preventivmedel
hur ser ni på alal dessa former av hormonintag som vi kvinnor utsätter oss för i preventivsyfte?
själv vägrar jag allt sådant då jag är övertygad om att det inte är hälsosamt, i längden i alla fall.
Har ni några erfarenheter, positiva eller negativa?
vet till exempel att en del tar minipiller eller vad det nu heter för att slippa mensen då dom har sån otrolig mensvärk. ?

Jag kommer aldrig mer stoppa i mig hormoner av någon slag.
Det blir inte bra.
Förutom att jag tappar sexlusten så har jag även blivit aggressiv.
Senaste jag testade var p-sputa, var jätte skönt att inte ha mens men var inte värt det.
Dessutom får man lätt minskat benmineral, en skelettförändring helt enkelt.

Nej, hormoner är inget jag skulle stoppa i mig frivilligt. En gång när jag var yngre tog jag dock ett dagen-efter-piller efter ett övergrepp. Men aldrig att jag tar sådana preparat av egen fri vilja.
Det är allvarligt det som OzzyochJag skriver om benen för man bygger bara upp skelettet till en viss ålder och sedan repareras inte sådana minskningar utan för varje minskning är man närmare benskörhet. Men jag har inte läst om det tidigare. Är det så med alla hormonpreparat?
Jag vill heller inte drabbas av blodpropp, depressioner, humörsvängningar osv. Den mest ironiska biverkningen är ju minskad sexlust. Kanske därför p-piller är en så säker preventivmetod, för att de medför viss avhållsamhet.
Sedan, och det här är nog den viktigaste punkten, så vill jag verkligen inte förstöra för andra genom att använda hormoner. Det finns de som skulle fara väldigt illa om jag använde p-piller och dylikt. Få missbildningar, försämrad reproduktion, inte kunna bilda viktiga proteiner osv. De lever i vattnet och får i sig dessa syntetiska östrogenliknande ämnen som inte reningsverken klarar av att rena bort (som de kan bättre med vanligt östrogen). Ämnena kommer från alla som tar hormon-p-medel. De kissar ut rester och en del puckon slänger överblivna piller och förbrukade plåster och p-ringar i toaletten. En förbrukad p-ring har mycket östrogenliknande ämne kvar och kan förorena 24 miljoner(!) liter vatten så att det kan påverka fiskar, om någon får för sig att slänga den i toaletten.
Jag tycker det är otroligt oansvarigt av barnmorskor och andra på landets ungdomsmottagningar att ge sådana medel som förstahandsalternativ åt unga tjejer som inte ännu hunnit inhäma så mycket kunskap på området. Och att Läkemedelsverket uppmanar dem att poängtera att biverkningarna är övergående för att lättare få dem att hoppa på en hormonmetod. Det är skamligt.

Med risk för att jag orsakat jordens undergång (efter att ha läst #2) så erkänner jag att jag käkat p-piller i 10 år och tyckt det funkat superbra. Hur smidigt som helst att ha regelbundna och små blödningar + att du kan flytta på dem hur det passar.
Fick nog inga direkta biverkningar, förutom att nu när jag slutat så tog det 1-2 månader att bli normal igen. Direkt när jag slutade fick jag hormonsvängningar och var jätteretlig/superglad/dunderledsen den ena sekunden och normal nästa…hehehe.
En annan fördel är att min migrän minskat drastiskt med p-piller. Nä, ärligt talat är det nästan så att jag saknar kontrollen man får med p-piller gällande sin cykel. hur smidigt som helst juh…
Men visst, nog oroar man ibland sig för blodproppar och likande. men jag har uppenbarligen klarat mig hittills, och nu har jag slutat av den anledningen att jag kände mig för gammal (riskerna ökar väl med åldern) samt att jag snart vill skaffa knodds (varför jag hänger lite för mycket på denna sida, hehehe).
det är intressant att läsa allas åsikter om detta
själv är jag uppväxt i ett" hippiehem" dvs. homeopaten framför doktorn osv
Därför har jag det med mig hemifrån att undvika p-piller och liknande om jag inte måste ta det
För mig har det fungerat jättebra hittils, bidde knodd när vi ville :)
har aldrig behövt göra en abort eller haft problem. KOmmer aldrig ta några preparat om livet fortsätter så här.

#4 Hmm.. kan faktisk inte påminna mig om någon förälder någonsin pratat preventivmedel med mig. Mina föräldrar var också hippies när de var unga, men det avtog när de fick barn. Mamma berättar att pappa blev trist och traditionell med en gång när jag dök upp.. Inte någon homeopat hos oss, men väl vitlöksomslag och andra huskurer :) Och vanliga läkarbesök.
Jag är nog mer ren utav mig än vad mina föräldrar är. Jag tar inga droger, alltså inga psykoaktiva preparat alls inklusive koffein, theobromin (det i kakao), nikotin osv. Inget socker heller. Vet inte om det kallas psykoaktivt, men är definitivt starkt beroendeframkallande. Jag undviker så gott jag kan syntetiska färgämnen, konserveringsmedel och andra dåliga livsmedelstillsatser. Jag undviker mediciner så långt som möjligt, men faller till föga under mensvärken då jag motvilligt tar en värktablett. Jag är övertygad om att den mesta medicinen gör mer skada än nytta i längden ffa då den överlag inte behandlar orsak utan symtom.
Med det i åtanke är det rätt logiskt att jag inte är så sugen på att peta i mig hormonliknande ämnen som ställer till det i kroppen och har långa listor med möjliga biverkningar och där vissa är väldigt vanliga. Särskilt när det är helt onödigt då det finns andra preventivmetoder. Jag kör med kondom.
jag har hört att spiral ska vara mycket bra

Jag använder p-plåster. har använt två olika p-piller och en variant med mini-piller. P-plåstrena är svindyra. 300kr för tre månader. Inte roligt alls.. Kondom blir för stönigt tycker jag. Och jag kan inte riskera att bli gravid för tillfället, blir jag det hoppar jag av skolan och då får jag inte den utbildningen jag vill ha..

# 2 Nej, det gäller P-sprutan.
Var lite otydlig där.

# 6 Jag känner flera tjejer som blivit gravida när de använt kopparspiral. En tjej var spiralen bara borta på helt plötsligt, det märkte dom när hon blev gravid.
De överiga har fått utomkvedshavandeskap.
Barnmorskorna rekomenderar starkt sprial och gillar inte att man hör dåliga saker om det. Men jag är skeptisk.
Hormon spiral vill jag inte ha pga hormonerna och kopparspiral litar jag inte på ett dugg.

Hormonspiral.. Funkar kanon bra för mej. Många får dessutom problem med blödningar när de använder koppar spiral..
ja som sagt finns det ju olika spiraler.
Jag har en p-stav nu, rätt nyss satt in den. Mensvärken försvann, däremot har jag blödit sen 4:e november nu. de två första veckorna blödde jag inte alls. Sen vill man ju inte ha sex för man blöder, men försöker förklara för killen att de är ju bara just nu. Han är som tur är bara hemma på helgerna, så han slipper störa sig i veckorna. Men jag har inte lust att gå ner på honom heller tyvärr, kan inte förmå mig till det, fast jag inte haft problem med det förut. Men hoppas sexlusten kommer tillbaka och att jag slutar blöda. så är jag nöjd sen. Sen om tre år sätter jag inte in nån ny, då får det bli en knodd istället. Kostade bara 60 spänn att sätta in en stav, bra pris för tre år.Tänkte att jag kunde iaf testa, man hör ju mycket skräckhistorier. Är ju bara att ta ut om det inte funkar. Och p-piller kommer jag inte ihåg att ta, och kondom är bara jobbigt. Skulle gärna vilja ha en bebis, men går inte nu :( Helst vill man ju slippa hormoner helt.
jag glömmer hela tiden mina p-piller, men har ändå lyckats gå på dem i två år nu. Så jag ville använda p-spruta, men det fick jag naturligvis inte eftersom att det vill de inte att man använder förns man är 30 år och inte helst det. Så att hon rekomenderade p-ring, men heter något annat (kommer inte ihåg)
det sa hon kommer bli framtidens preventivmedel för tjejer, det är dessutom mindre hormoner i de. Stoppar man upp och har tre veckor, tar sedan ut den och får mens och sedan stoppar upp en ny. me det är svindyrt, tror det var strax över 1000 kr per år. Lite skillnad mot p-piller 60 kr per år =/
Jag är så orolig att gå på hormoner för länge, speciellt p-piller gör att det blir svårare att få barn eller att man inte alls kan det sedan när man vill. Man har ju hört så mycket historier :S

Jag har en liten fråga: Kan man ha ägglossning när man äter mini-piller?