Sömnproblem
Har nu i någon vecka åtminstone haft stora problem med sömnen..
Har svårt att komma ner i varv för att över huvud taget kunna somna och när jag väl lyckats somna så vaknar jag upp i princip klarvaken varenda gång jag behöver vända på mig.
Vaknar upp klarvaken av sambons larm och somnar sedan om när han gått upp för att sedan vakna ordentligt och gå upp nån timme senare.
Åtminstone två gånger när jag vaknat för att faktiskt gå upp så har kroppen vart så slutkörd att allt bara skakar och det känns ansträngande att ens andas..
Måste då ligga kvar en stund i sängen tills kroppen slutat vibrera och börjat lyssna på vad jag vill..
Någon som haft liknande problem? Finns det något jag kan göra åt det här så jag slipper vara så fruktansvärt trött under dagarna?? Orkar ju inte ens ge hundarna ordentliga promenader och det känns så elakt 🥵
Jag vaknar flera gånger/natt och måste flytta på mig :(
Och vaknar av sambons larm och kan inte somna om sen :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Detta är en av orsakerna till att vissa har skilda sovrum under olika perioder i livet.
Låter somsom halva mina graviditeter, tyvärr. :(
Ja så är det tyvärr… har haft stora sömnproblem under båda graviditeterna… försök sova på sidanoch framförallt vänster sida, att du skakar kan bero på att någon nerv hamnar i kläm… Sov i ett eget rum om du kan. Med öronproppar. :)
#4 Enligt min BM ska man sova på den sidan som fungerar bäst för en :)
Verkar iaf vara ett hyfsat vanligt problem så det är ju skönt att jag inte är ensam iaf..
Får ta o prova mig fram o se vad som kan funka.
Enormt frustrerande är det. Jag är sån som inte kan sova på dagen heller :P
#5 forskning har visat att risken för att bebisen dör i magen i senare delen av graviditeten är lägre om man sover på vänster sida. Det är fortfarande en låg risk för det hur man än sover… men det var därför jag skrev helst vänster sida…
#8 Det gäller vid förlossning och så sen, men inte fram till dess. Kroppen säger ifrån långt innan det blir farligt, kollat upp det senast idag :)
Viktigast nu är att mamman får sova men är ingen risk för barnet så länge man inte känner av något :)
Den studien jag refererar till handlar om graviditeten efter vecka 28. En sammanfattning av den vetenskapliga artikeln finns här: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/sovstallning-kan-paverka-ditt-foster-vanster-sida-sakrast Men som sagt så är risken fortfarande låg hur man än sover. Men jag försökte ändå att mestadels ligga på vänster sida i slutet av mina graviditeter.
#10 Det är extremt ovanligt att dödsfall beror på det dock :)
BM säger att det är mest skrämselgrej och att det gäller vid förlossning inte innan dess, att man inte ska oroa sig för vilken sida man ligger på :)
Jag känner också igen det där. Lättväckt och svårt att somna om. Jag har förbjudit min partner att snooza för det är gräsligt att stå ut med på morgonen 😒
#11 det beror på vem du frågar… finns ju en anledning till att man endast får lov att ligga på vänster sida när bebis i magen mår dåligt. Och ja jag litar på överläkarna som tvingat mig till det…
#13 När bebisen mår dåligt ja. Men är bebisen frisk eller mår bra är det ingen fara :) Litar på kunniga med (Y) vilket jag fått info ifrån. Det är som sagt bara risk om det är något fel med bebisen, inte ananrs och inte innan förlossning.
Sedan kan man inte styra hur man ligger när man sover.
Men man ska inte vara rädd för att ligga på högersidan i alla fall.
#14 jag tror dock det tvistas om det där. Att det bara gäller om bebisen mår dåligt alltså. Du kan stressa bebisen väldigt mycket utan att märka det själv. Vet att en här inne fick förbud mot att ligga på rygg med ena ungen för hans hjärtljud gick ner när hon låg normalt på rygg. Märktes först på annan kontroll och resten av tiden fick hon sova sittandes. Inne på förlossningen har de aldrig sagt något om vilken sida som gäller för de har ctg eller skalpelektrod kopplad till bebisen hela tiden oh därmed full koll på hjärtljuden.
