BF november 2016
Nu är det väll ändå dags för oss ska få barn i november att ha vår egna lilla sida ! :D Om det inte redan finns en.. Jag heter iallafall Josefine och är 22 år! Bor i Sigtuna tillsammans med min sambo och vår hund Melker ! Vi väntar vårt första barn just nu och är beräknade 5 november. Är just nu i vecka 13! (12+1)
Här är en till :) Johanna, 21år(fyllt 22 när den pyret kommer) jag och min sambo bor i Borlänge. Är i vecka 12(11+2) nu och är beräknad 10-11/11. Hur mår du? Blivit av med några symptom?
Hoppar in här, jag är beräknad 2 november, v 13 (12+1) idag.
#1 kul att höra att det är någon i samma ålder! Är det ditt första barn? Illamåendet är kvar och även magsmärtorna har blivit lite större nu de senaste 3 dagarna. Jag har dock slutat kissa på nätterna som jag gjort varje natt i 10 veckor. Man blir lite nojig när man slutar med saker som man gjort under början av graviditeten. Är så rädd för att den ska ha avstannat eller något .. #2 intressant att se att du är beräknad 3 dagar innan mig men vi är lika långt gångna! Har ni vart på tidigt ulraljud eller gjort kubtest? Jag har själv vart och lämnat blodprov för kub och ska bli kallad för ultraljud nu vilken dag som helst. Jag måste nämligen få en tid innan nästa fredag innan det är försent så måste ringa dem idag och kolla varför de inte ringt mig !
#3 vet inte vart jag var ute och snurrade, bf 4 Nov, v 13 (12+3). Tidigt ultraljud gjort Iom att vi fått hjälp att skaffa barn, däremot kommer inte kub att göras så jag får vänta till RUL igen innan jag får se bebisen :-)
#3 eller hur! Med take på hur man blir bemött så känner man sig ändå rätt så ung. ja det är mitt första Har också fått lite ökad molvärk/hugg de senaste dagarna, man blir ändå lite orolig. Vi gjorde ett väldigt tidigt vul så det enda vi har sett är gulekroppen. Här i Dalarna är de strikta ang kub efter 35 så jag får inget, hade dock velat efter 2 missfall, men får längta till RUL :)
Hur har ni med kläderna just nu? För tillfället sitter mina byxor ihop tack vare gummisnodd men tycker det är tidigt för mammabyxor.
På morgonen finns det bara en lite bula, sedan när jag börjat äta så växer bulan och framåt kvällen ser jag höggravid ut haha.. Brösten däremot .. Jag har gått upp 1 storlek i bh men lär gå upp en till innan denna vecka är slut. Jag använder mig mycket utav mjuka byxor. Inte mjukisbyxor utan mer byxor med mjukt material eller hur man ska förklara haha.. Jätteskönt att ha på jobbet då jag använder hela kroppen när jag jobbar. Så fort jag kommer hem blir det dock av med alla kläder!
Hehe, har gått ner 4 kilo sen jag vart gravid men ingen kula känns eller syns. Det står i gravidapparna att Byxorna ska börja kännas trånga men känner ingen skillnad. Jag har iof tyvärr lite matreserver runt magen även om jag inte är fet som i fet…. Hoppas att gravidmagen snart kommer så jag slipper känna mig så tjock hela tiden. :-P För några veckor sedan svullnade mina bröst upp, trodde nästan att jag skulle få köpa nya bhar, men nu har dom "gått tillbaka igen". :-(
Nu har jag bf i juni men sitter och läser här ändå :) jag köpte mina första gravidbyxor i v 13 och det var så himla skönt! Jag använder dem fortfarande nu i v 32. Kändes helt klart värt att köpa dem tidigt och inte klämma ihop magen i ett par för trånga byxor.
Just nu hatar jag kläder mer än tidigare, tycker att alla tröjor är för korta. Letade förgäves ute på stan efter liknande belly belt. Den här gången har inte brösten växt så mycket än, men pirrar och är ömma som f.. Testade två par gravidbyxor på hm idag, men jag är expert på att slita på kläder på jobbet så jag funderar än. Josefineutank, har du fått tid till kub ul?
#10 visste inte vad belly belt var så fick googla, smart!
Jag ringde till dem och de sa att jag inbokad på en tid men de hade skickat brev om tiden.. Men det blev nu på måndag iallafall 14.00! Är otroligt nervös. Men idag går jag in i vecka 14! Gud vad tiden har gått fort :D Hur mår ni idag?
Jag är i v.10 så lär ju bli i månadsskiftet av november/december om det nu skulle räknas!👍🏻
Ja men självklart räknas det!! Välkommen hit!
#13 Vet du när du har bf då? :-) Gick in i v 14 idag, spännande. Längtar tills magen börjar synas så man får se gravid ut istället för tjock :-P
Jag gick in i vecka 13 igår, så nu kan man ta en lättnadens pust. Tredje gången gillt säger dom väl? Har fortfarande kvar illamåendet och ska till sjukgymnast på måndag pga foglossning men annars är det bra. Längtar också till när man är rund och go, häromdagen var jag så nojjig då jag känner mig gravid men har inga synliga tecken så jag tänkte att man var skengravid så jag tog ett test, två streck innan jag ens lagt ner den. :D Ungochgravid, välkommen! Har så otroligt sjuka drömmar nu för tiden, hur är det med er och sömn?
#16 känner igen det där, till och från känner jag mig helt ogravid och då blir jag lite nojig och rädd att jag fått ett missfall som inte stötts ut än eller att jag bara inbillat mig :-o Tänk vad hemskt, att man tagit ett test som utav någon anledning visade ett falskt plus, så går man i flera månader och tror att man är gravid :-o Har ni berättat för någon att ni är gravida? Vilka?
Ska också föda i nov :) bor i sthlm (duh) vårat första barn ♡
SakWu-sthlm90, välkommen! #17 mamma listade ut redan i vecka 6, när vi fortfarande velade fram och tillbaka. Hennes man runt vecka 10 och igår fick svärföräldrarna veta. Sen har mina tre närmsta kollegor vetat i två veckor då jag kände mig tvungen att berätta varför jag var så spysjuk. Dudå, vet någon om?
#15 Pågrund av oregelbunden mens till följd av minipiller så kan jag omöjligt veta riktigt hur långt gången jag är men om mina beräkningar stämmer så är bf runt 30 november -3 december pga att jag inte kommer ihåg exakt när min sista menstruations första dag var! #16 tack så jättemycket! 17# Tyvärr har jag inte berättat för någon än då jag ville få känna efter själv hur jag vill göra, just pågrund av att jag bara är 16 fyllda, 17 iår. Ska i veckan berätta för min pojkvän och sedan beroende på reaktion från honom berätta för min mor så snart som möjligt!
Skulle ha varit hos sjukgymnasten för min foglossning idag, men hon blev sjuk och tur det när man mår så illa.
Idag fick vi se lilla bebisen :D blev även flyttad till 3/11 istället för 5/11. Äntligen kan man andas ut !
Naw, längtar tills jag får se våran lilla bebis igen :-)
#19 förlåt, missade din kommentar :-/ Min familj fick veta nästan direkt, gubben familj någon vecka senare, v11. en utav mina vänner fick veta för någon vecka sedan då hon hade lite fotoprojekt planerade för mig i sommar, så kände mig tvungen att berätta. Förra helgen fick mina närmaste vänner veta. Vi ska bara berätta för gubben släkt oxå så tänkte vi att resten får sprida sig ryktesväg, allt annat sprida ju i rekordfart så det gör nog detta med :-)
Idag fick min pappa veta, har inte så mycket kontakt så det var rätt nervöst. Gick väl bra kan man säga. Försöker få sambon att berätta för sina syskon. Ska hälsa på brodern om några veckor och det kan bli lite tokigt annars, börjar bli lite tydligt att det inte bara är god mat i magen. Börjar förstå det här med spökveckor, det enda som är kvar är illamående vid starka dofter. Samt foglossning från hell
Åh, vad glad jag är att det börjat synas på er, önskar att det syns på mig med snart :-) Förmodligen har jag en liten bula men att den gömmer sig bakom min fettreserv….
Jag har en lägre mage men det mesta är fettreserv ännu. Visst tänker man på hur det kommer se ut, inte tror jag det blir som de där badbollarna på stickor. Har ni börjat planerat inköp eller köpt nåt?
#28 jag var med i en tråd här på sidan tidigare då jag var orolig för att det skulle bli som en kula med en fettbula fram på, men de som påstod sig varit kraftiga innan hade jättefina magar, så jag tror inte man behöver vara så orolig för att inre få en fin gravidmage om man inte är kraftigt överviktig :-) Har inte köpt eller planerat något inköp än, men däremot har de som vet om redan börjat handla till den lille. Jag kommer inte behöva köpa något känns det som :-P Ni som är med i tråden, är ni förstföderskor eller har ni barn sedan innan?
Här är det första barnet :) Hos oss har ingen riktigt våga köpa något än, mamma hade tydligen börjat sticka några sockor el dyl. Vi själva börjar fundera på vilken gravidförsäkring och vagn men inget konkret, hade inte sambon hållt mig tillbaka så skulle det vara fullt med kläder redan. :P
Här är det första barnet och första graviditet ( alltså inga missfall sedan innan.) kom helt oplanerat det här men ändå blev den så välkommen på en gång ! Köpte en present till killen i måndags efter vi hade sett lillplutten. En body och mössa där det står I <3 DAD! Hur är det för dig? Första ? :D
#29 Det här är mitt första barn samt även min första graviditet så inga missfall innan vad jag själv vet iallafall! Inte så långt gången än så att jag vågar pusta ut, går in i vecka 11 imorgon!
En till förstföderska här, ska bli spännande. :-)
Vecka 15 idag! Och nummer 13 fortsätter vara mitt lyckonummer, när vi var hos bm imorse fick vi höra vårt lilla hjärta i dopplern. Äntligen känns det verkligt och jag fick reda på att bubblet i magen är sparkar då barnet sparkade rakt mot dopplern samtidigt. Berättade för min nuvarande chef häromdagen, funderar på att ta det med resten av kollegorna nästa vecka men osäker hur. Hur går det för er?
#34 går in i v.12 imorgon vilket ändå känns skönt då man snart slipper oroa sig så mycket för missfall, visst risken är ju inte nollställd men mindre risk iallafall! Annars så mår jag väl sådär, illamående nästan dygnet runt nu istället för bara på morgonen och är rent generellt väldigt trött, somnar supertidigt nu. Mår du illa och har du gjort det innan och har du några andra "symtom"? :)
#34 åh, har du fått hört hjärtljud? Vad kul :-) Jag har "bara" fått varit på inskrivningssamtal x 2 för att få information samt lämna prover och ett frejasamtal, utöver vul som gjorde i samband med att jag vart gravid, Iom att vi fick lite hjälp på traven. Jag berättade för mina jobbarkompisar i början av vecka 15, kändes skönt att inte behöva dölja det och don tyckte att "många bitar föll på plats" haha. #35 ja, det känns ändå som en lättnadsgräns :-) Själv går jag in i v 16 imorgon, känner mig mest skengravid då inget varken känns eller syns och de få symptom jag har kan bortförklaras med annat. Tänk om jag kommer in på RUL och det är tomt, så har jag gått och trott att jag varit gravid hela tiden :-P
#34 Vecka 12 var så otroligt skönt att passera, äntligen kunde man börja hinta till omgivningen. Jag mår fortfarande illa ibland och kräkningar förekommer, haft foglossning sedan vecka 6 som håller i. Men annars är det väl okay, trötthet och humörsvängningar bara. #35 jag har varit så sjukligt orolig och kom då överens med bm att rucka på reglerna, hon kunde inte lova något men hon hittade hjärtat och det slog fint. Jag kommer vara på mvc oftare pga att jag inte kan göra glukosbelastning just nu, så bara prover. Sen fått en remiss till psykolog och specmvc pga bakgrunden. Hoppas du får något tecken snart, är väl dags för rörelse och RUL strax.
