Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 4497 ggr
Karlsson369
0

BF December 2020!

Tycker det kan vara roligt att hitta några fler som ska få en ängel i december! Man kan följa varandras resor och ge varandra tips 😊

Linsaa
0

Hej! Om det är rätt räknat och allt går som det ska kommer våran 21/12 😊

Karlsson369
0

#va roligt Grattis 😊 vi vet inte exakt när vå rran är beräknad men allt från 19-25 december 😍

Linsaa
0

Jag vet egenkigen inte till hundra heller då jag inte haft nån regelbunden mens att utgå ifrån 🙈 men från den sista räknat så blir det den 21a 😅 Hur mår du? Är det ditt första?

Karlsson369
0

Det är mitt andra 😊 mår bättre nu denna veckan men innan så spydde jag varje dag typ 😅 nu är jag bara så himla trött och ont i höften 😨 hur mår du? 😊

Linsaa
0

Skönt att du börjar må bättre.. måste va sjukt jobbigt att må så där.. 🥺 Jag har haft turen o inte ha så mycket sånna besvär.. mest molvärk, förhöjd puls, och det tydligaste har nog varit yrsel. Kan ärligt säga att det så klart är skönt att vara rätt så "symtomfri" men känner mig lite knäpp i bland för att man jämt känner efter och försvinner något kan jag inte hjälpa att bli lite orolig, mitt första barn och första graviditet så har inget att jämföra med 😅 Tänker att jag inte ska tänka så mycket utan bara vara i nuet, men i bland svårare än vad jag trodde

Karlsson369
0

Med mitt första så hade jag inga symtomer alls heller förutom ont i brösten och sug på saker hela tiden. Det va jätte skönt när man inte mådde som dom flesta mådde. Men förstår hur du menar när man inte känner något typ. Jag hade mer problem i tredje terminen med den första graviditeten för då hade jag som jag har med denna just nu. Så fruktar lite hur det kommer bli med denna 😅

Linsaa
0

Tänk att det kan vara så olika! Så länge inget konstigt händer tänker jag bara försöka njuta av den här resan så mycket det går. Dock har jag rätt mycket yrsel och blodtrycksfall så helt symtomfri är jag inte😅 Hade nyss världens läskigaste promenad med hundnarna, kändes som att jag skulle svimma flera gånger. Allt blod försvann ur huvudet pulsen tokdök och benen blev som gummi. Blev rädd då jag va själv med hundnarna Och hade ett par Km hem.. Fick stanna flera gånger, tillslut kom vi i alla fall hem😨🙈

Karlsson369
0

Oj va läskigt 😨 jo det har jag märkt denna gången med att man får lätt yrsel men inte så illa så man känner sig svimfärdig 😨 hoppas det blir bättre för dig för det är ju verkligen läskigt när det händer 😨

Linsaa
0

Det va det sjukaste jag varit med om på länge! Men så länge bebis mår bra är det värt o ta 😊 Funderar på att göra sånt tidigt ul men inte bestämt om jag ska ha is i magen. Har du funderat på något sånt?

Justprivate
0

Min lilla är beräknad ungefär vid min födelsedag runt 1:a advent så runt 2 december 😍 så spännande! Har kub inbokad den 28 maj! Ska bli så kul att se den lilla.

Karlsson369
0

#9 Jag har redan haft 2 ul för att se om det verkligen va något och en för att bekräfta att det inte va missfall som en doktor sa det va först. Ska på ett till i v 10 eller 11 😍 #10 Så mysig födelsedag du kommer ha då😍

Linsaa
0

#10 åh då blir det dubbelt med Grattis då 😊😍 #11 känner mig helt knäpp, ena sekunden rätt så lugn och tänker att naturen får ha sin gång och jag kan inte förändra något som sker, nästa så vill jag bara veta så allt är okej (har inget som tyder på att det borde va nå fel) Och i nästa så tänker jag att kanske ett nytt digitaltest för o se om veckorna ökat. Då kan jag känna mig lite lugn igen.. 😅 Måste varit helt fanatiskt o få se den lilla lilla? 😍

Justprivate
0

#11 #12 verkligen! Så himla mysigt. Hoppas dock att den får sitt egna datum😍 Mysigt med ultraljud! Jag har också sätt den lilla i V8/9 på ultraljud, så kunde man se hjärtat slå! Helt fantastiskt😃

Karlsson369
0

Första gången va inte så kul för då såg vi inget och doktorn sa att det är missfall men jag sa att det är nog förtidigt för. Tillslut så fick jag han till att ta prover på mig och skulle komma tillbaka nästa vecka för ta ett till prov för att se om hcg blev starkare. Andra gången va jag så lycklig att dom kunde se säcken och en liten prick i den! Jag gick och mådde så psykiskt dåligt i en vecka för han sa att det va missfall och va bara så himla okänslig och tycken för jag sa emot honom. Han va så himla säker att det skulle vara missfall så hoppas verkligen han lärde sig något efter detta och inte jobbar med gravida kvinnor mer. Just nu längtar jag verkligen till nästa för att se en liten bebis 😍

Linsaa
0

Herregud! Blir lite avis på er som ändå fått se den lilla👏👏👏❤, jag ska till mvc nästa vecka då tänkte jag prata lite med dom om ett tidigt ultraljud ändå. Känner att mina nerver skulle behöva det, det har varit så mycket på senaste med Corona, permitering från jobbet, husköp, börja förbereda flytt, och nu bebis på det😅 är så lyckligt lottad som ens fått chansen till bebis, och en fantastisk sambo som bara är lugn, vilket är skönt men känner mig lite ensam med oro samtidigt. Men det kanske är så för alla. Jag vill bara få njuta nu🙏

Linsaa
0

#14 vilken sjukt jobbig fösta upplevelse det måste ha varit..och så starkt av dig att ändå stå på dig 💪💪👏

Linsaa
0
Karlsson369
0

Ja det va det verkligen! Har ni köpt hus 😍 vilken mysig början med ett familjehus! Vart flyttar ni om man får fråga? 😍

Linsaa
0

Ja vårat drömhus vi köpte i november och flyttar in i september så det har varit en lång väntan även på det, men känns helt fantastiskt så klart.🙈😍 vi hade nog räknat med att det skulle ta lite längre tid att bli gravida än vad det gjorde, men vi hinner i alla fall flytta in i lugn och ro så det känns bra 😊 Det är ett hus en liten bit ifrån Nyköping.

