IVF-följas åt?
Någon mer som ska göra IVF och vill dela med sig av sin resa? 😊
Vi ör på behandlingsdag 9 och ska göra äggplock dag 13, dvs på tisdag nästa vecka! Superpepp men ändå skitnervös!
// Sofia
Vi har inte börjat ännu, men nästa månad har vi ett bokat möte med läkaren inför remiss till ivf. Sen vet vi ju inte hur lång väntetid det är.. Hur långt tid tog det för er? Hur gick det till när ni började?
Jag är på det sista steget av vår IVF-resa, bebisen ska komma om 3 veckor 🥰
#1: Vi går privat och fick tid direkt. Gjorde vår utredning i januari 2020 och valde att försöka på egen hand några månader efter spolning av äggledarna (inget fel hittades i utredningen). Sen valde vi att vänta med att kontakta kliniken igen pga covid.
Sen ringde vi kliniken i mitten på september, bokade läkarbesök och provtagning veckan efter det och påbörjade behandling 1/10.
// Sofia
#2: Åh vad spännande! Grattis! Många IVF-försök?
// Sofia
#4: Nej, jag blev gravid på första försöket. Vi gick privat och allt gick väldigt lätt och smidigt. Utredning i januari, gravid i februari. Hoppas det går lika lätt för er! 😊
#5: Härligt!! Hur gick äggplocket för dig? 😊
// Sofia
#6: Det var såklart den jobbigaste delen men samtidigt var det inte värre än att man klarade av det! Det går ganska snabbt ändå och man får ju smärtlindrande. De tog ut 15 ägg, varje äggblåsa hade ett ägg i sig. Vi har några blastocyster i klinikens frys för när det är dags för syskon 😊🤞
Äggplock gick jättebra! 9 ägg fick dom ut 🥰
// Sofia
#8: Vad skönt att höra! Nu är det easy sailing framöver! 😊
#9: Jag hoppas det! Även om jag helst inte genomgår detta igen så vet jag att det inte var så illa ändå. Hoppas på många befruktade ägg! 😊
// Sofia
#10: Jag håller tummarna för dig! Hoppas det biter på första försöket sedan 😊
#8: vad skönt att höra att det gick bra! Gjorde det ont?
Nu håller vi tummarna att det går hela vägen! 😄
#12: Nej det var inte alls farligt! Har varit så sjukt nervös inför detta. Fick lugnande direkt jag kom dit vilket tog bort den värsta nervositeten. Fick sen lugnande och smärtlindring intravenöst inför start, så blev lite lullig en kort stund. Kände inget alls av bedövningssprutorna och typ som stark men kortvarig mensvärk vid några tillfällen vid själva äggplocket. Gick jättebra! Var över på några minuter.
// Sofia
Hej! Jag vill gärna vara med 🙋🏼♀️
Jag gjorde spolning denna månad och fick precis mens. Nu är remissen skickad till kliniken med en förväntad väntetid på 3 månader.
Jag känner mig nervös men samtidigt så hoppfull! Äntligen får vi hjälp att uppfylla den största drömmen i våra liv - få bli föräldrar ❤️
Hur lång tid tog de för er här? från att remissen skickades tills ni fick påbörja ivf?
#14: Vi gick privat så det tog ett par dagar mellan utredning och att behandlingen började. Skulle verkligen rekommendera att gå privat för att slippa väntetid!
#14: Vi gick också privat så allt gick superfort, tror jag skrev mer detaljerat i någon kommentar högre upp :)
// Sofia
Vi får från landstinget, därför kör vi livio :) men hoppas de går fort också!
#17: Vi går också till Livio, men privat då som sagt. Hoppas det går fort för er!
// Sofia
Tack! Hur ligger ni till i processen? :) och hur känns de?
#19: Jag är gravid i vecka 38 så det gick väldigt bra ❤
#19: Skrev lite i mitt inlägg #13 då jag gjorde äggplocket. Väntar på återföring på söndag 🥰
// Sofia
#21: åh va spinnande!! 😍
Blev 5 blastocyster till frysen och ett till mig. Är nu på ruvardag 5 och plussade svagt i morse. Hopps att det blir starkare ❤️
// Sofia
#23: grattis!!! Va häftigt 🥰
Hej, kan ni berätta mer hurhela processen går till från inskrivning till +?? Vi har endast 3 månader kvar innan vi är godkända för att få göra IVF och jag börjar känna mig nervös…(försöker aktivt varje månad)
Nu är vår älskade lilla IVF-bebis här 😍
#26: så underbart! Grattis!😍
Vår remiss till ivf skickas denna veckan!
