Ibland tar det 2-3 dagar innan det stiger 😍 va lila orolig som du i början med 😊
#1 Gör man ultraljud så tidigt i graviditeten? Jag är också gravid i vecka 5 nu med första barnet.
#3 Vanligtvis inte, men vi har haft upprepade missfall så blev inbokad på ett tidigt ultraljud för att se att allt ser okej ut 😊
#4 jaha ok då förstår jag. Hoppas allt ser okej ut ❤️. Det är inte lätt att vara gravid då det är så mycket att tänka på. Så fort man får lite ont så blir man orolig.
Kom tillbaka veckan efter och då såg dom säcken där bebisen ska ligga samt något litet i men inte mycket men det va allt som behövdes 😍
#6 Ja jag försöker att tänka att det är väldigt tidigt och det är stor chans att man inte ser något, men man hoppas ju 🙈 Fy vilken jobbig resa för dig, att få höra de 😭 Usch. Men så otroligt skönt att allt har gått bra ❤️ När kommer den lilla?
Han är beräknad mellan 23-27 december 😍
Vi på RUL idag 🥰 är beräknad 27 december nu enligt mätningen 🥰 och då betyder det att jag plussa 5 dagar efter befruktningen 😅🥰
#10 men jösses, kan man ens plussa så tidigt?? 😂 Men sååå mysigt med en liten julbebis ❤️ Skönt att se den lille förstår jag 🥰
Vecka 28 idag, tredje trimestern woop woop!
Tydligen kan man det 😍 är själv väldigt chockad att man kan tydligen 😅 men jag fråga att om man kan få det så tidigt som 5 dagar och då sa hon att testen har blivit så känsliga nu så det finns en chans 😂 #12 ååå då är det bara typ 3 månader kvar 😍
Ja, 3 månader precis faktiskt, han är beräknad till november 3. Kan inte tiden gå snabbare? 😍
Det är alltid den sista tiden som är så långsam 😫 sen när dom är här så springer tiden iväg 😅😍
Vecka 28 idag och jag vaknar och är så trött att jag knappt orkar öppna ögonen har även värsta möjliga värk i muskler och leder, känns som foglossningen sitter ungifär från mitten av ryggen hela vägen ner i fötterna i varenda led…
#16 Hej min november 3-kamrat! Nu har vi bara 3 månader kvar av foglossning och jävulskap, kämpa! ❤
#17 ja det känns så skönt att det inte är så långt kvar, dock lite jobbigt att det nog är värsta delen kvar 😂 kämpa på du med! ❤️
Har Ultraljud imorgon då, får man se att allt ser bra ut i alla fall, blev orolig med den låga sköldkörtel hormon nivån men de sa att T? nivå var inom de normala som de kan se men ska ta ett till special test den 13e igen, jag o sambon har ju ännu inte berättat någor för familj osv, o vi ligger nu på 18 +5 så vitt man vet, dock ville vi vänta till efter ultraljudet innan vi berättar så blir ju nästan vecka 20 familjen kommer få veta, hahah vet ej vad man ska förvänta sig då de troligtvist inte kommer tycka att de är så smart att ha en till så kort efter första.
Det är skitsamma om vad dom tycker det är ni som föräldrar som ska känna att ni orkar och vill 😊
Vad kul Fia! Glad för din skull… och lite avundsjuk! ;)
Hur mår ni andra i denna värmen? 😊
Allt såg bra ut på ultraljudet o de tror sig veta vilket kön de kan vara, min syster vill jätte gärna veta så för att jävlas lite med henne så har jag o sambon valt att veta men inte berätta för nån annan, spännande nu, var fantastiskt att de att alla hjärtkammrar fans o njurarna o att urin va i blåsan, med första blev allt så verklig vid ultrljud men med denna så har ja inte riktigt ens fattat att den lever o frodas där inne, såg mycket mindre rund ut vid mage o ansikte än sin storebror, funderar om låg sköldkörtel hormon kan ha haft inverkan på det eller ej, beräknat ändrades från 28 December till 27 December, så ingen stor skillnad egentligen. Övre ultraljudet är sonen o den nedre e tillskottet. (Om bilden lyckas ta sig med)
Då är det samma datum som mig 😍
Hahaha spännande med samma beräknat, tror dock denna kommer komma sent om de blir samma som den första, många säger andra kommer ofta tidigare men ha hört att de är vanligt att den kommer efter beräknat om första hade det för mysigt inne o stannade några extra dagar, har pratat också med en psykolog om min ångest att gå fullt ut efter ha gått över med första, har försökt tänka mig att vänta till beräknat i alla fall o bli bekväm med tanken men att man känner närmare då hur man mår mentalt, hela saken känns ju asjobbigt att tänka på så är ju trevligt att man bara är halvägs ännu.
Jag har precis startat en hemlig Facebookgrupp för oss som vill bli gravida! Där vi kan diskutera allt mellan himmel och jord på resan mot bebis! Skriv pm till mig om du vill vara med, namn och efternamn samt hur din Facebook profilbild ser ut! Den är alltså hemlig, ingen förutom dom jag bjudit in kan se att gruppen ens finns!
Jag gick också över med första 😊 en vecka gick jag extra men när han väl ville titta ut så gick det snabbt 😅jag hoppas att gå till första januari istället för den 27 december 😅 hade det jobbigt förra gången på slutet men hoppas på bättre denna gången 😊
Det är i såna i våra fall som oftast får datum man helst inte vill föda barn dvs jul eller nyår 😰 Ironi ska alltid finnas, haha min son var 8 dagar sen, skulle in morgonen samma dag han föddes för ev. Igångsättning men då hade ja haft värkar i ca 24 timmar och var 5cm öppen redan, sen va de snabba 17minuter av aktiv födsel o han var ute, har nu läst att med andra om man blev gravid igen inom 1år från sista förlossning så ökar chansen att de kommer tidigare o fortare, kommer inte hinna innanför dörrarna i sådan fall 😱
Men du skämtar! Jag skulle också in samma dag som han kom för eventuell igångsättning 😅 det kommer vara 2 år och 5 månader mellan mina 😊 hur kommer det vara mellan dina?