Linsaa
0

Vart i Sverige finns ni? 😊

Karlsson369
0

Jag bor nära Trollhättan 😊

Linsaa
0

Hur har ni gjort med att berätta för folk o så? 😊

Karlsson369
0

Har inte berättat än för vill komma förbi riskzonen för har väldigt lätt att få missfall men vill göra något roligt av det 😍 du då?

Linsaa
0

Första gången och första försöket för oss, så vi har berättat bara för några av dom närmaste. Jag hoppas ju att allt ska gå bra men vi tänkte lite att det kändes okej att berätta för några i fall något händer så har man nån att prata och ventilera med o så. Men " resten av världen" får vänta 😅 Mitt största dillema nu är mest att jag vill veta vilken vecka jag verkligen är i, Enligt dom på mvc är jag i vecka 8 räknat från min enda och första lilla blödning efter p- piller. Men enligt digitaltest typ 4-5. Hur tillförlitliga är dom egentligen? Jag känner mig mer som v8 i kroppen, och har haft "symtom" sen längre än 4-5veckor. Men ändå? 😅🙈

Karlsson369
0

Jag litar på det digitala för enligt läkaren som gjorde det första ultraljudet så skulle jag vara i v 6+0 men enligt det digitala så skulle jag vara mellan v4-5 och det vissa rätt 😁 hade ägglossning senare än vanligt tydlige 😁

Karlsson369
0

Jag hade symtomer innan också och väldigt tidigt 😂

Linsaa
0

Ska bli spännande nästa vecka när jag ska på första besöket hoppas man kan få lite mer svar då. Men lär ju bli ett tidigt ul för att kunna reda ut det antar jag. Man vill ju veta när man är i "safezon" så att säga 😅

Karlsson369
0

Ja det förstår jag att man vill veta för det är då man kan andas ut lite 😁

Linsaa
0

Du skrev förut att ni ville berätta när det är dags på något kul sätt ☺ har du någon plan på hur? Jag har min familj kvar och vet inte exakt hur dom ska få veta det😄

Wesson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans! Vi tog ett test igår kväll och jag är bim+4. Vi tyckte se ett streck och bestämde oss för att köpa 2 andra test idag för att se. Vi ser dock inget streck på dessa. Någon som varit med om liknande där det ni ändå är gravida? Bifogar bild på testet från igår kväll, ser ni något streck?😊 Hoppas på att få hjälp er er.

Odietamo
0

Jag är beräknad till 7 december 🙂 De såg dock tvåäggstvillingar sist på tidigt ultraljud så kanske kommer tidigare i så fall.

Linsaa
0

Men så spännade med två! 🙈😍Hur känns det?

Odietamo
0

Jotack det känns väldigt bra nu när man hunnit vänja sig, var en stor chock i starten! Speciellt när det är första graviditeten. Förväntade mig en bebis eller ingen bebis på ultraljudet. Nervös inför nästa ultraljud nu bara 🙂 hur mår du?

Linsaa
0

Ja herregud! Kan knappt föreställa mig 🙈 Jag ska till mvc på torsdag då hoppas jag lite på att få göra ett tidigt ul alt boka in ett så man får se att allt är bra men också se lite mer vilken vecka jag är i. 😅 låter lite dumt men jag vet inte då jag inte haft nån cykel att följa 🙈 BM jag pratade med räknar från sista (och enda) blödning då är jag i v8 nu men går man efter digital testen är jag kanske typ i vecka 5 kanake 6. Annars mår jag rätt bra, känner mig spänd och svullen varit en hel del yr, men peppar peppar inget illamående 🙏 så bara hoppas allt är bra är jag rätt skonad känns det som 😅 Hur mår du? förutom en liten chock 😅

Odietamo
0

Aha, ja svårt att veta exakt och många som räknar olika. Jag betalade själv för tidigt ultraljud faktiskt men ska på nästa ultraljud i slutet av maj eller början av juni. 🙂Spänd och svullen här också! Varit illamående i perioder men just nu många dagar utan illamående som tur är. Just nu väldigt trött mest och ömma bröst som växt något enormt på kort tid haha.

Linsaa
0

Skönt att du inte mår så där jätte jätte illa hela tiden i alla fall! Förstår att det är supernervöst, och första gången med herregud 🙈😅 Men vad händer nu, kommer det vara fler koller än vanligt för dig eftersom är är två?

Odietamo
0

Ja verkligen mycket nytt nu men spännande! Ja kommer vara extra kontroller och fler ultraljud. Dock fått till mig att en del återbildas tidigt så nervös att det är en på nästa ultraljud nu när man ställt in sig på två 🙈 Har du något besök/ultraljud inbokat?

Linsaa
0

Måste kännas helt sjukt! 🙈 håller alla tummar för att dom båda mår bra där inne för er 😊 Jag ska på första besöket på torsdag. Inget ultraljud bokat men funderar på att ringa och se om man kan boka in nått sånt eller så pratar jag med dom när jag är där. En del av mig är inte direkt orolig utan försöker luta mig tillbaka i att modernatur har koll och att det blir som det är menat att bli❤ medans den andra delen av mig har haft lite mycket oroligheter runt i kring som gör att man nojar för allt möjligt och bars vill veta att det växer som det ska och mår bra. Allt gick så fort för oss så har inte haft så mycket tid på mig att grubbla 😅

Odietamo
0

Tack så mycket 😊 Ja jag är lite samma. Just nu mer orolig för coronasituationen och att min sambo inte kan följa med på ultraljud och sånt. Det är trist! Haha samma här, var inte riktigt planerat att vi skulle bli gravida nu ens 😂🙈 Pratat om det men inte börjat försöka och tänkte nog vänta lite egentligen pga läget. Men men så blev det inte 😂😀

Linsaa
0

Livet tar sina vändningar ibland😅 bara luta sig tillbaka och åka med. Jag försöker nu mest bara fokusera på att må så bra som bara möjligt. Äta bra, träna och vila. Kommer tankarna försöker jag bara låta dom vara där utan att lyssna på allt huvudet säger. Ibland är det svårt och i bland är det lätt, träningen gör mycket på den punkten tycker jag, man kommer bort lite och fokuserar på annat och lite enderorfiner på det gör susen 😊 Tränar du något?

