Fertilitetsutredning
Vi började vår utredning för några veckor sedan då jag fick lämna blodprov på CD21 och min man lämnade spermieprov. Idag hade vi möte med läkaren. Min man har väldigt bra spermier fick vi veta. Sen kommer vi till mitt provsvar. Allt känns lite luddigt med alla nya ord.. Jag ska i alla fall tillbaka och lämna nytt blodprov som skulle kolla upp något som hade med stress att göra. Jag låg tydligen lite över gränsen. Någon som vet vad det är? Kommer inte ens ihåg vad det kallades :/ Progesteronet låg på 29, och hon sa att över 28 var bra. Så även där ligger jag vid gränsen. Men jag tycker inte det låter så bra?:( Sen gjorde hon vul, och hittade 2st cystor.. Men hon var ej säker och sa att det kunde vara rester från gammal ägglossning också.. Men jag blir orolig när jag hör ordet cysta…. Kan vara Endometrios sa hon. Men jag har inte dem symptomen som är vanligt vid Endometrios. Någon som gjort utredning och kan berätta lite hur det gick för er? Just nu känner jag mig mest förvirrad och ovetande.
Vi gjorde en fertilitetsutredning hösten 2012, när vi hade försökt bli gravida i lite mer än ett år. Först fick vi lämna blodprover och min man spermaprov. Därefter fick vi komma på besök där provsvaren gicks igenom. Jag fick även göra ett ultraljud den gången, eftersom jag ägglossade just då. Då tyckte den kvinnliga läkaren att vi skulle kolla hur det såg ut. 🙂 Det var lite kul faktiskt.
Allt såg bra ut med mina prover. Jag bad inte om något papper med mina provsvar, så jag vet faktiskt inte vad allt låg på och det är så längesen så jag kommer inte ihåg. Min mans spermier såg de hade en lägre mängd rörliga än vad som ansågs normalt, men kompenserade för det genom att ha fyrdubbla mängden spermier. I mitten på december gjorde jag en spolning av äggledare och även där såg allt bra ut. Så även om det var lite avvikande med spermierna tyckte inte läkaren att det borde vara ett alltför stort hinder och att om vi inte blivit gravida om 3 månader kunde vi få ställa oss i kö för IVF om vi ville. Det behövdes tack och lov inte, för samma cykel som spolningen gjordes blev vi gravida.
Angående cystor så hade jag inga såna vid den tidpunkten, vad jag kan minnas. Däremot hade jag problem med cystor efter att ha satt i hormonspiral efter sonen föddes. De cystorna var så kallade gulkroppscystor. Så jag fick gå på regebundna kontroller bara för att kolla så de försvann av sig självt. De allra flesta cystor är godartade och många försvinner av sig själva.
Tack för att du tog dig tid att svara! ❤️ Vad skönt att det gick bra för er del! Jag är både orolig för att det är farligt med cystor och att det ska påverka våra chanser till barn.. Det verkade inte på läkaren som om de skulle kolla upp om vad det var för slags cystor :/ Hon var inte så informativ, och jag fick typ ställa frågorna för att få svar, meb allt är så nytt för mig så jag vet inte vilka frågor jag ska ställa :( Men har fått tid för spolning så hoppas att jag kan få svar på vad det är för något då? Om det kommer att gå att se då. Men jag tror inte det eftersom hon inte kunde se det på ultraljudet sist?
Jag har flera cystor (4st) och det finns även misstanke om att jag har Endometrios (min syster har den diagnosen). Jag hade även problem med att bli gravid men började äta väldigt hälsosamt samt ta d-vitamin då blodprov visade brister på vissa vitaminer. En månad efteråt blev jag gravid. Vi hade då försökt i ca 14mån och jag hade månaden innan just börjat ta diverse tester hos min husläkare för att se hur det stod till med min allmänna hälsa. Hur länge har ni försökt?
#3 De kollade inte närmre om du har Endometrios då? Min läkare som gjorde vul antecknade ”endometrios??” i sina anteckningar. Har hört att det finns olika sorters cystor och just nu känner jag bara att jag vill veta vad det är exakt jag har.. men verkar inte som om de kommer kolla närmre på det. Hoppas att läkaren kan se mer när jag ska göra spolningen. Vill veta om det påverkar fertiliteten? Vi har försökt i 1 år. Inga barn sen tidigare och aldrig blivit gravid tidigare heller..
Jag har haft flera godartade cystor på äggstockarna. Det är tydligen vanligt och inget som jag direkt har märkt av. Dom kommer och försvinner av sig själva. Vi har idag 2 barn och ett tredje på väg. Så dom har inte påverkat fertiliteten hos mig.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
#5 Skönt att höra 😊 Såg dem att det var godartade cystor första undersökningen eller fick du göra en extra undersökning för att kolla det?