Tog 6 från första värken tills han va ute för mig 😊 skulle gått snabbare om det inte va att han fastna 😥 då skulle dom tro att det skulle enbart tagit runt 4 timmar 😅
Tror lillen kommer vara just under 1 år o 2 månader, han fyller 1 den 6e November så om den andra kommer kring beräknat så är det kring 1 o halv vecka innan den första blir 14 månader.
Är det någon här med erfarenhet av att föda på NÄL? Det är vår närmsta förlossning men vi har även en lägenhet i Göteborg vi funderar på att bo i runt oktober/november för att ha nära till Varberg - veranda kotte man talar med säger att förlossningsavdelningen där är som ett lyxhotell!
Jag har bara hört dåligt från mina vänners upplevelser men jag födde på östra och är så sjukt nöjd med dom 😊
Idag har jag haft fullt ös så nu värker foglossnigen delux men tjejen i magen lever rövare, såhär livlig va länge sedan hon var ❤️
#33 jag födde mitt första barn på Varberg och förlossningen och BB var 10/10. Framförallt efter förlossningen på BB var helt fantastisk med personal och eget rum. Andra barnet hann vi inte till Varberg och födde i Göteborg. Själva förlossningen var precis lika bra med fantastisk personal med BB efteråt var inte alls bra (fick dock eget rum). MEN i Varberg har de inte egna operationssalar på samma sätt med läkare om något händer och det är viktigt att ha med sig. Jag sprack lite och de sydde ihop mig på rummet och jag fick problem i över ett år efteråt med smärta och var verkligen hemskt. Sprack inte mycket mer under andra förlossningen men de körde upp mig på operation och jag läkte hur bra som helst! Tredje barnet kommer jag alla dagar i veckan välja Göteborg just om något händer för det finns andra resurser där även om BB tiden på Varberg var betydligt bättre.
#34 Det var tråkigt att höra, vad klagade de på specifikt? #36 Tack för informationen! Du fick mig att tänka om! Får bli NÄL eller Östra. Jag föddes själv på Östra. Klart man prioriterar bra vård "utifall att" över mysigt BB.
37 att dom inte fick den hjälpen dom behövde och en höll till och med förlora sitt barn för dom inte gjorde saker i tid utan ville vänta och prova annat istället för att tänka på barnet och mamman. En annan fråga om olika smärtlindring utan ep för hon va inte öppen ordentligt för den och då skulle hon hämta en tens maskin som skulle väl hjälpa. Det tog henne 3 timmar att få och när hon blir tittad hur mycket hon hade öppnat sig så va det från 3 till 8 så hon kunde inte få ep ändå sen utan fick nöja sig med annat som hon inte tyckte hjälpte tills bebisen va ute. Hon hade ringt på klockan med flera gånger under den tiden för att fråga hur det går och om dom kan titta henne igen om hur öppen hon va och dom sa bara att hon kommer snart och om hon tycker det är jobbigt så kan hon använda duschen tills hon kommer. Kanske är lite suddigt i texten men dessa va dom som inte va nöjda alls på hur dom blev behandlade.

Jag födde min andra på Varberg och är mer än nöjd. Min förlossning blev komplicerad, gick för fort, grabben blev dålig i magen och det beslutades om klipp och klocka. Fantastisk personal som såg till att sonen kom ut fort. Grym gynekolog, barnmorskor och barnläkare som stod beredd om sonen kommit ut och varit riktigt riktigt dålig. Jag har historia av moderkaka som inte lossnat och var ledsen över att min första förlossning slutade med att jag knappt fick hålla min dotter innan jag panikrullades ut från rummet och fick ligga på uppvak i flera timmar utan min man och min bebis (karolinska sjukhuset) så jag hade bett om att få så mycket lugn som möjligt efter förlossningen. Inte heller denna gång släppte moderkakan, men man hade redan förberett mig med läkemedel för om det skulle hända igen. Rullades för akut op upp efter 30 minuter, till väntande op-sal och samma gyn som för löste, trots att hennes skift var över. Hon sydde mig även på operation. Var nere hos min man och son utan att behöva passera uppvaket på grund av att man var så otroligt väl förberedda. BB var fantastiskt. Eftervården mer än lysande och jag fick ett långt tvåtimmatssamtal med gynekologen som förlöst och opererat för att bearbeta traumat. Jag hade en tuff förlossning med komplikationer och jag tänker att det är då dom verkligen visar vad dom går för. Jag är så tacksam för Varbergs förlossning. För mig var vården första klass, och det fina BB:t en bonus.
Verkar som en hel del är från södra sverige, är det någon annan som befinner sig i norrland? Blev väldigt nyfiken, haha.
Hej! Ni som har testat positivt med clearblue veckoindikator och fått 2-3. Hur många veckor är man då? Jag har väldigt svårt att veta exakt hur många veckor jag är. Jag hade mens den 8 juni senast och sen fick jag inte i juli, testade med ägglossningtest den 10 och 11 juli och det var positivt. Vi myste de dagarna och gjorde gravtest den 29 som visade positiv, det visade 2-3. Kan jag ha haft ägglossning tidigare och att när jag gjorde ägglossningstestet den 10 och 11 att jag var gravid och därför visade det en smilegubbe? Jag har inte tid förrän den 11/9 då de ska se exakt hur många veckor jag är.
Usch imorgon är det glucosbelastning igen, vet inte vilket som är värst, vätskan, att inte få äta frukost eller att sitta och glo i 2 timmar? Finns knappt mottagnong i mobilen där heller…
#42 åh ska också göra det, första gången den 21/8. Känner mig inte så taggad, har hört att den smakar så äckligt och mår redan nog illa på morgonen och sen inte få äta då heller 🤢
#43 ja det är som flytande socker nästan så man får ont i yänderna av tanken bara!
#44 Det finns något som smakar som apelsin som är bättre enligt mig. Jag köpte åtminstone den varianten från apoteket och drack allt i ett svep. Inte alls så illa om man dricker allt på en gång. :)
Jag försökte svepa men fick kväljningar efter tre klunkar och var tvungen att ta det lungt, kände mig jättelarvig när det kom en annan kvinna och fick i sig den på en klunk och sa "aah" efteråt som om det va gott 😂
#46 Jag höll för näsan och kände inte ens av smaken förrän jag hade svalt allt. Sen va jag så törstig att det var skönt att dricka något så kanske det var fallet med kvinnan du såg.🤣
Hej jag är ny här! Jag har velt bli gravid så länge jag kan minnas! Jag är förlovad sen 1 år tillbaka och vi ska gifta oss den 12 september. Vi bestämde oss att försöka denna månaden för vi vet inte hur länge de kan ta innan. Jag använder mig av Natural Cycles sen 3 månader tillbaka och den funkar superbra för mig! Står att jag ska ha min ägglossning på måndag men vi har varit i full gång sen mensen tog slut (8de) och den 9de började vi försöka efter som att de va min första röda dag enligt appen. Vet att detta är första månaden men håller tummarna på att de händer efter första försöket annars är de bara att fortsätta testa. Nästa ägglossning är på bröllopsdagen 😋 Jag är 27 och han fyller 36 i september.
