Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 611 ggr
[freeatlast]
0

navelstumpen

Det här kanske låter jättelöjligt men jag är typ nervös för det här med navelstumpen som blir kvar när barnet fötts… Tycker det verkar lite obehagligt och komplicerat att sköta den. Det kanske bara är jag som har den känslan eller är det nån annan som känt/upplevt samma sak?

Hur är det egentligen att sköta den? Är det komplicerat? Hur lång stump blir det kvar? Och hur länge sitter den kvar där? Är det lätt att den blir infekterad eller liknande?

LillaFrun81
1

Det varierar för vissa tar det ett tag innan den läker helt men de hjälper BVC till med isf. Jag tyckte inte det var svårt & den ramlade av på 5.e dygnet. Luktar dock inte hallon innan den faller av…. Var försiktig vid blöjbyten så inte naveln fastnat i blöjan, öppna försiktigt & blöt med vatten om den skulle sitta fast så du inte "sliter" av den….

densomundrar
0

Vilka bra tips #1, även jag är lite skraj inför det där med rengöring och liknande av navelstumpen. Försökte kolla på lite filmer igår om skötsel av nyfödda men vart nog inte så mycket klokare. Men lär sig nog snabbt och det faller sig säkert naturligt, men jag är ändå rädd att göra fel att och orsaka mitt barn onödig smärta för att jag inte vet vissa saker kring skötseln :-o Men man kanske får bra basic info på BB?

[TanatosNyx]
1

Äsh man låter den bara vara. Ser till att det är torrt och fint bara så sköter kroppen resten själv. :) blir det väldigt rött eller så så kontaktar man BVC.

oh-la
0

Säger som #3. Man håller koll så det ser bra ut och plötsligt en dag har den trillat av :P vi fick en genomgång på bb i både bad och tvätt, och sedan igen flera gånger hur naveln skulle skötas på BVC :)