Odietamo
0

Ja det håller jag med om 🙌 Försöker leva i nuet nu och ta en dag i taget och fokusera på det positiva. Går rätt bra hittills iaf 😊 Mest promenader med hunden och hemmaträning. Ätit massa skräp i helgen så behöver träna idag iaf 😂 Vad tränar du?

Linsaa
0

Jag har med två hundar så det blir ju en del promenader. Dock blir jag lätt yr, typ lite vimmelkantig av o gå 😅 har pulsklocka så ser att pulsen droppar rätt rejält ibland och det blir lite som o gå efter man åkt båt länge allt gungar liksom, känns helt sjukt och läskigt i bland med. Annars så tränar jag lite allt möjligt. Är instruktör på ett gym här i stan så håller i intensiva cirkel pass två dagar i veckan. Styrketränar och lite enklare kondition där emellan. Kör allt men inte riktigt lika hårt som förut och fokuset är inte att sätta rekord längre. 🤪 Men tror träningen är bra att försöka hålla i utan krav så länge det går och man mår bra. Gäller ju o lyssna på kroppen på ett annat sätt nu 😊

Odietamo
0

Åh jobbigt med yrseln! Jag hade så för några veckor sedan men mest på arbetet när jag satt ner, typ som blodtrycksfall där jag började kallsvettas och var helt yr. Väldigt läskigt i alla fall. 
Toppen att hålla igång så mycket man kan och lyssna på kroppen. Körde ett dubbelpass här hemma så känns skönt i kroppen nu 😃 Har lite vikter, träningsband och redskap så funkar bra tycker jag. Saknar gymmet ibland dock.

Linsaa
0

Jag är "som tur är" permiterad från jobbet nu så är inte där så mycket utan kan göra mycket hemmifrån vilket är bra då kan man vila när man vill och behöver 🤪 men heregud vad det är tråkigt att ha så lite jobb 🙈 Sjukt bra gjort o träna hemma! Krävs lite disciplin 💪💪👏 Vi flyttar i september till större då ska vi ha gym i garaget då blir det lite lättare 😊 Haft sånna knäppa humörsvängningar idag så kännt mig som en liten utomjording. Trodde inte det gick o bli så här knäpp, tur jag har en sambo som bara skrattar och kramar än när man grinar 😅🙈#skämskudde

Odietamo
0

Tur i oturen ändå, kan vara skönt att jobba  mycket hemifrån i dessa tider också. Åh kul med flytt och perfekt med eget hemmagym 🙂
Haha aw ja det är inte lätt att styra alla gånger. Har också varit rätt känslosam idag.

Linsaa
0

Det ska bli helt sjukt skönt, framför allt med lite större 😊 Haha jag undrar ibland vad man kommer att va med om under en graviditet, känns som att det kan bli hur spännade som helst 😂

Karlsson369
0

Verkar som om illamåendet har försvunnit för mig men jag har fått världens foglossningar så kan knappt går 😭 humörsvängningar med men det är mer att jag kan börja gråta från ingenstans 😂

Odietamo
0

#46 Ja förstår jag verkligen! Vi bor stort och så men vill gärna flytta till eget hus. Ja väldigt spännande men också väldigt läskigt tycker jag 🙈 Inga barn sedan innan heller så inget att jämföra med. 

#47 Usch va jobbigt med foglossning! Hoppas det släpper igen så du slipper sådana problem.

Linsaa
0

Mitt första med och håller med helt med att det är läskigt, både jag och sambon har längtat efter barn länge och är sååå redo för det så är det ändå mycket som skrämmer, både graviditet men för mig även när barnet är fött. Trodde aldrig jag skulle hamna på ett forum och tycka det är så skönt o skriva av mig som jag gör 😅🙈 Jösses vad jobbigt med foglossning! 🥺 har inte så bra koll på det men finns det något man kan göra åt det för att typ stoppa/lindra det?

Karlsson369
0

Skulle inte sagt något om illamåendet för nu är den tillbaka 😂 tänkte att jag skulle prata med mvc nästa gång jag är där och se vad jag kan få för hjälp 😊

Linsaa
0

#50 alltså oh no med illamåendet! Men det sägs att det är ett gott tecken på att bebis mår bra i alla fall 😅👍 Hoppas du får bra hjälp med förlossningen, läste lite snabbt och känns som att det finns lite man kan göra för att lindra/ förebygga att det blir värre i alla fall 🙏

Karlsson369
0

#51 Ja det har jag också hört det så klagar inte om det stämmer 😍 vill verkligen att det ska vara v 12 nu så man inte är lika orolig 😣

Linsaa
0

Ja herregud! 😅 ska på mitt första mvc möte i morgon. Hoppas på att få lite klarhet i veckorna då för min del så man kan börja räkna lite mer på riktigt 👏👏😄🥰 Får man fråga hur gamla ni är? 😊 super töntig fråga men blev lite nyfiken 😄

Odietamo
0

Jaa jag är också skrämd både för graviditeten och riskerna där samt när de är ute och hur allt ska bli men ska nog gå bra 🙂 Ja superskönt att skriva av sig med folk som är i samma sits med samma tankar och funderingar. Spännande med MVC möte, jag har varit på ett hälsosamtal hos min BM för några veckor sedan. Jag är 30 år, själv? 🙂

Hoppas illamåendet blir bättre för dig Karlsson369! Vill också bara förbi 12 veckor snabbt nu.