Jag fick komma på återbesök och se så att cystorna gått tillbaka. Det hade dom gjort varje gång så någon ytterligare undersökning behövde jag inte göra 😊
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
#4 Nej, man måste då gå igenom en titthålsoperation och det kände jag att jag inte vill gå igenom. Man kan nämligen sällan se om man har Endometrios genom ett vanligt ultraljud. Cystor är sen otroligt vanliga att ha som kvinns. Mina systrar, min mamma och även mina kvinnliga vänner har cystor så det tycks ju inte vara någon ovanlighet och de kollar typ aldrig vad det är för någon sorts cysta. Så det skulle jag nog inte oroa mig över om jag va dig. Spolningen kan sen hjälpa dig att bli gravid. Vet av ett par stycken som blivit gravid efteråt. Jag tror inte att något behöver vara fel bara för att det tagit ett år hittills utan resultat.♡
Jag har gjort fertilitetsutredning efter att inte ha lyckats bli gravid på över ett år. Fick lite olika besked i början. Proverna såg bra ut men på ultraljudet misstänkte man PCO. Vid en första spolning av äggledarna var det helt stopp och vi förberedde oss på att det skulle bli IVF men man ville ta reda på varför det var stopp, nämndes bla cystor som orsak. Blev en till spolning med röntgen istället för ultraljud och då var stoppet plötsligt borta. Skulle då få prova behandling med Letrozol efter den spolningen men var tvungen att vänta in en mens. Det kom aldrig någon mens utan jag blev gravid naturligt efter andra spolningen! Är nu i vecka 23. 😊
Tack för era svar! ❤️ Känner mig lite lugnare 😊
Hej ! Jag och min fästman har nydligen ringt för att göra fertlitetutredning , vi fick tid om 3 veckor . Jag har blir gravid 1 gång på 4 år vilket ledde till missfall innan vecka 12 , och alla mina ägglossningstest vissar 2 sträck hela månaden förutom det ena är alltid svagt , det jag undrar hur går en utredning till , vet att mannen ska lämna spermatest men sen då ?
#11 För oss började det med att min man fick lämna spermaprov och jag fick ta blodprov (sköldkörtel och AMH). Vid första besöket på kliniken gick vi igenom resultaten av proverna och sen gjordes vaginalt ultraljud. Hur utredningen blir sen beror nog på vad prover och ultraljud visar så är förmodligen olika för alla. Hur det gick för mig sen står i #9. Lycka till! 🌸
Hej, denna tråd vill jag verkligen följa då jag och min sambo utreder just nu också. Han har lämnat spermaprover(första var inte bra, men andra var bra), jag har tagit blodproven som ska tas också och imorgon så har vi första mötet + vaginalt ultraljud och gynekologisk undersökning. Jag är så otroligt nervös.. det känns lugnande att höra allas berättelser och ord! #1 Du kanske kan ringa upp dom och fråga lite mer? Säg att du vill ha mer information angående svaren💜
Jag och min sambo har undersökt oss också, då vi försökt med andra barnet i mer än 1,5år. Sambon tog spermaprov som såg jättefint ut. Jag gjorde vaginalt ultraljud, såg fint ut. Gjorde en spolning av äggledarna, passage på båda sidor. Jag ger inte upp hoppet, då vi har fått en son så vet jag att vi kan bli gravida igen. Var mer stressad förut men nu försöker jag inte stressa och att det kommer när det kommer. Håller tummarna för er! Snart är det vår tur☺
Jag fick ta om samma blodprov för att kolla prolaktin värdet, eftersom första provet visade att jag låg lite över normalvärde. Några dagar senare gjordes en äggledarspolning (det värsta jag varit med om 😭) Allt såg bra ut och jag hade passage. Några veckor senare fick jag svar på blodprovet som visade samma som förra. Men läkaren sa att det sannolikt inte spelar någon roll eftersom jag ägglossar bra. Men om det blir aktuellt att stimulera min ägglossning så ska provet kontrolleras igen och eventuellt behandlas med tabletter. Men om jag ägglossnar bra som hon sa, varför skulle det kanske bli aktuellt att stimulera mina ägglossningar? :/ Någon som vet? Men utredningen står lite på paus nu efter detta. Blir jag inte gravid inom 3 månader får vi ta upp utredningen igen och få se vad nästa steg blir. Svårt när man inte hittar några ”fel” ju. Lycka till med er utredning 🌸
