Planerar barn
Hej! Vi har nu bestämt oss för att skaffa barn, och längtar sååå!! Detta är första månaden vi försöker så är ny med detta. Min planerade ÄL är idag, men mensen kan skifta någon dag hit eller dit så är ju inte helt hundra. Vi mös i förrgår, sen hade jag fått ÄL sekret igår på morgonen, kan det ha tagit sig då eller var det för tidigt? Är det så att man kan ha sekret inuti kroppen även om det inte kommer ut något? Har nämligen inte märkt av något mer än det jag hade igår morse 🙁 Idag hade vi tänkt mysa igen, jag tror inte jag haft ÄL än, men är ju inte säker! Känns skönt att få skriva av sig lite också, känner mig som besatt av hela temat barn sen vi bestämde att försöka 😁
Hej! Sätt ingen stress i att de måste ske nu. Försök att inte tänka på det. Ställ in dig på att de blir när de blir. Kroppen kan nämligen krångla en massa om de blir stress och oro. Det kan ta lång tid att lyckas bli gravid även om inget är fel egentligen. Man är fertil några dagar innan ÄL och jag tror (vill minnas det som) drygt 1 dag efter? (Rätta mig om jag har fel) Så de bästa ni kan göra är att ha sex som vanligt. Börja redan direkt efter mensen slutat om ni inte vill börja redan innan den är helt slut. Och försök ha sex så ofta som möjligt. Men känn inte att ni måste ha sex bara för att. Utan ni ska ha de för att ni vill. Jag lärde mig det där med flytningarna innan jag blev gravid första gången. Samma dag jag märkte av de här tjocka / sega flytningarna så hade vi sex. Och de tog sig direkt. Men de behöver inte ta sig på första försöket. Jag hade nog bara en väldans tur. En omgång i sex vid misstanke om ÄL och lyckades. Jag tror de här ägglossningsflytningarna dyker upp ca dagen innan ägget släpper. Jag brukar inte märka av dem om jag inte känner efter med fingrarna vid livmoderhalstappen. De kan du prova. Ta lite flytningar på fingret och prova om du kan dra ut de som en tråd mellan två fingrar. För övrigt vill jag önska er lycka till! :)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Håller med om allt #1 skrev. Sen har jag hört att man inte ska ha sex oftare än varannan dag, för spermierna behöver den tiden på sig att mogna och bli riktigt simdugliga. Vi hade dock sex varje dag när vi försökte sist och det gick ju bra.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Håller med både #1 och #2, ta det lugnt och stressa inte! Barn kan man inte planera, det händer när det händer! Ha roligt tillsammans och passa på att göra mycket saker tillsammans, inkluderat sex såklart. Det blir mindre egentid sen. Vi har ett (oplanerat) barn sen innan och denna gång tog det 4-5 månader (lite dålig koll då min cykel hoppade efter uttag av spiral) att bli gravida igen. Det är helt normalt och man bör räkna med att det tar mellan ett halvår och ett år lite beroende på hur gammal man är. Jag hade precis börjat få koll på min kropp nu med ÄL och olika "symptom" men det är så olika för alla. Jag körde med ÄL stickor vissa månader och det hjälpte mig att förstå min kropp, sen lyckades vi pricka ÄL och det tog sig till sist. Finns ju flera sätt att kolla men jag anser att det många gånger orsakar mer stress än vad det hjälper, prova dig fram med äl-stickor, temp-mätning, koll på flytningar om du vill. Annars bara ha sex regelbundet och slappna av.
Ni har ju rätt! Borde försöka slappna av, det är så svårt bara! Tror ÄL är på g nu iallafall, sen är det ju bara att vänta och se. Denna månad började jag tempa, inte så noggrannt dock, men har inte märkt av någon markant ökning än, vilket ju kan stämma bra ifall ÄL är idag eller imorgon. :) Jag försöker ställa in mig på att det nog blir negativt denna månad, men kan ju inte sluta hoppas!
Tog ett test imorse! BIM -6 eller ÄL+8, om mina beräkningar stämmer. Vågar inte tro att det är sant, men tycker verkligen det är ett streck i rätt färg.!! Sambon såg också flera sträck, och han visste inte ens att det var streck han skulle leta efter (han letade ett plustecken). Det är ännu väldigt tidigt så vet att vad som helst kan hända! Men känns som det är för tidigt för att vara sant. Det stod ju att det kan vara falskt positivt om man exempelvis har cystor på äggstockarna, tänk om det bara är det? Hur vanligt är det?
Jag hade liksom förväntat mig ett negativt resultat, det är ju mitt första test någonsin, så jag tänkte att det var bra att ha gjort ett i övningssyfte! Men så hände detta!
oj det där är ju väldigt tydligt positivt! Säker på att du inte haft ÄL tidigare än du tror?