#37 jaha, där ser man. :-) Lycka till :-) Ja, RUL 15 juni tror jag, men innan det borde det börja kännas och synas, jag är ju i vecka 20 då :-)
Här är en till med bf i November :) har varit på kub och allt såg bra ut. BM vågade även gissa på kön då det var väldigt tydligt! :) Är nog inne i spökveckorna nu, känt mig väldigt ogravid senaste dagarna men fick se den lille igår så vet att allt ser bra ut! Skönt med lite paus från allt illamående :)
#39 härligt att höra, när har du bf? :-) Är lite orolig att den lille inte lever där inne, alla tecken på att jag är gravid har försvunnit och jag börjar inte ens bli tjockare, är i mitten av v16. Har ju inte gjort kub men gjorde vul i v9 då vi fått hjälp att bli gravida och då levde den iallafall. Bm ska ringa mig här på förmiddagen så så att jag får prata med henne om min oro, så får vi se vad hon säger.
#40 Den 25/11 :) Jag har gjort ul 6+2, 8+3 och nu i 12+4. Hade en misstänkt stroke i början av graviditeten så har blivit kollad lite extra. Har inte känt så mkt den senaste veckan heller så var helt otroligt att se att den levde igår :)
#41 spännande :-) Tråkigt att höra om stroke misstankarna, hoppas allt är bättre nu? Mysigt att få se bebisen så frekvent :-) Bm sa att det var helt normalt att inte känna något i v 16 och jag behövde inte vara orolig, hjärtljud kunde dom tydligen inte hitta med apparaten i denna vecka så jag får snällt och fint vänta en månad till RUL.
#42 Ja då, jag mår bra nu :) Ah, jag försöker att ta graviditeten med ro. Tänker att det kommer gå bra, vill inte oroa mig i onödan. En månad går fort ska du se! :)
#42 skitsnack från bm, hjärtat har kunnat höras från vecka 13. Saken är det att det kan vara svårt att hitta och då tror dom att man går bersärk för att vi är instabila. Vården har stort förtroende för gravida tydligen. Ceciliaolucifer, välkommen!
#43 trodde i början att jag skulle kunna ta det med ro, mer än förväntan då, men det är lättare sagt än gjort. Hoppas jag kan, precis som dig, försöka hitta lite inne frid. 😂 #44 precis, troligen är det ju för mitt eget bästa, för att inte skapa onödig oro om dom inte lyckas hitta ljudet, tråkigt dock att dom inte sa som det var istället för att det inte gick. Men men, får vänta till RUL som sagt, är den död så är den ju död iallafall, även om jag inte får det bekräftat nu och jag kan ju inget göra åt det heller.
#44 Tack! :)
Har det börjat synas på era magar att ni är gravida? :-) Har hela tiden trott att det knappt syns, är i v 17 idag, och trott att det lilla som syns döljats bakom mitt fläsk. Googlade lite på gravid v 17 (bilder) och fick upp massor med bilder på smala tjejer som hade ganska stora magar. Många iof omföderskor men ändå, och nu börjar jag bli lite osäker, jag kanske inte har så mycket fläsk kring magen som jag tror utan att det faktiskt är en liten bebismage som börjar synas :-)
#39 Va, de har ju bara en könsnub vid KUB :P dvs alla ser ut som pojkar. Visst man KAN könsbestämma så tidigt om man har ruggig tur. Men man ser det på vinkeln på nuben. Inget tal om tydlighet direkt :P
Scrolla längst ner på sidan:
#47 min mage har flyttat ner lite men inget som direkt syns pga extra magen. Men om man känner så är den stummare ju längre ner man känner. Vecka 16(15+3) jag var lutad mot en bänk i fredags och då sa en kollega "nu syns det verkligen att du är med barn" men vad är bulle och vad är bebis? Har ni fått nåt rul-datum än?
#49 samma här, det är lite hårdare och känner man efter det, innanför hullet, så lutar det smått utåt :-) v 17 (16+2) Snart kan jag stolt visa upp magen utan att behöva skämmas för att man är "fet", yey :-) det bästa med att vara gravid är att man kan vara lite smått mullig utan att det syns så mycket :-) Jag vart ju orolig att jag missförstod min information om hur jag fick tid till RUL så jag ringde och då bokade dom in mig direkt, tid den 15 juni :-) Har du fått tid? :-)
det där hårda stumma är toppen på livmodern :) det ovanför är alla tarmar och organ som flyttas undan för att göra plats åt bebisen.
Jaha, ni menade så. Nja, har känt efter toppen men känner inget speciellt men däremot har min bukvägg (det son är hårt under hullet) flyttats utåt och det måste ju vara ett tecken på att bebismagen börjat växt och att det inre bara är hull.
#47 Jag har mage så det syns,men mkt är nog svullna tarmar. Är smal från början :) #48 BM sa att hon var extremt duktig på att se kön tidigt och hade hittills inte haft fel. Men hon sa att vi får ta det med en nypa salt. För oss spelar könet ingen som helst roll. Så visar det sig vara fel så gör det absolut ingenting, vi blir lika lyckliga ändå :) kul ändå att hon ville gissa! #49 Har RUL 1/7 :)
Vad kul för er! Själv har jag inte fått någon tid än och går in i v17 på fredag så har lite lust att ringa. Ska iaf träffa bm den 15/6. Lite nyfiken på hur många det är där inne då bm sa att livmodern var rätt stor sist, vi har tvillingar på båda sidorna. Hur mår ni nu?
#54 Det är överlag bra här förutom illamående och rejäl åksjuka plus huvudvärk. Men illamående har ändrat karaktär och det är jag väldigt tacksam för :) Själv?
Har så gott som inga graviditetstecken, trött men det var jag innan. Svullna bröst och bröstvårtor dock, men det kommer och går. Har haft väldigt tur hittills, jag har mått väldigt bra och haft väldigt lite illamående och kräkningar.
Här har illamåendet lagt sig och gör sig bara påmint vid riktigt starka dofter men de senaste dagarna har samarin varit min bästis då halsbrännan kommer vid sittande position. Jag har äntligen fått mitt stödbälte så jag hoppas att man får bukt på foglossningen, just nu ligger jag med en vetekudde på benet då det gjort ont hela dagen. Sambon orkar äntligen vara i närheten då det inte är så mycket gnäll från mitt håll ;P
Men fy, foglossning redan? :-o hoppas det blir bättre med bältet, vi har fortfarande lång tid kvar..
Var bland de första gravtecknen hos mig, fattade inte varför värken i ländryggen aldrig släppte sen i vecka 6-7 satte det sig även i höfterna. Man undrar ju hur det ska gå senare eller i sommar om det är såhär redan. Jag har varit orolig då jag går ner i vikt istället för upp och då var mamma så otroligt peppande "men snart kommer sommaren och då sväller du upp som en ballong" tack det var ju lugnande! -.-"
#59 har ingen aning om hur det känns men jag tycker att det är tråkigt att du fått problem med det så pass tidigt :-( Haha, underbart peppade :-) :-P
Värken är väldigt svår att förklara, ibland är det som en mensvärk i bendelarna och ibland är det som att höften är påväg åt helvete. Man får väl vara lycklig med att det är från och till känner jag. Är ju värt det i slutändan :)
Fy :-( Ja, man får försöka tänka att det kommer något bra i slutändan och att det är under en begränsad period :-) Eller kan man ha besvär av det även långt efter förlossningen? :-/
Någon som börjat planera föräldraledighet? Var lite ledsen över att jag kanske inte skulle kunna vara ledig på sommaren, men…. När jag räknar på det så kan jag nog vara ledig ända till augusti, om vi tar ut 5 dagar i veckan :-) wii :-) beroende på när bebis föds, räknade från 1 Nov :-)
Hej! Usch har vart frånvarande ett tag pga för mycket jobb och håller på med betäckning av hästen vilket tar tid ;) Magen växer som satan och har fått byta bh två gånger till nya storlekar haha ! Foglossningen har även startat. Har sååå ont i svanskotan/rumpan på kvällen att jag bara vill gråta! Nervös över hur det kommer gå på jobbet om jag har ont redan nu.. Jag jobbar som tur är bara 9 veckor till. Har semester hela augusti och går sedan på havandeskapspenning från 3 september!
Är det någon av er som känt fosterrörelser ännu? Har disco i magen på kvällarna här! Är en riktigt partpingla :D
Känns som att jag har väldigt tur hittills, jag har inga besvär och inte har jag behövt köpa nya bhar heller, även om det vore dags. #65 åh, vad mysigt :-) har du barn sedan innan? Stod i min app att omföderskor kan känna rörelser redan i vecka 16 tror jag det är men att man som förstföderska får vänta till typ v 20 eller mer, vill ju känna nu :-( men det är ju inte många veckor kvar :-)
Haha vilken tur du har ! Här måste man tillochmed leva i klänning nu för får så ont i magen vid tajta kläder! Nej detta är mitt första barn! Så är själv chockad över att jag redan känner men min bm sa att jag känner min kropp så bra så får stå ut med en graviditet där jag kommer känna allt som händer .. Har RUL den 13/6. Då ska vi även ta reda på kön! Någon mer som ska ta reda? :)
Jag känner lite rörelser, har inte riktigt lagt till märke allt än, snart är det väl full rulle därinne. Vi ska inte ta reda på kön, men instinkterna hos oss både säger en liten pojk. Blir ju som ett kinderägg på förlossningen :) Känner igen det där med kläderna men jag är så envis och ska ha mina vanliga jeans ett tag till, mammajeansen åker ju bara ner!
Vilken vecka är ni vid RUL? :)
Jag kommer vara i vecka 20 :)
Vad mysigt att kunna känna barnet redan nu, jag är avundsjuk. Men antar att man tröttnar på sparkarna när de börjar bli starkare och kan rikta sina sparkar mot revbenen, haha. Vi ska nog inte ta reda på könet, jag vill men inte gubben. Innan var det tvärtom, vet inte varför han helt plötsligt inte vill. Jag är i vecka 20 vid RUL.
Ah, samma här! I vecka 20 :) Kräkfest inatt. Förstår inte varför illamåendet kommer på kvällstid numera runt kl 19 och håller i sig till 01 då jag lyckas somna. Lyckades kräkas ner toalettlocket, mig själv och på golvet. Blir himla åksjuk av tv-tittande. Märkligt!
#72 låter inget vidare, kan det vara att du runt den tiden brukar bli lite smått hungrig, provat äta något litet runt den tiden? De få gånger jag kräkts "utan anledning" på grund av graviditeten så har det nog varit för att jag varit lite hungrig. #73 vad roligt :-) Önskar det samma här, RUL om snart 2 veckor, längtar tills jag får se att allt är bra med bebis :-)
#74 Har inte varit hungrig eftersom jag småätit mkt el ätit ngt ordentligt runt 21 då jag inte har somnat.
#75 aha, ja, då har jag nog inga andra tips att ge för tillfället. Hoppas det lägger sig snart.
Någon som börjat köpt något än? Inrett barnrum?
Vi har valt ut tapeter, vitt o grönt. Sen kunde jag inte låta bli att köpa en filt som var så mjuk. vi åker på semester om två veckor så blir väl lite shopping iaf :) Ni då?
Nej, vi har inte tordas och haft tid att köpt något än, men vi har fått en hel del. Vi ska snart börja plocka ur rummet som ska bli bebisrum och idag ska vi åka och kolla lite på vagnar och bebisskydd för att förbereda och kunna känna efter innan vi köper något. Jag har ju inte riktigt fattat att jag är gravid på riktigt än då det varken syns eller känns, men antar att det löser sig om ca 2 veckor när vi har RUL, ser vi att det finns en bebis som lever så måste vi sätta fart :-)
Var ju in och kollade på vagnar idag och skulle även kolla på babyskydd, hann inte längre än till vagnarna innan jag kände att det var så jobbigt att det inte gick, det finns helt enkelt alldeles för mycket att välja på. Färger, former, funktioner, kvalitet, säkerhet, olika typer av hjul, varianter på vagnar… Frågade och kände lite på vagnarna, åkte hem och kollade lite men blir gråtfärdig, ska det verkligen vara så jobbigt att välja en vagn? :-(
Jag förstår inte heller mej på denna vagndjungel. Tror iaf på duovagn(separat ligg och sittdel) men därefter har jag ingen aning, ska till Sthlm nästa vecka så då blir det att provköra bugaboo. Men nya britaxarna kan man ju ha babyskyddet i utan att köpa till en adapter. Blir helt förvirrad!!