Linsaa
0

#54 jag e lite nervös så klart men rätt lugn på samma gång, brukar i alla lägen vilja ha kontroll, men känner ju mer tiden går att det inte kommer att funka i det här läget så lika bra att börja öva på o släppa taget 😅🙈 Då är vi lika gamla! Jag blir 31 i sommar 😊

Odietamo
0

#54 Exakt samma här! Kontrollbehov och lätt orolig när jag inte känner kontroll men graviditeten har gjort mig lugnare på något konstigt sätt. Nervös inför ultraljud, KUB och sånt såklart men ändå lugnare och mer i nuet på något sätt 🙂Behöver också lära mig att släppa på kontrollen så bra övning haha. 
Va kul! Jag fyller 31 i september 😊

Linsaa
0

Då är vi lika ju 😊 Sjukt kul om vi kommer kunna följas åt genom den här resan, man är ju i något andra kanake har svårt att sätta sig in i om Man inte har barn sen tidigare dvs 😅 Jag läste nån stans att kvinnor i 31års åldern och förstföderskor är överrepresenterade när det kommer till tvåäggstvillingar blir spännade o se vad som finns inne hos mig 😅😅 Jag är glad om det bara är ett men skulle ju va lite galet om det va två 🤪

Odietamo
0

Ja verkligen! Så kul att kunna följas åt. Ja min bm sa dock att det ofta är över 35 års ålder först eller vid IVF, om man blivit gravid tidigare, har det i släkten eller liknande men kan ju hända ändå. Kolla bara på mig liksom haha 😅 De tror tvåäggs men svårt att säga.

Karlsson369
0

Jag är 24 blir 25 nu i augusti 😁

Linsaa
0

Så länge det är en och den mår bra är jag mer än nöjd 🙏 Karlsson369 det är ditt andra barn du väntar nu va?

Odietamo
0

Ja såklart! Kollar posten hela tiden för kallelse till ultraljud nu, sååå seg väntan. Vilken vecka är ni i nu? 😊

Karlsson369
0

Japp det är mitt andra 😊

Karlsson369
0

Är i v 9 imorgon 😊

Linsaa
0

Känns det annorlunda med barn nummer två? Jag vet inte exakt vilken vecka jag är i V9 enligt appen räknat från min ända första och sista blödning 😅enligt digitaltest är jag kanske v6 kanske v7 Det här e mitt viktigaste att få reda ut i morgon 🤪 Du då? Hur känns era magar? För mig är det nog ingen annan som ser men på bild och jag själv ser en del skillnad redan nu 🙈

Odietamo
0

Ja inte alltid lätt att veta exakt! Tycker de räknar så konstigt också 🙈 Jag gick in i vecka 11 igår (10+1). Syns inte på mig ännu direkt men väldigt svullen om magen ofta, speciellt om kvällarna. Har ni mycket symtom?

Linsaa
0

Har ingen regelbunden cykel att räkna efter mest det som gör det lite lurigt men får se vad dom säger i morgon 😅 hoppas på ultraljud 🙈 Då har du inte långt kvar till v12 👏👏👏 Jag har varit yr, väldigt täppt i näsan (märks mest när man ska sova och träna svårt o andas då 😅), molvärk och typ ilningar i magen, lite trött kanske men inte så farligt. Spänd och trög mage. Annars inga jätte symtom 🙈 ni då?

Odietamo
0

Förstår, min är också rätt oregelbunden. Hoppas du får ultraljud snart! Nä längtar till vecka 12 nu. 😍 
Har också varit riktigt täppt i näsan riktigt länge nu, molvärk ibland, ömma bröst som något växt enormt redan, spänd och trög mage.

Karlsson369
0

Jag har redan börjat svullna på denna men med min son så syndens inte magen förrän i v 18-19 😂 nu är jag typ lika stor som då så fruktar hur stor min magen blir denna gången 😅

Karlsson369
0

Näsan är hemsk på mig med för jag är pollen allergiker med 😂

Linsaa
0

Det här med näsan viste inte jag om och fattade ingenting för ett par veckor sen då jag snöt blod varje morgon och viste inte att jag va gravid heller.😅 så skönt när jag fick reda på varför 🙈 Blir spännade o se om man får andra grejer längre fram 🤪

Karlsson369
0

Det har jag också fått men tror det är för jag tar nässpray med 😅

Odietamo
0

Haha åh ja samma här men inte använt nässpray. Växlar mellan riktigt snuvig och nästäppa dock 😏

Linsaa
0

Jag börjar bli lite nervös! Bara timmar kvar tills jag ska på mitt första besök hos min BM 🙈 kan inte fatta att det här händer 🤪😍

Odietamo
0

Åh jag var också nervös men gick superbra och gör ditt också säkert! 😍 Är det hälsosamtal eller inskrivning? Gick på hälsosamtal och så har vi bokat inskrivning efter mitt ultraljud för att kunna planera lite lättare med uppföljning och så.

Linsaa
0

Jag skulle först varit på sjukhuset då hade det varit inskrivning, men bytte till kvinnohälsan där jag varit tidigsre så nu är det nog hälsosamtal som jag förstår det. Allt blir liksom mer verkligt, man har bara gått i nån konstig bubbla dom senaste veckorna, nu drar det igång🤪 Hur har ni tänkt med att berätta på jobb och så? Jag har lite ångest över den grejen då jag har en väldigt viktig roll på företaget jag jobbar på. Corona har slagit hårt och vi satsar nu stenhårt på 2021 och då försvinner jag 😨 Har en bra relation med min chef och vet att han kommer bli glad för min skull men samtidigt sån ångest då jag vet att jag är en avgörande del i företaget 🙈

Odietamo
0

Aha men spännande! Jag var bara på MVC hos barnmorska och dit jag ska på inskrivning också men sjukhuset för ultraljudet 😊 Jag känner samma som dig! Speciellt nu i Coronatider. En kollega som är halvtidssjukskriven och kanske blir heltid och känns inte som rätt tid alls att ge nyheten om graviditet. Folk förbereder ju fortfarande för kris i och med corona också.. Känner mig nervös och ångestfylld över att berätta även om det kommer gå bra såklart 🙈 Bara en kollega som vet som jag är väldigt nära med. Tänkt berätta efter nästa ultraljud som jag borde få tid till närsomhelst.

