Gravid iFokus

Gravid

Etiketterväntar-barngraviditetultraljudkub
Läst 583 ggr
Liii19
2020-11-19 19:57
0

Orolig efter KUB

Hade KUB-test inbokat idag, första UL för mig. Enligt min app så ska jag vara i 12+0 idag, men väl på plats sa barnmorskan att fostret var för litet för att genomföra testet. Hon sa att allt såg bra ut och hjärtat slog, men att jag snarare var i vecka 10+något så fick en ny tid längre fram.

Är detta vanligt?

Har du varit med om det?

Bör jag vara orolig att fostret inte utvecklats?

Många tankar och funderingar…

Herveaux
2020-11-19 20:14
1

#0: Tycker du ska lita mer på din barnmorska än vad en app säger. 😊

// Harley

Liii19
2020-11-19 20:22
0

#1: blir så orolig då någon sa till mig att ”säger appen v 12” och UL visar typ v 9+något så kan det vara för att bebisen slutat utvecklas och det är något fel på bebisen = vilket leder till missfall.

Pådrift?
2020-11-19 20:24
1

Håller med #1
Sådana appar är bara uppskattningar utifrån ägglossningar. När barnmorskan gör ultraljud så ser de hur stort fostret är, nästan alla foster är lika stora under ungefär första halvan av graviditeten så högst troligt är det inte något som helst fel på ditt barn. När vi gjorde vårat ultraljud så "hoppade" det fram en vecka.

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Liii19
2020-11-19 20:27
0

#3: har bara hört att man hoppar fram… hellre det än bak. Inte hört att någon ej kunnat genomföra KUB heller så därför så nervös.
Kanske borde vara lugn men så många tankar snurrar i ens skalle…

Pådrift?
2020-11-19 20:50
1

Förstår din oro, det är ju så viktigt. Nämnde du för barnmorskan när din app hade beräknat?
Om barnmorskan inte var orolig och hjärtat slog bra och allt så fint ut så tycker jag nog inte att du ska oroa dig heller. Inte för att lägga sten till börda men tror att oron och stressen det orsakar kan vara negativa i sig. (Ledsen om detta oroa dig ytterligare). Det är troligtvis bara en felberäkning av det datumet du blev befruktad. Dubbelkolla vid nästa ultraljud, om du verkligen inte kan släppa det så ring din barnmorska imorgon.

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Emmmm
2020-11-19 21:19
1

Jag blev flyttad bakåt en vecka med första barnet vid första ultraljudet. Förstod inte alls hur det kunde gå till eftersom jag hade koll på ÄL etc men ut kom en frisk kille på det nya bf jag fick. Tycker inte du ska oroa dig ifall barnmorskan sa att allt såg fint ut. Stort lycka till!

VanessaC
2020-11-20 07:55
0

#0: Ja, det är vanligt. Har en vän som är gravid nu. Hon trodde att hon var i vecka 12 men hon var egentligen i vecka 9. Hon gick på ett andra ultraljud vecka 12 och barnet mår bra, inga konstigheter.

dropitnow
2020-11-20 16:01
0

På kub blev jag tillbakaflyttad 3 dagar sen ytterligare 6 dagar på RUL. Du behöver inte oroa dig ❤️