nedstämd
usch…jag börjar känna mig mer och mer nedstämd, ensam och omotiverad ju längre i graviditeten jag kommer…varför är det så. Jag har det bra i mitt förhållande och hem och så i övrigt så jag förstår inte….saknar mitt jobb mkt. Har gått hemma sen sept pga foglossningar och ischias och tycker det är drygt som tusan men finns ju inget man kan göra åt det….nu är jag havandeskapsledig…. finns massor jag behöver göra här hemma med jag orkar inte göra det…inget energi eller ork till det…. brukar man känna så här?

Jag är med på samma tåg… hade massor av tankar om allt jag skulle pyssla med men är oftast för trött/ har för ont. Dessutom är det så IRRITERANDE att jag är så himla gråtmild jämt och börjar gråta för minsta lilla. Blääääää.

ja det är j obbigt. har inte varit så här innan men nu känns det som man kan gråta hela dagarna i ända och inget orka göra….skönt att det snart är över faktiskt. Jobbigt med alla dessa hormoner och känslor

sedan kan det vara så att man är trött på magen, den blir bara tyngre och tyngre. jag ville bara att loke skulle komma ut i slutet av grav.
man kan inte tänka att man har mkt att göra, ngn annan får göra det åt en. men, man vill ju så gärna själv.

Funderar på att göra en lista över roliga grejer att göra för halvtrötta gravida mammor. Bara för att ha och ta till.
Typ så här;
Se om favoritfilmerna
Göra chokladpraliner
Sova
Odla amaryllis
Pilla runt bland bebisgrejerna
Sova
Baka julkakor
Provsmaka julkakor
Bli tvungen att baka fler kakor för de gamla tog slut
Testa nya recept som tar längre tid än en kvart att laga (sen lär man inte hinna)
Sova
Promenera i eget tempo om fysiken tillåter
Spela massor av bra musik för bebben i magen
Fyll gärna på!

Har också sådana perioder till och från.
Har nog aldrig känt mig som ensam som nu när jag är gravid.
Hormoner ställer verkligen till det i kroppen.

- Läsa
- Sova
- Slappa i badet (det kan man komma att sakna senare), om man nu gillar att bada.
- Sova
- Äta chokladpralinerna du gjort :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Slappa i badet är min favorit!!! Alla jäkla spänningar släpper… det jobbiga är bara att komma upp ur badet…
å jag vill ha ett badkar.. saknar de så..
Jag känner mej himla nedstämd också.. fast jag "Bara" är i v.11.
Man orkar ingenting, vill ingenting.. Sen blir jag deppig när jag funderar på om ja ska gå och ha så ont i 6 månader till… :-( orkar inte de.. fy..

#8 För mig blev månad 4-6 betydligt bättre än både början och slutet av graviditeten kan jag säga - mindre illamående och mindre växtvärk. Hoppas det blir bättre för dig med.

#7 Snurra runt "på alla 4" o ställa sig upp funkade för mig :-D
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det är skittråkigt att vara gravid.
Jag älskar att se den lille fara omkring, känna hur den knuffas inne i magen, men allt annat, och nu menar jag ALLT annat med graviditeten är ju bara skit. Är inte konstigt att man blir lite deppig. Man går upp i vikt, gråter, har sömnproblem, ont i fogar, bröst och fötter, får åderbrock, bristningar och andra konstiga krämpor.
Man umgås inte med sina vänner, man får inte ta ett gott glas vin eller äta vad man vill. Man somnar innan klockan är tio på kvällarna..
En annan sak som är skittråkigt är att man inte kan ha sex. Jag har tex inte kunnat ha sex på två månader nu och det är två månader kvar på min graviditet, det är rent värdelöst att inte kunna vara med sin sambo.
Man orkar inte så mycket som man i vanliga fall gör. Och allvarligt? -Hur kul är det att läsa böcker, städa, ta bad och baka hela dagarna?
Livet blir som en jäkla bubbla av krämpor och oro och frysen full med sockerkakor. Tiden står stilla och man bara längtar ihjäl sig efter den här lille personen som ska komma. Jag tror att väl framme vid mål så kommer det vara värt det. Jag är övertygad…
Så, tröstar dig med att du inte är ensam om att känna dig lite deppig och att det inte är långt kvar nu. Sen blir det nya tag!

Tar mer än gärna dom krampor m,m som ni beskriver, bara att veta att man har ett liv i magen skulle göra allt så värt det….
Ta er i kragen o tänk på det underbara ni har imagen som växer o é en del av er själva! Finns det något mer vackrare!
Självklart håller jag med om att man måste få klaga lite om det känns jobbigt men försök att då slå er den otroliga tanken om vad det är ni har i lilla magen….
Kram
Jag hade så himla mkt att göra i slutet av graviditeten att man inte hade det minsta tråkigt. Fick jobba in i det sista på jobbet och så hästarna som krävde sitt med tre fölvak så detta med vila o laddning inför förlossningen hann man helt enkelt inte med. Egentligen ganska osmart med tanke på att alla krafter och mer där till behövs då. Men klart man var trött, nedstämnd emellanåt, illamående och detta hemska "sendrag" som drabbade en på nätterna. Så är det väl för alla mer eller mindre.
Har haft tur som fick en snäll bäbis så man får sova större delen av nätterna ända sedan förlossningen istället.

Brodera korsstygn. En födelsetavla eller en julkalender tex.

För mig är inte värken det värsta längre…den är jag nästan van vid nu för tiden….. det jobbiga är att jag måste vänta på ALLT….väntat nu flera veckor på skötbordet…nu står det i skyddsrummet och nu måste jag vänta på att få upp det på rummet….SUCK….min sambo har alltid så mkt på sitt jobb och hinner aldrig hjälpa mig med något! har satt úpp 2 hissgardiner i sovrummet idag….sen fick jag sätta mig…blev helt yr och konstig och jag bara VILL fortsätta göra klart men VET jag måste lyssna på kroppen….var på IKEA hela dagen igår och shoppade och vill ha upp det med…men måste VÄNTA VÄNTA på det eviga skötbordet…. van att reda allt själv men det gör jag ju inte nu. JO jag hade klarat det men dum är jag inte! JAg ä'r rädd om mitt barn så kånkar skötbord för trappan själv gör jag inte…..DETTA gör mig nedstämd…..att vara så begränsad. Vill ut och gå med min hund…men nejdå….då blir jag yr så vågar inte det heller….

#15 Håller med håller med håller med!!! Andra tittar oförstående på mig och säger "Det är väl skönt om Johan får sätta fast badkarsavloppet när det hamnat på snedden?" när jag beklagar mig över att jag inte kan kräla på golvet längre… Jag vill orka bära omkring på balkongmöblerna och putsa fönster och sånt som jag brukar men det GÅR ju inte. Dessutom har min sambo blivit stressad över att bebisen ju faktiskt kommer snart så han jobbar i 180 för att det ska funka för honom att släppa jobbet sedan så då vågar man liksom inte tjata om saker heller… bara vänta och vänta och vänta…
Fast igår var jag hos barnmorskan och lyssnade på hjärtljud och det är ju så himla mysigt så det väger ju upp allt elände med råge… :)

#16 ja allt kring barnet själv är jättemysigt och känna hur det rör sig där inne men mer…det är mer de andra faktorerna som gör en galen ibland….. vill börja jobba igen för att ha nåt att göra om dagarna….*hehe*