Lite läskigt men känns ändå spännande. Äntligen får vi hjälp som förhoppningsvis leder till en graviditet!
#26 Åh grattis!! 🥰
// Sofia
#25: Vi hade försökt med syskon i 2år utan resultat. Valde att göra en utredning i dec-19. Fick tid bara någon vecka efter att vi kontaktat kliniken. Jag fick lämna blodprover där man bland annat kollade sköldkörteln samt äggreserv. Min sambo lämnade spermaprov. Allt såg bra ut. I jan-20 gjorde jag en spolning av äggledarna. Då förs en tunn slang in i livmodern där man spolar in en vätska med kontrastmedel för att med hjälp av ultraljud kunna se passagen ut i äggledarna. Gjorde inte ont, spände lite kanske.
Till mig sa dom att ibland ökar chansen till graviditet efter spolning och man har sett att den effekten håller i sig upp till 6månader. Så vi valde att försöka på egen hand. Covid-19 kom ju dessutom så vi kontaktade kliniken igen i september för att starta IVF. Fick tid direkt och fick göra ett ultraljud för att få ett hum om hur många äggblåsor man kan förvänta sig.
Började med sprutor vid nästa mens, början på oktober. Gonal f och Fyremadel. Gjorde två ultraljud under behandlingen för att se tillväxten av äggblåsorna. Fick höja dosen gonal f vid ett tillfälle. Den 13/10 gjorde jag äggplock, var jättenervös men fick både lugnande tablett innan samt lugnande och smärtlindrande intravenöst under ingreppet. Gick jättesnabbt och gjorde inte särskilt ont. Fick ut 9 ägg
Dagen efter ringde dem och berättade hur många som blivit befruktade och fem dagar senare fick jag tillbaka ett som jag plussade med ❤️
// Sofia
#30 Tack så jättemycket för berättelsen om er resa! Och grattis 🥰
Enligt dom jag träffade på fertilitetsutredningen så var spolningen ingen bokstavlig spolning och skulle inte hjälpa med någon passage i äggledarna, men det känns heltokigt att så många läkare/barnmorskor rekommenderar att testa det före IVF osv men de jag träffade påstod att det inte vart värt ifall man inte helt enkelt ville se ifall det fanns ett stopp..😥😖
#31: Så konstigt. Känns som om en spolning ingår i en fertilitetsutredning. Kanske byta klinik? Tänk vad surt OM du nu har stopp i äggledarna och så har du inte fått göra en spolning under all denna tid.
#32 Vet inte om det finns fler kliniker i detta landsting 🤔 men jag ska absolut ta upp spolning igen när jag hör av mig till dom!
- Redigerat 2020-11-24 19:45 av Norrlandsbruden
Ni som har fått remiss skickat via landstinget, har ni fått brev när ivf-kliniken fått in remissen? Eller får ni bara en kallelse när ni har fått en tid?
Vår remiss är förhoppningsvis skickad nu, men hade varit skönt att få nån slags bekräftelse att den har kommit in ☺️
Men vet inte alls hur det fungerar.
#34: min remiss är också precis skickad!
Den borde va framme till veckan 😀 så nervöst men spännande!
#35: Hoppas inte väntan är så lång nu! Har du fått bekräftat att den är skickad? Jag nojar att min inte är skickad ännu eftersom jag inte kan se nåt på 1177. Ska nog ringa kliniken på måndag för att höra.
För mig var de en cirkus…
2 månader efter att kliniken (där jag gjorde utredning osv) sagt att remissen blev skickad så ringde jag ivf kliniken för att fråga hur lång väntetid de är men till min stora förvåning så kunde dom inte hitta mig i databasen!
De visade sig tillslut att kliniken jag gick på hade glömt skicka remissen vidare!!
Såklart kunde dom inte erkänna de men remissen blev iallafall skickad vidare dagen efter..
efter de så tog de 2 veckor innan remissen blivit kontrollerad och godkänd och skickad vidare till sitt slutgiltiga mål 😄
Så NU står jag äntligen i kö!
Som tur är så är inte väntetiden så lång
Hur fick du bekräftad att remissen slutligen blivit skickad samt kontrollerad och godkänd?
Tur att du ringde och kollade!
Så besviken och förvirrad.. Remissen är inte skickad ännu. Tydligen har inte mitt provresultat från AMH kommit. Det har gått 3 veckor. Ni som tagit provet, hur lång tid innan ni fick provresultatet??
#39: oj, några dagar bara har jag för mig 😕
// Sofia
#40: oh vad märkligt :/ jobbigt att vara ovetande om vad som händer.
Tog du bara ett amh prov?
#41: nej man kollade massa olika (som ingår i standarsutreding)
// Sofia