Linsaa
0

Är det kub test du gör då samtidigt? Jag brottas med det hela tiden, samtidigt vet dom att jag längtat efter barn länge och jag är ändå 31 år gammal. Man kan ju inte direkt sätta livet på paus och det här var våran plan och dröm med hus och barn.. 🙄

Linsaa
0

Är det kub test du gör då samtidigt? Jag brottas med det hela tiden, samtidigt vet dom att jag längtat efter barn länge och jag är ändå 31 år gammal. Man kan ju inte direkt sätta livet på paus och det här var våran plan och dröm med hus och barn.. 🙄

Odietamo
0

Ja exakt, tar blodprover för kub och inskrivningen samtidigt i nästa vecka och sedan tid till ultraljudet. Nä, man kan inte pausa livet! Vi har nyss pratat om att vi är redo för barn och trodde inte vi skulle lyckas så snabbt som vi gjorde men glad överraskning 😅🙈 Dock inte hunnit längta så länge innan.

Odietamo
0

Ja exakt, tar blodprover för kub och inskrivningen samtidigt i nästa vecka och sedan tid till ultraljudet. Nä, man kan inte pausa livet! Vi har nyss pratat om att vi är redo för barn och trodde inte vi skulle lyckas så snabbt som vi gjorde men glad överraskning 😅🙈 Dock inte hunnit längta så länge innan.

Linsaa
0

Gud så spännade! 👏👏👏 Vi har med bestämt oss för att göra Kub testet. Känner att vi vill veta så mycket som möjligt för att skapa lite kontroll och vetskap på nå vis 😊 Haft första mötet nu och allt gick bra! Hon är rätt säker på att jag är kring v8 typ men på tisdag har jag ett ultraljud inbokat så då hoppas vi på att få se ett litet ❤slå och veta mer precis. Blir hellre backad i tid nu och vet om det än att man tror man är på säkra sidan efter v12 så är man helt plötsligt i typ v 9 igen det skulle kännas drygt 😅

Odietamo
0

Ja verkligen! Ja känner också att vi vill veta så hade bestämt mig för KUB långt innan graviditeten 😊
Åh så härligt och kul med ultraljud! Ja precis, hellre backad nu än senare. Jag gjorde mitt tidiga ultraljud privat i vecka 8. Man såg ju inte jättetydligt men hörde hjärtslagen väldigt tydligt. Häftig upplevelse 🙂 Synd ens sambo inte får dela de stunderna med en bara 😐

Linsaa
0

Ska bli sååå spännade! Och tråkigt att K inte kan va med så klart.. Men han vill jag ska få vara så närvarade det bara går. Och filma lite så han får se i alla fall om jag kan 😊 sen till ul längre fram ska vi att vi kör typ videosamtal så han får vara mer med med så gott det går, och när vi tar reda på kön får dom skrivna ner det på en lapp så det får bli en gemensam överaskning när vi kommer hem, så man får göra så gott det går 😅

Odietamo
0

Ja låter ju som bra idéer! På privata kliniken fick man inte ta kort eller filma dessvärre men fick ju med mig utskriva ultraljudsbilder. Hoppas jag får filma i framtiden och håller tummarna att Coronaläget ändras till slutet i alla fall så han kan vara med på något ultraljud. Han har varit ledsen/besviken att han inte får följa med vilket jag förstår, lika mycket hans barn. Jag tycker ultraljud borde vara ok så länge partnern inte har symtom.

Linsaa
0

Okej! Vi får se vad som säger på tisdag, det värkar ju kunna va lite olika vad man får och inte får göra.. tycker med att dom u alal fall kunnat få va med på ett ultraljud. Lever man ihop delar man ju ändå på alla basilusker så att säga 😅😅

Odietamo
0

Ja precis! Är ju exakt det att man ändå bor ihop och får gå till jobb och allt annat 😅🙈 Borde räcka med att sambon står en bit ifrån och tvättat händerna. Blivit skevt på något sätt.

Linsaa
0

Ja det är mycket som blivit konstigt med det här.. Men allt värkar ju gå åt rätt håll så bara hålla tummar att dom släpper på det när man kommit lite längre. Det är ju svårare för männen att koppla an känslor till barnet som det är allt oftast så att ta bort ul från dom med känns jättedumt.. Men man får ta en dag i taget och jag försöker inkludera K i allt som händer så gått det går😊 Har ni börjat fundera på namn och sånt än? 🤪

Linsaa
0

Ja det är mycket som blivit konstigt med det här.. Men allt värkar ju gå åt rätt håll så bara hålla tummar att dom släpper på det när man kommit lite längre. Det är ju svårare för männen att koppla an känslor till barnet som det är allt oftast så att ta bort ul från dom med känns jättedumt.. Men man får ta en dag i taget och jag försöker inkludera K i allt som händer så gått det går😊 Har ni börjat fundera på namn och sånt än? 🤪

Odietamo
0

Ja jag gör samma och håller tummarna att allt lugnar sig snart 🙏 Funderat på namn en del men inte mer än så, vill veta kön innan jag verkligen börjar leta efter något bra 😂 själv?

Odietamo
0

Ja jag gör samma och håller tummarna att allt lugnar sig snart 🙏 Funderat på namn en del men inte mer än så, vill veta kön innan jag verkligen börjar leta efter något bra 😂 själv?

Karlsson369
0

Jag vet namn om det blir tjej men inte om det blir kille igen 😍

Karlsson369
0

Kan rekommendera att köpa en hjärtmonitor så ni kan lyssna på barnet hemma så kan han vara med lite 😍 det gjorde jag med min son 😍

Linsaa
0

Vi har bestämt till 100 om det blir en tjej. Det va bestämt sen länge 🤪😅 men inte om det blir en pojke, pojknamn är bra svårt 🙈🥰

Linsaa
0

Karlsson369 vad heter din son nu?

Odietamo
0

Spännande att få höra era namnval sedan då 😃

Linsaa
0

Åh det har jag funderat på! Har du nån variant allt rekommendera? Hjärtmonnitor alltså 😃

Linsaa
0

Åh det har jag funderat på! Har du nån variant allt rekommendera? Hjärtmonnitor alltså 😃

Odietamo
0

Läst att det inte är så bra att lyssna med doppler hemma men jag vet inte. Många ställen som avråder ifrån det iaf.

