Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 947 ggr
Josefineutank
0

Gravidkramper?

Jag är gravid i vecka 30 (31 imorgon) har nu i 4 dagar haft smärtor i magen. Det krampar och känns som kraftig mensvärk. Samtidigt blir oftast magen stenhård och jag får lite svårt att andas. Är detta någonting som är normalt eller bör man kolla upp det ??

[TanatosNyx]
0

Det bör du kolla upp omgående, ring förlossningen.

Aristarcos
0

påverkas du så mkt så kolla upp, visst kan man ha sammandragningar, men gör de ont så det tom påverkar andningen, då är det en helt annan sak. Hur har det gått?

hhejlollo
0

Du ska inte ha ont samtidigt som du har sammandragningar så ring förlossningen!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Josefineutank
0

Jag är redan inne på koll var tredje vecka pga onda sammandragningar för att se så tappen inte påverkas ( vilken den inte är). Detta känns mer som en jättemensvärk! Fick hjärtklappningar igår EM så ringde in och de sa att jag skulle avvakta till kvällen och kom allt tillbaka så skulle jag ringa in igen och då få komma på koll. De avtog men har ont i magen nu på morgonen igen så blir att ringa dem igen och få åka in!

hhejlollo
0

Samma här, går hos Spec MVC varannan vecka pga tvillinggraviditet och tappen kollas då också då jag haft sammandragningar sedan vecka 20, i tisdags förra veckan fick jag ont och som hugg i sidan av magen, fick komma in sent på kvällen till förlossningen där CTG gjordes vilket visade att flickorna mådde bra, men även VUL gjordes där det konstaterades att tappen var förminskad till 2cm och jag var öppen 1cm. Blev inlagd natten till onsdagen och fick värkhämmande dropp samt kortisonsprutor, blev på onsdagen skickad till Falun där jag var inlagd i 5 dagar för att stoppa förlossningen. Så nej, mensvärk och sammandragningar ska du inte ha samidigt! Jag är glad att jag fick komma in direkt, vem vet, annars kanske flickorna hade kommit.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

jackiejohn
0

Min förlossning startadeni vecka 31+0 med "mensvärk" sen kom en sparsam blödning och sedan drog värkarna igång. Så se till att bli ordentligt kollad, jag blev avvisad av första barnmorskan jag pratade med på förlossningen men motivationen att jag inte skulle ja barn förrän i januari… Nästa jag prata med villa ha in mig helst för föera timmar sen. Det behöver inte vara något men hellre en ordentlig koll för mycket än en för lite.

Josefineutank
0

Fick en tid idag 13.00.. #6 hur länge hade du "mensvärken" innan du började blöda ?

jackiejohn
0

7# Så bra! En koll är aldrig fel :) Jag vaknade med mensvärken efter en jobb natt och när jag gick på toaletten hade jag en brunaktig flyt ing sen inget mer förrän ett par timmar senare. Alldeles innan vi åkte in till sjukhuset på sjukhuset satte värkarna i och blödde lite mer men aldrig några mängder. Som sagt det behöver inte vara någon fara men en koll är alltid att föredra!

Lilolizeit
0

Hur går det för dig Josefine?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Josefineutank
0

Tog först CTG där hjärtljuden var dåliga på bebe för han låg och sov. Fick sedan komma in till läkaren där hon kollade med ul på honom och hon tyckte han rörde sig jättebra och allting såg jättebra ut. Kollade tappen som var 4cm, alltså perfekt. Fick avsluta med att ta CTG igen nu när han var vaken och då var hjärtljuden perfekta. Magsmärtorna kunde hon inte förstå varför jag hade .. Hon tyckte jag skulle kontakta en dietist för att lägga upp ett matschema för mig så jag får i mig allt jag behöver och äter regelbundet. Och vila vila vila. Jag får inte hålla på och ränna runt som jag gör utan sambon får sköta de långa promenaderna med hunden så får jag gå korta på dagen. Jag är SÅ trött på att vara gravid nu ;(

[TanatosNyx]
2

men hjärtljuden ska inte vara dåliga på bebis bara för att h*n sover! vad tusan är dt för läkare…

villavägen
0

#10 #11 kanske var att variationen inte var så bra? Kan ju bli så när de sover. Har varit med om det. Inget fel på bebis för det. Och det här med kramper o sammandragningar. Exakt så för mej med under första graviditeten. Trodde han skulle komma i v20. Onda sammandragningar stenhård mage jätteont jämt påverkad andning. Tittade ut i v40. Aldrig påverkad tapp. Hur fasen går det till? Andra har man hört öppnat upp sig utan att ena märka det

[TanatosNyx]
1

fast lite mindre rörelser en period är ju inte samma sak som dåliga hjärtljud. (Rörelserna är det som får hjärtljuden att pendla upp och ner)

Jag har också haft extrema problem med smärtsamma SD/kramper och hela baletten. Men inte dåliga hjärtljud, det är inte normalt. Jag har dock haft tillfälligt minskade fosterrörelser, men som sagt inte dåliga hjärtljud.

villavägen
0

#13 jag vet men det var kanske det läkaren menade….

Josefineutank
0

#13 dom menade mer att eftersom han sov så var det ingen aktivitet i magen vilket gjorde att han "gled" iväg från apparaten som mätte hjärtljuden så den tappade teckningen (?) hela tiden. När han var vaken och sparka omkring så var han överallt i magen och då hörde fungerade apparaten perfekt ! Känns dock så trist att man inte vet vad magkramperna är.. Det är inte roligt att ständigt ha ont och veta att det är hela 9 veckor kvar!! :(

[TanatosNyx]
0

#15 ahaaa ja det är helt normalt :) de små rackarna brukar undkomma dosan rätt flitigt.

Lilolizeit
0

Så skönt att höra att det var bra med den lilla. :) hoppas du slipper mer smärta. Försök nu å vila, hur trist det än är :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes