Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6505 ggr
Susanne
2007-10-01 13:14
3

Fostervatten prov.

Är det någon som gjort det?
Hur var det, hur mådde du efteråt, komplikationer och så vidare?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

NoraDede
2007-10-02 13:19
0

ja det är jag oxå intresserad av att veta=)

kanin
2007-10-04 01:45
0

Nej jag har alldrig gjort det. Men en kompis till mig har gjort det men fick inga komplikationer av det. Och bra mådde hon oxå efter.

NoraDede
2007-10-04 10:59
0

varför ska man göra detta testet för?

kanin
2007-10-05 01:13
0

Se om det är något fel på barnet men det görs ofta om man är 35-40 år när man väntar barn.

Susanne
2007-10-07 16:23
0

Anledningen till att man gör ett fostervattenprov är att se om det finns kromosomfel på fostret. Det vill säga att man redan tidigt får veta om fostret kommer att födas med Downs syndrom.

Susanne Glad

Susanne Glad

NoraDede
2007-10-08 16:59
0

ok men det är ju bra att veta. men hur gör dom dessa prov då?

OzzyochJag
2007-10-10 11:48
0

Här i skåne får man i första hand göra ett NUPP-test, visar det sig vara dåligt så får man göra fostervattensprov.
För att få göra NUPP-testet måste man ha fyllt 33 år när man blir gravid eller ha stor risk för att få ett barn med Downs.

NoraDede
2007-10-10 17:06
0

ja men hur utför dom testet alltså? hur får dom tag i vattnet med mera eller använder dom någon maskin???

Susanne
2007-10-11 11:56
0

I vecka 15 görs ett ultraljud samtidigt som de sticker en nål genom magen och in i fostervattensäcken. De drar ut en viss mängd vatten som de sedan testar för kromosomfel.
Ultraljudet gör att de ser exakt var de sticker så att barnet inte skadas. Man sövs inte utan det fungerar som att ta ett blodprov ungefär. Det tar någon vecka innan man får svaret.

Vid 25 år är chansen för kromosomfel 1/1300 (om jag hörde rätt, kan vara 1/1000).
Vid 35 år 1/300
37 år 1/200
40 år 1/100
Dock är risken för missfall 1/150 om ett prov görs. De vet inte om det beror på provet eller om det är något annat fel på barnet. Min hjärna säger mig att vid vilket missfall det än kan vara är det på grund av att det är något fel på barnet, kroppen känner det och stöter bort fostret.

NUPP, är det när de tar en bit av livmoderkakan och testar? I så fall ska det provet tas tidigare, redan i vecka 11 om jag inte minns fel. Proceduren är den samma som vid fostervattenprov med undantag för att en bit av livmoderkakan knippsas bort och man får svaret snabbare.

Susanne Glad

Susanne Glad

clivia
2007-10-11 12:02
0

nej, NUPP är väl ett slags ultraljud där man mäter en vätskespalt i nacken på barnet. Och om det kombineras med blodprov kallas det KUBB. Och om KUBB eller NUPP visar förhöjd risk erbjuds man ett fostervattenprov för då kan man analysera och se om barnet har Down´s eller ej. Moderkaksprov vet jag inte varför man tar.

NoraDede
2007-10-11 13:58
0

#9 ja jag har samma tankar som dig när det gäller missfall, tror oxå att då är det någe fel så kroppen stöter bort det.

som sagt förlåt för alla dumma frågor men som sagt är jag gravid med mitt första barn=)

Susanne
2007-10-16 00:27
0

Inga frågor är dumma.

Jag ska ta fostervattenprov 31/10. Jag berättar hur de gjorde och sedan får vi snällt vänta på svaret allihop Skrattande

Susanne Glad

Susanne Glad

NoraDede
2007-10-16 02:14
0

#12 ja då får du berätta hur dom gjorde och hur det kändes=)

Susanne
2007-11-07 20:32
0

Idag har jag gjort provet.
En vecka senare än planerat men detta på grund av att de mätte babyn förra veckan och kom fram till att jag inte var i vecka 15 än.

Provet tas tidigast i vecka 15 för att undvika komplikationer som klumpfot och svårigheter med andning vid födseln.

Vi kom dit och fick först fråga allt vi ville fråga om (_kommer lite längre ner).
_Fick lägga mig ner och de gjorde ultraljud igen och mätte så att jag passerat 15 veckor.
Allt såg bra ut och barnmorskan tvättade min mage noga.
Nålen, slangen och ett fäste till ultraljudsprylen plockades fram och monterades.
Hon riktade in sig på skärmen och sade att - Nu, sticker jag. Vätska sögs ut och så var det klart.
Själva ingreppet tog inte ens 10 sekunder och vi var där i ca 30 minuter.

Nålen är mellan 20 - 25 cm lång och smal.
Eftersom vi inte har nerver i hela kroppen kändes sticket bara när hon stack i buken.
Fästet till ultraljudet är till för nålen så att den kommer rakt hela vägen.
Nålen var inte i närheten av babyn.
Det var inte obehagligt på något sätt.

Chansen att få missfall efter ett fostervattenprov är ½ - 1%.
Får man missfall av ingreppet sker det troligast innom två veckor men kan inträffa upp till fyra veckor efter ingreppet.
Man ska hålla sig stilla resten av dagen, du får ligga på soffan och slappa Skrattande
Dagen efter kan du jobba och fungera som vanligt.
Det kan göra lite ont efter ingreppet. Lite som mensvärk eller sammandragningar, en lätt blödning eller att lite fostervatten smiter ut (inget jag märkt av alls).
De vill att man stannar kvar minst en kvart om man skulle ha otur att något inträffar direkt vilket är ovanligt.

Det var superenkelt och det gjorde inte ett dugg ont.
Jag är glad att jag gjorde det.
Nu tror jag att jag fått med allt.
Fråga gärna så svarar jag om jag kan.

Susanne Glad

Susanne Glad

Susanne
2007-11-07 20:36
0

Jag glömde ju det viktigaste…
Svaret kommer innom en vecka, före onsdag alltså.
Vi bad även om att få reda på kön och det antecknades i remissen till labb så när brevet kommer vet vi vilken sort det blir.
Om barnet har kromosomfel får vi en kallelse till Ackis istället för "svar".

Susanne Glad

Susanne Glad

Ladysoul
2007-11-07 22:09
0

Funderar också på att göra fostervattenprov i nästa graviditet (även fast jag inte behöver) .. Men vi har mist ett barn innan och vill inte vara med om det igen.. Men samtidigt känns det som att den där procenten är mycket iallafall.. 1 av 100 får missfall.. Det är mycket.. :/

Susanne
2007-11-24 22:03
0

Jaha, tiden har gått och då vi inte fått något svar i måndags ringde jag och frågade specialmödravården.
Kvinnan som svarade var mycket trevlig och skulle luska lite och sedan återkomma till mig.
Efter 10 minuter ringer en kille från labb och berättade följande:
Inga kromosomfel funna men på grund av att så mycket av mitt blod fanns med i testet hade de inte kunnat fastställa könet till 100%. Av 150 testade celler visade 2 stycken på man och resterande 148 celler på kvinna.
Så på grund av att de måste isolera mitt blod och sedan ta bort det för att kunna göra ett nytt tillförlitligt test kommer det att dröja ytterligare. De hoppas dock ha svar V.48.

Susanne Glad

Susanne Glad

FerretCrow
2007-11-24 22:05
0

#17 oj då men det var ju bra att allt va bra iaf=) hoppas ni får veta snart vad det är för kön och hoppas dom kan se det denna gång

Susanne
2007-11-24 22:37
0

Labb killen och jag kom överens om att det lutar åt tjejhållet med tanke på det lilla antalet manliga celler. Säker är jag dock inte förän jag fått provsvaret i handen.

SusanneGlad

Susanne Glad

Susanne
2007-11-28 19:03
0

Idag ringde en kvinna från labb och berättade att ett utförligt kromosom test utförts och att babyn inte har några kromosomfel och att det är en tjej Skrattande

Jag är jätteglad!

Susanne Glad

Susanne Glad

Pernilla
2007-11-28 22:46
0

Åh vad roligt Susanne, grattis!