#81 ja, av just den anledningen så har britax en överhängande stor fördel som jag gillar, men fy vad fula dom är, i mitt tycke, och jag provkörde den jag tyckte var snyggast och den kändes ganska ranglig :-( Vill ju egentligen ha Silvercross elegance, för den verkar snygg och praktisk, men vet inte om den är kompatibel med babyskydd och just den funktionen känns viktig då jag tror att den kommer att användas mycket. Och så kostar den en del pengar, men å andra sidan köper man allt i ett, utom babyskyddet så det är nog värt det, men jag har ingen möjlighet att provköra och det vore ju bra innan man investerar, dåligt om recensioner är det oxå :-(

#82, nu är ju inte jag en november, men vi har fortfarande inte köpt barnvagn. Ett tips är att sätta dig och skriva ner alla krav ni har på vagnen i form av funktion, vart den ska gå (city, blandat eller terräng), om den måste in i små utrymmen eller kan ta hur mycket plats som hels exempelvis i bil. Vissa vagnar blir enorma ihopfällda! Ska det kunna gå att sätta babyskyddet på vagnen? Skriv era behov och utgå från det. Vi behövde en vagn som kunde gå i terräng då vi är mycket ute på landet, gärna med möjlighet att klicka på babyskyddet (vilket vi verkar kompromissa med, vi vill inte ha britax babyskydd utan besafe och den går inte att sätta på vagnen) och som blir så liten som möjligt då vi har en v60 med hundbur och ganska begränsad plats. Det lämnade oss med två, eventuellt tre vagnar mot typ hur många som helst. Britax smile, stokke trailz eller möjligtvis en vagn från joolz. Tillslut insåg vi att det bara är britaxen som går in i bilen så det blir den (när vi förmår oss beställa… Kanske börjar bli dags :P). Att bara gå in bland barnvagnar är hopplöst… Det finns så mycket! Lekmer. Se har specialpris på silver cross förresten :) var inne i deras butik i helgen och lastade stokke nämligen :)
#83 tusen tack för alla tips :-) Ja, jag hade tänkt göra det och sedan prata med någon i butik, behöver nog ännu mer hjälp i djungeln. Specialpris? Var det bättre än internetpriset 8995? :-) Letar förtillfället efter en butik som har den fysiskt så att vi allafall får kika på den, då kanske intresset svalnar.

#84, nej, då är det samma pris :) haha, ja… Vagnar är verkligen ett aber… Oj vad vi har hållit på! Det är jättesvårt att hitta butiker som har barnvagnar uppställda konstigt nog så länge man inte vill ha en bugaboo, emmaljunga eller britax. Stokke var helt omöjlig att hitta utanför Stockholm city och vi som behövde provlasta vägrade köra in bilen i stan. Vet inte vart du bor men ring runt till alla babybutiker och försök hitta silver crossen. Det är svårt att släppa en vagn man verkligen vill ha! Vi hade jättesvårt att släppa stokke, som jag älskade och som uppfyllde alla våra krav, men efter att ha försökt lasta i bilen och inse att den inte på något vis går in utan att ta ut hundburen kändes det helt ok att släppa den.
Vi har valt barnvagn! Vi var och kollade redan i vecka 5 bara för att typ förstå att detta var sant så vi smög in i en barnbutik och tittade. Jag blev helt kär i britax smile 2 då men vi skulle absolut kolla mer senare. Nu för en vecka sedan var vi och kollade igen och vi jämförde ALLA vagnar med smilen och ingenting var bättre än den haha. Det slutade med att vi köpte hela smile 2 paketet (http://www.barnensland.se/sv/articles/2.165.12790/britax-britax-smile-2-paket-steel-grey-2016). Den blir liten när man fäller ihop den vilket behövs då vi har hundbur i bilen, den passar perfekt att promenera på gatorna här vid oss som är mestadels kullersten. Den som jag tyckte var viktigast var att man kunde koppla babyskyddet direkt utan adapter vilket den här kan!
#85 ja, usch ja :-( Har mailat två av återförsäljarna i Sverige, så får vi se om dom vet om någon av deras butiker har den fysiskt,annars får jag ringa till varje enskild själv :-) #86 kollade på den igår, hade ingen aning om vad den kostade och jag tyckte att handtaget kändes lite klent och rangligt, men helt ok rent utseendemässigt. Det är ett alternativ iallafall och priset var ju inte så saftigt. Bra att veta gällande britax är att alla deras nya vagnar är kompatibla med babyskydd utan adapter :-) När kommer de "nya" årsmodellerna? Augusti? Har för mig jag såg det på någon barnvagnsgrupp
haha och jag tyckte helt tvärtom. Tyckte den var stabil! De brukar droppa in runt augusti/september. Då brukar de även sälja ut förra årets så det är ett bra knep att vänta tills då och antingen få bra vagn till billigt pris, eller få en helt sprillans ny vagn 2017 ;)
Smart, då ska jag nog hålla ut lite men försöka bestämma mig snart :-)
Vi började kika på vagn tidigt just för att det fanns så mkt att välja på. Jag åkte till Big baby i Sthlm och tittade på alla vagnar. Valde bort allt jag inte tyckte om i form av utseende: för stor/klumpig/ostabil/bockat handtag/city vagnar mm/otymplig att dra mm. Behövde en vagn som var lätt att dra, fälla ihop, lätt att byta mellan liggdel och babyskydd, ska klara skogsväg/asfalt/grus mm och även passa min karl som är över 190 cm. Så vi valde mellan Bugaboo buffalo Classic collection och Emmaljunga superviking. Vi föll båda för Buffalons utseende och den var lättare på alla sätt och hade teleskophandtag. Så vi köpte Bugaboo! Big baby har stora kampanjer som är värda att vänta på. Anledningen till att vi slog till var för att man fick med maxi cosi cabriofix + skötväskan. Det blev helt plötsligt väldigt prisvärt :)
Lekmer skickar stup i kvarten ut mejl med rabattkoder (oftast 10%) så kan vara bra att signa upp sig på deras nyhetsbrev :) Britax smile 2 kom ut i mitten av mars så antar att de inte kommer släppa en ny modell i höst (utöver Britax go big). Lekmer hade en rabattkod på 25% den helgen så jag slog till direkt och gillar verkligen allt med den :) handtaget är smidigt att fälla ner om man vill att den ska ta mindre plats och jag tycker den känns jättestadig :) Angående babyskydd så är det Britax egna som passar på smilen, väljer man ett annat märke på babyskydd så kan man behöva adapter (ex maxi cosi tror jag). Jag hade ju läst på innan jag kände på barnvagnar och jämförde allt med brio smile :P det är verkligen svårt att överväga andra vagnar när man ställt in sig på en..
Tusen tack för tipsen. Var på en annan barnvagnsaffär idag och kollade på britax smile igen, antingen såg jag helt fel igår eller så var det fel skylt till fel vagn, för den vagnen jag kände på idag kändes stadig och bra. Diskutera detta med en arbetskamrat idag och om detta med smidigheten med att kunna montera babyskyddet på chassit. Han frågade när jag hade tänkt använda funktionen och tanken var ju att det är smidigt när man åker och handlar mat tex, att slippa knöla med bebisen ur olika "förvaringsplatser". Han menade på att man förmodligen inte kommer använda funktionen på det sättet ändå, när man handlar så handlar man ju sällan tex 1 liter mjölk och man behöver en vagn eller korg, inte går man med både barnvagn och korg? Nej… Man sätter babyskyddet i kundvagnen helt enkelt. Så detta gjorde mig ännu mer fast och insnöad på min silver cross elegance, nu när jag inte "behöver" babyskydds funktionen. Skulle gärna vilja hitta en barnvagn med exakt samma funktion på ligg och sittdel, för att ha alternativ, men det blir nog svårt :-(
Jag tänker mer att det är en bra användning om tex bebisen somnar i babyskyddet och man kanske ska till centrum och inte vill behöva flytta den till ligg/sitt-delen. Om det är en lättväckt bebisen så är det nog jättejobbigt om man måste lyfta upp bebisen för att lägga den ner igen ;)
#93 absolut, det köper jag och det är en av fördelarna, men jag försöker ändå tänka lite realistisk, vad är det värt att betala för :-) Ska försöka kolla på den där silver crossen, då kanske mitt intresse svalnar och jag kan släppa den. Då kommer jag nog kolla lite närmare på ovan nämnd smile,jag ger den nog inte en rättvis chans då jag undermedvetet redan har bestämt mig och då duger ju inget som inte ser ut som det jag skulle vilja ha :-P
#94 haha ja precis så är det! Man hittar något man fastnar för och sen är det supersvårt att välja något annat :) Vi tänkte samma sak gällande babyskyddet som #93 men mer som en bonus eftersom vi inte har bil själva. Jag bor nära en galleria och där ser man väldigt ofta barnvagnar med babyskydd påkopplat så det är nog mer om man tycker det är smidigt att bara ta med chassit i bilen istället för hela vagnen.
Du har fortfarande lång tid på dig att bestämma dig så stressa inte! Vi köpte vagn i v 25 och det kändes väldigt tidigt nu i efterhand och då valde vi en vagn som sålde slut tre dagar efter den släpptes men var tillbaka på lager igen veckan efter (2-3 dagars leveranstid när den var beställd).
Jag är övertygad om att det löser sig med vagn men man blir ju lite smått stressad när det finns så mycket och är så mycket att tänka på. Men hörre ni! Snart är det RUL för oss, ca 1,5 vecka kvar för våran del. Längtar tills jag får se den lilla, få se att den lever och att allt är som den ska :-)
Idag hade jag RUL! Allting såg bra. Den hade 5 fingrar på vardera hand och 5 tår på vardera fot :D Sedan tog vi reda på könet och man såg klart och tydligt att det är en liten POJKE vi väntar !! Såååå skönt att nu börja kalla den för honom och hans blivande namn !
Åh, vad härligt, "grattis till pojken" :-) Vi har vårat RUL imorgon, längtar så. Var förut orolig att bebisen inte levde men nu vet jag iallafall att den gör det, jag känner den på kvällar :-) Hoppas att min sambo ångrar sig om sitt beslut att inte veta kön, jag vill ju så gärna veta…
Stort lycka till imorgon!! Hoppas att allting ser bra ut :-) Varför vill han inte veta kön? :-o
Tack tack, det hoppas jag med :-) Han vill ha en överraskning säger han :-P
Nu har jag var på RUL, det var häftigt att få det bekräftat att jag inte är skengravid :-) Dock låg bebisen så konstigt att dom inte kunde göra alla mätningar och ska dit i EM för mer ultraljud, förhoppningsvis har den flyttat lite på sig då :-)
#101 vad skönt att få den tanken ur världen. Hoppas bebisen är mera villig i em.
#103 ja, verkligen :-) Märks att barnet brås på sin far, knölig och omständig redan i magen ;-) haha
Hur gick det på EM?? :D
Just, glömde Uppdatera :-) bebisen låg nästan lika knöligt till igår men hade flyttat huvudet lite så att hon kunde göra de mätningar som behövdes kompletteras, vart framflyttad till bf 3 Nov :-) En dag, så det vart ju ingen större skillnad, bebisen kan ju komma när som helst i princip :-P
Okej! Vart inget könkoll antar jag? Vad tror du att det blir för någonting ? :-) 3 nov har jag med! Roligt med samma datum. Försten till kvarn då ;)
Nej, tyvärr, gubben vill helt enkelt inte . Men jag tyckte jag såg en liten pillevink några gånger så det blir nog en kille :-) Ja, precis, ska bli spännande :-)
Jag väntar spänt på RUL jag med :)
Åh, vad spännande :-)
#108 vilket datum har du? :-)
Åh vad kul att ni har sett era små! Kan inte tisdag komma snart? Här målar vi väggar för full rulle, vitt och ljusgrönt :)
#110 1/7 :)
#111 där sa du något, ljusgrönt! Har hela tiden tänkt ljusgult som är ganska könsneutralt men kännt att alla andra har det av just samma anledning, men ljusgrönt var ju en jättebra idé, tack :-)
Det blev jättebra i rummet med grönt. Utgick från rustas "våräpple" och joxade :) Jäkla dag det varit, första dagen på nytt jobb som gick från ett pass på 6h till 10h. Sen bråka med blivande mormor då hon outat graviditeten på facebook. Första biologiska barnbarnet där och har typ fått bebisfeber. Vecka 20 nu iaf :)
Fy bad tråkigt att bli outad på fb utan att hon frågar först!! Min bror skrev till min kusin som frågade om någon ville ha mammakläder, när han upptäckte att hon inte visste nåt om bebisen så blev han supernervös och ringde mig direkt, var i v33 så det var ingen fara men blev glad att han bad om ursäkt. Angående grönt i sovrummet så har vi kört på det här hemma också :) det går i grönt, grått, rosa och guld. Utgick helt ifrån vad vi gillade och struntade i kön. Saknas klädsel på divanen men man ser lite hur det serut iaf.