Herre jävlar vad tungt det är i värmen.
#49 jag håller med, avlider snart!!
Vissa märken blir starkare än andra så det kanske bara va dåliga test dom andra eftersom det andra märket blev starkare
Vaknade mitt i natten, mådde jätte illa, kände typ ett tryck i halsen osv, slutade med att man var tvungen att springa till toan o spy klockan 2 natten för att sedan kliva upp för jobbet klockan 6. Hade inget liknande med första, med han mådde jag illa hela graviditeten men aldrig att ja vaknade ur sömnen för att spy, denna gång lugnade illmåendet ner sig för några få veckor sen så vet ej riktigt vad detta är helt plötsligt. Nån som upplevt liknande? Något man kan göra åt de eller är det ba att leva med liksom..?
Jag har haft målande värk i nerdredelen ungefär som mensvärk. Min mens tog slut den 7/8 och den 9/8 började vi försöka och har haft en målande värk sen dess, vi har myst några gånger denna veckan för att vara säkra. Har något varit med om de? Eller vet vad de beror på, jätte obehagligt, även när jag rör på mig lite och sen sätter mig ner så börjar värken. Har varit samma sak i svanken typ (groparna man har i nederdelen av ryggen) har även smärtat till? Någon som kan förklara?
Min sambo fyller år snart och i och med att bebisen också kommer snartish så tänkte jag att han utöver de andra presenterna ska få något passande för en nybliven pappa. Har någon något förslag? Vi har det mesta till bebisen, tänkte på något kul till honom.
Läst att många önskar att de unnat sig något innan bebis kommer, kan helt förstå det också efter första så önskade man att man tagit en dag för sig själv helt och hållet innan den kommit, känner inte honom som person men du skulle ju kunna ge han en planerad dag med något kul han velat pröva men ej kunnat fram tills nu. Om det är spa med massage eller paddla kanot nerför en älv eller fara till skjutbana eller dra ut med vänner spelar inte så stor roll, de handlar mkt om att veta att de uppskattas. Men om du vill ha något som fokuserar på att vara en nybliven pappa, allt min sambo gjorde va att sitta i soffan utan tröja med lillen, kanske kan va trevligt med en fotölj som han kan använda till att sitta bekvämt med bebis kanske ligga o sova med lillen på sig, message funktion eller liknande, sen om du kan ha användning av presenten kan ju vara ett plus.
Någon som har fått svamp under graviditeten och vad har ni i så fall använt? Fick tips om en kräm som heter Cortimyk för att Pevaryl får man inte använda när man är gravid. Första gången jag får svamp och tycker att det är väldigt jobbigt. Har fått svamp under brösten.
#59 jag fick lov att använda pevaryl där nere varför får man inte använda det under brösten då? Hade som ogravid svamp i ljumskarna funkade super med cortimyk
#60 De sa till mig att gravida inte får använda det när man är gravid. Fick du använda det som gravid? Jag fick tips att att använda cortimyk istället som ska vara mildare.
Ja jag fick använda det både vagiatorer och krämen dock gjorde det saken värre så fick byta till någon candinånting men det va ju underlivssvamp men har använt cortimyk mot hudsvamp det funkar jättebra och dämpar klådan ganska fort.
#61 Jag har haft svamp i underlivet i princip hela graviditeten och har använt både Pevaryl och Canesten. BM har bekräftat att detta är helt ok. #58 Tack för din input! Jag fick en bra idé där, papasanstol!
Asså är jag den enda eller är värmen som värst på morgonen och kvällen?😅 tycker det är jätteskönt från 11-20 men innan och efter känns det som om jag håller på att dö 😅
#64 tror det är som du säger men främst kvällen, jag måste duscha kallt sen ligga med fläkt och fryst vetekudde för att sova!
Va smart med en fryst vetekude! Ska prova 😊
Jag har haft ont i vänstra äggstocken i prinsip hela dagen, de hugger till ibland med och slår till i vänstra sida av rygg med! Fick ju en smiley på clearblues ÄL test för 2 dagar sen, och vi myste igår. Kan detta vara ägglossning? Har aldrig varit med om detta innan då jag aldrig tänkt eller obsarverat kroppen så mycket som jag gjort dennna månaden då vi försökt för första gången. Känner man även ifall ägget fäster med?
#67 Mycket möjligt att det kan vara ägglossning på g. Jag brukar känna av när jag har ägglossning men definitivt inte varje gång. Kanske någon/några gång/gånger om året. Angående om man känner av när ägget fäster sig, nja, det skulle nog vara väldigt ovanligt om du gjorde det. Det hör nog inte till vanligheterna skulle jag säga. Jag har varit gravid 3ggr och har nog aldrig känt av när ägget fäster sig. Sen finns det ju nidblödning men det är en annan sak.
Är det något som haft graviditets relaterad huvudvärk eller migrän? Har haft sjukt mycket huvudvärk och ibland migrän nu 6 dagar, i rad, varit hos bm o kollat blodtryck och liknande men då jag har vanligtvis lågt blodtryck så låg den fint tack vare graviditeten, hon nämnde gravid relaterad huvudvärk men ville att ja skulle kontakta vc om det fortsätter utan paus ngr dagar till, är det nån som haft det så ja slipper tro att detta är början på något dåligt.. 😕
#69 Både jag och min bästis hade det ett par veckor. Det var verkligen inte kul och vi båda överlevde tack vare lite paracetamol även om huvudvärken inte försvann helt och hållet. Det höll i sig ca 2 veckor och sen försvann det som tur var.
