen tyvärr låg väldigt långt bak fortfarande men det lilla hon kunde känna den så verkade den vara mjuk iaf. Hade hon kunnat så hade hon gjort en hinnsvepning men det gick ju inte så fick en ny tid tills på måndag då hon hoppas vi kan göra en svepning
#482 skönt att ha en barnmorska som gör kontroll. Har det skett på MVC då? Har inte fått något sådant erbjudande med något av barnen. På mvc där jag går känns det som att de aldrig gör mer än de måste…
#483: Jag har inte heller fått det med mina 2 tidigare barn men denna gången var det nästan hon som ville att vi skulle försöka få igång det med en hinnsvepning så blev väldigt glad. Har inte haft samma bm de andra graviditeterna så vet inte om det bara va hon eller om de har ändrat lite sen det här med att det är större risk att gå över 2 veckor?
Idag kom sonen hem från förskolan med magsjuka… och igångsättning på måndag. Detta är en mardröm 😩 får mannen magsjuka kommer han inte få vara med på förlossningen på måndag och jag har inte lust att magsjuk föda barn heller. Ska se om det eventuellt är möjligt att flytta på igångsättningen😢
#485 Åh nej 😩Håller tummarna att ni klarar er. Kör alla huskurer som finns, vitpepparkorn i massor!
BF idag och här sitter jag och bråkar med bebis i magen 😂 Kittlar honom på fötterna och han sparkar tillbaka så hela magen vibrerar.
#483: håller med. Min barnmorska hänvisa till förlossningen för att kolla om jag öppnat mig något. Men jag visste inte att jag bara kunde ringa dit o be om att bli kollad. Låter konstigt i mina öron.
#487: awww kan du se utanpå magen att de är en fot? När kunde du börja se det? Tror aldrig ja sett något, kan ba gissa lite vad jag känner
#485: fyyyy känner med dig. Hoppas du håller dig frisk och han med 🥺!
#489 Jag ser inte men känner tydligt att det är hans fötter 🥰 Kan känna formen och storleken så vet när jag hittar åt dom.
En fråga, jag har känt bebisen röra sig imorse. Men jag känner ändå att jag vill ha kontroll att allt är bra där inne. Skulle ni gå på magkänslan och kolla en extra gång hellre även om bebisen rört sig? Började känna så inatt.
#492 Hade magkänslan sagt att något är fel så hade jag kollat upp det. Annars kommer du gå och oroa dig hela dagen.
#492 Hade absolut kollat upp en gång för mycket än för lite. Oron är inte bra för dig eller bebis så ring in 🥰
De här är helt sjukt tjejer hur de slutade. Åkte in kort efter ja skrev detta… ligger nu på förlossningen. Igångsatt. Helt sjukt
Bebisen mådde bra men mina blodprover var inte bra. Asså sjukt hur de bara blev såhär från ingenstans. En magkänsla…. o så sitter man 9 dagar tidigare o ska föda
#495 #496 oj!
Massa lycka till nu 🙏🤩
#496 vilket tur du lyssnade på din magkänsla och åkte in! Stort lycka till nu🙏
#496 hur har det gått för dig?☺️