Vi ska sätta oss ned idag och börja planera och beställa inför bebisrummet! Dock är vi inte riktigt överens här hemma.. Jag vill ha allt i neutrala färger, mycket vitt, ljusgrått, ljusbrunt med släng av saker i pastell. Sambon vill ha allt i starka färger, typ som en cirkus haha. Vi får väll se vart det hamnar ( tror mest jag vinner). Från en grej till en annan.. Nu har jag blivit sjukskriven i en vecka .. Alldeles för ont i hela ryggen, svanken, höfterna, rumpan och låren :-( ska till läkaren om en vecka och diskutera en eventuell sjukskrivning på 50%. Hur mår ni ? Några smärtor ?
#118 Stackare! Illamående, kräkningar och huvudvärk. Lite svullen om fötterna och ngn nerv i kläm ibland. Men annars ok :)
Åh, tack för bilden, jättefint! Som tur är så har man gubbe ett bättre öga för inredning än mig själv, oftast iallafall. Vi gillar båda pastell inredning så jag kommer inte behöva övertala så mycket :-) Men fy vad tråkigt det är när andra känner sig ha rätten till att dela "privata" saker med andra :-( var med om något liknande igår; mamma ville se bild på min mage så jag sa att det inte syndes, att jag bara såg fet ut. Sagt och gjort, tog min första gravidmage bild och skickade. Får ett svar på matten som starkt tyder på att hon visat bilden för sin kompisar som hon hade hemma. Blev faktiskt lite sur och besviken , inte för att jag skäms, men den var tänkt för hennes privata bruk. Hade jag velat dela med andra hade jag kunnat lagt upp det på fb, och det skrev jag till henne. Märkligt nog har hon inte skrivit något på fb, hon som annars delar allt där. Inga större kramper än så länge, har haft en väldigt lätt graviditet än så länge, önskar att alla kunde få må som mig. Men jag hinner nog få mitt innan allt är klart eller så fick detta väga upp för våran jobbiga väg till att bli gravida :-)
RUL igår morse. Såg jättebra ut med 10 tår och 10 fingrar. En av fyra mätningar visade dock sig vara mindre, så för säkerhets skull blev BF framflyttat till 17/11(en vecka). Barnmorskan var rätt hårdhänt för att få krabaten där inne att röra på sig mer, vilket sen jag fick ut för resten av dagen. Moderkakan låg i bakväggen vilket har gjort att man känner rätt mycket rörelser Nu är det shopping på listan innan värken i benen blir för stor :)
Vad mysigt med ul bild :-) Ja, jag vart förvånad över hur hårdhänta dom vad vid ul, trodde man vara la apparaten emot och drog runt lite lätt, vad fel jag hade, haha.
Haha skönt att jag inte är ensam !! Jag trodde hon skulle döda mitt barn när hon tröck hårt på min mage för att han skulle röra på sig!! Idag går jag in i vecka 22. Han rör sig i stort sätt hela tiden! Känner ni någonting ännu?
#123 men vänta nu, hade inte du oxå bf 3 Nov som mig? Jag är ju "bara" i v 21 (20+6) och går inte in i vecka 22 förens imorgon :-/ Ja, den lilla sprattlar där inne titt som tätt,gjort dom senaste veckorna bara det att jag inte fattat det :-P Känns mysigt och jag vet att den lever, men är lite orolig för att det mysiga ska ta slut och att det övergår i obehag när den blir starkare :-P men det löser jag då.
Hur har ni moderkakan? :)
#125 ingen aning, fick ingen direkt information på RUL förutom att det såg bra ut, fast å andra sidan så frågade jag inte heller.
#126 Ah, min ligger nämligen i framkant och BM sa att det kunde dröja innan jag kände några rörelser. Att det kunde vara bra att veta :) Går in i vecka 19 imorgon.
#127 aha, trodde det var då man kände tidigt :-P Om jag har förstått det rätt kan man, om man har "otur", få vänta till några veckor efter v 20. Är så glad att jag haft turen att få börja känna bebis tidigt, det stillar min oro :-)
Nu tycker iallafall jag att jag ser mer gravid ut än fet, så nu har jag slutat dölja magen, det känns skönt. :-) Igår gick jag en massa, hade ärenden att sköta i stan, kändes som hela magen skulle explodera och att naveln skulle spricka, var inte nyäten, hade vara ätit en glass. Märklig känsla….
Någon annan som tycker att det börjat synas? :-)
Hejhej! Jag blev flyttad från 31 oktober till 3 november. Ser att de är fler som har den datumen. 😊 #130 det har synts ett tag på mig, men min man påpekade igår att magen har minsann växt de senaste dagarna. Jag kan inte annat än hålla med. 😋 Kul!
#130 Jag har mage! Jag har inte mkt fett på kroppen så syns tydligt :)
Åh, det är så mysigt att det syns att man är gravid, det är ju halva grejen ju :-) Välkommen juvela, jag och josefinutank har bf 3 Nov :-)
Här syns det, har fått lov att säga adjö till utsikten av tårna ståendes - men då är man även "begåvad" med en svank som passar en anka. ;) Igår kände jag första sparken utanpå magen, har tidigare känt typ vändningar när jag fokuserat men nu är det ordentliga sparkar :)
Imorgon vecka 20, RUL! Inga sparkar eller rörelser. Var inne på gynakuten häromdagen för min BM skickade dit mig. Har haft som ett jätte hårt tryck över mage/buk i tre dagar som gjort det svårt att äta. Allt såg bra ut och den lille levde rövare! Läkaren trodde att det var växtspurt deluxe. :)
#134 mysigt :-) Min sparkar och har disco i magen på kvällen när jag lägger mig och jag brukar ligga och känna efter bebisen då den är aktiv då, men igår var den trött och det kom bara 1 puff. #135 trist att du inte mått nå bra, men skönt att bebisen mådde bra och vad kul att få se den igen :-)
#133 tack 😊 Vad roligt. #134 vad mysigt med sparkarna. 😍 Jag var hos läkaren på MVC idag och blev sjukskriven juli ut pga foglossning och sammandragningar 😞 I tisdags kväll hade jag sammandragningar som gjorde ont, varpå läkaren säger "andra hade ringt hit" 😳. Kände mig verkligen shamead. Det släppte ett stund efter jag lagt mig och vilat, annars hade jag ringt gynakuten (och inte en då stängd MVC-mottagning som hon sa att jag skulle gjort). 😠 Suck..
#137 Välkommen hit :) Hur känns foglossningen? Undrar om jag har ngt på gång.
#138 tack :) Jag känner främst av i korsryggen och om jag suttit still en stund även i svanskotan. Ibland dessutom ner längs ena skinkan. Men kan ju kännas ner på låret och framme vid ljumskarna med. Gör, numer, ont så fort jag rör mig eller legat/suttit still en stund och när jag ska sätta mig ner. Det är värk hela tiden o vid vissa rörelse som hugg. Håller tummarna på att du slipper.
#139 Här känns det med jämna mellanrum som att svanken ska gå av samt att det känns som en nerv el ngt är i kläm i ena skinkan.
#139 jag har samma smärta som dig och har vart sjukskriven i två veckor och kommer att få vara det hela graviditeten ut.. Jag sa att jag kunde jobba 50% men läkaren skakade på huvudet och sa att hon såg smärtan igenom mig så det blev 100%. Bara gått två veckor och jag är sååå uttråkad! Men hade aldrig pallat att jobba. Får ont bara jag sitter på en hård stol i 5 min
#141 Stackare! Är det bra att röra på sig trots foglossning?
#142 Min läkare sa att promenader är alltid bra för att få komma ut och röra på sig, men får jag minsta ont så måste jag hem och vila :( Hur ofta får du ont ?
#143 Men det är vila som gäller om man känner att foglossning är på gång? Alltså, några gånger i veckan? Jag går alltid en promenad på 1.5 tim varje kväll och senaste dagarna har det varit tufft. RUL kl 14. Spänd :)
#141 Trist, men skönt att ha en läkare som tar en på allvar. Jag har haft semester i 3 veckor och fick tid hos läkaren först nu (ringde för 2,5 v sen) och hon kunde bara sjukskriva mig några veckor i taget sa hon. Men fortsätter det så här kommer det bli resten av graviditeten. Jag förstår dig till fullo med att vara uttråkad! Jisses! Det har mest varit sängliggande under min semester. Idag tog mitt dåliga samvete över o jag fick gå en liten tur till lekplatsen med dottern, sakta vandra vi dit, och ännu saktare hem. Nu ligger jag utslagen på spikmattan för resten av dagen. 😣 Dottern ska ha sommarlov 9 veckor eftersom jag o maken fått semester olika veckor och då känns det hemskt att inte kunna hitta på något med henne.
#145 min kunde också bara sjuka mig en månad i taget.. Så blev sjukskriven till 3 sep då jag går på graviditetspenning :) Jag har både häst och hund men får inte rida och knappt gå promenader med hunden så även fast det finns en massa att göra så går det inte :( Åh förstår det där med samvetet.. Hur gammal är din dotter ?
#146 ah på så vis. :) hoppas att jag blir sjukskriven tiden ut, men annars blir det att ta graviditetspenning för min del med. hade ju varit skönt att slippa knapra på gravidpenningen, som jag har förstått de är det från föräldrardagarspotten det tas (jag kan ju ha uppfattat fel). Jättetråkigt. :( hoppas du har någon som kan hjälpa dig både med häst och hund. Hon är 5 år, så lite kan hon underhålla sig själv som tur e. Men nu i helgen jobbar mannen 7 - 19 båda dagarna så vi får se hur de går här hemma då.
#140 förlåt, jag missa ditt inlägg. 😮 Det låter inte alls skönt. Jag rekommenderar att du ringer och bokar tid hos en sjukgymnast på din vårdcentral. Då kan du få bekräftat om det är foglossning eller något annat, samt att dom hjälper dig med ev övningar för att lindra. Sen kan du meddela din bm om att du fått en diagnos hos sjukgymnasten. Sjukgymnasten kan inte sjukskriva dig om det skulle behövas, men det kan däremot en läkare via MVC göra.
#148 tack för infon! :) Tror dessvärre att min vc inte har sjukgymnast. Undrar vart man vänder sig då?
#147 Nej, graviditetspenningen tas inte av föräldradagarna, den är utöver. Däremot blir inte alla beviljade GP, man måste ha ett fysiskt krävande arbete.
#149 har ni fler vårdcentraler där du bor, finns kanske någon på de andra? Kan ju alltid ringa din Vc o höra var du ska vända dig för att komma i kontakt med en sjukgymnast, de tycker man ju att dom borde veta.
#150 åh det var ju skönt att höra. Tack för infon. :) Jag har ett fysiskt krävande arbete utan möjlighet till förflyttning.
Precis som #150 säger så tas den inte från föräldrardagarna som tur är ;) annars hade jag tvingat min läkare att sjukskriva mig resten av tiden haha. Alla på jobbet har fått beviljat GP så det boorde inte vara några problem. Min chef sa att hon har skrivit 100-tals sådana och alla har blivit godkända. Har ett väldigt tufft och fysiskt arbete och kan ej placeras om.