Linsaa
0

Men då.. Ja då kanske man får läsa på lite mer om det innan man kör på en sån 🙄

Karlsson369
0

Man ska inte lyssna varje dag men jag hade det som en säkerhet när jag kände mig orolig lite då och då 😊 bm sa till mig bara jag har mellanrum mellan gångerna så är det inga problem 😊 Jag köpte en från wish 😂 använde den någon gång ibland och min son mår bättre än bra 😊 han va väldigt stark och frisk när han föddes så det är hur man använder det 😊 Min son heter colt 😍 det är ett amerikanskt namn som både jag oc h min sambo blev kära i 😍 om det blir en tjej så kommer hon heta Zhitra ( utalas som citra men tyckte det va snyggare med zh istället ) Anita Karlsson 😍

Linsaa
0

Jag googlade lite snabbt och fick mest uppsatt man inte riktigt vet hur och om det kan påverka fostret, nån barnmorska som va orolig för att det kunde skapa mer oro om man kanske gjorde fel och inte hörde några hjärtljud ect. Sen den roligaste kommentaren jag någonsin hört "man har kunnat se att kvinnor som använt doppler har och fått pojkar, då har pojknarna hör och häpna blivit vänsterhänta!" Så nån påverkan har det ju blivit enligt den forskaren 🙈😅 Jag är vänsterhänt och fungerar fint 🤪men lite som du säger så väljer man att använda en sån ska man kanske inte göra det så ofta 😊 Så fina namn ni hittat 😍

Odietamo
0

Ja säkert hur mycket man använder och så men kommer nog inte införskaffa en. Haha jag är också vänsterhänt! Så sjuk kommentar 😅 Fina och annorlunda namn ja, gillar lite ovanliga namn.

Fia81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan rekommendera denna doppler 😊 Jag började lyssna i vecka 12. Man behöver ha tålamod i början då hjärtat inte alltid är så lätt att hitta. Men efter lite övning gick det bra. Jag upplevde dopplern lugnande och mysig för hela familjen, Jag har även spelat in hjärtljuden som ett fint minne ❤

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Karlsson369
0

Fia81 det har jag också gjort ❤

Linsaa
0

Spännade o höra hur alla tänker och gjort. 😊 och tack snälla fia81 för tipset. 🙏Vi får se lite med tiden hur vi gör, det är ju så anorlunda nu när sambon inte får va med på samma sätt och tänker att det ändå kan ge honom en chans att få en känsla för bebisen ändå. Men ska läsa på lite mer och så 🙏 Jag är en "faktanörd" så kan ändå inte låta bli o läsa på om det 😅🙈 #102 haha sjukt att du med är vänsterhänt ännu en grej vi har gemensamt 😅 lustigt

Odietamo
0

#105 Ja verkligen 😅 Alltså idag är nästäppan riktigt jobbig och känner mig lätt andfådd pga att jag inte kan andas ordentligt genom näsan 😒 kanske dags att köpa någon saltvattenspray eller vadsom.

Linsaa
0

Jag hade så i natt. Kunde typ inte andas😅 så himla jobbigt! Jag har haft nervrykningar i mitt öga med dom senaste typ två tre veckorna, vet inte om det har o göra med att jag är preggo eller för att jag suttit vid datorn och läst mycket med. Dels jobbet och så pluggar jag till kostrådgivare Med så blir mycket sånt men aldrig haft problem förut med det 🙈🤪😅 Nån mer som har det?

Karlsson369
0

Saltvattenspray funka inte på mig men min bm sa bara jag inte över använder vanlig nässpray så kan jag använda det typ 2-3 gånger dagen om jag har behov 😊 och jag har jätte problem men försöker nästan vänja mig vid det istället 😅 hatar att andas med munnen dock 😑 På min förra graviditet hade jag också så i början men att det ryckte i ögonen och näsan typ 😂 jätte jobbig när det hände 😂

Odietamo
0

Aha typiskt! Får väl försöka bita ihop och använda vanlig när det är riktigt illa 🙈 Haft någon enstaka nervryckning i ögat men nog bara en eller två gånger.

Linsaa
0

Haha! Heregud! Lite skönt att det inte bara är jag som har lite konstiga grejer för mig alltså 🤪 Har ni cravat efter nån spec mat än? Jag har klarat mig än så länge från nå större mat föräningar. Varit lite mera sugen på ost och inlagd gurka. Vilket aldrig brukar ingå i min vanliga kostbid så😅 men inget märkvärdigt 🤪

Odietamo
0

Haha ja och nej, hemskt kräsen med maten just och bara vissa saker jag är sugen på för dagen som jag vill äta. Svårt för sambon att handla in med andra ord haha. Många maträtter jag älskat innan som tar emot nu. Pasta är en hit men kan jag inte äta varje dag 😅 Sallader och frukt är jag också sugen på mer nu. Åt massa vattenmelon igår och alkoholfri drink med mynta idag, mums!

Linsaa
0

Åh gott med drink! 😍😍 Jag drack nyss en god alkoholfri IPA och Hemma gjord rödcurrygryta 🤤 Jag har ännu inte tyckt något varit jobbigt att äta men heller inte mått något illa.. Det gör mig lite nervös. Och längtar ännu mer till tisdag och bara hoppas på att jag är en av dom som inte heller blir illamående men har en frisk bebis i magen 🙏🙏 Jag har läst studier från Norge danmak och Finland där dom avrådder gravida att äta eller dricka ingefära i "koncentrerade" mängder typ ingefärashot, men här i Sverige rekommenderar man typ ingefära mot illamående. Något ni hört nåt om?

Odietamo
0

Åh gott! Jag har varit lite illamående någon vecka men blivit bättre sista veckorna. Försöker hålla mig lugn så länge som jag känner andra typer av symtom. Så kul att du ska på ultraljud så snart, häftig upplevelse! 😊 
Ja jag har läst samma att man ska vara försiktig med ingefäraintag men samtidigt läst som du att många uppmuntrar till det vid illamående. I små mängder då kanske.

Karlsson369
0

Jag hade jätte jobbigt dom första veckorna av graviditeten med illamående typ hela tiden samt spy. Men nu har det blivit bättre och kan inte sluta äta ägg och allt extra salt 😂 samt det mesta med citrus som juice eller citrusfrukter 🤤

Karlsson369
0

I Sverige har vi ju också att man kan dricka kaffe utan att det ska vara farligt men om man tittar på usa så har dom massa forskningar där det står att koffein inte är bra för barnet och kan också bli mindre tack vare det. Så Sverige är lite lösare med vad man ska och inte ska tror jag 😊

Odietamo
0

Haha ja citrus är gott! Jag hade aldrig klarat mig utan kaffe alltså, i så fall koffeinfritt möjligtvis 🙈 Men dricker väldigt små mängder, 1-2 små koppar om dagen.