#15 Enligt kunniga känner kroppen av det. Och jag litar på dem :)
Ja som jag skrev är det skillnad om barnet mår dåligt eller om den är frisk och mår bra. I det fallet mådde barnet inte bra och då är det ju inte så konstigt.
Verkar sägas olika då - men jag litar på dem jag talat med - är kunniga och vet andra som fått samma info - att man inte ska vara rädd eller kämpa emot om man sover bäst på tex högersidan eller oroa sig över om man rullar över på högersidan när man sover (för det kan man inte styra)
#16 ja, som sagt verkar det tvistas om det. Jag har inte fått någon rekommendation alls från finska läkare eller barnmorskor utan bara läst på nätet. Jag har legat precis som kroppen trivts med och dey har blivit mycket vänster. Annars har jag inte kunnat andas. Vena cava märkte jag snabbt av denna gång medan jag inte alls märkte av den sist. Så beror säkert en del på kroppen/graviditeten.
#17 Ja sånt är individuellt
Jag personligen sover mest på höger, vänster fungerar sällan för mig, dels får jag ont i vänsterarmen, och dels kan jag sällan somna helt enkelt.
# 18 jag har inte så mycket val då lungorna dikterade allt, hellre ont i axeln än andnöd liksom ;)
#19 Mjo förklarade dock hur det är för min del :)

Det tvistas oerhört om detta mellan de kunniga också. Det är absolut inte säkert att du märker att bebisen inte mår bra, och att kroppen säger ifrån, absolut inte. Finns ingen anledning att stå på sig att man ska ha rätt i en sån här fråga när barn/förlossningsläkare inte ens är överens om frågan. ———————— TS, jag har inga råd att ge direkt, vaknade själv varje gång jag ändrade läge i slutet av båda graviditeterna.. men jag lyssnade en del på avslappningsövningar framför allt med första barnet och tycket ändå det gav mig lite energi även om jag inte alltid somnade :)
Nej jag förstår allvarligt inte heller varför du ifrågasätter forskning och något som är extremt omdebatterat redan. Uppenbarligen så går du med på att vänster sida gäller under förlossningen, vad är då skillnaden i sen graviditet när det börjar bli trångt i magen och bebis lätt kan hamna över något viktigt kärl som gör att den inte får syre? En förlossning kan ju också starta mitt i natten… Även om risken är låg så är följderna katastrofala för den som det drabbar. Om man kan minska risken för att bebis dör i magen så gör man väl det?
#22 Vem syftar du på? Det är ingen som ifrågasätter forskning?
Men sägs olika, av kunniga, sedan får man välja själv vilket man vill tro på. Forskningen visar tydligen inte 100% samma, vilket ju händer ibland.
Men, man ska inte nojja sig när man ska sova. Viktigt att sova, dåligt att inte kunna sova alls eller sova extremt oroligt. Men som sagt, man kan inte styra över hur man lägger sig på natten. Och vänder man sig på högersidan när man sover = inte farligt.
Som sagt man får välja själv vad man väljer att tro på kring det hela, eftersom det uppenbarligen pekar lite olika (men ändå rätt lika). Hoppas ingen ligger orolig omnätterna, och oroar sig för att hamna på högersidan i alla fall.
Jag sov också riktigt dåligt i perioder, man får helt enkelt försöka vila mer under dagarna :/ Vad menar ni med att man inte ska ligga på högersidan under förlossningen? Jag låg nog konstant på höger sida när jag fick ctg, barnmorskan bad mig ligga på sidan för att värkarna skulle bli lättare att hantera och sen födde jag även liggandes på högersidan utan att dom sa något om det. Har jag totalt missat något? ;P
~mikkan
#23 finns det riktiga forskningsstudier gjorda som visar motsatt den jag delade så får du mer än gärna dela med dig, jag har inte hittat några sådana. #24 under förlossningen så har de koll på barnet via ctg. Hade det blivit kritiskt hade du nog fått lägga dig på vänster sida, det fick jag göra med mitt första barn….
Thiah #15 är det nån av de här två trådarna du tänker på.
SF-mått…. Hur sover/sov ni som gravida…
Läser man de trådarna så är det tydligt att det inte alls säkert att man hinner märka att barnet mår dåligt.
.
