Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 2600 ggr
densomundrar
2016-11-01 17:04
0

Slapp magmun

Jag håller på att bli tokig, om det ändå var "bara halsbränna" som besvärade. Så fort jag äter får jag sota för det, halsbränna och att magmunnen läcker så att maten sipprar upp igen. Har hållit på att kväva mig själv flera gånger när jag ska sova, speciellt sova middag, då jag inte märker att maten sipprar upp och hamnar i fel strupe vilket medför att jag vaknar av att jag inte får luft, hostar och ibland behöver kräkas och har jätteont i luftvägarna en stund efteråt. Kan knappt sova liggandes längre, ligger med en soffkudde i sängen så att jag sover halvsittandes, men det får jag ont i ryggen av istället :-( snacka om att det inte blir bra hur man än gör…. Provade dock att inte äta något efter kl 18.00 igår, för att förhoppningsvis vara av med problemet när jag ska sova på natten och det fungerade hyffsat, men om jag nu ska samla energi till en förlossning som jag inte vet när den sker måste jag ju våga äta och kunna sova :-o Tabletter mot halsbränna hjälper lite mot halsbrännan men inte läckaget. Har ni några tips och råd? Måste nog annars ringa bm då jag inte vet hur jag ska stå ut ca 2 veckor till eller så får jag hålla tummarna för att bebis kommer snarast. Någon som har samma problem? Har bf om 2 dagar föresten.

Ceciliaolucifer
2016-11-01 17:09
0

Har inte samma problem men har hört att gaviscon flytande är mkt mkt bättre. Jag kan på sista tiden när jag lägger mig för att vila/sova tycka att det känns som att jag kommer att kräkas, att ngt långsamt kommer upp. Men det blir inte mer än så. Har inte ont heller och jag kräks inte av det även om känslan finns där.

bohan85
2016-11-01 19:16
0

Gaviscon tar jag också, fast i tablettform som man tuggar. Den bildar ett lock så att syra inte ska ta sig upp. Försök sov med höjd huvudända/extra kudde också.

densomundrar
2016-11-01 19:32
0

Har gaviscon som ni tipsar om, samt nivalykol (kan den heta så?). Båda fungerar bra mot halsbrännan men tyvärr inte mot läckaget utav det som finns i magsäcken :-( Sover ju så gott som sittandes i sängen för tillfället, då jag har en kudde från soffan där :-P men är inte bekvämt och jag får jätteont i ryggen istället. Känns verkligen som att välja mellan pest eller kolera. Funderar på att kanske försöka äta mindre mängd mat och dryck men oftare, för att se om det hjälper även om jag vet att det kan bli en tuff utmaning för mig. Kan prova imorgon, måste verkligen göra något åt det för det blir vara värre och värre, inbillar mig att det är för att det blir trängre åt magsäcken om då orkar inte magmunnen att hålla emot helt enkelt.

bohan85
2016-11-01 21:53
0

Provat Omeprazol, som man tar dagligen?

densomundrar
2016-11-02 07:28
0

Ska kika på det, tack för tipset :-)

OlgaMaria
2016-11-02 09:23
0

Försök ta en promenad varje dag - bra för ryggen. Eller rör på dig hemma. Lite dans t ex :) Det finns kanske inte jättemycket du kan göra. I slutet får man fokusera på att stå ut. Jag tror du ska äta ordentliga mål men planera så det går ett par timmar innan du somnar. Jag tror förresten att Novalucol och gaviscon är bäst för dig. Omeprazol kan också förvärra situationen genom att försämra matsmältningen. Samma sak gäller gaviscon och Novalucol om man tar dem för mycket och vid fel tillfällen (ta dem bara när du ska sova).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

RoxannaS
2016-11-02 09:47
0

Omeprazol kan du ta. Den är kanon! Man kan även få den på recept. Jag hade 40 mg utskriven under graviditeten. Hade visserligen magkatarr också men den hjälpte. Och sen ta tex Novalucol innan du somnar så får du som ett "lock" på magsäcken så de inte kommer upp igen. :)

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
OlgaMaria
2016-11-02 09:54
2

Som jag tolkar det är TS främsta problem en slapp magmun. Alla dessa mediciner, framför allt omeprazol, minskar magsyran. Magsyran gör ont om man har halsbränna, magsår eller magkatarr, men den är också väldigt nödvändig för en fungerande matsmältning. TS har ju behov av att maten någorlunda snabbt kan ta sig vidare från magsäcken och om magsyran minskar kan det ta längre tid.

densomundrar
2016-11-02 11:44
0

Tack för era tips och idéer, det uppskattas. Promenerar gör jag varje dag mer eller mindre då jag har hund, de dagar jag inte har så ont av foglossning går jag långa promenader och de dagar jag har inte blir det tyvärr kortare. Just nu känner jag mig ganska bra förutom detta med magmunnen. Tabletter tar jag främst när jag har känningar innan jag ska sova, för att iallafall ha lättare att somna in. Under dagtid står jag ut så länge jag kan. Åt och drack inget igår efter kl 18.00 igen och kunde sova liggandes, kändes skönt. Ska nog ringa bm imorgon och prata med henne, jag kan ju givetvis hålla på såhär de max 2 veckorna som är kvar men kommer bebisen mitt i natten kommer jag ju ha sämre med energi till förlossningen känns det som då jag inte ätit och druckit ordentligt i samband med detta. Men man kanske kan kasta i sig något snabbt när man åker in?

OlgaMaria
2016-11-02 11:52
0

Skönt att du fick sova gott! Ät och drick ordentligt på dagen så vänjer sig kroppen och du klarar dig fint på natten. Visst kan du äta om du känner för det innan du far in till förlossning.