Bäckenmätning
Hej
Jag har idag gjort en bäckenröntgen eftersom det finns bäckenförträngning i släkten. När jag läser runt på olika sidor står det att man ska ha en mätsticka mellan benen m.m. Det fick inte jag, utan jag fördes bara in i en röntgenapparat med kläder och allting på och det tog inte mer än 5 minuter sen var det klart. Jag är just nu i v. 34 (33+1).
Finns det någon mer här inne som har gjort en bäckenröntgen och vad har ni i så fall för erfarenheter av det? Finns det någon som fått ok mått på bäckenmätningen men som ändå har haft en tuff förlossning p.g.a. bäckenträngsel?

Jag ska göra bäckenmätning nu på torsdag.
När sonen skulle födas blev det problem och han kom inte ned i förlossningskanalen utan fastnade på vägen och gav mig istället en nervskada. Eftersom han var helt normalstor så ska bäckenet röntgas för att utesluta bakomliggande förträngning.
Får återkomma med om de använde en mätsticka eller inte 😉
Dom ser väldigt mycket på en vanlig röntgen nuförtiden. Har inte själv mätt just bäckenet men annat och då har det alltid räckt med röntgen.
Tack för era svar! Jag har idag fått reda på att mitt utgångsmått ligger på 25 cm, vilket är väldigt kritiskt och har nu fått veta att jag helt enkelt inte kan föda vaginalt. Jag har känt denna oro länge, att jag inte ska kunna föda vaginalt eftersom vi har detta problemet i släkten. Pga denna oro och förlossningsrädsla har jag hela tiden under min graviditet önskat ett planerat snitt. Sjukvården har fått mig att känna mig som en dålig mamma pga detta, jag har fått många kränkande kommentarer så som "varför väljer du att bli förälder om du är så förlossningsrädd?", "vissa väljer faktiskt att inte bli föräldrar", "du vet väl om att det är bäst att föda vaginalt?" Osv… Det är tråkigt att behöva ta sånt oavsett om man lider av en förlossningsrädsla eller om man som jag inte kan föda vaginalt. Någon mer som har så små mått som jag? Överläkaren jag pratade med hade aldrig tidigare sett sådana små mått sa hon.

Jag gjorde min bäckenmätning igår. Det krävdes ingen mätsticka. Spänd inför resultatet. Jag vet inte vad jag vill att den här undersökningen ska visa. Om måttet är litet så får jag ju en förklaring på varför min förlossning gick åt helvete men då kan jag ju aldrig föda barn vaginalt och kan som mest skaffa tre barn. Är måttet ok så förblir den jobbiga förlossningen ett mysterium och ingenting garanterar att framtida förlossningar blir nå bättre. Det känns lite som en pest eller kolera situation.
Det är bäst att föda vaginalt men det är helt omöjligt om man har ett för trångt bäcken. Jag förstår verkligen din oro när du har det här i släkten.