Vad gäller vilken sida man ska ligga på så gäller det ENBART under senare delen av graviditeten. Att ligga på rygg eller högersida ökar trycket på stora kroppspulsådern. (Det är därför många BM frågar i senare graviditet om det ”går bra” att ligga på rygg när de mäter magen och lyssnar på hjärtljud. Just för att många blir extremt yra/snurriga av att den belastas (vid ryggläge).
Vad gäller förlossningen så spelar ryggläget/sidoläget ingen roll! Bebisen roterar ner i bäckenet + att de hållet koll med CTG så där och då är det inte så stor risk att det händer något då de justerar kroppens ställning om hjärtljuden sjunker. Något du inte märker av hemma om nätterna!
Du säger också att det inte gäller friska bebisar, men det handlar inte om det om du läser studierna!!! Bebisen oavsett skick har en ökad risk att dö just för att blodflödet till livmoder och moderkaka är det blodflöde som först minskas vid belastning av stora kroppspulsådern. Så du känner inte (mer än möjligtvis snurrighet och yrsel) att man utsätter barnet för en risk. Att blunda för forskning är nonchalant, men det betyder absolut inte att det behöver gå illa med varesig bebis eller mamma, MEN det går inte att blunda för att det finns en ökad risk för fosterdöd i magen. För det visar uppenbarligen en studie, som är utförd på ett tekniskt labb med extremt många personer.
Du säger att du inte ifrågasätter forskning men det är precis det du gör i dina inlägg! Fler än du är och har varit gravida, och tro inte att andra inte läser på innan de kommer med ”påståenden” - liksom du gör. Jag hoppas såklart att era sömnproblem blir bättre! Och ett gäng kuddar mellan höft/benen och under magen gör underverk. Men som sagt, det är olika för alla.
#27 Du behöver inte gapa och vara otrevlig. Jag har läst på, talat med BM och andra kunniga. Jag själv är i trimester tre, så är i "senare" del av graviditeten.
Och de sa att det är OK, så längeman mår bra och att kroppen känner av om det är dåligt för en eller inte.
Jag blundar inte för forskning. Forskningen visar däremot inte 100% likadant, vilket ofta inteär ovanligt. Men betyder inte att man blundar för den eller är nonchalant för den för att vi fått veta olika kring forskningen.
Men som sagt man ska inte ligga och vara orolig på nätterna att man ska råka hamna på högersidan.
#28 jag vill gärna se de forskningsstudier där man visat tvärtemot vad den studien jag länkade. Jag har inte lyckats hitta dem men skulle gärna läsa dem om de finns. Kan du dela länkar? Vad enskilda (kunniga) personer säger och tror har för mig inte samma genomslagskraft som riktiga studier med signifikanta resultat.
Innan denna diskussion urartar alldeles så vill jag bara trycka på det här urklippet ur artikeln ”Forskarna själva vill poängtera att detta är den första studie som visar på sambandet. Därför betonas vikten av att några säkra råd rörande sovställning under graviditet inte kan ges förrän resultaten bekräftas i vidare forskning.”
Vidare undrar jag om någon läst själva forskningsrapporten? Tidningars sammanfattningar missar tyvärr ofta väsentliga delar av resultaten. Själv vänder jag mig sjukt många gånger under natten, får väldigt ont i höften jag ligger på efter ett tag. Att sova på rygg undviker jag däremot.
#26 precis tack för att du letade upp dem åt mig. :)
#28 hur kan man ”gapa” när man skriver en text?!? Du är nonchalant, eftersom du förespråkar motsatsen när forskare, som har vetenskapligt bevisat att 1 av 3 foster som dör i magen hade kunnat undvikits i senare delen av graviditeten om samtliga kvinnor sov på just vänstersidan. Vad en barnmorska säger är inte relevant eftersom denne inte kan förlita sig på vetenskaplig grund OM denne inte gjort en egen väldokumenterad forskningsstudie som visar på motsatsen. Du kan säga vad du vill, men ur säkerhetssynvinkel på bebisen i magen så visar FORSKNING att det är att föredra att sova på vänstersidan. Just för att inte kroppspulsådern bör belastas av tyngden från bebis och livmoder.
Frida att du vill lita på dom kunniga du pratat med är förståligt, men vad du inte förstår är att landsting gör olika fast dom rimligen bör ha samma kunskap. De ger inte samma information/råd och dom hanterar inte saker på samma sätt.