Karlsson369
0

Jag tror inte det är så farligt som dom säger men bara att vi i Sverige är lite lösare på saker här än andra ställen 😊 ja så himla gott 🤤

Linsaa
0

Sverige är på ett sätt bra på det viset att man inte uttalar sig om sker förrens det finns en viss mängd forskning som visar på att det stämmer. Livsmedelsverket kan därför uppfattas som lite " tröga" innan saker ändras, men det är för att vårat system kräver Låååång tids forskning innan man kan ändra några rekommendationer. Men lite sunt förnuft och små mängder tror jag inte mat eller kaffe är det som gör att man får missfall tex 👍

Odietamo
0

Ja men precis, baserat på forskning. Som du säger mycket sunt förnuft. En hel del som dricker stora mängder kaffe också under graviditeten. Man gör ju som man själv vill,  räcker med någon mindre kopp för mig 😊

Linsaa
0

Jag kan känna att jag mer instinktivt blev försiktigare med sånt och kroppen säger nästan ifrån av sig själv. Dricker också max 1-2koppar om dagen och är heller inte sugen på mer, ibland vill jag inte ha mer redan efter bara halva. Innan jag viste att jag va gravid, drack vi lite vin och även då, ville jag plötsligt inte ha mer, vilket ALDIRG skulle hänt innan 😉😉 haha! om man säger så 🤪😅 Kroppen e bra smart!

Odietamo
0

Inte hänt att jag inte druckit upp faktiskt men inte varit sugen på att ta mer. På helgen tar jag bara en Nesspressokaffe med mycket varm mjölk på morgonen och njuter av den länge haha.
Jag fick någon konstig känning direkt vid befruktning så jag misstänkte direkt att det kunde vara något eftersom det var en ny känsla. Så hann tyvärr aldrig dricka upp mitt favoritbubbel som var på kylning. Sparat det i skåpet 😅

Linsaa
0

Jag va så inställd på att det skulle ta tid. Hade ju precis slutat med p- piller så väntade mest på att första mensen skulle komma så man visste att systemet va igång så att säga… Men den kom aldrig.. haha! 😅🤪 kände mig lite lätt trög när det vissade sig att vi redan blivit med barn. Har också haft känningar innan posetivt gravtest, men va så inställd på att det skulle ta tid så jag tänkte bara att det är symtom på att kroppen är på väg att vakna och inget annat. Helt galet så det kan gå 🤪

Odietamo
0

Ja håller jag med om, trodde inte heller det skulle ta sig så snabbt 🙈 men spännande att följa och se förändringarna i kroppen och allt. Läskigt men spännande! 😃

Linsaa
0

Ja det känns helt sjukt! Och vi kom nyss hem från huset vi köpt, vi har kollat på grejer vi ska köpa av henne och det är ett litet torp vi har på gården som vi ska hyra ut med så kollat lite på det. Jag säger bara HERREGUD vad jag längtar nu! Och det är sååå fint 🥰

Linsaa
0

#odietamo Det här kommer låta helt sjukt! Men gick in på libero forumet och läste i december BF tråden och läser kommentarer som jag tänker skulle kunna va du. Heter du också Linda?? 😅😅

Odietamo
0

Haha japp det stämmer, jag som har startat den tråden där! 😅😊

Linsaa
0

Sjukt kul. Då heter vi samma 🤪

Odietamo
0

Jasså? Kul! Inte så vanligt namn ändå tycker jag, träffar typ aldrig någon som heter samma 🙈

Linsaa
0

Jag tycker det är lite små roliga sammanträffanden. Förhoppningsvis få barn typ samtidigt. Lika gamla vänsterhänta och heter samma sak, bärgis nåt mer 😅 Min sambo tyckte det va långsökt, nja kanske det, jag tyckte det va kul 🤪

Odietamo
0

Haha ja säkert fler saker! Roligt iaf 😃 Ingen av mina vänner är gravida nu så man behöver verkligen prata av sig i forum.

Linsaa
0

Jag har inte heller det.. snarare tvärt om..nyseparerade och lite små bittra inte direkt graviditet man vill prata om då, så kan ärligt säga att jag känner mig rätt så ensam i det hela, superfin sambo som försöker så gått det går men han orkar ju inte lyssna på en hela tiden🤪 När jag sa att jag skrev i forum blev han först chockad att JAG skev i forum (jag va det med i början😅) men sen glas och förstod hur viktigt och bra det ändå är

Odietamo
0

Ja här är det en som nyss fått barn, några singlar och några som är långt ifrån att skaffa barn så känner mig också rätt ensam i det. Pratar med hon som nyss fått barn och frågar en del om symtom och sånt men annars mest på forumen 😅 Ja så skönt att skriva av sig!

Linsaa
0

Dom vänner jag har som har barn har barn som mellan 2 och 7 typ. Så kommer nog va värt o ha o prata med när bebisen kommit, frågat en av dom lite nu om gravid grejer men hon minns typ inte så mycket. Så kan inte påstå att det är något kanon stöd, 😅 men hon lär säkert bli sen 👍 och har ju inte berättat för så många än. Vet ni hur det kommer bli med typ mammagrupper o sånna prylar där ni bor? Är allt inställt?

Odietamo
0

Ja kul sedan då! Har inte heller berättat för så många än, hemligt ännu här. Har ingen aning med mammagrupper men tänker mig att mycket är inställt just nu tyvärr. Känns inte så kul att åka på saker heller när viruset härjar. Synd för det förstör ju lite av första graviditeten tycker jag att man ska oroa sig och tänka över det och gå på så mycket saker ensam utan sambon. Inte så man föreställt sig det direkt. Hoppas innerligt att det blir bättre i höst åtminstone.