Känner ni av bebisarna mycket ? Idag har jag en hyper och pigg bebis i magen!! Satan vad han röjer nu på morgonen.. Ena stunden är han nere vid kissblåsan och sparkar och sekunden efter den ena sidan till andra. Tror nog jag har en ishockeyspelare inuti mig som väntat ;-)
#153 Vet inte var jag hade fått det ifrån, troligtvis en annan sånhär tråd där någon också gissade att de var så. 😏😜 Skönt! Min chef har också skrivit en del sådana o dom har också blivit beviljade så håller tummarna för de då.
#154 vad roligt med en sådan aktiv bebis 😄 Den senaste veckan har de blivit mer och mer rörelser, mer än de stundens på morgonen, efter lunch och vid kväll som det var innan. Men bortsett från de två senaste dagarna då de har varit lite lugnare, jag har också mått sämre med mer ont och dessutom huvudvärk. Vet inte hur mycket mitt allmäntillstånd påverkar bebisen. Eller så e de bara att jag är så påverkad av smärtan att jag märker inte av rörelserna lika mycket. Bara för det kände jag av puttande nere i magen. 😁 Har haft Väldigt mycket sammandragningar dessa dagar med, de påverkar kanske också hur en känner av rörelserna? Någon som vet?
Ingen aning, har själv inte känt några sammandragningar och är tyvärr inte påläst om det. Jag har ju hittills haft en ganska lätt graviditet med endast små symptom men nu har jag börjat fått en halsbränna från helvetet, det har hållit på i några dagar nu. Inatt var det så illa att jag var tvungen att gå upp mitt i natten och spy :-( Några tips på lindring?
#157 huvudvärken släppte igår och nu känner jag att de rör sig som vanligt. Bara de att jag känt av typ som mensvärk idag. Efter läkarens kommentar härom dagen blir jag ju skitnojjig på allt o e på väg att ringa för minsta lilla… Angående halsbränna så har jag hört att gaviscon ska vara bra. Var på Apoteket i förra veckan o skulle köpa, fick tips om andra preparat som innehåller samma verkande. Så jag köpte reduflux, vilket var mycket billigare. Fanns både tugg o flytande. Jag tog tuggtabletterna och dom har funkat bra till min kvällshalsbränna som jag har fått. Dock upplever jag att dom fastnar lite i tänderna så jag tuggar/suger i mig dem försiktigt.
#158 bättre att ringa en gång för mycket än för lite. Tusen tack, ska kika på det :-)
#159 jo de har du i och för sig rätt.

Hör inte till denna tråd egentligen då min bevis ska komma i januari men läser alla trådar och såg att du #157 frågade om råd mot halsbränna och jag säger som Juvela testa gaviscon och dessa men hjälper det inte (du märker det tämligen fort) så köp omeprazol. Jag åt omeprazol från ca v 20 förra gången då hade jag testat diverse andra preparat sen vecka 15-16 :)
#161 alla tips är så välkomna så, Tack :-)
Håller med #161, avslutade en omeprazolkur för en och en halv vecka och sen dess är halsbrännan borta. :)
Hur går det för oss? Mår ni bra, några krämpor, hur långt har vi kommit med inköp, något kul att berätta? :-)
#164 Här är det bra, trötthet deluxe men annars helt okej. Gått upp sammanlagt runt 8 kg. Verkar rutin för mig att gå upp 600gram/vecka. Vi har vagn, babyskydd, lite kläder, skötbädd och så. Det viktigaste känns fixat. Bara lite nappar, nappflaskor och mer kläder som behövs :) Är i vecka 21, känner inga sparkar eller buffar. Vet att det blir en pojke :) Hur är det själv?
#164 Har så ont i ryggen/svanken .. Sammandragningar varje dag och ofta när jag anstränger mig. Sura uppstötningar hela kvällarna så kan knappt sova haha.. Inte roligt att vara gravid just nu :( Barnvagnen är nu beställd och vi ska hämta den den 15/9! Barnrummet började även fixas idag så vi håller på att tömma rummet på allt skit vi har haft där inne. Vecka 24 nu och känner mig så stor.
#164 vad roligt att läsa om er andra, så olika det kan vara. Jag är i vecka 24 nu. Jag har sammandragningar flera gånger om dagen, har foglossning som i fredags dessutom la sig som en kniv i ena höften så de gör ont så fort jag rör på mig minsta lilla. Kan knappt gå eller sitta längre, o börjar bli deppig för att det är så många veckor kvar o jag inte kan hitta på något med dottern, eller något alls ens. (Maken o dottern gick iväg på nåt barnjippo här i stan igår och hon hade underbart kul, men själv låg jag i sängen o hade ont och kunde inte dela hennes glädje.) Försöker tänka bort de… Dottern fick igår känna sparkar och blev överlycklig😀 Och maken fick en spark i ansiktet från bebisen 😂 Haha Jag har börjat läsa boken "föda utan rädsla", verkar bara en bra bok. :) Vagn har vi sedan tidigare. Jag har skaffat en (okej två) ny(a) bärsjal, har sytt ett babynest och ska försöka sy en skötväska på en dag med mindre ont. Säng, bröstpump o sådant ska jag hämtas hos en vän. Babyskydd ska vi hyra från IF. Nya skötbordsdynor etc ska inhandlas på Ikea en dag.
Oj, vad långt ni kommit med förberedelserna, vad kul :-) Tråkigt dock att ni har så pass mycket krämpor och liknande, önskar att ni kunde få slippa. Själv mår jag bra, bara mindre symptom så som halsbränna och jag har fått ont i ryggslutet/svanskotan/rumpan igen men det är en smärta jag kan leva med en så länge, är så van med att ha kroniskt ont i ryggen att det mer är som ett "tillägg" i vardagen. Äntligen känner jag att jag ser mer gravid ut än fet, vilket är skönt, för det är ju halva poängen med att vara gravid. Bebisen sprattlar och har sig, älskar den lilla stund jag är vaken på kvällen och ligger och känner detta med handen på magen. Inga förberedelser har vi hunnit gjort mer än att vi beställt vagn och babyskydd. Barnrummet ska vi börja med i september typ, vi har inte tid innan men jag börjar bli lite stressad över allt som behöver göras. Vi har dock fått någon enstaka pryl, som någon tröja, strumpor och någon leksak, så vi är inte helt tomhänta iallafall. Hur hade ni tänkt gjort med liggdelen när bebis kommer, vad ska ni ha i den? Har ni köpt åkpåse eller ska ni köra någon annan variant? Även detta med varma kläder stressar mig, jag vet inte hur tjocka kläder bebisen behöver den årstiden då man aldrig vet hur kallt det är i november. Man vet ju inte heller hur stor bebis tänker vara när det tittar ut, tänk om man köper alldeles för små kläder och får köpa nya vinterkläder direkt för att dom inte passar? Ska man satsa på någon storlek större? Det växer dom väl snabbt i?
#170 jo i början växer de ju rätt fort. Växer ur en storlek på några få veckor… Jag hade ju inte köpt en overall i storlek 52, då hade det troligtvis behövts en ny innan året e slut (men vi får ju bebis i början av nov). Jag har inte bestämt mig ännu med åkpåse eller annan lösning. Men med tanke på säsongen så känns det som att de lutar åt åkpåse. Tycker annars de e jättesvårt med inredning till vagnen. Vill inte att de ska bli för varmt, men gosigt vill jag ju att de ska vara.
#167 Stackare! Är det foglossning du har i svanken? Vad blev det för vagn? :) fin mage! #168 Häftigt att dottern kunde känna sparkar :) mindre roligt med all värk. Hoppas det blir bättre med det! Hur mkt har ni alla gått upp? Jag går upp ungefär 600gram i veckan och ligger nu på +8,6kg.
#171 ja, det är jättesvårt tycker jag :-( Mysigt att se era magar föresten :-) Jag gick ner 4 kg när jag vart gravid, då jag inte var hungrig i början, men har nog gått upp ca 3 kg igen, är inte riktigt säker då det var ett tag sedan jag ställde mig på vågen.
#172 haha ja 😊 Hoppas verkligen jag med. I vecka 16 eller där runt var jag sjuk och gick ner 2,5-3 kg, dessa har jag gått upp igen plus ett kilo.
Vi känner att det är skönt att ta alla utgifter nu så det är gjort, tycker vi om ngt så köper vi det helt enkelt :) Vi har köpt en bugaboo buffalo och dom har jätte fina åkpåsar med utbytbara lock som är olika vadderade. Så vi satsar nog på en sån för enkelhetens skull :) Jag är helt fascinerad av min viktuppgång då jag alltid har varit smal. Började på 49kg. Jag har fått mage, rumpa, lår och brösten ska vi inte tala om :) denna vecka stod jag dock helt still.
#175 ja skönt att göra så. 😊 Vi har en kronanvagn. Hur är bugaboo buffalos åkpåsar? Funkar dom till andra eller är dom specialanpassade på något vis? Ska nog kolla upp för det låter ju smidigt att kunna byta till olikvadderade lock. Annars blir det nog en koll efter åkpåse i ullared sen, tanken var att försöks åka dit i september men kom på nu när jag skriver att med tanke på min foglossning är det kanske inte möjligt längre 😣
Tips btw! Jollyroom verkar ha rea på massa åkpåsar nu. 😀👍
#176 dom har olika påsar men den jag tänker på är inte specialanpassad :)
Imorse fick det bli en akuttid hos barnmorskan då jag inte har känt krabaten på hela helgen. Lyssnade på hjärtat och det lät jättebra. Fick äntligen reda på vad som innebär med minskade rörelser om man har känt så länge som jag, 10 rörelser på 2 timmar. Hemsk helg kan jag bara säga. Sammandragningar som gör ont och inte vill gå över och oro. Hänvisad till förlossningen om det fortsätter och ska till bm på onsdag igen. Allt detta ståhej har fått mig att inse hur lite man har gjort klart. En smile 2 är inköpt och pyttelitekläder så lite smått stressad ifall allt skulle börja tidigt. Juvela, funderar också på att hyra bilstolar från IF. Har du någon erfarenhet eller hört bra om det? Står och väger mellan det eller köpa babyskyddet.
#179 Hoppas det lugnar ner sig för dig! Du är i vecka 23? Håller tummarna!
#179 fy, förstår dig. Jag tyckte att bebisen rörde sig mindre under ett dygn tillsammans med en misstänkt blödning förra vecka och vart jätteorolig, fick ringa runt en massa, men det var ingen som tyckte att det lät märkligt så jag fick avvakta. Kan inte ens föreställa mig hur det är om det skulle minska en hel helg :-( Vi får väl verkligen hoppas att bebisen stannar kvar så länge som det är tänkt. @):-
#180 aa är i vecka 23 så ännu är det inte dags för den att komma fram. Mvc psykologen ringde och var lite sur då hon tycker att jag borde vara sjukskriven pga allting med tanke på att jag mår rätt dåligt efter att ha jobbat dygn, så vi får se vad bm säger på onsdag. Vad gör man när man blir sjukskriven så länge? Jag klarar knappt av att sitta hemma en vecka!
#180: Vad gör man när man är sjukskriven?Jag har varit sjukskriven sedan 25 maj och går i morgon in i vecka 30 (29+0). Har varit hemma i 7 veckor nu. Jag har rätt stora problem med ont i magen (vet ej varför) och i ryggen/svanskotan pga foglossning. Det är inte skoj att vara hemma, men jag hade aldrig klarat av att jobba på mitt jobb där jag skulle lyfta några ton om dagen. Jag tar en dag i taget och lyckas jag göra något varje dag, vare sig det är en promenad eller plocka ur diskmaskinen då är jag lycklig. Är en person som brukar ha fullt upp i vanliga fall. Så helt enkelt, jag har vant mig vid att jag inte klarar av så mycket. Netflix och Spotify är mina vänner just nu. Plus att jag har köpt några böcker
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#170 vi kommer köra på en fårskinn i botten och sedan en tjockare filt på toppen. Däremellan bebben med en overall. Vi har och kommer intrycks bort lågt prislappar från det vi köper för råkar man köpa för liten och har sparat kvitto och prislapp så är det ok att byta storlek ( iallafall i de butiker vi frågat i). #167 det blev en britax smile 2 , ljusgrå! Jag fick äntligen som jag ville ;) sambon ville ha en crescent men den var alldeles för stor och bufflig och svår att svänga med ( vad jag tycker !!) #182 har vart sjukskriven i snart 3 veckor … Såå tråkigt men har gjort så att jag har tagit ett rum i taget och städat ut. Ena dagen kundejag ta tre skåp i köket och andra dagen bara ett. Jag sitter ute mycket i hundratsgårdar tillsammans med hunden och läsar mycket. Jag bakat och lagar storkok ! Har börjat göra mer avancerad mat som tar tid. Ska börja plugga i augusti också så jag får någonting att göra ;)
#183 hade du problem att få igenom sjukpenning från FK pga foglossning ?