Kopierar det jag skrev i en annan grupp: Hejsan allihopa! Besöket på barnlöshets-mottagningen är nu gjord och 1000 tyngder har släppts och jag känner mig som en Queen! ALLA prover hos både mig och sambon ser väldigt bra ut. Det enda "negativa" är att jag har en cysta på 4cm på ena äggstocken. Dom sa att dom inte bryr sig om 0-2cm, men att dom absolut inte är oroliga för denna men att det ändå var bra att kolla upp. Så därmed fick jag ta ett blodprov samt kolla upp den igen om 2-3 månader. Eftersom vi är under 30år så ska vi försöka i totalt 3 år innan vi får hjälp med IVF(alltså 2022) men dom var övertygade om att vi aldrig skulle ses igen. Ena läkaren sa åt oss att slänga alla äl-stickor och bar tänka på att ha samlag varannan dag från och med cykeldag 12. "Släng stickorna och köp vin istället" sa hon med ett leende och det kändes så otroligt befriande på något vis. Jag ska försöka byta ut sorgen mot glädje ett tag framöver och hålla hoppet uppe!💜
#16 Sååå skönt! 😄 Fick du veta vilka värden du låg på alla proverna? Du behövde ej göra en spolning heller? Så underbart, nu kan ni bara slappna av och då kommer det nog gå bra😄👍🏻👊🏻
#17 Ja, hon la fram provsvaren framför oss och berättade vad alla saker var! Nej, jag frågade faktiskt angående det och vad som krävs för att få göra en, men då berättade hon att många missförstår vad det är man gör; att man egentligen "bara" sprutar in en vätska som gör att det går att se med röntgen ifall det finns proppar eller inte och att många får för sig att man "spolat rent kanalerna". 😅 Jag känner mig lugn men är ändå lite spänd pga cystan, för nu förstår jag att min molvärk kommer från den och jag är oroad över smärtan om den spricker eller vad som händer om den växer istället..😒 måste landa i allt känner jag..
#18 Får jag fråga vad du hade för värde på progesteronet och prolaktin? Så jag har något att jämföra med ☺️ Jaha! Medan jag fick höra att det är för att se så det inte är stopp i äggledarna, då det är ganska vanligt att upptäcka att det är helt stopp så äggen inte kan passera. Känner samma. Jag har 2 cystor i ena äggstocken och oroar för att det kanske påverkar fertiliteten :/
#19 Kommer inte ihåg, men kan skriva till dom och kika ifall jag kan få provsvaren!☺ Ja, absolut, det ärbju därför! Men det finns många som inte har något stopp och sen blir dom gravida månaden efter och säger att det är pga "spolningen". Det var de jag menade ☺ samtidigt finns det dom som har stopp och får hjälp med det för att sedan bli gravida! Har du den i äggstocken eller på? Jag har den på.. Men dom sa att det inte skulle påverka i alla fall.
#20 Vi hade försökt i 2 år och 3 månader, gjorde sen två spolningar (första gången var det stopp, andra inte) och direkt efter blev jag gravid. Ingen mens emellan. 😊 När jag ringde och berättade för mottagningen sa sköterskan att det är jättevanligt att man blir gravid efter spolning. När jag sen träffade läkare som skulle konstatera graviditeten så sa han att alla borde börja med spolning som första åtgärd för det är väldigt effektivt enligt hans erfarenhet. Så jag är glad att det blev spolning i alla fall. 😀
#20 åh ja om du vill göra det ☺️ Så snällt🤩 Åh vet inte faktiskt.. om cystorna låg i eller på äggstocken. Tänkte inte på det. Men verkade inte som läkaren kunde se så tydligt. För hon sa att de kanske kunde ligga i äggledaren oxå (innan vi gjorde spolningen) hmm. Hoppas att det inte ska påverka iallafall, om de nu ligger i äggstocken.
#21 Ja, missförstå mig inte, jag säger inte emot att det fungerar; utan jag säger bara vad hon sa till mig☺😅 jag kan inget inom ämnet. Hon sa att man inte bokstavligt "spolar rent" utan att man bara sprutar in sån "färg" som gör att man kan se på bild hur det ser ut, alltså att det inte är något som rengör. Vem vet, jag kanske egentligen skulle behövt det också 🤔 men hon lät "skeptisk" och som att det inte skulle behövas när jag frågade… #22 Jag får nog svar i början på nästa vecka!☺ Vad har dom sagt är bästa steg för dig?
