nidblödning, 3 dagar?
Hej đ
Den fjÀrde eller femte (nov) fick jag en blödning som varade i tre dagar. Första blodet som kom var ganska ljust rosa, lite i mitten kan man kanske sÀga. tyckte nÀstan att det liknade jordgubbssylt ungefÀr, fast utan kÀrnorna. Det var ganska "transparant".
Sedan sÄ blev det kraftigare, ganska ordentligt kraftigt. Fick Àven som en "mensvÀrk" som höll sig i tvÄ dagar. Àr det möjligt att detta var en nidblödning, ev Àl-blödning? elr nÄgon annan blödning? mens brukar jag ha runt den 20e i vanliga fall.. (varit regelbunden sen jag fick den) nÀr jag googlat verkar det som att nidisar oftast Àr mkt lÀtta.. SÄg en youtuber som hade det i 3 dagar dock, vet ju sjÀlvklart att de Àr olika för alla
Sen den slutade (den 7e) sÄ har jag mÄtt illa varenda dag (började dÄ, minns inte riktigt men har för mig att det endast var ganska lÀtt dÄ. vÀrre nu). för ca en vecka sedan sÄ fick jag ilningar i nedre tÀnderna (varit gravid förr, oplanerat & slutade i mf (troligen) och dÄ fick jag ocksÄ sÄ), har ont i höger bröst och lite i vÀnster, samt bröstvÄrtor. för nÄgon vecka/veckor sen hade jag vÀldigt mycket flytningar, kÀndes som att det rann vatten ur mig nÀstan, men de var vÀldigt vita och krÀmiga.
Jag ska ta ett test men Àr bara nyfiken pÄ vad ni kan tro..
Jag skulle kalla det mellanblödning.
Nidblödning har jag haft och det har varit jĂ€tteljust blod (rosa) och bara en liten flĂ€ck. Ăgglossningsblödningar har jag ofta, det blir för mig mer som du beskriver men inte i dom mĂ€ngderna, Ă„ andra sidan lĂ€cker mitt ut i buken och bildar blĂ„mĂ€rken (har sett pĂ„ ultraljud).
Det bĂ€sta Ă€r vĂ€l att göra ett test, det Ă€r ofta svĂ„rt att gissa varför kroppen beter sig som den görâŠ. lycka till!
LÄter mer som en mellanblödning men enda sÀttet att veta sÀkert Àr ju att ta ett test.
Testade idag och fick ett mycket svagt positivt. Antingen det eller ett spökstreck, men tyckte mig se blÄtt i det..! (anvÀnde clearblue) Ska nog vÀnta kanske en vecka (till den 1-2 dec) och ta ett nytt dÄ.
#2 Tack đș
Grattis, dÄ Àr du sÀkert gravid, med bÄde symptom och svagt positivt test!
#5 Tack! đ
AlltsÄ.. igÄr nÀr jag vaknade hade jag lite ont i magen. Blev lite vÀrre framÄt kl 11-12, sen började det avta och kÀndes knappt. Men sÄfort jag stÀllde mig upp kÀnde jag att det rann ut nÄgot, blod dÄ. Satte mig pÄ toan och det var vÀldigt slime-aktigt.. Minns inte ifall det var klumpigt just dÄ.
Jag ringde 1177 och hon sa att ifall det blir en kraftig blödning ohc jag fÄr svÄra smÀrtor ringer jag igen och Äker in, annar skulle jag avvakta.
PÄ kvÀllen kom det 2 ganska smÄ klumpar, men ÀndÄ stora, kanske 1-2cm lÄnga men mindre Àn en halv cm tjocka. Har fortfarande symtomer sÄ som ont i brösten.. mÄr illa ibland.
Idag har det blödigt ungefÀr lika mycket. Bara smÄ klumpar (vÀldigt smÄ) idag vad jag sett. Lite molvÀrk ibland. Kan ju bero pÄ sÄ mÄnga olika saker, och eftersom jag inte var helt 100 pÄ ifall jag var gravid eller inte sÄ blir det mer funderingar.. kÀnns jobbigt att inte veta.
Va sa hon pÄ 1177 dÄ? Tycker du kan ringa igen och sÀga att du mÄr dÄligt av att inte veta.
#8 Skrev det i förra inlÀgget, minns inte riktigt men nÄgot att det behöver inte vara ett missfall, om du fÄr svÄra smÀrtor och kraftiga blödningar sÄ ring genast hit igen. Har fortfarande inte ont (förutom jÀttelite ibland) men blöder Àn.
Tycker ÀndÄ att det Àr lite konstigt att du inte ska Äka in. Vilken vecka Àr du i om du ni skulle vara gravid?
#10 Som tidigast 5+4 och som senast 6+6 (inte helt hundra nÀr exakt jag skulle ha blivit befruktad)

#10, anledningen till att man inte ombeds Äka in om man inte blöder mycket eller har ont Àr för att skulle det vara ett missfall kan man inte göra nÄgonting ÀndÄ. Att man vill veta Àr inte en tillrÀcklig orsak att Äka in akut. I sÄ fall Àr det att boka in sig till sin gynekolog i allmÀnvÄrden för en kontroll, men sÄ lÀnge som man inte blöder mycket, eller har vÀldigt ont finns det ingenting akutvÄrden kan göra. Att man vill veta Àr inte akut och missfall, om det skulle bara det, Àr naturligt och inget akut, sjukt, eller möjligt att göra nÄgot Ät, tyvÀrr. Det bÀsta, om blödningen inte tilltar och man inte fÄr ont, Àr att avvakta ett par veckor och göra ett nytt graviditetstest.
