Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 2437 ggr
lillajag79
0

ovanligt stor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag tycker magen syns lite för tidigt. Här kommer en bild. Är i vecka 5+3

[Smulan_88]
2

Ne, svullna tarmar är normalt i början. Brukar lägga sig efter några veckor.

oh-la
0

Som nämnt ovan, det är jättevanligt att bli lite rund det första och beror på att tarmarna svullnar. Livmodern tar 13 veckor på sig att växa ovanför blygdbenet och det är därför omöjligt att innan få "gravidmage" på grund av den. Däremot kan magen bli rejält svullen innan, såpass att man ser riktigt gravid ut.

lillajag79
0

Fast där livmodern sitter är det en tydlig avskiljning typ till mellan blygdbenet o naveln. Det andra däröver är bara svullet.

lillajag79
0
lillajag79
0

Kan tillägga att jag är supertiny i övrigt, väger 45 och vältränad

Maria
0

Jag skulle aldrig gissa på gravid på de bilderna. Möjligtvis lite svullen.

/Maria

densomundrar
0

Vet man att du är gravid skulle man nog ta det som en gravidmage, skulle man inte veta skulle man tro att du är lite svullen eller att du är byggd så. Som dom skrivet ovan då sitter "graviditeten" så pass långt ner så tidigt i graviditeten och fostret är så liten att det inte på egen hand kan ge den där bulan :-) Grattis och lycka till :-)

[Smulan_88]
0

Du vet ju att du är gravid, och ser säkert den där "stora" gravidmagen. Men vänta några veckor typ 10 och ta en bild igen, så är det lättare att se att det är en Liten fin mage du har där. Vet själv hur det var när man va gravid med första barnet, tyckte att jag såg jätte gravid ut tidigt. Och även Om det så skulle vara 5 foster där inne så skulle inte magen kommit än. Så bara svullnad. I v.6 är fostret 4 millimeter, så än tar det inte upp speciellt stor plats i buken. Säg att livmodern gått från storleken av ett ägg till storleken av en clementin. Så än är det bara svullna tarmar.

lillajag79
0

Nej jag skrev ju att jag är liten "spinkig" och på det vältränad och brukar som ogravid vara platt om magen.

lillajag79
0

Såhär ser jag ut annars

[Smulan_88]
2

Tarmar är svullnaden hur som 😉

oh-la
4

#9, det spelar inte så stor roll om du är liten och spinkig mer än att svullna tarmar kanske syns mer. Livmodern ligger ändå inne i bäckenet och så länge som den gör det är det ingen gravidmage. Sedan beror ju de svullna tarmarna på graviditeten, så på så vis är det ju gravidmage :) livmodern är det däremot inte så länge som du inte är två månader längre gången än du tror. Anatomin är densamma oavsett om man är liten eller stor.

LillaFrun81
0

Som de andra redan har svarat så svullnar magen i början, men det är inte alla som den tar en växapaus för. Jag svullnade ganska direkt första gången & magen blev bara större fram till fl. Hade livmodern högre upp än antalet veckor redan tidigt. Den här gången är jag ännu större, än så länge….ska bli spännande att se om magen fortsätter växa i samma takt som med första…. Så här såg jag ut för ett par dagar sedan jämfört med innan plusset den här gången…

LillaFrun81
0

Bilden kom inte med…

lillajag79
0

Oj rejäl kula

fluffis
0

Jag instämmer med övriga om tarmsvullnad. Har du varit gravid tidigare? I så fall har jag en teori om att svullnaden lättare ser ut som en gravidmage eftersom den lägger sig i den "gamla" uttänjda gravidmagen. Jag har inga belägg för det utan det är bara min egen teori :)

Själv så märkte jag inget alls på magen förrän v 18 med första barnet. Med andra barnet syntes det redan kring v 5. Visserligen är jag inte direkt smal men det är så jag upplever det.