#179 usch fy! Skönt att få höra hjärtljud. ❤️ Jag hyrde från IF till dottern med och hon är 5 år nu. Jag var jättenöjd. Men lite besviken nu för de har gått 5 år och de ser ut som att dom har exakt samma stolar. Något utvecklas de väl på 5 år?? Finns säkert stolar som e smidigare att sätta fast nu. Vi skaffade nyligen en till bil o fick köpa en till bilbarnstol, den var inte dyr men kändes mycket smidigare och roligare (med fack o mugghållare) än den vi fick från IF. Dock blir det ju Mycket billigare att hyra. 5200 sammanlagt för 3 stolar, billigare om man redan e IF-kund. Bytet mellan stolarna var smidigt. Bara att höra av sig och säga att nu är de dags för nästa så skicka dom den o så skickar man tillbaka den gamla i samma kartong. De sas att de fanns möjlighet att få en använd stol men de vi fick såg sprillans nya ut. Jag har inte bestämt mig ännu om de blir IF igen, ska kolla vad för stolar de går att få tag på och vad de skulle kosta. Nu behöver vi ju dubbel uppsättning eftersom vi har vars en bil. Måste väga för och nackdelar känner jag. Blev lite långt här nu… 😁 Delar med mig när jag har bestämt mig och kommit fram till bästa lösningen för oss.
#185: Nä det gick bra med min sjukskrivning. Mycket tror jag har med mitt jobb att göra. Jag jobbar på ett lager och sen har jag ont på olika ställen. Har fått pengar både från försäkringskassan och Afa.se (för oss inom LO med kollektivavtal, från dag 15.)
#179 Var tvungen och sätta mig och räkna på det nu. 😃
För oss blir det troligtvis billigare att köpa själv. Det första halvåret skulle vi nämligen kunna klara oss med bilstol till bara en bil. Jag jämförde priser på olika stolar som verkade bra och ej för dyra på babyland, lekmer och jollyroom och räknade ut genomsnittspriset för de olika storlekarna. Babyskydd 1719:-, 9-25 kg 2442:-, bältesstolen kollade jag bara på den som vi själva nyss köpte o nu ligger den på 995:-. Det blir ju 5154:-. Med andra ord Går det att få det mycket billigare om man köper själv. Men det är ju sjukt smidigt att beställa genom if, och det betalas per månad fram till 4 år, 110 som icke tidigare kund och 100 eller 90 som kund (minns inte riktigt vad de var vi betala). Jag måste nog själv ta ett snack med maken o se hur vi gör. 😉Var så inställd på if innan men tvekar nu.
Ngn som funderat el valt gravidförsäkring? :)
#189 jag valde Folksam utökad försäkring! :-) haft den nu i ca 6 veckor.
#190 varför just Folksam? För ni haft det innan eller för att ni tycker den är bäst?
#190 för vi har i stort sätt alla våra försäkringar via Folksam så fick rabatt
Oj, här har det hänt mycket sedan sist. Kan man få ont i svanskotan av foglossning? Har nämligen sjukt ont just där men vet ej varför :-/ tänkte prata med bm om det nästa vecka. Fårfäll och filt tillsammans med varma kläder får vi nog köra på i början i liggdelen, så får vi se vad som behövs. :-) tack för tipset. Har inte valt gravidförsäkring och vet inte om vi kommer skaffa det, vi får sätta oss ner och kolla på det senare, jag har helt enkelt inte haft tid runt allt annat som måste göras och så är jag helt slut runt 18-19 på kvällen :-(
#194: Jag har haft foglossning i svanskotan i några månader redan, så det kan man tydligen få. Lider med dig för det gör ont. 😞
Jag kunde inte sitta då all min foglossning satte sig i svanskotan, det var hemskt!
Hmm, då kanske det är det jag har då, får prata med bm om det. På morgonen är det bra men efter typ en timme på jobbet så börjar det kännas och tillslut är det ren pina att resa på sig och sätta sig, det blir bara värre och värre under dagen . Står/sitter jag still känns det hyffsat men så fort jag rör mig känns det.
Kan man göra något åt det föresten?
Vissa dagar kan jag sitta mer än andra. När det är som värsta kan jag varken sitta ned och äta middag eller köra bil.. Blir middag i soffan eller sängen halvliggandes ! Min sjukgymnast gav mig en massa övningar som jag ska göra varje dag men det blir bara värre med dem så jag ligger bara och vilar så mycket jag kan.
Jag börjar bli orolig över mina sammandragningar.. De kommer ca 4-5 gånger i timmen oavsett om jag är uppe och rör mig eller vilar. Får ju sd bara jag sätter mig upp i sängen, vänder mig om, om jag bajsar, om jag böjer mig fram… Gaaaah!! Så jobbigt. De gör dock inte ont utan känns bara otroligt obehagliga ! Ska till bm i eftermiddag och se vad hon säger :( Någon mer som har likadant??
#198 jag skaffade ett bälte som jag spände runt midjan, det hjälpte en del. Sen gick jag till sjukgymnast och fick reda på att jag hade foglossning i kombination med ischias så jag fick hjälp med att reda ut det och hur jag skulle jobba på min hållning för att inte få lika ont. Sen slutade jag sitta med benen i kors och undvek trappor så lång det gick. Angående gravidförsäkringen så finns det en massa gratisförsäkringar, du kan alltid signa upp dig på en av dem och byta senare om du vill, jag tror jag bara fyllde i mitt personnummer hos trygghansa så var det klart.
Hur är det med er vikt? Jag är i vecka 22 nu och verkar snart gått upp 10 kg. Jag är fortfarande väldigt fysiskt aktiv och äter inte skräp. Har ju mage men resten verkar satt sig på lår och rumpa, brösten har nog gått upp tre storlekar. Undrar hur det här kommer att sluta!
Nu var det länge sen jag vägde mig men tror inte jag gått upp så mycket mer än 3 kilo totalt från startvikt. Förutom att byxor och tröjor är tighta över magen så verkar jag inte ha gått upp i storlek, trotts min pinsamt dåliga kost. Min dåliga viktuppgång beror nog på att jag gått långa promenader med hunden, stressat mycket och inte haft tid att laga och äta mat. Hoppas verkligen inte att bebis tagit skada av det här :-(
Är inte på v 25 nu, 24+1
#203 jag gick upp som mest under de veckorna. Från v28 till v38 så gick jag bara upp två kilo så oroa dig inte för mycket för vikten :) #204 de finns de som spyr genom hela graviditeten och får fullt friska barn. Bebisen tar den näring den behöver. Dick är det ju viktigt att du försöker äta bra så du orkar med hela graviditeten och en förlossning. Jag var och superdålig på att äta så min man hade koll på mig och tvingade i mig mat åtminstone tre gånger per dag och såg till att jag alltid hade nåt att tugga på, typ äpplen eller kesella. Vi hade alltid nåt jag tyckte extra mycket om hemma så jag skulle äta för att jag var sugen. Sen struntade vi i om det var nyttigt bara jag fick i mig nåt. Man får skämma bort sig lite under graviditeten och våga be ens partner om hjälp, man bär ju ändå på ens framtida barn :)
#204 låter inte bra att du stressar :/ då kanske promenaderna är bra för kroppen. #205 Jag känner mig inte direkt orolig. Bara väldigt ovant att ha lite hull då jag varit väldigt slimmad innan graviditeten. Tack för du svarade :)
#206 jo, det är sant, men hinner verkligen inte laga mat längre men äter gärna. Oftast blir det frukt, yoghurt eller knäckebröd men mycke onyttigt slinker tyvärr ner då det inte på något sätt behöver förberedas. #207 promenaderna är toppen, speciellt när jag har tid med dom långa promenaderna, bara jag och hunden, långt bort från alla måsten där hemma. Var hos bm igår, fick moderskapsintyget. Har ni oxå fått det? Det var det omständigaste jag varit med om! Först ska man till bm för att få det, bm skriver ut det och sätter en kråka på den, därefter får jag pappret och ska skicka det direkt till fk, utan att göra något med det. Jag fick inte ens adressen, fick ta reda på den själv "den ska till inläsningscentralen"… Varför kan man inte i dagens samhälle göra det där elektroniskt? Känns onödigt att ha en mellanhand (mig) i det hela, då jag egentligen inte ska göra något med pappret :|
#208 Jag fick mitt moderskapsintyg hemskickat. Tyckte också att det var lite märkligt att dom inte kunde skicka in det direkt. Men det gjorde mig inget. Postade det och finns nu upplagt på FK så jag kan se det om jag loggar in. :)
#209 där ser man :-o Nej, det gör mig inget heller, är till posten 2 gånger i veckan med brev åt jobbet men tycker ändå att förfarandet är lite märkligt och framförallt väldigt omodernt, haha.
Hur mår ni? :)
Jag mår hyffsat, iof trött och har tydligen foglossning i svanskotan (som vart mycket bättre nu när jag har semester) och att halsbrännan är tillbaka men annars är det toppen. Börjar bli lite jobbigt att röra sig i värmen, men det är sånt som hör till när man är gravid, jag har hittills haft en väldigt lätt graviditet så jag är glad. Hur mår du då? :-)
Har mycket onda sammandragningar.. Ska på koll var tredje vecka för att se så tappen inte är påverkad vilket den inte är hittills ! Annars mår jag bra. Känner mig stor och tung nu. Har gått upp 12 kg! Hur mycket har nu gått upp sammanlagt? :D
#212,213 Jag har börjat känna av bäckenet nu och får ta det lugnt med träning och långpromenader. Förr gick vi nästan alltid en promenad på 1.5 tim varje kväll men nu måste jag vila annars känns det som blygdbenet ska gå mitt itu. Vad skönt Josefine att du blir noggrant kontrollerad! Jag ska väga mig idag, men tror jag gått upp 11kg snart om inte mer! :)
#214 åh jag känner så igen känslan.. Börjar halta tillslut om jag går för långt :(
Köpte nya kläder för en månad sedan som jag tänkte att jag kunde ha graviditeten ut. Jag tänkte att jag kommer ju inte bli så mycket större! Tji fick jag.. Tröjorna ser ut Som magtröjor!!! Då märker man verkligen vad man har växt :D
#215 Började det så för dig? Med smärta i blygdbenet? Gör jag som det står på vårdguiden så har jag inte ont hela tiden. Men jag måste verkligen tänka på hur jag går, undvika trappor mm. Går upp ungefär 600 gram i veckan :). Från första vikten i vecka 7 så har jag gått upp 10kg. Men borde vägt 49-50kg vid start och då är det 12 kg vi pratar om :)
#217 ja precis, samt i svanken.. Började med att jag kände mest på kvällen efter jag hade jobbat och sedan blev det värre och värre.. Betydligt mycket bättre nu när jag vart sjukskriven en månad. Dock kan jag inte gå långa promenader och ska jag gå promenader så måste det vara plant :( Ja men då har vi gått upp lika mycket :)
Så började min foglossning med! Kan rekommendera stödbälte, då man fungerar någorlunda. Jag har fått tillbaka halsbrännan, framförallt när jag sitter ner och magen åker upp, äter nu omeprazol vid behov. Helt luddig i huvvet, vet inte om det är pga graviditeten eller kombinationen med dygnsjobb. Någon som har nåt bra tips för extremt svullna fötter? Stödstrumpor inte mycket till hjälp. Kollade igår och sen inskrivning i v11 har jag gått upp 4kg, hade en dip i början då jag gick ner 3kg så allt som allt blir det väl ca 7kg uppgång, något jag har dåligt samvete över då det känns lite. Josefineutank, när du får de onda sammandragningarna, känns det nedanför eller ovanför mest? Ringde du fl/bm på en gång?
