Sköldkörtel
Hejsan. Ni som har någon form av information ang problem med sköldkörteln både när man försöker bli gravid och är gravid. Jag har en sjukdom som påverkar min sköldkörtel att vara överaktiv. Vad kan det ge för konsekvenser?
Du har alltså hypertyreos? Har dem testat om du har antikroppar? Blodprov Trak och anti-tpo.
Mitt absolut bösta tips till dig är att investera i denna föreläsningen: https://boon.tv/vulverine/skldkrteln-och-kvinnohlsa Allt om sköldkörteln och hur viktig den är för fertiliteten samt tips på hur du minskar dina besvär!
#1 nä det vet jag inte precis. Har en annan sjukdom som ger påverkan på sköldkörteln att vara överaktiv bara. Fick min diagnos för bara typ 2 veckor sedan så har inte blivit mycket gjort med tester osv. Saken är den att jag är gravid i v 6. Men funderar på vad det kan ge för biverkningar för barnet 🧐 Tack! #2 ska kolla in länken du skickade.
#3 Okej, jag vågar inte säga så mycket när jag inte riktigt vet diagnos. Men Citronmeliss är sköldkörtelsänkande. Du kan beställa torkad citronmeliss och göra te på det :)
Jag har hypotyreos och äter Levaxin. Jag har tagit prover regelbundet under mina graviditeter för att se att jag äter rätt dos. Jag har inte haft några problem med att bli gravid.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Har fibrös dysplasi vilket är en skelettsjukdom som av någon anledning även påverkar sköldkörteln. Detta har jag haft sen jag själv låg i magen. Har en son på 1,5 år och där reagerade bm på att sköldkörtel-proverna var väldigt höga. Ska prata med min läkare om det. Har inte berättat att jag är gravid ännu.
#6 Hmm… Om det är TSH som är högt tyder det på underfunktion. Överfunktion är när TSH är lågt. Sköldkörteln har ju en viktig roll i fertiliteten. T.ex KAN sköldkörteln vara en anledning till sena missfall osv. Men det är oftast när problemen inte är upptäckta. Så det är ju bra att du har diagnos! Prata med din läkare så fort det går så du vet om du behöver medicinering eller inte :)
Vad betyder TSH? Tack för svar förresten! Ja jag ska kontakta så fort som möjligt.
Vad betyder TSH? Tack för svar förresten! Ja jag ska kontakta så fort som möjligt.
#8 TSH står för thyroid stimulating hormone (sköldkörtelstimulerande hormon) och är det vanligaste provet man tar för att kolla sköldkörteln. Ett TSH över 4 tyder på hypotyreos (underfunktion) och ett TSH under 0,8 tyder på överfunktion (hypertyreos). :)
#10, tack för din förklaring. Läser lite om Levaxin som nämns här ovan. Vilket inte är bra att ta om man har benskörhet. Jag borde inte vara någon kandidat för det då kanske tänker jag…
#11 Troligen har du haft högt T4, det tyder på överfunktion! Det du kan göra om läkaren inte tycker du ska ta levaxin är att be om att få dina prover utskrivna och se om du hittar någon Näringsterapeut privat som man tolka dina provsvar och ge dig kostråd för sköldkörteln som passar under graviditet :) Ett exempel kan vara Hormonhälsan.com
Stort tack Tassen94! ❤️