Piercingar???
jag undrar om någon här kanske har eller har haft piercingar som ni varigt tvungen att ta bort för graviditeten.
vad var det för piercing?
när fick du ta bort den ungefär?
eller hur löste du det om du inte behövde ta bort den?
sen vill jag baar berätta att jag var och lyssnade på hjärtat i måndags och först ville inte lilla filur bli hittat så sj blev jag super orolig och bara la mig och blundade för jag blev livrädd att något skulle vara fel.
killen som stått i fotänden som fattade hur jag kände och mådde kom direkt och strök mig över huvudet. men till slut fann vi honom med micken ocj fick höra hjärtat och även han var mycket glad då han hela tiden sparkade på micken=)

De enda piercingarna man behöver ta ut ev navelpiercingar och intimpiercingar. Börstpiercingar är lite sisådär med. Men att en del har smycket i när de ämmar är totalt dumt, men man kan ut när man ska amma och sätta i igen efter, det ska förmodligen inte vara något problem.
Jag tog ut min navelpiercing och jag är i vecka 8 eftersom att det inte var läkt och ganska ny, och risken med navelpiercing och grav. är att hålet kan spricka upp, risken är liten men finns. Tyvärr så kan det även spricka upp om man tagit ut flera år innan, så därför tog jag ur min.
Intimpiercing kan man ta ut lite innan förlossningen, beroende på vart den sitter. Som i kappan så kan man ta ut den någon dag innan men andra som är mer avancerade skulle jag rekomendera vidare från min piercer att ta ut långt innan så den får läka ihop ifred.
Men nu så är det inviduellt hur man vill göra med sina picerings, men bröstvåratan om man ska ha lvar den - ta ut under amningen ALDRIG sitta i munnen på barnet.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#1 ja jag har navel piercing som är flera år gammal men om man skaffar en längre stav borde det inte vara några problem tänkte jag. sen i bröstvårtan tänkte jag sätta i läkstaven igen då dom vårtorna kommer svälla upp och så klart ska inte barnet ha smycket i munnen det är inte så svårt att ta ut en snabbis så att säga.
men intim i kappan borde ju inte vara några problem för den sitter ju en bit ovanför allt eller vad man ska säga eller? vad kan bli problem med den?

#2 navelpiercingen är bra om man sätter plast eller någon annan mjuk stav. vet inte vad de heter.
Det kan bli komplikationer under förlossning med intimpiercingar. även i kappan kan bli problem under förlossningen också. vet inte exakt hur, men risken finns

#3 jag måste kolla upp dessa saker med barnmorskan om hon vet mer. vill gärna ha min kapp piercing kvar av vissa anledningar=( för om det blir komplikationer borde den ju gå att ta ut just då under förlossningen

#4 Jag kan höra mig för lite i ett piercingforum jag sitter i. Förstår att du vill ha kvar piercingen. Jag hoppas på det bästa för dig!

ja man vill ju lixom slippa göra om den sen hjälper den mig att bli känsligare

Förstår det.. Jag ville inte ta ut min navelpiercing, men eftersom att den var oläkt så var det ingen ide att försöka att ha den kvar…

#7 ja eftersom den inte var läkt hade den nog inte hunna läka heller och då hade du kanske fått problem efter att hålet blivigt snett med mera. men mina piercingar e ju flera år gamla=(

#8 Nu har jag fåt lite svar från forumet. Alla säger att det är bäst att ta ut den ett litet tag innan förlossningen, och en kvinna som födde barn förra månaden berättade att man blir jäkligt uttöjd överallt och man blir jäkligt öm, så hon tror att det skulle vara bäst att ta ut och göra om senare.. Tror jag också skulle vara bäst tyvärr :(

#9 okej men jag ska kolla med barnmorskan oxå som sagt

#10 Det blir nog bäst det.

Kan berätta för er att man måste ta bort piercingarna. Hade i kappan o de frågade mig var gång hos bm om jag tagit ju den. Man får inte ha något stål alls på sig, så det är bara att ta bort örhängen osv.

Jag tog bort den i klitoriskappan tidigt.
Min navelpiercing fick jag tyvärr plocka bort förra veckan, har 8 dagar kvar till BF nu.
Försökte hålla den så länge som möjligt, men tillsist putade naveln ut så mycket att den blev jätte irriterad och öm, så nu har jag bara att hoppas på att hålet inte läker igen på den här tiden.