#218 Ah, tack för infon! #219 Jag ska till läkaren den 10/8 och ska ta upp det med stödbälte då, tack för tipset :) Ha inte dåligt samvete ang vikten. Jag tror att kroppen lägger på sig det den behöver. Jag är själv en aktiv person och äter inget skräp el godis men har ändå gått upp 12kg :)
#220: Du kan köpa ett stödbälte för foglossning redan nu Cilla. Det blev jag tvungen att göra för någon månad sen. Sen kan jag bara använda det när jag går, vilket inte blir ofta pga att jag får så ont av min foglossning. Men jag tror ändå att det hjälper till. Blev rekommenderad att köpa stödbälte här, är lite billigare än i affären. http://www.gulare.com/privat/index.php/catalogsearch/result/?q=st%C3%B6db%C3%A4lte
#221 Tack för tipset Madde! Hur vet man hur man ska sätta det? Har man bara foglossningsbälte när man typ ska promenera eller har man det hela tiden? :)
223: Det finns så man ser hur man använder det. Det är väldigt lätt. En röd rand där man sätter den fram. 😃 Du kan nog använda den mer än vad jag gör. Jag har ont i magen och klarar inte av när det trycker på för hårt. Då mår jag inte så bra.
#223 Då beställer jag ett på en gång :) hoppas man kan röra sig lite mer då efter det!
#224: Du kan ta den mindre av dem. Den har jag och klarar mig på den gott och väl.
Jag testade det bäckenbälte men jag fick ont i magen av den så det vart ett onödigt köp gör mig! #219 det känns nedanför naveln. Jag hade en tid veckan efter hos bm så jag väntade ut tills då, dock satte bm in mig på en akuttid hos läkaren redan morgonen efter så jag borde nog allt ha ringt in direkt !
#226 Den kostade strax under 300kr med frakt, jag känner att det är värt att testa i alla fall. Jag tror inte jag är känslig för tryck över magen så hoppas! :)
#227 testa självklart ! Vore ju super om den fungerade på dig :D
#226: Den funkar på mig oxå. 😀 Sen har jag ont i magen, men det har jag haft från vecka 6 och är i vecka 33 i morgon. Är dels sjukskriven pga magen och foglossning.
Madde, vet man vad det onda beror på?
Jag använde också stödbälte. Man sätter det väldigt långt ner, mitt över blygdbenet. Har ni som fått ont i magen försökt att sätta det längre ner? Jag trodde jag satte mitt tillräckligt långt ner men min sjukgymnast flyttade ner det lite till. För mig hjälpte stödbältet jättemycket.
#230: De vet inte varför jag har så ont tyvärr, så det är bara att acceptera det hela. Det är ju övergående trots allt. #231: Jag fick hjälp av min sjukgymnast att sätta på bältet. Just pga att jag har ont i min kropp. Sen har jag lättare att använda bältet nu när det är lite mer använt än när det var helt nytt. Men visst ger det mig mer frihet.

Cilla, använd bältet så mycket som möjligt :) det gör skillnad, även om det kanske är onödigt att gå promenader om det gör ont. De dagar jag slarvade hade jag alltid jobbigt på kvällen, oavsett hur lite jag gjorde under dagen. Sen kan jag rekommendera att fästa värmekuddar i bältet när värkarna sätter igång, bara det gör det värt pengarna :p
#232 Ja, skönt att det är övergående :) #233 Bältet ska bli min nya bästa vän har jag bestämt mig för! :D
Haft bältet en hel dag och jag märker skillnad. Inte haft någon direkt smärta och känner mig inte så trött i höften :)) men varit ganska stilla idag så får se längre fram!
Många bra tips gällande foglossning, har varit så glad att lag sluppit det mer än i svanskotan, tydligen, men börjar misstänka att jag börjar få "vanliga" foglossningar. :-( hur vet man om det är det eller något annat? Gör ont i hela höftpariet emellanåt men inte i magen. Rent allmänt, någon som börjat läcka bröstmjölk / råmjölk? Hormonrand på magen?
Jag känner inget i ljumskar eller svanskota utan enbart i blygdbenet och trötthet i bäckenet. Ingen mjölk men jisses vad mina bröst har vuxit, minst tre strl. Har inte fått ngn hormonrand heller :) Hormonerna har blivit påtagliga senaste veckan. Har varit ledsen på kvällarna utan anledning men har sett ett samband mellan att jag överansträngt mig. Hade tre dagar utan några direkta fosterrörelser och började bli lite orolig men idag är han i full gång utan dess like. Började själv känna rörelser för ca 2 veckor sedan och för en vecka sedan har andra kunnat känna tydliga rörelser. Hur har ni tänk med namn? Vi har namnet färdigt :)
#236 jag märkte det mest när jag hade fel-/snedbelastat under dagen. T ex om jag satt med vänster ben böjt i 90 grader när jag körde bil. Har läckt mjölk sen några veckor tillbaka, börjar tyvärr bli till den grad att det är dags att ordna inlägg. Hormonrand har jag klarat mej undan, men en jäkligt mörk raggarsträng av hår har istället dykt upp. Haft mycket förvärkar på senaste tiden och känner nu att jag vill ha klart så mycket som möjligt, tycker det är riktigt svårt att hitta kläder som är "roliga". Allt här hemma är i grått, blått och grönt, var har all färg tagit vägen??
Jag är den som har bf senast av oss i nov (25:e)? :)
Jag tror det. Jag håller fast vid mitt första datum 11/11 även om ett mått visade 6 dagar senare.
Jag tror det. Jag håller fast vid mitt första datum 11/11 även om ett mått visade 6 dagar senare.
#236 har haft nu i ett par veckor att det rinner. Kan vakna upp på morgonen med fläckar på täcket! Trycker jag på brösten så ser jag att det kommer .. Haha konstig känsla när man aldrig vart med om det förr ! Har fått en liten rand mellan naveln och underlivet men kan inte se den längre för magen är så stor ;)
Igår satte vi igång och målade babyrummet! Från kornblått så blev det vitt :D i helgen blir det att handla alla möbler och börja inreda <3 Har ni börjar med babyrummet eller kommer ni inte ha något?
Det blir barnhörna i vårt sovrum :) köpte säng, täcke, kudde, sängkläder, sänghimmel mm idag så börjar snart med hörnan!
Intressant att läsa om vilka symptom ni har :-) Ingen hormonrand här än som tur är, ingen raggarsträng heller som tur är, däremot har jag läckt ur ena bröstet några veckor nu utan att riktigt förstå det först. Har ni fått några bristningar föresten? Har börjar kollar lite på kläder och ja, det är mycket grått, brunt osv. Tror de flesta kollar kön ni förtiden så att det vet vad det ska bli men det är ju praktiskt för sådana som mig och min sambo som inte vet vad det blir. Tyvärr tror jag nog dock att det främst beror på all hysteri om könsroller på barn, känns som att man som förälder måste skämmas om man har rosa till flicka och blått till pojke, för att man då "tvingar in dom i könsroller" :-( Har börjat plockat ur barnrummet nu så att vi kan börja måla osv, men har fullt upp med utvändig renovering som måste bli klar så jag är orolig att vi inte kommer hinna innan bebis kommer…
Inga bristningar här! :) Jag struntar totalt i hysterin ang könsroller. Vi väntar en pojke och vi har massor i blått. Jag är trött på hen hit och dit. Vill han sen leka med dockor eller ha rosa kläder så är det helt fritt fram.
#246 känner precis som du,vi kommer med all säkerhet att köpa pojkiga eller flickiga kläder, när barnet själv blivit så pass stort att den kan förmedla sin egna vilja ska vi absolut ta hänsyn till vad den vill ha på sig eller vad den vill leka med :-) Jämställdhet i all ära, vilket är jättebra, men ibland blir det tyvärr lite för mycket av den varan. På tal om färgglada kläder, tror det var polarn och pyret jag var in på som hade massor med färgglada kläder med fina tryck, mönster och liknande :-) Kan ha tagit fel på butik, är ju ny på det här med att kolla på barnkläder :-)
#247 Håller helt med! Försök att inte stressa med barnrummet, låt det ta sin tid! Jag försöker alltid tänka att var sak har sin tid :)
#245 haha värst var det när jag precis börjat läcka ! Det kom gul vätska från vårtgården!!! Trodde det var någon fel i mina bröst så det började komma var från dem ;) nu är det en vana att de rinner .. Jag har bristningar över hela brösten men tänker inte så mycket på dem. Sambon brukar skoja att det ser ut som mina bröst är blodsprängda haha!
#248 åh jag önska jag kunde tänka så men är så stressad över att jag vill ha babyrummet klart NU.. Så dum tanke !
Krasst sätt så är det vårt behov av att det blir färdigt snarare än att bebisen kommer känna sig missnöjd om det inte är tipp topp vid ankomst! Den lilla vill nog bara ha närhet till tusen och kommer bli nöjd med värme, kärlek och mat! :) Känner ni er stressade över graviditeten? Att det går för fort?
Hej på er, jag kommer sälla mig till er grupp då jag har bf tidig december, ( verkar heller inte finnas någon aktiv december grupp heller) men blir mest troligen en november bebis p.g.a olika saker. 4:e barnet för mig så vi får se hur allt blir.
#251 det är ju det som är det konstiga. För han bryr sig ju bara ,som du säger, om kärlek, mat och närhet. Ändå vill jag ha det snyggt .. Jag tycker att graviditeten har gått löjligt fort. Alla säger att den går så långsamt osv men nu sitter vi här med 3 månader kvar bara. #252 välkommen hit! :D Hur går din graviditet hittills tycker du? :)
Oh ja, graviditeten går alldeles för snabbt och jag känner mig både stressad över barnrummet och inköpen samt förlossningen, trodde att jag skulle ha betydligt mycket mer till på mig att förbereda, 9 månader är ju lång tid i vanliga fall. Någon frågade om namn längre upp men glömde att svara, vi har skrivit upp några namn på en lista så bestämmer vi när bebisen är här :-) Jag har inte heller fått några bristningar, peppar peppar, mer än dom jag redan hade innan. Däremot massor med synliga blodkärl överallt, det ser ut som att jag håller på att konvertera till zombie. #252 Du är så välkommen så :-)
#252 Välkommen hit! :) jag har bf i slutet av november och tror att jag får en decemberbebis! Hur mår du? :) #253 Sen kan man inte sticka under stolen med att det är trevligt med ett färdigt barnrum/hörna :D Jag tycker också att det har gått väldigt fort.
Tack för välkomnandet, jag har nyligen fått reda på det här, så allt är upp och ner fortfarande. Men har börjat inventera vad vi har sedan tidigare av det vi har kvar, sen blir det till att få tag på det mesta.
Hör och häpna, köpte mitt första plagg till bebisen idag, nu känns det som att vi är på g! Iof på loppis, men det är ju iallafall något :-) en varm tröja, kan behövas när bebis föds. #256 det löser sig nog för er med även om det kanske känns överväldigande just nu. Håller alla tummar för att det går så bra som det bara går med de förutsättningar ni har :-)
Köpte tvåpack bodys med långa ärmar och tillhörande tighta i stl 56, det kom även med en mössa. Tänkte att det kanske kan behövas :-) Tänkte köpa några i stl 56 (ca 4 set) och resten i storleken över till bb väskan och första tiden efter, behöver vi komplettera med mindre kläder får väl gubben åka och köpa det och jag har sett massor med "baby kläd paket" i dessa storlekar för skit summor på fb så jag hoppas att vi iallafall klarar oss de första veckorna :-)
Grattis till plaggen! Vi har köpt massor med kläder i olika strl. Känns bra att köpa lite då och då :) Igår satte vi upp spjälsäng och bäddade, fixade med hans hörna. Blev jätte jätte fint! :D Vi har köpt allt nytt, inget begagnat alls har det blivit här. Vi behöver köpa åkpåse, nappar, nappflaska, mobil till vagnen. Sen har vi nog allt tror jag.
