Profylaxkurs
Vi har precis testat att gå en profylaxkurs och är jättenöjda (få se om det funkar under förlossningen nu bara). Man får hjälp att ta tag i sina rädslor, hitta målbilder och lära sig andas. För första gången känner jag att jag faktiskt kan se fram emot förlossningen litegrann…
Någon annan som testat profylax och som kanske haft nytta av den?

Jag har gått kurs, inför mitt första barn. Den var jättebra och jag kände mig laddad till tusen innan det var dags. Men sen fanns det inte på världskartan att andas rätt eller ens tänka rätt när jag väl låg där. Men det var jag det. Med andra barnet gick jag ingen kurs, men det jag lärt mig mindes jag och hade faktiskt en hel del nytta av då.
Jag tror det är ganska bra att ha de kunskaperna i bakhuvudet, sen om man får nytta av dem är inte så säkert. Men det ger iaf minst en ganska skön känsla av kontroll.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det ska vara profylax på föräldrakursen nästa gång, då kan jag självklart inte vara med. Men min pojkvän ska gå dit själv och öva med barnmorskan. Så får jag lära mig av honom sedan. :)

Vi gick inga andningskurser, tror inte det fanns några här ens.
Jag tycker det gick bra ändå, bara att lyssna på sin kropp så löser det sig ;)

här fanns det inga andningskurser heller =/
jag vill oxå gå på kurser och ska kolla upp vart närmaste finns för om det så är 20 ml härifrån ska jag dit=)
på vår föräldrakurs prtade vi lite om det! men BM sa att det kostade uppåt 8000 kr att gå en sån kurs!! 
#6 VA???
Ja jag frågade hur man kunde gå en sån kurs och hon sa att det kan kosta så mkt! Vilket jag aldrig har hört förut! Jag trode det var gratis!

Här i stockholm kostar det från 1000kr uppåt beroende om det är dagtid, kvällstid osv.
Jag tänkte int gå på sån för om man ska ha lustgas får man ändå inte andas på det sättet (har jag hört iaf).

fick ni inte en genomgång av profylax på föräldrakursen?
#10 Vi fick lära oss en snabb andningsövning bara, för vi hann inte mer…

#9 "Jag tänkte int gå på sån för om man ska ha lustgas får man ändå inte andas på det sättet (har jag hört iaf)."
När man har som mest nytta av att andas på det viset är, tycker jag, under krystvärkarna och då "tjuvar" oftast barnmorskan lustgasen ändå, för att man skall vara klar i skallen och med på noterna, vilket man inte alltid är med lustgasen :-D
Så jag tycker att man kan ha nytta av profylaxkunskaperna ändå, även om man under öppningsskedet har lustgas. Och det KAN ju råka bli så att du inte kan ha lustgasen alls, en del mår ruskigt illa av den, då kan det vara bra att ha andra alternativ.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.