Jag var hos BM i veckan för att mäta magen och lyssna på bebisens hjärta. Sedan vecka 25 (4 veckor sedan) har min mage bara vuxit 2 centimeter. BM sade att han kanske låg på tvären eftersom min mage var ganska bred (men inte jättehög i jämförelse pga av att jag är ganska lång, 176 cm), men när hon kände efter så kände hon att han låg med huvudet neråt. Jag frågade om det var något att oroa sig för att jag inte vuxit så mycket men hon sade att det inte var något att oroa sig för alls. Givetvis oroar jag mig ändå! 😔
Alla växer olika 😊 har en kompis när hon va gravid med deras dotter typ inte växte eller gick upp från v 28 tills hon då föddes. Det va bara några cm som du har gjort och dom fick en väldigt pigg liten tjej som va fullt frisk 😊
#71 Oroa dig inte. Det kan bero på positionen barnet är i. Min mage hade t.om krympt avsevärt vid ett skede och det var endast pga att han låg annorlunda. Att mäta magen är ett otroligt opålitligt sätt att förstå sig på hur barnet växer, så pass att de slutade med sådant för länge sen i Belgien eftersom det helt enkelt va för opålitligt och onödigt då det sa absolut ingenting om bebisen. Med andra ord så är ni lite efter i Sverige (även i Finland och i Storbritannien) som ännu håller på och mäter magen då det är inte alls tillförlitligt. I Belgien så kör de på med ultraljud för att kontrollera hur bebisen växer.
Hur tidigt har ni testat CB graviditetstest och hur tidigt visar dom resultat? Jag är på ÄL + 4 och har CB digital som visar veckor. Har varit extremt trött dessa två dagar och gör ont i bröstvåtorna. Brukar inte ha de alls annars innan mens! Vet att de fortfarande är förtidigt men har inget tålamod 😂
På digital så vissa det inte förrän 8 eller 9 dagar efter befruktningen men fick pos redan 5 efter befruktningen om man ska gå efter bf datumet 😅
#72 #73 Tack för lugnande svar! Jag mår bättre nu tack vare er 😊
Efter långdragen omprövning fick jag rätt mot fk och får sjukpenning det känns underbart lättande då ekonomin inte funnits till allt och nu får jag endel retroaktivt så vi kan köpa det vi behöver jag blev så lättad när de ringde och beröttade att jag grät!
79 har du fått svar om vad det kunde vara?
Skulle rotfylla en tand idag men svimmade i tandläkarstolen! Att ligga på rygg med huvudet neråt och stanken av kemikalier i näsan var mer än jag kunde hantera. Får göra klart tanden när bebisen behagat titta fram istället..
Jaha… Är det min tur nu? Jag hade lite kräkningar några veckor men inget illamående under hela graviditeten, kräkningarna va mer när jag plockade upp efter hundarna eller andedräkten när.sambon druckit kaffe men nu i några dagar har jag börjat må riktigt illa!
Hur långt gången är du?
#83 jag är i vecka 31 nu :)
Jag har också fått tillbaka illamåendet, Sandrus. Tycker att tredje trimestern påminner mycket om den första, är illamående och extremt luktkänslig.
Kan vara bra att prata med mvc om det för hade en kompis som blev jätte dålig i slutet och då visa det sig att hon hade fått havandeskapsförgiftning 😮
Whynöt jag hade tur hade bara äckelkänslor som ficl mig spy då ocj då v13-16/17 men aldrig illamående direkt men nu vaknar jag tom på nätterna med det ibland och kan må riktigt tjuvtjockt :/ Karlsson369 ska ta upp det med bm då! Ska dit på torsdag, jag äter ju trombyl för jag fick ökad risl efter KUB på havandeskapsförgiftning hade även pyttelite äggvita i urinen senast.
87 ja det är bra att ha koll och håller tummarna för dig att det inte är något allvarligt 😊
Idag fyller jag 25 år 😱 vart har tiden tagit vägen 😅 25 år och väntar mitt andra barn 🥰 hur gammal är ni och hur många barn väntar/Har ni? 😍
#89 Grattis! Hoppas att du har en riktigt fin dag!♡ Jag är 33 år gammal och har nu en 21 månader gammal dotter och en 6 veckor gammal liten son. :) Mer barn blir det inte här! Min man, som är 4 år yngre än mig, ska genomgå en vasektomi i september så vi inte behöver oroa oss över den biten. Min gynekolog rekommenderade den vägen istället för att jag skulle sterilisera mig. :)
Jag är 30 och väntar mitt första barn ❤️
Jag fyller 39 år i november och vårt tredje barn föds med snitt nästa vecka ❤ Vi har en 12 åring och en 9 åring.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Jag är också 30 och väntar mitt första barn ❤️
28 år och väntar vårat första barn 🥰 Så otroligt spännande!
24 år och väntar vårat andra barn 🥰 så spännande att bli tvåbarnsmamma!
Devya ja vi gick på restaurang och åt gott igår samt gick till ett jätte gott glass ställe sen och tog efterrätt 🤤 Fia81 vad spännande! Har du haft snitt på alla barnen eller är det bara något du valde denna gången? 😊 Elsevin när är du beräknad? 😍 alltid så spännande med första för allt är så nytt då 😊 Pascan ja det är verkligen spännande! Minns fortfarande när jag väntade min första son❤ man va så orolig och längtade så mycket samtidigt😍 vilken vecka är du i? Syskonlangtan ååå känner verkligen detsamma! Är dock lite orolig för min son bryr sig verkligen inte om något som har och göra med bebis 😅 han är ju iknte gammal så det kanske kommer sen får vi hoppas 😍
Sandrus när är du beräknad? 😍
Karlsson369 jag ör beräknad 3november :)
Sandrus då har du väl börjat känna bebis röra sig och sprattla va? 😍 va så mysigt när man fick känna som första sparkarna 😊
Karlsson369 Detta blir mitt första snitt. Jag fick en svår förlossningskada med mitt första barn. Skadan lagades efter andra barnet var fött. Men jag får inte föda vaginalt något mer.
Karlson369 jag blrjade känna första fladdret i v 16 och går in i v 32 imorgon så ganska exakt 16 veckor har jag känt :) nu är det inte mycket till sparkar på det sättet längre även om dom kommer utan mer som buffar knuffar svep och större rörelser men är nog för trångt för dom där snabba supersparkarna som va innan 😂 Vilken vecka är du i?
#96 27e oktober, går in i vecka 33 på onsdag 🙂 Ja det är väldigt nytt allting 😊 Och mer lär det bli misstänker jag 😅
#96 Ja så häftigt! Igår var vi på sista ultraljudet på kliniken. Vi kunde se armar, ben, ryggrad och navelsträng. Mitt i allt så började lilla kotten att dansa 🥺 Så jäkla fint! Är i vecka 10 ❤️
Hej alla fina! Är så orolig! Jag är 25 år, väntar första barnet och Är just nu i vecka 12 och poff!! Så känns mina symptom som bortblåsta. Gjort ul i v 7 som såg fint ut, blödde sedan i v 9 och var hos Gyn och hon kunde inte se varför jag blödigt och enligt henne såg allt toppen ut! Är nu rädd för missed abortion och kub-ul den 10/9 känns så långt bort… Någon annan med minskade symptom? Låter det oroväckande? Med vänlig hälsning, orolig som söker stöd!
#104 Mina symtom försvann också i vecka 11/12 😊 Du går in i "spökveckorna" Detta är helt normalt då moderkakan börjar ta över och filtrerar bort hormoner.
104 det är jätte vanligt att symtomer kan försvinna när man börjar närma sig andra delen av graviditeten 😊
Missade lite tidigare men 24år blev jag i mitten av juli, väntar mitt andra är i vecka 24? Beräknat 27 December i alla fall, har en snart 10 månaders bebis som kryper överallt och ska ställa sig upp med alla möbler o röra sig överallt så ingen rast eller vila, men har nu tänkt mer åt klädhållet, har beställt en body o byxa i storlek 44, med första var han 51cm och 3.8kg, han hade storlek 50 i nästan 2 månader och även 50 var lite stort där i början, tyckte den andra nu såg smalare o mindre ut på ultraljudet så tänkte att ett plagg i 44 hade varit bra men alltså, folk som har fått 2 barn, hur lika i storlek var de vid födsel? Sen kommer andra tidigare än beräknat om man redan fött barn en gång?
Vecka 32 idag, väntar första barnet, han är beräknad till november 3 men är hemskt välkommen några veckor tidigare 😂
Sskemma jag störtblödde v 10/11-14 ca och hade noll symptom då så förstår din oro ändå sitter jag här i v 32 med en livlig tjej i magen :) dom visste aldrig vad mina blödningar berodde på men dom slutade när jag fick börja med trombyl för att undvika havandeskapsförgiftning lustigt nog så min egen teori är att moderkakan fick kämpa för hårt o behövde hjälp.
#107 jag fick mitt andra barn för några månader sedan och då gick jag en vecka över tiden till skillnad från första som kom en dag innan BF. Mitt första barn vägde 3360 och kunde ha storlek 50 ganska länge. Mitt andra barn vägde 3760 och kunde bara ha storlek 50 någon vecka innan det var för litet. Andra barnet har hittills varit större hela tiden och behöver större kläder än första i samma ålder. Så storlek kan skilja mycket och det är inte alltid andra barnet kommer tidigare än första :)
#107 jag fick mitt andra barn för några månader sedan och då gick jag en vecka över tiden till skillnad från första som kom en dag innan BF. Mitt första barn vägde 3360 och kunde ha storlek 50 ganska länge. Mitt andra barn vägde 3760 och kunde bara ha storlek 50 någon vecka innan det var för litet. Andra barnet har hittills varit större hela tiden och behöver större kläder än första i samma ålder. Så storlek kan skilja mycket och det är inte alltid andra barnet kommer tidigare än första :)
Tack för era kommentarer! Känns redan bättre ❤️
Tack för era kommentarer! Känns redan bättre ❤️
Alexs0718 är också beräknad 27 december 🥰
#107 Samma sak med min dotter. Det tog länge innan vi fick gå till nästa storlek på kläderna så jag förväntade samma sak med min son men jag hade så fel. Han kunde aldrig använda storlek 50 (han var 53,5cm då han föddes) så han fick använda storlek 56 direkt. Nu då han är snart 7 veckor gammal så måste han snart använda storlek 68 då 62 börjar bli för litet. Jag skulle säga att storlek 44 är nog för bebisar som blivit födda för tidigt. Min dotter va liten men skulle aldrig passat i så små kläder.
Snälla 2 månader kvar gå fort!!! Mår bara mer och mer illa nu med :(
115 44 är inte alls för för tidiga 😊 det kan vara för försmå födda bebisar med 😊 min brorson fick ha 44 i 2 veckor och han låg i magen 10 dagar extra 😊
Det är nåt med den 27e 😅 Jag har bf 27e okt, ni och en vän till mig 27e dec och en annan vän till mig 27e jan.
Jag med, Sandrus. Nu för tiden spyr jag lite hipp som happ, sitter på soffan och whoops, nerspydd! Alltid illamående, speciellt när jag ligger ner.
Whynöt blä! För mig har det smugit sig på under två veckor ca känner såmtydligt att det är för bebis är större nu men det hjälper inte att äta mindre portioner oftare heller mår lika illa mätt som hungrig!!
#11 Då hade han inte växt särskilt bra i magen. 🤔 Storlek 44 finns under kategorin "premature baby clothes" då man letar efter kläder online. Barnmorskorna pratade även om premature clothes på bb och d va storlek 44. Min svägerska fick nämligen en liten plutt då hennes pojke kom för tidigt. Så storlek 44 för en som har inte fötts för tidigt hör nog inte riktigt till vanligheten från vad jag har förstått.🤔 Visst behöver inget vara fel men särskilt vanligt tror jag inte att det är.
Han följde sin kurva i magen och dom märkte inget fel på hans växt under ul eller när dom kolla på mvc utan alla barn växer olika efter ett viss stadie i magen 😊
#121 I sverige är det många butiker där strl 44 är 0-1 months. Sonen vägde 2635g och hade strl 44 i nån månad. Min kompis vars bebis vägde 3600g och var 50cm lång kunde ha strl 44 i 3 veckor. Så är inte alls för prematura här i alla fall :)
Oj så mycket om storlek 44 haha med första så va 50 ganska stort i början och han hade 50 till 56 första 4 månaderna och han var ju ändå 3.8 o 51cm, tror de speglr mycket på kroppstyp då han var en ganska smal bebis kroppstyp mässigt, jag var bara 47cm när jag föddes men vägde 3.7 men kunde bara ha storlek 50 några dagar. Så tror det är inte bara längd o vikt utan kroppsform/typ också som tur är bodyn i storlek 44 en extendable body så den går att spänna ut till storlek 50 i längd vilket är skitbra!
#122 Konstigt… men då använder ni någon helt annan kurva i Sverige än vad de gör här i Belgien för här skulle det inte ses som normalt om barnet gick över tiden och växte så långsamt. I värsta fall skulle de här rekommendera kejsarsnitt om barnet inte växte bra i magen. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/premature-birth/symptoms-causes/syc-20376730 Där ser du en ungefärlig skala som de följer här i Belgien. Min svägerska bebis var född i vecka 32 och var ca 39cm lång.🤔
#123 Jag kollade runt på nätet (svenska sidor) och hittade bara kläder där det stod 44cm som är för prematur bebisar. 0-3 månader klassades som nyfödd.🤔 Men visst finns det kanske webbutiker som klassar det annorlunda men jag hittade ingen. https://barnstorlekar.se/storleksguide/
#124 Sen får man komma ihåg att storleken på kläder varierar från märke till märke också :) Storlek 50cm ska ju passa på bebisar som är faktiskt 50cm lång (med ett par cm spelrum). Men det är som sagt så olika beroende på märket. :)
#127 Haha jag tog fram sonens strl 44 kläder från HM och Kappahl och jag hade fel. Står 0 månader på dem 🤣 Men stod iaf inte prematur 😅
Nyss hemkommen från bm, sfmåttet är över kurvan, 34cm i v 32 och har ökat 4cm på 3 veckor, har tul på måndag hoppas hoppas bebis inte är gigantisk!!
Den 3 september föddes vår fina Elmer 💙 3 200 gram och 48 cm lång. Allt har gått bra och vi myser nu på BB ❤
Grattis Fia81!!
Grattis!!
Grattis Fia! ❤
Sandrus, hur gick det på ultraljudet? Blir det en bamsebebis? Jag ska tillbaka till BM imorgon för rutinbesök och jag hoppas innerligt att jag ska ha vuxit mer än förra gången. Jag vet att jag inte borde oroa mig men kan inte hjälpa det, så rädd för att bebisen inte växer som han ska.
#134: hoppas det går bra för dig på besöket Whynlt.
Bebis vögde 2023g och låg bara +5% och va egentligen perfekt enligt hon som gjorde ul men ska tillbaka den 21a igen för ännu ett ul :)
#135: Vad skönt att höra! Jag har varit hos BM idag och nu har min mage växt till sig igen och jag är tillbaka alldeles i mitten av kurvan, precis där jag ska vara. Så himla skönt ❤
#136: vad skönt att det rättat till sig :)
Idag har jag tid till bm och på måndag till narkosen för att kolla ryggen då jag tydligen måste ha epidural pga min vikt och efter det på TUL igen.
#138: Det närmar sig nu så det blir en del kollar! Hoppas allt går bra på narkosen och ultraljudet. Jag har tid hos BM Oktober 2, Oktober 15, Oktober 29 och sedan en November 5, men jag hoppas innerligt att bebisen kommit då så jag slipper den sista tiden. November 3 närmar sig med stormsteg 😊
#139: ja herregud vad fort det börjar gå!
Hur går det för resten, har folk börjat märka av vilken personlighet som kanske väntar, vet att med första så hade man tur om han valde att röra sig åtminstonde 1 gång per dag och sen var han alltid mer aktiv när jag skulle lägga mig på kvällen, mkt hicka hade han också men otroligt lugn pojke var han i magen, han kom ut och var exakt likadan i början utanför magen som han hade varit inne i magen, sov massor och var bara lugn och kollade omrking grät nästan aldrig heller.
Med denna så är den igång flera gånger per dag så tror jag o sambon får förvänta oss en liten virvelvind.
#142: min första son va en riktig vilde i magen😅 va väldigt aktiv och väldigt starka sparkar. Men ut kom en jätte lugn och snäll kille som inte gjorde alls mycket ljud från sig 😅
Nu är jag trött på att vara gravid, varsågod och kom ut lillfisan, helst igår!!
Jag är förkyld och tung och ännu tyngre, idag hostade jag så jag spydde samtidigt som det kändes som ungen åkte ungifär halvvägs ut näe fy fan.
Har börjat bli riktigt jobbigt att sova bekvämt, minns efter första när jag kunde börja sova på mage igen, insåg inte hur mycket jag saknade det, nu har det varit sidoliggandes sen tidigare tillbaka då magen verkade bli större fortare denna gång, måste vara för att det är andra barnet och lillen var bara 4-5 månader när denna blev till så graviditetsmagen med honom var inte fullt borta heller.
Sover med amningskudden då det funkade så bra med första dock verkar det inte hjälpa lika mycket som det gjorde? Nån som har tips på att sova bättre, rör mig massa och sover obekvämt oavsett alla kuddar jag använder..
#145: har tyvärr inget tips, bara sympati då jag har samma problem själv, plågsamt!
Jag har gravidkudden från bbhugme, hade aldrig klarat mig utan den. Vet ju dock inte om den skulle göra någon skillnad om du redan testat med en massa andra kuddar 🙈 Jag kramar den med hela kroppen, både armar och ben och släpper den inte på hela natten även om jag vänder på mig. Min man stjäl den så fort jag inte använder den, han älskar den också.
Hahaha har en kudde som ser ut som en avlång raktangel som är lite nästan lika lång som mig som kan vara riktigt bekväm dock ha sombon snott den o kramar den hela natten, dock kan ja få samma effekt med tre vanliga kuddar i rad o amingskudden, har massa kuddar men känns som jag kan behöva en skumgummiform i ett badkar uformat efter mig så jag blir som en packiterad porslinsdocka för att ens kunna lyckas sova bekvämt nu.
Vecka 36 nu och jävlar vad trött jag är.
#149: jag med, kan det inte bara bli klart!!?
Hur gjorde folk med jobbet, dvs hur länge jobbade ni och om nån jobbat lång in i graviditeten önksar ni att ni tagit ledigt tidigare?
Märker att jobbet börjar bli lite jobbigare, jobbar som personlig assistant så vi har några lyft och böj osv, med förra slutade jag jobba 2 månader innan beräknat och det var ganska trevligt men samtidigt lååångtråkigt och isolerande då alla andra jobbar under dagarna så var mkt netflix och slöäta o kanske nån promenad här o där, började jobba igen ca 3 månader efter förlossning på 45% då jag inte klarade mentalt att vara hemma i läggan med lillen 24/7 så jag o sambon delade föräldraledighetem, medans jag jobbar så är han hemma med lillen o det är så vi gör nu medans lillen är under 1år fortfarande, känner att jobbet börjar ta ut lite men vill verkligen inte sluta jobba ännu så tänker åtminstonde jobba oktober ut o känna efter med hur gjorde ni andra? Är det bara själviskt att pressa sig att jobba längre?
#151: Bebisen är beräknad till november 3 och jag jobbar upp till oktober 9. Har tagit semester fram till beräknat datum och är mammaledig därefter. Hade lätt kunnat jobba t.om beräknat datum i och med att jag jobbar hemifrån och själv kan schemalägga mina dagar, men jag vill ha lite ledig tid innan bebisen kommer för att umgås med vänner och familj, ska bli mysigt ❤
#150: Helst igår alltså. Vad tror du, när kommer bebisarna? 😊
#153: jag tror våran kommer 26te eller 28de oktober, vet inte varflr men det känns som bebis kommer tidigare iaf :)
Min morbror tycker 20de är bra för längre tid så kommer jag tydligen explodera enligt honom 😂😂 när tror du?
#154: Åh vad skönt för dig om bebisen kommer tidigt! Min mamma tror också att min kommer tidigt, runt vecka 38. Personligen har jag en känsla av att jag kommer gå över tiden med åtminstone en vecka. Chansar på november 11 😭
#155: aah jobbigt om man går över, jag känner mig klar nu!
Fick just ett totalt sammanbrott som varade npgon timme o sambon klappade på mig och sa att kag va stark och klarar det sista med.
Har foglossning så det skriker om det i blygdbenet och ibland hamnar jag i sånna lägen att jag inte tar mig någonstans, kan inte ta spjärn med benen, armarna orkar inte göra allt jobb själva och magen är i vägen, det hände förut det kändes som hela alltet låste sig och det gjorde såå ont sp det bara brast för mig jag började storböla och kunde inte varesig lugna ner mig eller röra mig…
Tyckte det var jätte jobbigt att gå över 8 dagar med första, förväntar mig att denna ska bli lite sen också gissar på att den kommer 31 decemeber/ 1 januari alltså +4-5 istället för 27 december medans alla andra tror julafton, vill fortfarande verkligen inte gå över då det var så pass jobbigt fysiskt och psykiskt med första, hade pratat med dem att jag absolut inte ville gå över med mer än 1 dag redan kring vecka 30 och de sa att de var så långt fram att vi inte behövde ordna det ännu, och sen tog jag upp det flertal gånger efter det och uttryckte hur hemskt jag mådde och de lovade att de kommer inte låta mig gå längre än jag klarar, dock rullade bf in o ingen bebis o ja åter igen bad om samma sak och fick tid att komma in på bedömning bara ca 2 dagar efter bf, men de tyckte jag kunde vänta och jag sa nej att det går inte, och de sa ger det nån dag till bara, jag vågade inte säga emot längre då man känner sig lite löjlig då man kanske inte har bäst koll när man är 23 och ska ha sitt första barn, sen vid 4 november sa jag att det har passerat redan 1 vecka och nu är det nog och så var de super upptagan så se blev bedömning morgonen den 6e men då var lillen påväg redan då det visade sig att ja var öppen 5cm redan.
Önskar fortfarande att de kunde ha lyssnat på mig då den tiden blev onödigt jobbigt mentalt tack vare att jag kände mig bortviftad och oviktigt, sen också tänker jag att lillen kom när han ville och det kanske bara var så pass enkelt för att allt sattes igång naturligt men känns verkligen kluven om jag klarar att gå över igen oavsett om jag är beredd eller ej på det.
Nu är det en del några veckor kvar, men har läst att igångsättning försvårar födseln och kan göra så det tar längre tid, så vet ej om jag vågar pusha för att boka igångsättning vid bf datumet eller om jag ska tvinga mig själv att stå ut tills den är redo själv.
Är i vecka 36 och var hos BM idag, lillen har fortfarande inte fixerat sig och BM sade att det fanns en risk att han inte kommer fixera sig alls, eftersom jag är lång och smal (över magen iaf hehe) och det således finns mycket utrymme att röra sig på. Jag frågade om hur det funkar med igångsättning och hon sade att om jag vill så blir jag igångsatt vecka 41+1-41+4, alltså efter drygt en vecka över tiden. Det tycker jag känns skönt. Har inget behov av att få ett specifikt datum inbokat men vill veta att jag inte behöver gå till 42+6 iaf. Om han nu kommer sent dvs.
#158: här har bebis iaf tillslut hamnat med huvudet nedåt men hon va inte heller fixerad ännu.
Här får man tyvärr gå över 2 veckor innan igångsättning :/
#159: Vad skönt att hon vänt sig iaf och de har ju faktiskt några veckor på sig att fixera sig! Min har legat med huvudet ner i flera månader nu men huvudet är fortfarande rörligt. BM brukar låta mig "bolla" huvudet mellan händerna, en konstig känsla haha, får du också göra det? Och i vilken del av landet bor du? Kanske testa att hänvisa till denna artikel vad gällande att bli igångsatt tidigare?
#160: jag kommer föda i linköping.
Nej det får jag inte haha, jag är såpass kraftigt överviktig att bm varit tvungen att använda portabelt ul för att ens konstatera huvudet nedåt men hon kunde känna att det ändå va rörligt, dock va det lite osäkert om det fortfarande va rumpan där så då fick hon kolla :)
#161: Aha jag förstår! Du går inte miste om så mycket, det är en konstig känsla att känna bebisens huvud mellan händerna, trots att BM säger att bebisen tycker det är "mysigt" så känns det mest som att man ger lillen en hjärnskakning! 😖 På sätt och vis kanske det är lite kul att göra ultraljud så ofta, du måste ha sett bebisen ganska många gånger nu?
Om det här inte ger med sig får jag nog åka in, haft sammandragningar och kraftig ryggsmärta sedan 13:30 men det blir inte direkt tätare eller så bara ont.
