Hinnsvepning
Någon som gjort hinnsvepning? Hur gick de för er? Jag frågade Bm idag om hinnsvepning pga av mitt mående och värk senaste veckan. Gått över tiden två dagar. Hade bakåtlutad tapp och öppen 1 cm så hon retade tappen lite. Efteråt kände jag direkt ryggvärk och har kommit lite ljusrosa flytningar efteråt vilket är vanligt. Vågar inte tro att de KAN starta men hoppas då jag inte vill må dåligt längre. Vad har ni för erfarenhet?
Gjort med bägge barnen. Samma utgångsläge - gått drygt 1 v över tiden, mogen tapp (dock ej förkortad) öppen 1cm. Första barnet fick jag lite molvärk efteråt men det avtog rätt fort. Hon föddes sen på bf+14 Andra barnet fick jag rejäl molvärk och väldigt mycket sammandragningar. Framåt eftermiddagen (fick svepningen på morgonen) gick det över till rejäla förvärkar. Dessa avtog när jag gick o la mig runt 21-tiden. Vaknade sedan vid halv 3 på natten med värkar. Hon föddes kvart i 4 på em dagen efter svepningen. Jag tror att om det redan är på G att starta av sig självt så skyndar det nog på förloppet, men är inte kroppen redo så händer inget.
Gjorde hinnsvepning den här gången, tre dagar innan bf runt 14-tiden. Var öppen 1 cm, tappen var mjuk och nästan borta, samma läge som 2 veckor innan… Slemproppen lossnade lite vid 16.30 och lite snällare värkar som avtog runt 20 tiden. Vaknade vid 01.00 av regelbundna kraftiga värkar, slemproppen lossnade och ut kom hon vid 2.30. De gjorde även en hinnsvepning på mig när jag var inne på förlossningen ca 2 veckor innan bf (jag fattade inte då att de gjorde det…). Fick molvärk men inget mer. Tror också att kroppen måste vara redo och det är liksom den sista pushen med en hinnsvepning. Är kroppen inte redo så får man bara irriterande molvärk.
Självklart måste kroppen vara redo för det och jag hoppas min är det så jag slipper må såhär som jag gör. Jag känner rejäl värk i rygg och mage men de har jag gjort senaste veckan så vi får se hur de utvecklar sig
Med andra barnet gjorde jag hinnsvepning på BF, blev öm i magen och kl 2 på natten dvs ca 12 h efter drog det igång ordentligt med värkar. 12 h senare var han ute. Med trean va utgångsläget detsamma som för dig, hon kunde "bara" reta tappen lite. Detta 38+4. Hon föddes 39+2. Så hinnsvepningen/retandet gav inte mig någonting tyvärr. Håller tummarna att bebis snart vill ut #3!!
Jag gjorde det i v 40+6. Hjälpte inte ett dugg. Var öppen 1-2 cm, barnet kom ut en vecka senare.