KUB eller ej???
Hej alla fina! :-)
Har varit på mitt första samtal hos MVC i veckan.
Fick frågan om vi ville göra ett vanligt UL nästa gång eller ett KUB?
Vad har ni valt? Är ett jätte svårt val tycker jag….
Med vänliga hälsningar
Emma
Vi valde kub för att vi ville göra alla tester som bara går.

Vi gjorde KUB och var helt överens om det redan innan vi plussade samt hade diskuterat vad vi skulle göra om det visade sig att barnet hade hög risk för kromosomavvikelse. Jag tror att det viktigaste är att ni diskuterar och känner vad ni vill. Ni kan få reda på att fostret har stor risk för avvikelse, vill ni det? Och vad ska ni göra om det visar sig att det finns en avvikelse? Prata om det, du och din partner, så att ni båda är överens. Ibland är man så inne i bara att man ska få göra ett ultraljud och se bebisen, men det är minst lika viktigt att veta hur man ska göra om något är fel. Vi visste redan när vi plussade som sagt, och var helt överens om vad vi ville. Låt det avgöra hur ni vill göra.
Det gör man som man själv vill :) Man får vara inställd på att en KUB-undersökning faktiskt är en form av fosterdiagnostik och inte något som man gör bara för att titta på bebisen. Jag tror att det är viktigt att vara förberedd på att något faktiskt kan vara fel, även om det kan vara skönt att veta att det sällan är det. Jag har själv gjort en KUB-undersökning, mestadels pga att jag var över 35 år. Min barnmorska ville att jag skulle kolla på den här filmen innan. Kolla gärna på den, den är informativ. http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Fosterdiagnostik/Fosterdiagnostik---film-pa-svenska/
Jag har bara gjort med KUB med tredje barnet. Vi hade bara avbrutit för dödlig utgång tex trisomi 18. Men vi ville veta i förväg om vi behövde förbereda oss för ett barn med DS eller liknande, i den mån det går. Det är nämligen bara drygt 2 år mellan de två minsta barnen.
Vi har valt att inte göra KUB. Innan så kände jag att jag ville göra alla tester, men när vi satt och pratade med barnmorskan och blev erbjudna KUB så tittade vi bara på varandra och sen tackade nej. Jag känner att med min ålder och sådant så känns det bara som ytterligare en sak att gå och oro sig för.
/Surpan
Tack snälla för att ni tagit er tid att svara! :-D
Tror nog att det blir ett KUB bara för att kunna förbereda sig om något skulle vara fel, det ända som oroar mig är fostervattensprov om det skulle vara någon avvikelse, en nål i magen verkar ganska otäckt! 🤦♂️
Med vänliga hälsningar
Emma
#7 Jag gjorde nål i magen efter mitt barn avlidigt för att testa det lilla fostervatten som fanns kvar. Var absolut ingen trevlig upplevelse, fast jag var i chock och fattade inte så mycket. Det är man ju inte i vid levande barn.
#0 Jag valde KUB då jag ville veta om det kunde vara DS. Var ensamstående innan, så det klarade lätt av en gång till - men inte med ett barn med extra behov det var jag säker på.
#2 du fyllde på med det jag själv glömde. Tack, instämmer helt i vad du skriver.
Jag och min man bad om kub efter att vi pratat med varandra ganska mycket innan om vad vi skulle göra beroende på hur resultatet såg ut. Jag är glad att vi gjorde det men allt såg ju bra ut kändes dock viktigt att ha pratat igenom ordentlig innan.
Jag ville göra kub men va för ung. Det är som andra säger att det kan vara skönt att veta om man behöver förbereda sig på ett sjukt barn
Här erbjuds alla KUB, vi valde dock att avstå. Jag har jobbat inom funktionshinderomsorgen och vet att de svåraste typerna av funktionsnedsättning (enligt mig) ändå inte syns på ett KUB. Så mycket kan hända som inte beror på kromosomavvikelse. Jag har även jobbat med flera personer med downs syndrom och visst, de flesta behöver en hel del stöd för att få livet att fungera, men de klarar även mycket själva och verkar ändå nöjda med livet. Sedan har jag har även träffat personer där allt sett bra ut innan födsel, sen har något inträffat så personen i fråga får ett multihandikapp. Eller svår autism tex. Det kan man ju inte se på ultraljud eller KUB. Vi valde alltså att avstå KUB då vi anser att ett barn har lika stor rätt att födas och få växa upp oavsett om det har downs syndrom, någon annan diagnos eller om det är helt friskt. Om man däremot upptäckt någon grav missbildning på RUL och det inte funnits någon chans för barnet att kunna få ett bra liv, då hade vi nog tagit bort det. För barnets skull. Men som tur är har allt sett bra ut, och vi får snart träffa vår skatt :) bf 24 augusti :)
Har BM eller läkarna rätt till att neka KUB? Jag och min sambo vill göra ett för att kunna förbereda oss mentalt OM det skulle kunna vara någon avvikelse. Jag går på starka mediciner pga sjukdom och kan inte sluta ta dem och min sambo är adopterad så vi vet inte alls om han bär på någon avvikelse. Ska ringa BM imorgon och be om en remiss. Vi är ganska unga (24 och 26) så det är inte pga åldern.
Dom har rätt att neka om man inte tillhör en riskgrupp, du får isåfall betala det själv. I många landsting är det dock fritt för alla men i många är det enbart riskgrupper
Såg nu att man ska gör det i v11-14 när jag läste på 1177. Fick annan info på en annan sida där det stod mellan v16-18. Då är det alltså för sent för vår del då jag är i v 17.
V 16-18 (16-20 beroende på kommun) brukar vara rutinultraljudet :)
#15 Det vet jag :) ska dit v 18+3 :) Blev bara så förvirrad då det är olika informationer. Stor skillnad på fostret/barnet i v11-14 och v16-18. Vi var iofs innan på ett akut ultraljud v11 och då sa läkaren ingenting om någon avvikelse, så det är väl bra. Sen vet jag inte om han kollade så noga. Det var mer koll på äggstockar och livmodertappen pga all hemsk buksmärta. Men hjärtat slog och bebbe slog volter, så den levde hehe.
Hehe ja det är rejäl skillnad! Men kul att du fått sett bebis tidigare iaf :)