Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 2132 ggr
Martina 1234
0

Upprepade missfall

Hej.. Igår fick jag mitt tredje missfall på raken. Har en son som är född 2017 och vi har försökt få ett syskon lite mer än ett år. Jag har varit gravid tre gånger. Första missfallet fick jag i vecka 13+2 andra missfallet i vecka 6+5 och sista nu i vecka 4+2. Jag har lite frågor till er som varit med om samma sak för jag tycker att de gynekologer jag träffat säger olika. Vid mina två första missfall sa de att jag skulle vänta en mens innan vi försökte igen. Men igår när jag var hos gyn så frågade jag honom varför jag fått tre missfall i rad då sa han att det kan bero på att jag inte väntat tillräckligt länge innan jag blir gravid på nytt. Så han menar att vi ska vänta 3 mens innan jag kan försöka på nytt. Är det någon här som kan lugna mig? Har ni efter upprepade missfall lyckats få ett barn till. Känner mig helt stressad över tanken att bli gravid igen för man blir så lycklig sen går det ett tag så händer det något så man förlorar barnet.

Fia81
0

Vi förlorade ett barn i V28 och började försöka igen så snabbt kroppen återhämtat sig. Då fick vi MA i V15 och sedan ett till MA i V12. Då gav vi upp.. Efter 1 år prövade vi dock igen och då fungerade det bra 😊 en liten flicka föddes och lyckan var total.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Martina 1234
0

#1 Beklagar verkligen dina missfall😌💔 tack för det då kanske man inte ska ge upp trots allt. Känns ju lite så just nu efter tre missfall irad. Du behövde inte göra någon utredning eller något?

Fia81
0

Den första fick jag Preeklamsi med, dom andra skickades på analys men man kunde inte hitta någon förklara till varför dom dött. Man vet inte heller varför vissa får tidig Preeklamsi. Läkarna sa att vi inte var helt kompatibla utan behövde hitta helt rätt ägg och spermie. Vi fick även en pojke tre år efter vår flicka, graviditeten gick bra. Nu är vi gravida igen i vecka 10. Personligen tror jag det handlar om min hypotyreos som är en autoimmun sjukdom som b.l.a påverkar ämnesomsättningen och immunförsvaret. Jag tror att kroppen inte hunnit återhämta sig efter första graviditeten när jag blev väldigt sjuk och därför stötte ifrån sig dom två nästföljande graviditeterna för att skydda mig. Jag beklagar er sorg och förstår er längtan. Ge inte upp ❤

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Martina 1234
0

#3 tack snälla för svar och stort grattis till graviditeten 👶🏼 Jag vill verkligen ha ett barn till så snart som möjligt men vet inte om vi bör vänta ett tag innan vi försöker igen.

Emmmm
0

Jag beklagar verkligen dina missfall. När jag fick mitt missfall i vecka 10 så fick jag besked av läkaren att vi kunde börja försöka igen så fort jag slutat blöda. Om kroppen inte är redo blir det ingen graviditet sa läkaren till mig. Vi började försöka direkt men det tog ca 6 mån innan jag blev gravid på nytt och då gick allt bra. Jag önskar dig stort lycka till!

Sparven88
0

Jag fick ett missfall i v 8 ungefär, och då fick jag också veta att vi kunde börja försöka igen så fort jag slutat blöda, och jag kände mig "redo".

Martina 1234
0

#5 tack snälla. Vi får fortsätta kämpa och hoppas på att det är vår tur snart igen👶🏼

Martina 1234
1

#6 ja jag tänker liksom att vi inte vill vänta.. har ju försökt över ett år med att få ett syskon till sonen.. så när jag slutat blöda får vi ta nya tag 😊

Sparven88
0

#8 Lycka till! =)

Tassen94
0

Under en graviditet är sköldkörteln hårt belastad och det är inte ovanligt att få problem med sköldkörteln efter en graviditet, som i sin tur kan göra det svårt att bli gravid. Du kan be om att få ta blodprov och kolla TSH, T4 och gärna T3. Optimalt TSH ligger på under 2, vården nöjer sig gärna med under 4.. Jag själv hade 2 missfall januari och mars 2018. Sedan började jag äta Magnesium, Zink och Selen tillskott. Åkte på solsemester (tankade D-vitamin i solen, men man kan också ta D-vitamin tillskott), började dricka koffeinfritt kaffe. Blev gravid nästkommande ägglossning och fick en son Feb 2019. Rekommenderar kosttillskott av högre kvalitet som t.ex Holistic, Thorne, Megafood, Solgar osv. :)

Martina 1234
0

#10 hur får man ta sådana prover? Går man bara till vårdcentralen och ber om det eller hur funkar de? Okej tack för alla tips 😊 ska börja äta de så kanske det funkar snart 🙏🏻 Förhoppningsvis så är det snart vår tur igen 👶🏼

Tassen94
0

Ja man ber vårdcentralen. Vet dock att vissa vårdcentraler ogärna testar T3 och T4, utan dem tar endast TSH.. Ibland nekar dem prover överhuvudtaget, men man kan alltid fråga. Annars kan man köpa via Werlabs.se, men det kostar en del tyvärr.

mollyt
0

Jag har fått två missfall (med några månaders mellanrum) efter varandra och sedan direkt efter det andra missfallet blev jag gravid (alltså utan någon mens mellan) och födde sedan en underbar lillebror. Vår barnmorska sa att vi kunde försöka som vi ville - att kroppen skulle klara det när den var redo.