Tog ett test idag och fick ett starkare plus. Vid mitt förra MF hade jag superljusa plus ocksÄ och innan jag ens började blöda var de borta (eller nÀr jag fick bruna flytningar, Àr lite osÀker) Ifall man fÄr missfall fortsÀtter vÀl inte hormonerna stiga, de sjunker vÀl bara?
De kan ligga stabilt ett tag för att sedan lĂ„ngsamt sjunka. Har hört om flera som plussat flera veckor efter ett missfall. Men om du inte direkt blödde mycket eller hade nĂ„gra smĂ€rtor sĂ„ kan det bara ha varit en blödning, det Ă€r inte helt ovanligt under en graviditet. Du verkar ju Ă€ven ha symptom kvar vilket Ă€r positivt. SĂ„ antingen fĂ„r du ringa din bm och se om du kan fĂ„ göra ett vul men det beror lite pĂ„ vilken vecka du Ă€r i. Ăr det för tidigt kan man inte se nĂ„got pĂ„ vul Ă€nnuâŠ. annars fĂ„r du nog tyvĂ€rr bara vĂ€nta och se vad som hĂ€nder inom de nĂ€rmsta veckorna⊠hĂ„ller tummarna för dig!
#14 Fick ju ett starkare streck idag Ă€n förra lördagen och igĂ„r. Och ja jag har fortfarande symtom, mĂ„r illa varje dag fortfarande och just nu nĂ€r jag skriver detta haha. Blödde ju ganska mkt ungefĂ€r som en mens skulle jag sĂ€ga, men som sagt inga smĂ€rtor förutom lite första dagen och ibland svag svag molvĂ€rk (som knappt kĂ€ndes). Enligt en berĂ€kning frĂ„n nĂ€r jag troligtvis hade ĂL sĂ„ sĂ€ger den att jag Ă€r nĂ„nstans mellan 6+0 till 7+2 ungefĂ€r, Ă€r ju svĂ„rt stt veta exakt.
Ja det Ă€r ju ocksĂ„ positivt , liksom att du har symptom kvar, men det Ă€r supersvĂ„rt att veta vad som hĂ€nt. Det Ă€r ju inte ovanligt med blödningar tidigt i graviditeten och det behöver inte vara nĂ„gon fara. Om jag var du sĂ„ hade jag ringt min bm (speciellt eftersom du haft MF innan) och pratat med henne (antar att det Ă€r en honâŠ). Har du tur kan du komma in och göra ett vul och Ă€r du i v.7+0 borde man kunna se tycker jag (jag har gjort vul i 7+5 och sett hjĂ€rtat). Annars Ă€r det tyvĂ€rr bara att vĂ€nta och hoppas pĂ„ det bĂ€sta. :)
#16 Mitt förra MF berodde pÄ att jag blev gravid och satte sedan in en hormonspiral (utan att veta att jag var gravid, tog ju test innan den skulle sÀttas in men visade negativt), och en vecka senare fick jag ont i brösten.. SÄ de Àr troligast att insÀttningen av den rubbade nÄgot sÄ att det blev missfall. Kan ringa och boka tid imorgon, fÄr nog tid nÄgongÄng nÀsta vecka dÄ :)
Ring in och be om ett ultraljud. SÀg till att du gÄr runt och oroar dig och mÄr dÄligt över att inte veta nÀr gravtestet blivit starkare trots blödningen. För Àr det sÄ att man fÄr ett MA (missed abortion) sÄ vill man ju ÀndÄ ha ut fostret sÄ fort som möjligt. (SÀger inte att de behöver vara sÄ nu dÄ men ut i fall att).
Vill du bli sajtvÀrd? Besök listan pÄ sajter som söker ny vÀrd!
SajtvÀrd pÄ Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Hoppas de kan vara lite snabbare om du sÀger att du haft MF innan (du mÄste ju inte redogöra för hela historien) och nu oroar dig dÄ du blödde en del⊠hÄller verkligen tummarna för dig! Och ibland fÄr man faktiskt vara lite "jobbig" och krÀva saker ocksÄ, speciellt om man Àr gravid :).
Jag hade kvar symptomen ganska lÀnge efter mitt missfall, typ 1.5 mÄnad. Och jag testade starkt positivt drygt 3 v efter missfallet. Och dÄ visste jag att jag inte var gravid eftersom vi inte hade haft sex Àn. SÄ tyvÀrr Àr det ingen garanti att du fortfarande Àr gravid. Tycker att du borde kunna fÄ en koll pga oro. FörstÄr att det Àr tufft att inte veta.
#20 Men nu har jag ju haft ett missfall innan, runt samma tid som nu. Vet ju sjÀlvklart att det Àr olika men dÄ testade jag ocksÄ vÀldigt svagt.. och de försvann pÄ en gÄng innan ajg ens började blöda eller blödde svagt och brunt som sagt. DÄ gjorde det ocksÄ fruktansvÀrt ont, fick som sammandragningar.
Och ifall det var ett missfall borde det ju inte bli starkare test nu.. Testade lördags och dÄ var det fortfarande svagt, och testade idag och det var starkare.
AlltsÄ jag har mÀrkt de senaste dagarna att nÀr jag vaknar sÄ blödde jag ingenting och brunt nÀr jag vÀl gjorde det. Sen nÀr jag börjat komma igÄng och anstrÀnga kroppen lite sÄ har blodet kommit.
IgÄr testade jag att nÀstna bara ligga stilla. MÀrkte att det inte kom lika mycket blod och redan pÄ kvÀllen var det brunt blod, nu idag ska jag ta det lugnt ocksÄ och just nu blöder jag knappt nÄgot.
Kan det vara sÄ att det var nÄgot kÀrl som hade brast? Eftersom att nÀr jag var uppe och rörde och anstrÀngde mig sÄ började det komma fÀrskt blod⊠Typ som att det som orsakade att "sÄret" gick upp igen.