Linsaa
0

Så är det.. Men tur att man i alla fall kan prata så här, och jag hoppas det ändras ju längre tiden går, det är ju en stund man ska va gravid så att säga 😅 Jag trodde inte jag skulle ha så stort behov av mammagrupper, men det kanske ändras och att dom kanske har grejer men att man e ute i stället i den mån det går, vad vet jag 🤪 Nu är jag mest nervös för i morgon är det dags för ultraljud. Svårt o bestämma mig för vilken inställning jag ska fokusera på.. 🙈

Odietamo
0

Ja förstår att du är nervös! Var jag också men går säkert bra ska du se. 🤗 Ja någon mammagrupp vore ju skoj, hittar mest med barn som redan är födda i så fall men inte så mycket där heller. Hoppas corona lugnar sig tills de små kommer för inte kul att tänka både på det och rs-virus 🙈🙈

Karlsson369
0

Det finns en mamma grupp på fb som jag är med i och det är väldig många som inte har fått än om jag inte minns fel och jag är med där med 😊 bf 2019/2020 heter den har jag för mig 😊

Karlsson369
0

Gravid bf 2019/2020 heter den

Linsaa
0

Inget dunder besked.. nu ultraljudstid om två veckor. Hinnsäcken är i storleken som om man är i V5 vet ju inte om det stämmer eller inte men inget ❤ som slog (än) så håll alla tummar .. Så det blir två långa veckor att värna..

Karlsson369
0

Man kan väl inte se om hjätrat slår så tidigt? 🤔 håller tummarna att ni ser ett starkt hjärta nästa gång 😍

Linsaa
0

Nej man kan ju inte det.. Det som är min oro är att enligt dom gravtester jag tagit borde jag vara i v6 kanske tom v7. Så det kan vara så att den avstannat i v5.. Men kan omöjligt veta.. två veckor nu då.. 😩🙏❤

Linsaa
0

Allt krig veckorna har varit så knäppt. BM jag träffade räknade från pillerblödningen då är jag i 9+0 digitala gravtestet jag tog den 6de så 2-3v = v6 LÅGT räknat nu och enligt ul v5 och då så klart inget hjärta ännu.. ovishet.. Jag blir galen..

Karlsson369
0

I v 5 för mig så såg man inte ens säcken och dom sa att alla är olika lätta att se på så förlora inre hoppet! Jag har en låg livmoder och det såg dom i min förra graviditet och då gör det så svårt att se ordentligt 😊

Karlsson369
0

Så dom räkna fel på mig med 2 veckor då 😊

Linsaa
0

Jag pendlar mellan alla möjliga olika tankar och känslor just nu.. lite knäckt och rädd, lite hoppfull, blir ju doxk inget december barn, men kanske får va med o prata med er ändå? ❤🙏

Karlsson369
0

Det är klart ❤ vi kan ändra till bf december/januari 😊

Karlsson369
0

Kag sitter och hoppas att jag får i januari 😂

Odietamo
0

Håller tummarna för att hjärtat tickar på nästa gång Linsaa!
Förstår inte heller hur de räknar ibland. Med mig satte första barnmorskan vid ultraljud en annan vecka för hon räknade efter fostrens storlek, men klart fostren inte är lika stora som veckorna från sista mens man räknar ifrån kände jag. Andra barnmorskan höll med mig men behöll ändå gamla veckan i sina anteckningar.. Så det är lite skumt det där. 
Jag får ju troligen bf i november eller starten på december så kanske inte är i rätt grupp jag heller ;)

Linsaa
0

Jag känner mig hoppfull och förvirrad på samma gång. Pendlar lite i mellan att känna att något i alla fall är där och att i nästa sekund känna att det är orimligt att "bara vara i vecka 5" då vi fick ett pos gravtest för 4v sen.. samtidigt som det ändå är rimligt. Då man kan få pos 6dagar efter befruktning.. Så jaaa.. snälla snälla håll alla tummar för oss att den lilla vill bo kvar och så 😊 för min del håller jag gärna ihop och pratar med er ändå 🙏🙏❤ så klart! Vi får döpa tråden till 20-21 i stället så kan alla va med 😉

Odietamo
0

Förstår att det är blandade känslor och jobbig väntan inför nästa ultraljud nu. Finns fortfarande hopp i alla fall 🤗 Haha ja får köra på 20/21 bebisar 😊

Karlsson369
0

Då gör vi det 20/21 bebisar 😍

Karlsson369
0

Nu finns den ute 😍

Linsaa
0

"Hoppet är det sista som sviker" och "hon prövas endast så hårt som hon tål" är mantran jag får hålla mig till. 🙏 Hela vårat 2020 har sett ut lite så här.. man får nåt posetivt, sen dras det lite ifrån oss för att sen komma tillbaka. Känns som att någon eller något vill göra oss ödmjuka inför vårat öde. Inget får vara för lätt detta 2020 det är tydligt det 😅 så himla mycket tack för stöd 🙏 så fint med en 20/21 grupp vi får hoppa över dit så kanske det finns fler som vill va med 😊

Karlsson369
0

Låter som en bra idé 😊

Linsaa
0

Idag är det jobbigt i huvudet.. försöker att inte räkna hela tiden fram och tillbaka.. Men allt känns helt knäppt och inget stämmer.. fattar inte hur jag ska kunna bara vänta i två veckor när allt känns så himla orimligt.. 😪

Namiilynn
0

Väntar mitt första barn BF 6 december 2020 Har kollat runt på andra forum men detta verkar vara mest aktiv. Jag känner mig lite ensam och utanför under dessa coronatider. Det finns inga föräldragrupper, partnern för inte följa med och man får ingen UL förrän i juli. Allt detta är förståeligt förstås men kanske denna grupp hjälper lite. För övrigt mår jag bra, har varit lite illamående och måste ta det lugnt när jag äter på morgonen för annars kommer det upp. Tycker att allting flyter på bra så man undrar ibland om man är gravid. Hur går det för er? Är det annorlunda hos eran barnmorska oxå?

Elsevin
0

#156 Jag var in på familjeliv förut och hittade där en gravidgrupp på Facebook med andra med samma bf-månad som mig, du kanske kan kolla där om det finns någon för december? :) Det har hjälpt mig jättemycket, har också känt mig ganska ensam i allt tack vare Corona.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.