Vi hittade en fin begagnad vit spjälsäng för 350 kr i helgen med madrass som har höj och sänkbar sida. Vi kommer försöka hitta det mesta begagnat den här gången men har köpt lite nya kläder i storlek 50 på hm samt el liten söt pyjamas i 50 igår .
#259 tack, känns lite så, att det var en stor sak då vi väntat så länge, haha. Men nu är vi på g. Just ja, flaskor och nappar… Något speciellt man ska tänka på när man köper sådana? #260 låter som ett bra pris :-) vi hade oxå tänkt köpa mycket begagnat, men vi får se vad vi hittar iom att vi började så sent. Hoppas vi hittar det vi behöver :-) Gällande begagnade kläder kan jag rekommendera köp och säljgrupper på fb, där kan man hitta stora klädpaket för en struntsumma, begagnat och i bra skick :-) Då vi inte vet kön har jag inte vågat köpa,en der blir nog att köpa något sådant när bebis väl är här.
#261 Jag har inte läst på ännu men tänker typ på antikolikflaskor. Jag hade om det går tänkt att amma varvat med ersättning alt pumpa så sambon kan hjälpa till med matning. Så vi kan dela upp det :)
ang flaskor - finns inget rätt och fel. Antikolik är smidiga för bebis då dom inte behöver släppa nappen och låta det komma in luft i flaskan (blir vaccum utan antikolikfunktion) utan det finns ventiler av olika slag så bebisen kan suga i lugn och ro hela tiden. Detta sägs minska kolik då det inte blir massa bubblor i drycken som bebis sedan sväljer.
Dock är det inte alla flaskor som accepteras hos alla bebisar, om ens någon alls. Köp inte massor i förväg är mitt råd.
#263 Tänkte köpa en antikolik och har fått en i en presentbox. :)
hittar man en flaska man gärna använder kan man prova olika dinappar, ofta passar olika märken samma flaska :) ifall inte bebis tar alltså. Annars är det ju bara att tuta och köra så klart!
Alvin stenvägrar mamnapparna, hans kusin tar endast mam :P till exempel.
Puh, mycket att tänka på…. Där påminde ni mig om något,skulle ju beställa sådan där babybox :-)
Ah! Tack för tipset! Jag har pysslat idag. Blev så inspirerad av en bild att jag ville göra samma sak. Köpte bokstäver och klädde in i fint scraapbooking papper! :)
Hej Tjejer! : ) Jag är ny på sidan. BF 23 nov. 1:a barnet efter mycket om och men (IVF) Går in i v 26 imorgon och har mått väldigt bra under graviditeten, peppar peppar..: ) Visst är det kul att börja förbereda inför bebisen. Jag hade min kompis och hennes mysiga 6 månaders dotter på besök hela helgen så då åkte alla möjliga grejer fram (det mesta lånat av syrran) Så nu står bland annat spjälsängen på plats och där ska den få stå ; ) Intressant att läsa era inlägg om allt möjligt som det finns att tänka på : )
Åh, vad roligt med förberedande pyssel :-)
#268 Välkommen! Skönt att du har mått bra! #269 Blev riktigt fint!
#268 missade ditt inlägg, välkommen och grattis :-)
Tack ska ni ha å grattis till er oxå : ) Vilken fantastisk grej vi går igenom. På fredag ska jag till barnmorskan.. 1a besöket efter inskrivningen. Har ni redan hunnit med detta besök? Om en vecka börjar jag jobba igen efter en låång semester (arbetar inom skolan) Få se hur det går.. Nu har jag lullat runt i min egen takt hela sommaren. Jag ska VERKLIGEN försöka att inte stressa och försöka ta saker i min egen takt. Det blir en utmaning ; )
Jag ska på inskrivning nästa vecka ;)
#272 jag har varit på inskrivning i vecka 5, sedan ett ytterligare i vecka 9-10 tror jag det var. Tackade nej till vecka 16 besöket som BM uttryckte sig var för rökare/överviktiga och missade vecka 20 besöket pga att jag missuppfattat tiden. Men ska på ett nästa vecka och är då i vecka 26 :)
Om jag förstod rätt så har du rätt nyligen fått reda på att du är gravid #273? Har du hunnit landa i det? :) #274 Nästan samma som mig då. Hoppade också över "hälsosamtalet" Ska bli kul att gå dit nu när man har en mage att visa upp. Jag tycker den har växt i raketfart. Få se vad hon säger om den. Ca 9 kg har jag gått upp. Helt otroligt för det känns inte. Hur mkt har ni gått upp? Än så länge så har det verkligen bara satt sig på mage och brösten.
#274 11 kg ungefär :)
#275 välkommen hit! Var på besök för 3 veckor sedan och lyssnade på hjärtljud och mätte magen och ska dit igen nästa vecka. Fr.o.m. Nästa vecka ska jag dit varannan vecka :D Har gått upp 10-11 kg. Gick upp 9 kg första 15 veckorna och har nu bara gått upp 1-2kg i snart 14 veckor ☺️
Kollade upp det där med min vikt. Har angett startvikt 84 kg, gick ner till 78 kg och väger ca 84,5 kg idag. Om det är bra eller dåligt vet jag ej, men bm har inte sagt något. Var in på två inskrivningar efter mitt vul (vul iom att vi fick hjälp) ganska tidigt, var på ett "vanligt" för någon vecka sedan och ska dit nästa vecka igen, har jag för mig. Kul att det droppar in nya i tråden såhär "sent" föresten :-)
Är ni med i några Fb grupper ? :)
#278 Har inte barnmorskan sagt något så är hon väl nöjd. Det är ju väldigt individuellt hur mkt man ska gå upp så det är väl dumt att jämföra : ) #280 Jag var med i en annan BF november grupp förut men den var inte så aktiv och sen rann den ut i sanden. Kul att jag hittade hit. Man kan känna sig lite ensam ibland. Ska bli spännande när grupperna i rl drar igång : )
Jag har inte FB så ingen fb-grupp för mig :P
275# stämmer, knappt :P
#283 när fick du reda på att du var gravid? Måste ha vart skönt att slippa den första perioden :D Vad var det som fick dig att tro att du var gravid?
Ett tips är att inte handla för mycket kläder, vi har inte kläder på bebis hemma eftersom det är mysigare och enklare utan. Hade klarat oss på tre set/pyjamasar under de 5 första veckorna så vi har flertalet plagg vi inte hunnit använda och de växer ju så snabbt de små grynen. Om man har en kräkbebis eller problem med läckande blöjor och inte har tvättmaskin hemma så kan det däremot vara skönt med fler plagg :)
#285 jättebra tips! våra bebisar kommer dock i november då det är lite kallare och då behövs ju kläder (tyvärr) och speciellt för våran del då vi har det ganska kallt inne vintertid :-( Å andra sidan slipper vi oroa oss för att våra små ska få värmeslag utav sommarvärmen :-) Börjar bli lite orolig och fundersam över storlekarna på kläderna, till första tiden. Vill ju inte köpa alldeles för stora men är även rädd att köpa för smått, allt ser ju smått ut, jag har ju inte riktigt fattat hur små dom egentligen är, känns det som. Givetvis löser det sig, men man vill ju ha allt klart från början och bb ligger ju mitt i stan så det är ju inte värre än att gubben springer och handlar. Tänk om alla bebisar kom ut i en standard storlek, vad mycket lättare sånt här skulle vara då :-)
#286 ska jag skicka ett prematurplagg åt dig så ska du få se på smått haha :) skämt å sido, även större bebbar brukar få plats i 50cl. Genomsnittsbebisen kan ha (butiks)44cl, men de växer ruggigt fort. Nåt plagg i 50 och satsa mer på 56cl, det går utmärkt att vika upp ärmar och ben. Köp gärna omlottbodys så slipper du krångla över huvudet på pyret, det brukar bli protester annars. Dessutom blir det lite varmare :) velourbyxor blir riktigt varma och goa.
Min dotter kunde ha strl 50 i ca 2 mån, så alla växer inte jättefort ;) sen är det bra att veta att storlekarna skiljer sig rätt mycket mellan olika märken. H&M är tex ganska små i storlekarna.
#288 tack, kan vara bra att tänka på :-)
Jag väntar på ett lass bebiskläder som jag ska få från min svägerska. En del av kläderna ska min man ha haft när han var bebis.. Hihi! Det kommer att kännas speciellt att använda dem. Och jag ska få kläder från syrran också. Hmm, nu blev jag sugen på att inventera på studs : ) Få se om de använde omlottbodys på slutet av 70-talet ; ) Annars verkar det vara värt att köpa några ; )
#288 som min typ, nu när han är 7 månader har han precis gått över till 62.. :p
#290 åh, vad spännande :-) Hämtade ut min första babybox idag, från apoteksgruppen och den var uppskattad. Det fanns en mam napp med och en massa mindre förpackningar/prover på typ badskum och liknande, perfekt för bb väskan tänker jag :-) Det jag tror är foglossning har blivit otroligt mycket värre och spridit sig de senaste två veckorna, kan ibland knappt röra mig och det känns som hela bäckenet är på väg att rasa isär när jag går. Ska till bm nästa vecka, tänkte härda ut och prata med henne om detta, om det inte blir ännu värre förståss :-( Börjar jobba nästa vecka oxå, så vi får se hur det här går.
Stackare! Köp ett bälte är min rekommendation, hjälpte jätte mkt för mig. Har fått tillbaka mkt av min ork. Dock har jag fått ont i ryggen istället.
#293 ja, tänkte att bm skulle bekräfta att det är foglossning och sedan rekommendera ett bälte till mig så att det blir rätt, något annat än att mäta magen måste hon ju få göra när jag är där ;-) ska dit nästa vecka så får bita ihop, förutsatt att det inte blir värre.
Föresten, någon som vet om man använder samma åkpåsen till liggdelen som till sittdelen? Alla jag kikat på ser ut att vara till sittdel iom att de har hål på baksidan för bältet, eller vad det nu än heter… Hade iof tänkt ha fårskinn, overall och filt till en början, men tänkte att hittar man något billigt så kan man ju slå till, det skadar ju inte :-) Insåg att kläder snart måste vara inhandlade och klara, till v 37 ska ju bb väskan vara klar, helst, och har nu bara 2 "klara" set kläder i stl 56 :-o Tänkte köpa massor på loppis, så ska försöka ta mig till någon loppis och se vad jag kan fynda :-P
Jag ska ta mig till bytar dagar i höst, och försöka fynda, brukar vara rätt gott om små storlekar där !
#292 Usch vad jobbigt. Som om det inte är tillräckligt jobbigt att bara vara gravid. Jag var hos barnmorskan igår och det lät som om de lätt skulle sjukskriva mig om jag skulle behöva det i framtiden. Så det känns skönt för jag har ett rätt tungt jobb och lite strul med hjärtat ibland. Vi ska göra så det blir bra för dig sa hon. Tack och bock för det.
Jovisst fanns det omlott kläder på 70-talet ; ) Men tydligen inte bodys utan små tröjor som jag nu har några av. Svärmor fick visa mig hur den skulle knytas. Kanske inte det smidigaste men tänkte jag skulle försöka använda dem lite ändå. De flesta hade matchande byxor. Få se om jag lyckas bifoga en bild : )
#298 så sött! Jag hade en del knyt-omlott till sonen och tyckte dom var bra :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#296 sådana låter intressanta men vet inte riktigt hur sådana fungerar så har inte vågat åka på något sådant :-P jag är lite feg, hehe. #297 skönt med det stödet, jag har fått uppfattningen om att det är svårt att bli sjukskriven pga graviditetskrämpor då dom anser att den inte är en sjukdom, med har man ett tungt jobb och har annat i botten kanske det är "lite lättare". :-) #298 jättefin :-) min svärmor tjatar om att man MÅSTE ha sådana, för sådana skulle man ha när min gubbe var liten. Ja, vi får väl se helt enkelt :-P