Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 431 ggr
Norrlandsbruden
2020-07-30 19:36
0

Orudis

Är det någon som hsr erfarenhet av smärtstillandet Orudis? Jag fick det utskrivet i samband med gynbesök angående en cysta på äggstocken där jag berättade att jag haft extrema menssmärtor nu på senaste tiden. Läkaren skrev då ut Alvedon 1g och Orudis. När jag sedan läser genom bipacksedeln så står det fler än en gång att Orudis inte rekommenderas för personer som försöker bli gravida. Jag har försökt leta lite på internet men hittar inget konkret runt detta, förutom en läkare/bm (kommer ej ihåg) som sa att: ifall det endast tas under mensen så ska det vara ute ur systemet vid nästa äglossning. Sedan läste jag någonstans att Orudis påverkar den delen ifall man tar det dagligen(mot reumatism). Någon som har erfarenhet eller kunskap? Jag har inte vågat ta någon tablett än..(läkaren visste att vi försöker skaffa barn, men nämnde inget av detta, samt så sa inte apotekaren något heller fastän jag samtisigt köpte gravtest).

Tassen94
2020-07-30 21:48
0

Smärtstillande överlag kan fucka upp menscykeln rejält då dem kan hämma ägglossning, som i sin tur ger östrogendominans och tyngre blödningar och mer menssmärta när ÄL väl sker. Man får väga lite med hur man mår där. Är smärtan outhärdlig måste man ju ibland ta smärtstillande. Men det bästa är att fråm grunden försöka fixa sin cykel för att sedan slippa smärta. Inlägg med referenser och källor finns här https://www.vulverine.se/blogg/mensvark/

mollyt
2020-08-07 22:14
0

Jag tycker att det här en fråga du ska ta med sjukvården! / Admin

Norrlandsbruden
2020-08-09 23:09
0

#1 #2 Tack vare ändringar i kost osv så har mina menssmärtor troligen blivit bättre (än så länge i alla fall) och jag har inte behövt äta Orudis 😊 tack för era synpunkter!💗