Ja, det är positivt! Kul att det gick så fort!
Vi är jätteglada, men känns så overkligt! Och försöker att inte ha för mycket förväntningar pga väldigt tidigt än! :)
Det är nog en rätt vanlig känsla, glad men svårt att fatta, och samtidigt lite skrämmande. Hur blir det nu liksom? Speciellt när det är första barnet! Håller tummarna för att det går bra!
Tack! :) Ja precis så! Allt är nytt, skrämmande men spännande! Ska försöka smälta det lite nu :)
#5 grattis till positiva testet! Strecket är ju med rosa, så ser inte ut som spökstreck.
Helt klart positivt. Stort grattis och hoppas de går bra! :) Är de spöksträck ska de vara grått. Inte finnas färg i de alls. Och de där är helt klart färg i. :)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Solklart positivt! Mycket tydligare än mitt test var vid BIM+4! Stort grattis. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Kanske är tvillingar ;) med så tidigt positivt
Tack! :) Ja jag blev fundersam just också för att det var så tydligt så pass tidigt, vilket gör att det känns som att något är fel. #16 Ja, haha (nervöst skratt), tänk om! Är det vanligt med tvillingar om det blir positivt så tidigt?
17# Hm kan nog vara så att man kan testa positivt tidigare, då två foster avsöndrar hormon,istället för ett :P Men har ingen aning om det är så rent allmänt, vi har ju en tvillingmamma här hon kanske vet :P
Det är nog vanligare att man får positivt tidigt än att det är tvillingar, så att säga. :) Tvillingar är trots allt ganska ovanligt.
Okej! Men så, det är alltså fullt möjligt att plussa så pass tidigt och så pass tydligt som det ändå var? Att det var tidigt är inte skäl till oro för att testet skulle ha varit fel? Tog ett till test förresten som också visade positivt, starkare än det första också! Sen oroar jag mig såklart en massa för det här med missfall också.. Kan man säga något om riskerna utifrån att det var ett starkt positivt? Alltså är mer hormoner tecken på stabilare graviditet i ett tidigt skede? Och hur vanligt är det egentligen så pass tidigt? Funderar också på om man vågar berätta till andra att man är gravid än just pga missfallsrisken!
#20 Att du plussade tidigt säger inget om missfallsrisk. Jag vet inte men jag tror inte det är ovanligt att plussa tidigt, men de flesta brukar ju vänta till BIM ungefär innan de testar. Det handlar om att tillverkarna av testerna inte kan garantera säkra svar innan dess (dvs negativt kan vara positivt egentligen, inte tvärtom) men jag tror att många skulle kunna plussa innan det. Så tycker inte du ska fundera så mycket på det. Finns ingen anledning till att du inte ska anta att du är gravid och att allt är bra. Missfallsrisken anses ju minska rejält efter vecka 12 så många väntar tills dess med att berätta. Vi berättade för våra närmaste i vecka 8-9.
Risken för missfall minskar ju för varje vecka som går, och efter v 12 är risken mycket liten (dock sker ju missfallet tyvärr även efter v 12). Tänk inte på det, du kan inte göra någonting för att påverka det! Jag lärde mig förra graviditeten att man kan oroa ihjäl sig… Först är det risken för missfall, sen är det minskade fosterrörelser, sen är det förlossningen, sen är det plötslig spädbarnsdöd.å… Så försök verkligen att bara njuta! Du är gravid! Du väntar barn! Inte missfall! Denna gång kommer vi berätta runt v 10 för familjen tror jag. Hade helst velat göra kub innan men vi bor inte så nära varandra och vill passa på när vi ses. Jobbet väntar jag ett tag till med… Finns för- och nackdelar med att berätta tidigt, kanske främst för närmsta familjen. Vet de så kan de ju vara med och stötta i med- och eventuell motgång. Det här om starka tester, förra gången hade jag starkt positivt tidigt, då var det en flicka. Denna gång har det tagit längre tid och plusset har aldrig blivit lika starkt som förra gången, plus att en massa saker känns annorlunda, så jag tror det är en pojk :).
Tack för era svar! Känner mig lite lugnare nu :) Jag ska bara acceptera att jag är gravid, och göra annat så att tiden går. Väntar med att berätta iallafall ett tag, tills jag själv börjat känna mig bekväm i detta. Längtar tills man får se bebisen, kommer nog kännas mycket verkligare då kan jag tänka mig! :) Intressant tanke kring kön och starkt/svagt test! Även om det såklart är jättesvårt att uttala sig om kön på bara ett tecken, men det hade isåfall betytt att jag väntar en flicka :) Det är så spännande och läskigt!! :D