Nästa* steg menar jag såklart☺
#23 Nej förlåt, jag menade inte alls att säga emot dig eller så. Jag ville bara berätta hur det var för mig. 😊 Jag tycker nämligen att det är konstigt att du inte ska få spolning men självklart kan det vara så att det inte behövs! Trodde det var först då man ser om det är fri passage eller inte men kanske går att se på andra sätt! Jag kan inget om sånt här heller men det känns som om du och jag fått så olika information. 😊 Det gjorde fruktansvärt ont att spola första gången när det var stopp, så ont att vi fick avbryta. Andra gången var det helt rent så jag, läkaren och sköterskorna uppfattade det som att stoppet släppte första gången trots allt. Men det kanske var något helt annat som fick det att fungera och för mig spelar det ingen roll, jag är oerhört lycklig nu när jag känner min efterlängtade dotter sparka i magen. 💕 Håller tummarna för alla er som fortfarande kämpar att ni också får uppleva detsamma snart! 🌸😊
#25 Ja, faktiskt lite konstigt om det är så att det finns en stor chans..🤔 jag har ingen aning om ifall dom kan se på andra sätt eller ej, men jag hoppas att dom har tillräckligt med vetskap om min kropp för att kunna ta det beslutet med säkerhet. För det skulle kännas riktigt surt ifall jag kommer att fortsätta länge utan resultat pga ett stopp 😒 Jag är i alla fall glad att det funkade för dig och att jag själv någon dag ska få känna samma känslor som du har just nu❤
#23 De sa att jag ska höra av mig igen om 2-3mån om jag fortfarande inte blivit gravid. Då kommer vi nog gå igenom mitt prolaktin värde igen eftersom det är lite över normalvärde (även om hon inte trodde att det skulle påverka). Då kommer jag nog behandlas med tabletter i några veckor och så få vi se om det blir bättre. #25 Fick ungefär samma info som dig :) Läkaren kunde inte se äggledarna genom en VUL , och på den kliniken ingår alltid en spolning för att se så det inte är något stopp. Gjorde det ont för dig andra gången? Jag hade fri passage men det gjorde SÅ ont ändå :/ usch.. men värst var nog efteråt. Hade ingen aning om att man kunde ha så ont resten av dagen (och dagen därpå..)
#27 Nej andra gången var själva spolningen helt smärtfri men det var en annan procedur innan för den gången var det inte med ultraljud utan på en riktig röntgen så de satte in en grej i livmodern innan vilket gjorde sjukt ont! Är nog det värsta jag gjort någonsin. 😖 Ändå hade jag tagit smärtlindring innan som man skulle. Blödde en väldig massa också. 😕 Men var så skönt att få höra att allt var bra så var värt det ändå!
Jag har gjort utredning i Umeå och det känns som #26 Norrlandsbruden kan vara på samma ställe och där fick jag samma svar. De börjar med att kolla om det finns ägglossning och så. Har man det och det inte fungerar går det på spolning. Jag har ingen ägglossning så spolning skulle inte ge mig nått t ex.
#29 De var inte helt säkra på att jag hade ägglossning heller men de ville ju ändå kolla om det fanns passage i äggledarna annars skulle en stimulerad ägglossning ändå inte fungera. I mitt fall visade det sig ju vara stopp så det var förmodligen därför jag inte ägglossade. Därför sa de först att IVF var enda lösningen men sen var ju stoppet plötsligt borta och jag blev naturligt gravid. Så för mig känns det konstigt att man ändå inte kollar med spolning för ett stopp ställer ju till det rejält. Men generellt tycker jag så klart man ska lita på vården, de har för det mesta koll på vad de gör och har stor erfarenhet. (Jag jobbar själv på sjukhus) 🙂
Rookie89: jag har nu fått hem provsvaren och de prover jag har tagit(med svar) är: P-FSH = 4,5 P-LH = 7,0 P-Progesteron = 36 Sen var det angående sköldkörteln och även Rubella(rödahund)
#31 åh tack för att du ville dela med dig! 💜 Du fick ta fler prover än mig verkar det som. Att det är så olika från klinik till klinik. Man vill ju ta så många tester som möjligt 😆 haha Hur många blodprov fick du göra? Och vilken dag i cykeln?:)
#31 Ingen fara, jag är bara glad att få dela med mig och även få ta del av andras resor. Man känner sig snäppet mindre ensam då!☺💜 (Jag fick ta prover på sköldkörteln pga att jag varit under utredning för hypotyreos.☺) Majoriteten av proverna tog jag på cykeldag 21 och sedan provet för FSH på mensdag nr 3. Sedan tog jag ju ett till pga cystan samma dag som vi hade mötet med den gynekologiska undersökningen som var förra veckan. Så totalt blev det 3 stycken blodprover.