Berätta för chefen
När och hur har ni berättat för er chef att ni är gravida? Jag funderar lite på hur jag ska göra nämligen. Träffar inte min chef så ofta då vi sitter i olika städer. Men kommer jag fortsätta må såhär illa finns risk att jag inte kommer kunna jobba då jag är både yr och troligtvis har lågt blodtryck eller nått av att ha ätit så lite sista dagarna. Mina två kollegor vet om att jag är gravid och stöttar mig så gott det går. Men tänker lite på det där med föräldraledighet och den där ledigheten man kan gå på innan man föder som jag just nu inte minns vad den heter. Hur långt innan måste man lägga in om det?
Mvh Linn
Berätta. Tror att ärlighet varar längst. Du kan ju också säga att du inte vill att det sprids vidare ännu och att du är tidigt gravid. För föräldrapenning är det två månader innan som gäller. Skulle tro att det är samma för graviditetspenningen. Arbetsgivaren måste ju få en chans att få in en vikarie.
Jag berättade i v 10. Före många andra visste. Det skedde omorganisationer så hon behövde veta ansåg jag. Höll det hemligt till v 14 för de andra på jobbet. Sen började jag kräkas.
Graviditetspenningen (som går på tidigast v.32) tar det 1 månad att få beslut från FK, så bra att lämna in den ganska tidigt, beroende på hur tidigt i graviditeten du är då. Jag är själv halvvägs nu och måste börja skicka in lite papper nu om någon månad iom att julen närmar sig och det är i slutet av januari jag isf får gå.
Var ärlig med chefen, och blir du så pass dålig att du måste vara hemma mer än en vecka så blir du ju sjukskriven. Krya på dig!
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Finns väl ingen anledning att inte berätta så tidigt man kan? Kanske inte i v5 men runt v12 brukar väl de flesta känns att de vill berätta för folk. Jag berättade för min närmaste chef redan i v6 då hon höll på att förbereda inför ett projekt som skulle dra igång 8 månader senare. Ville ge heads up om att jag inte skulle vara med.
I somras då jag var gravid berättade jag redan i v6, jag mådde så sjukt illa varje morgon, så jag ville att hon skulle veta ifall någon utav kollegorna listade ut det. Så hade hon hört det från mig liksom. Men den grav slutade i missfall, blev dock gravid direkt efter men den här gången väntade jag till v 11 innan jag berättade. Tyckte det var skönt att hon visste då i somras när jag fick mitt missfall.
Den senaste veckan har jag mått så himla dåligt. Troligtvis fick jag någon form av magsjuka i tisdags. I onsdags och torsdags tror jag jag hade feber, i torsdags morse hade jag 37,1 i munnen. Tänkte att det inte var feber men idag tog jag tempen på morgonen på samma sätt och hade då 36,3. Så troligtvis lite feber. Har nu haft diarré sen i tisdags och min ork är helt slut. Vet inte om jag ens kommer orka jobba i veckan. Får knappt i mig någon mat. Äter en måltid på kvällen, annars lever jag på äpple och kiwi. På morgonen och förmiddagen är det värst innan jag fått i mig mat ordentligt. Igår hade jag varit på toa fem gånger innan klockan ens var 10 på morgonen. Då känner jag inte direkt för att äta något eftersom allt bara går rakt igenom. Så fortsätter det såhär får jag nog berätta för chefen.
Mvh Linn
Tror du skulle behöva prata med vården också om du inte blir bättre.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#7 ringde mvh i torsdags och dom tyckte jag skulle dricka näringsdryck. Fick i mig en i torsdags sen tog det stopp. Får nästan kväljningar av dom. Ringde 1177 nu på morgonen och hon tyckte jag skulle dricka vätskeersättning, dricka Proviva och äta banan. Banan kan jag inte äta, bara surare frukter som äpple, kiwi och typ apelsin. Men dom skulle jag inte äta så hon för dom va irriterande för tarmarna. Så jag får väl se om det ger sig snart..
Mvh Linn