Ta två exempel. Du har själv skrivit i en tråd där det diskuterades första mötet efter man plussat. En skrev om två möten medans andra skrev om ett möte så där kan det tydligen skilja mellan landsting. Och detta är en skitsak för det spelar ju ingen roll.
Men en annan sak som landsting gjort olika förut gäller fosterrörelser. Nu finns det ju många olika saker att ta hänsyn till när det gäller fosterrörelser bla att barn har olika rutiner, när dom sover och en hel del annat.
Men om kvinnan märker att barnet inte rör sig som det brukar så finns det riktlinjer att barnet ska röra sig ett visst antal gånger under en viss tid. Om barnet inte gör det finns det knep för att få igång barnet igen. Finns flera olika, men enda jag kommer ihåg just nu är ett kallt glas saft.
Om barnet ändå inte kommer igång så ska mamman ringa till förlossningen och ska då bli erbjuden att få komma in för kontroll.
Informationen om fosterrörelserna och att få erbjudande om att komma in är hur det ska funka i alla landsting och idag gör dom förhoppnings så. Men det har skiljt sig mellan landstingen förut. En del har förut sagt till mamman när hon kontaktat dom att det inte är nån fara och att dom kan avvakta.
Nu vet jag inte när socialstyrelsen samlade in information från landstingen och fick konstaterat att dom gjorde olika. Sen förra hösten OBS förra hösten alltså så sent som 2016 så skickade socialstyrelsen ut allmänna riktlinjer så att nu ska alla landsting göra likadant. Och att det har ändrats är mycket tack vare att mammor med änglabarn legat på för att få till en förändringen.
Så att veta om fosterrörelser och få komma in kan vara helt avgörande om barnet föds levande eller inte, den livsviktiga kunskapen har funnits länge ändå så gjorde landstingen olika.
När det gäller information som mammor får om olika saker så kan det vara som det skrivs i en tråden jag länka till. Att vården inte tar problem med tex vena cava på tillräckligt stort allvar eller som också står i den tråden att vården tycker att blivande mammor är "för oroliga" i alla fall och därför inte ger information som kan göra mamman orolig.
Nu det jag skrev är ju inte om sovstil, men det visar på att landsting gör olika även om dom har samma kunskap. Även sånt som kan vara livsviktigt.
När det gäller det där med att man vänder sig själv på natten, står också i trådarna att man får bulla upp med kuddar.
.
Hittade en artikel om en ny studie från storbrittanien också, men där verkar dom mest ha sett skillnad mellan om man ligger på rygg, eller på någon av sidorna. https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/11/24/gravida-rekommenderas-att-sova-pa-sidan/
Vad är det med den här tråden egentligen? Jag tycker det mest verkar som att ni inte tycker om Frida? Personligen så tror jag på och var orolig för det här med att sova på rygg vs vänster sida, men faktum är att det inte ingår i de allmänna rekommedationerna är gravida och det borde få vara okej att "bara" följa de råden man får från vården. I alla fall trodde jag att vi var mer förstående på detta forum. Jag vet att det finns folk här inne som inte tar så allvarligt på toxoplasma till exempel, det finns folk som inte äter kallrökt lax och de som gör, vissa sysslar med psuedovetenskap som astrologi för att få reda på kön och vissa gör inte KUB. Vissa vill inte få orgasm innan vecka 12 och vissa tycker avhållsamhet är onödigt. Det finns för guds skull trådar här inne där rökande gravida inte fått lika mycket påhopp som Frida! Även om man som jag respekterar detta med att sova på vänstersida så kommer det också med ett val - var går gränsen? Hur mycket ska man ändra på i sitt liv? Vad är värt det och vad är det inte? Skittråkig stämning.
/Surpan
Håller med om att stämningen är ganska hetsig i den här tråden. Tänk på att hålla god ton trots olika åsikter i ämnet.
Wow, vad det har hänt här under tiden jag inte kunnat gå in här.. Intressant och se vad folk säger, själv har jag inte hört något speciellt och är inte direkt insatt i hela den diskussionen gällande hur man bör sova, just nu vill jag bara kunna sova ordentligt innan jag börjar laborera med hur 😛
Men jag kan berätta att vi har haft fullt upp i någon vecka nu med att flytta till eget, jag och killen, och inatt var första natten vi sov i vår egen säng här i nya lägenheten och jag sov som en bebis! Inte sovit så bra på länge!😃