# 12 Jag fick veta att jag inte fick ha plast heller.

#12/13 ja men jag har vare hos min barnmorska och på kvinnokliniken och dom har inte sagt något alls enda barnmorskan min sagt är att jag kanske behöver ta ut piercingen i naveln

#12 jag har en piercing i tragus (flärpen örat) och kan absolut inte få bort min stav utan hjälp från en pircer. Och jag tänker inte ta bort den heller under några omständigheter.

Telefonkontakt. Du har inte så mycket val kan jag säga dig. Anledningen att de ska bort är om det blir akut kejsarsnitt så har de inte tid att hålla på med sådant.
Antar att du vet vad som händer om du skulle få elchocker?

#17 vet en tjej som inte tog ut ett enda smyck ur kroppen. De kan inte tvinga en att ta ut. Ska nog däremot försöka fixa i ett plastsmycke några månader innan om jag kommerförbi hemstaden igen.
Och varför skulle man få elchocker under ett snitt?
Verkar vara olika det där från stad till stad.

#12. Varför ta bort örhängen? Det var det ingen som sa till mig.. =/ hade både örhängen och piercing i tungan.
Piercingen i naveln tog jag ut redan i vecka 10 någon gång.

#18> Om du kanske skulle bli medvetslös kanske?!

ja men om det nu skulle vara så farligt att ha smycken på sig varför är det då så många som inte fått veta detta?

#21> för att deras läkare vart inkompitenta… nä, men skämt åt sidan. man har väl tagit chansen eller så har läkarna glömt bort/gjort tjänstefel om man inte krävt det? Vad vet jag, de har kanske olika regler?
Skulle kunna tippa att du kan få rätt rejäla brännsår om du har metall i kroppen och får tex upplivas med elchocker. Valet är väl i slutet ditt. Vilken risk vill du ta?

jo men som sagt så klart vill jag ju inte ta risken håller på att söker efter gummu stavar nu och dom skadas ju inte om du får elchocker=)

hehe, vad brutalt det låter… elchocker. tror iofs risken är extremt liten att man ska hamna i ett sånt stadie att man måste återupplivas, men man vet aldrig.
Det är nog smartast att ringa upp landstinget där du bor (eller fråga MVC) vad som gäller för förlossningen just hos dig.

#24 jag ska på kvinnokliniken på ultraljud den 27december så då ska jag fråga där då det är dom som även gör förlossningarna=) ja brutalt låter det och det är ju inte vanligt att behöva använda det på förlossningar men som sagt vill man ju inte chansa=)

Metallen gör att man bränner sig ordentligt om man får elchocker.
Det kan vara olika från sjukhus t sjukhus huruvida de vill man tar bort piercingarna.

Plastsmycken då?

"27 ja det kan inte vara någon fara alls

#27 Fast på annan forum frågade jag om plast och vissa sa att det får man inte heller ha :/

#29 plast innefattar ingen risk vid elchocker så det får man ha. Har kollat upp det redan.
Sen så verar det vara olika hur det är med piercings. Men de kan aldrig tvinga en att ta ut dem

#30 Oh va skönt, då måste jag inhandla en plastsmycket istället.
fast min make tjatar att jag ska ta ut piercingen för han tycker inte om den men han får leva med det =P

#31 vad har du för piercing då? :)

#32 Tungpiercing :)
Fast min make visste inte det när vi blev ihop, han märkte först nån månad efter :D
Enda piercingen jag har än så länge, vill inte helt ta ut den för den kan ju växa ihop snabbt då det e tungan :/

#30 nej jag tycker det borde vara eget ansvar hellst om du har plast stavar=)
#31 men herregud är det dig eller piercingen han är tillsammans med =P
#33 ja dom kan växa ihop baar på 2 dagar ungefär, munnen läker super fort.

#34 de kan växa ihop på en halvtimme. Tungpiercingar allså :P

#35 jo det beror lite på vad man har för läk kött mitt kan klara sig två dagar men då får jag verkligen pressa igen staven=(
Jag tog ut min naveln pircing när jag blev gravid med min älsta son. Sen brydde jag mig inte om att sätta i en ny.
Tog ut den ganska tidigt.
Antar att den inte va så viktig för mig :D

det kan nog handla om hur viktigt piercingarna är för en.
man KAN ju utsätta sig för den underbara smärtan och göra om piercingen när barnet väl är fött. :D

#38 ja men man kanske hellre har lust att lägga dom pengarna på bebisen=)