Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 675 ggr
Arrowhead
2017-11-23 16:49
0

Studera ?

Blev precis av med mitt nya jobb då jag inte kunde arbeta "lika effektivt och snabbt" som de andra och då de inte kunde hjälpa mig med nån pall som avlastning eftersom jag hade väldigt svårt att stå upp 8 timmar om dan..
Nu iaf så vet jag inte hur jag ska göra då jag inte kommer kunna hitta ett nytt arbete och arbeta så länge som krävs för att få upp föräldrapengen..
Jag funderar därför på ifall man ska fortsätta leta efter något extraarbete så man kanske har något man kan få in pengar från och börja studera..
Men hur funkar det sen när man är föräldraledig? 
Kan man "vara föräldraledig under dan" och få in dom pengarna och sen studera distans på kvällarna och kanske få csn därifrån?
Vet som sagt inte hur jag ska göra då jag hoppades för mycket på det arbetet jag hade, det annonserades som lätt lagerarbete vilket jag tyckte lät perfekt men min kropp klarade tydligen inte av det då vi som sagt stod 8 timmar om dan så fick mängder av problem 😓

[Smulan_88]
2017-11-23 17:17
1

CSN är ju ett lån, så tänk på att din föräldraledighet/penning inte beräknas på den. Utan om du går arbetslös så har du lägstanivå endast från fsk. Man kan absolut välja att studera när man går hemma, och många distanskurser fungerar bra i kombination med föräldraledighet. Men som sagt, din föräldrapenning blir lidande. Om du inte har arbetat upp en SGI tidigare, för då gar du den skyddad när du studerar och tar ut 100 CSN.

Cilla89a
2017-11-23 17:43
0

Hur länge har du jobbat? Jag fick mitt första jobb i Aug efter årtal av studier, blev gravid och är i 8+5, har en 6 mån provanställning och jag pratade med FK och talade om ”worst case”, om jag inte får vara kvar efter provanställningen, vad händer då? Men hon sa då att går jag upp på Arbetsförmedligen dagen efter och anmäler mig, och sen går arbetslös till barnet kommer så är min sgi skyddad och kommer beräknas på jobbet jag hade under 6 månader..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Velinga1984
2017-11-24 06:33
1

Man får inte kombinera att ta ut föräldrapenning med CSN vid studier. För att få föräldrapenning vid studier så krävs distans. Däremot kan man välja att ta endast CSN. Men man bör tänka på att skolor sällan tillåter barn på lektioner så barnvakt krävs om det är närvarande lektioner. Har själv studerat under mina två senaste föräldraledigheter.

Arrowhead
2017-11-24 14:09
0

Jag hann bara precis börja jobba så jobbade tre veckor innan kroppen sa upp sig av allt stående..

Det var ju distans jag hade tänkt mig isf, så att det inte blir det problemet att man måste hitta barnvakt för att man har lektion.