Orolig
Känner att jag behöver skriva av mig lite.. Är gravid i v22(imorgon) och har vart sjukskriven från mitt nya jobb i en vecka nu. pga foglossningen.
Jag ska tillbaka till jobbet imorgon täntke jag, iaf försöka ta mig igenom dagen. Men smärtorna oroar mig lite för hur jag ska orka.. Idag låg jag i soffan o grät för jag inte visste hur jag skulle ligga ner, det liksom bara smärtade.
Jag har inte så ont fram utan det är nästan bara bak. Det som oroar mig är att när jag får som ondast (när jag rört på mig mer än ja klarar) så strålar smärtan så pass mycket att de känns som att hela benet domnar och viker sig, kan liksom inte stödja något alls på det benet.
Smärtan försvinner bara om jag lägger mig ner o ligger still ett par timmar. Sen kan jag röra på mig en stund innan det kommer tillbaka. Lite olika varje gång men ibland räcker det att jag står o lagar mat så får jag ont.
Kan detta på något sätt vara farligt för barnet? Blir så orolig att något ska gå fel, att bebis ska komma tidigare för att jag kanske överanstränger mig :(
Jag ska till sjukgymnasten på tisdag så jag hoppas verkligen jag får hjälp där :)
Har även haft som lätt mensvärk bak i ryggen idag, är det normalt?…
Hemsida: Nivinas kaniner
nej foglossningssmärta kan inte skada barnet, och inte orsaka för tidig födsel :)
det du ska vara uppmärksam på är om magen ofta blir hård som en boll, tänk att magen är som en stor hand som knyter sig = sammandragningar. Dessa ska inte orsaka mensvärk och inte komma ofta. (Gör det inte ont är det ingen fara, och ibland kan det göra ont utan att det händer något också).
Däremot ska du orka hela graviditeten, se genast till att ordna ny sjukskrivning. Foglossning kan sitta i länge efter förlossningen, så pressa dig inte!
Efter att ha vart hos sjukgymnast o vårdcentral så är ja nu sjukskriven på heltid till slutet på oktober. Riktigt tråkigt och har så dåligt samvete över att få ett nytt jobb o knappt jobbat en månad innan man blir sjukskriven. Men min och bebis hälsa är viktigast. Hos sjukgymnasten gick de bra, foglossningsbälte kan jag glömma. Den tryckte för mycket på muskeln bak så de gjorde så ont att jag inte kunde gå med den på. Blir att gå tillbaka dit o få övningar istället så får vi hoppas vi hittar några övningar som passar mig!
Hemsida: Nivinas kaniner