#164: Vad spännande! Hur ofta kommer sammandragningarna?
Dom kom med 5-10minuters mellanrum tillslut men jag försökte vila och somnade till lite lätt en timme så släppte det faktist :)
Ringde in och barnmorskan var jättetrevlig och bad mig återkomma om det blev tätare eller helt outhärdligt!
#166: jag hade så med sonen i 10 dagar innan han kom 😅 sammandragningar och förvärkar som va jobbiga men inte tillräckligt tätta eller starka för att något skulle hända 😅
#167: åh fyy! Det va ingen trevlig upplevelse när man inte fick ut så mycket av det 😂
#168: hahaha nej verkligen inte 😂 det tog väldigt mycket på en så vi skulle åka in för eventuell igångsättning men då bestämde han sig att komma samma dag vi skulle in 😂
Vecka 38 nu. Komsi komsi bebisen ❤
Ska in på koll kl 15 idag på förlossningen, haft ökande huvudvärk sedan söndags och mår illa och har ont i magennsedan igårkväll… Slutade med trombyl för 1 v sedan…
#171: hoppas allt är bra 🙏
#171: Hur gick det för dig?
Det gick bra, det va ingen havandeskapsförgiftning som tur va men jag har fortfarande jättehuvudvärk och är hängig och slö :(
Har besökt BM idag. Lillen är fortfarande inte fixerad. Hon tror inte att han kommer fixera sig förrän värkarna kommer. Huvudet ligger dock och trycker på där det ska så det var inget att oroa sig för. Skrev förlossningsbrev med henne. Snart är det dags ❤
#175: jag dka med dit idag tror vi med ska skriva brev!
#176: blev inget skrivande, idag blodtryck 140/95 och +2 protein i urin, bm fick ringa o fixa med mediciner och nya tider..
Jag tog influensavaccinet idag. Känns skönt att ha det gjort så att lillen får sin dos vaccin i magen.
Hur går det för dig, Sandrus?
Det går typ… Eller nptt… Om tappen är mer mogen blir det igångsättning på måndag och jag hoppas den är det för tror slemproppen börjat gå lite idag!
Blev lite hastigt in till förlossningen med ambulans efter halva vägen i söndags då hade havandeskapsförgiftningen eskalerat och jag hade sååå ont, nu är lilltösen ute men min hsf blir inte bättre direkt :(
#180: Grattis till bebisen och hoppas du blir bättre snart❤
40+5 idag, jag är så jävla trött på att vara gravid 😭
#182: jag födde 39+0 och va duktigt trött redan då så förstår dig fullt ut!!
Hej alla! Hur går det för er? Va ett tag sen vi skrev här nu 😊
#184: Min pojke kom i måndags, hela 13 dagar sen. Den som väntar på något gott… 😍 Hur har du det?
Våran tjej kom 28de oktober vi har det bra :)
Efter att ha haft dålig mage i över en vecka och springa på toa 9 ggr under dagen och 5-6ggr under kvällen så har jag varit extremt utmattad, vet ej om detta har varit magvrius av något slag eller om det kan vara relaterat till graviditeten, har tagit corona test som var negativt, men är det nån annan som upplevt vattnig avföring flertal gånger under dygnet?
Ska lämna in prover imorgon på vc för att se om det kan vara tarmvirus av något slag, verkar som barnmorskan hittils varit bombsäker att det ej är kopplat till graviditeten.
Jag delar inte samma säkerhet då jag tidigare aldrig haft tarm relaterat problem.
Sen tycker jag att lillen verkar ha gått från starka rörelser i tisdags till att kännas svagare på onsdag och idag, har fortfarande väldigt tydliga o mycket rörelser dagligen men även fast fortfarande starka nog att kännas bra så är det super plötsligt en aning svagare, som att gå från en body builder i magen som slår till att faktikst ha ett litet barn som bumpar omkring, är kanske inte orolig då jag känner den skarpt men man undrar ju varför den plötsligt blivit svagare nog för mig att märka det.
Vandrat in nu 37 +0, börjat önska att min kropp hade fått mer återhämtning efter första, är inte lätt att hålla ikapp en idag 13 månaders småbarn och samtidigt vara såhär slut i kroppen, förstår varför de rekommenderar helst 18 månader mellan bebisar för sin egna fysiska återhämtning XD
Men såklart sjukt taggad att det snart är över! Hoppas man slipper gå över denna gång.
Hur går det för alla just nu men december stress och alla restriktioner osv
Den 23e December kom våran lilla flicka klockan 11.45, hela 51cm och 3850gram, nästan exakt lika mkt som storebror när han föddes förra året i November.
Var så orolig att gå över tid att tanken att hon skulle komma 4 dagar tidigare var både lättande och helt oförberett.
Sprack inget, behövdes ej sys denna gång, sved int ens efter förlossningen, hon var ute på 2 krystvärkar som jag inte ens hann krysta för.
Tror inte man kan ha en bättre förlossning än så 😅
Hoppas nu alla får ha det lika bra med sina förlossningar och träffa sina små charmtroll med mkt glädje och förväntan!
#190 Grattis till bebis 😍 själv sitter vi fortfarande och väntar på att något ska hända men icke det 😅 händer det inte något denna veckan så ska vi in på bedömning den 4 januari Och se om det blir igångsättning 😍
Hur går det för alla här i tråden?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Här går det jättebra, skruttan är 3,5månad och har fått sin första tand för några dagar sedan, sover bra om nätterna men hon valde själv bort amningen när tanden kom det gjorde mig lite ledsen även att vi bara ammade då och då.
Går superbra! Sonen blir 1 år sen 26/2, tiden har gått så snabbt. Snart 1 år sedan jag nervös gick in i op rummet. Några oerhört tuffa första månader me Sjölin efter en fruktansvärd graviditet med hot om inläggning pga smärtan var väldigt jobbigt. Pigg och glad son, började gå när han var 10 månader så full rulle.
Går bra, lillen är dryga 3 månader och växer som bara den. Var hos BVC igår på 3 månaderskontroll och fick konstaterat att han väger 7.5 kilo och är nästa 67 cm lång… vad hände där? 😅
#195: min dotter är drygt 4 månader och vägde 5,8 och va 63cm troligen mjölkproteinallergi tror dom nu hon kräks massor och ville inte äta men bättre med mp fritt nu :)