Epsom salt
Hej!
Jag är i vecka 37 och kan sedan några veckor tillbaka knappt sova om nätterna, eftersom jag har så himla ont i höfterna och inte kan hitta en ställning att bli bekväm i. En kompis i UK har rekommenderat att ta magnesium-tabletter och bada i Epsom-salt. Har någon här erfarenhet av dessa metoder under graviditet?
Tack!
- Redigerat 2020-10-08 18:02 av Cireea
Saltet har jag ingen erfarenhet av men magnesiumtabletter tycker jag är super. Tar det extra mot lite ledvärk och sendrag i benen och hjälper mycket :)
#1: Tack för svar! Vet du vilken styrka du tar på tabletterna?
#2: Tar 1 kapsel bara så 60 mg tror jag det är. Apoteket hjärtats burkar.
Magnesium finns i många olika former med olika biotillgänglighet och funktion. Magnesiumoxid är den billigaste och vanligaste, den har låg biotillgänglighrt och den enda effekten är oftast att den är lite laxerande.
Jag rekommenderar tillskott med högre biotillgänglighet såsom magnesiummalat, magnesiumglycinat eller magnesiumcitrat. Citrat kan också verka lite laxerande, men det gör inte malat.
Magnesium kan tas upp av huden och epsomsalt är en form av magnesium det funkar bra ifall man har kramper i leder etc att bada i det och det går då inte via magen alla tål inte att äta magnesiumtabletter. Är man en sån som har en mage som inte klarar magnesiumtabletter så brukar de verka laxerande så det är inget farligt att prova det värsta som kan hända är att man måste sitta på toaletten lite oftare nån dag.. För mig funkar alla de där som inte ska vara laxerande som laxerande ändå ifall jag äter dem i några dagar