Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 1178 ggr
Minnix
2016-07-29 17:59
0

Planera syskon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Längesen jag var här inne nu. Saknar faktiskt den mysiga gemenskapen man kände med alla! Men hur som helst så är min grabb 14,5 månad gammal nu och allt känns så fint. Sambon har fått ett nytt, fast, heltidsjobb och vi har förlovat oss. Här om dagen började vi prata om syskon till Milo och till min stora glädje så vill sambon börja försöka direkt efter nyår! Milo kommer då att vara närmare två år och man vet ju aldrig hur lång tid det tar att bli gravid igen, och om det lyckas hela vägen. Vi tänker alltså att det blir ungefär 3 år emellan barnen. Mina funderingar är dock: Blir det väldigt stor omställning med ett till barn? Min förra barnmorska sa att majoriteten av alla par gör slut innan barnet fyllt 3 pga påfrestningarna, så hur blir det då med två? Är det mycket avundsjuka i den åldern? Angående förlossningen, min första förlossning gick oväntat bra. 15 timmar allt som allt med syrgas som bedövning. Inga stygn, inga komplikationer. Är andra förlossningen läskigare när man vet vad som väntar? Det känns som att den andra omöjligt kan gå lika bra som första… Jag har precis gått ner i vikt med lchf, (gick upp över 30kg förra graviditeten) gick ner från typ 110kg till 75kg, måste jag sluta med lchf när/om jag blir gravid igen? Vill inte svullna i kolhydrater och socker, men kan man riskera att fortsätta gå ner? Milo är den gosigaste bebisen jag träffat! Pussas, kramas och vill hålla om min hals hela nätterna. Han tar gärna hand om sin 5 månader yngre kusin och älskar att klappa och ge nappen, så jag hoppas att han tar det som något positivt att eventuellt få en bebis att hjälpa oss sköta om. Som ni märker så har jag en del funderingar, men skriv gärna vad ni vill! Åsikter, tips, erfarenheter osv… Vi är ju bara i planerarstadiet ännu! (På bilden, Milo till vänster och kusin Melker till höger. Dom är lika stora trots 5 månaders åldersskillnad!)

Fridaaaa
2016-07-29 18:05
0

Måste bara säga: Din Milo liknar min guddotter väldigt mycket! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

villavägen
2016-07-29 18:09
0

Vi fick tvillingar pojke/flicka när vår äldre pojke var 2 år. Har gått superbra. Fast nu då tvillingarna är 2,5 och den äldre är 4,5 kivas pojkarna rätt friskt. Andra förlossningen var så mycket mer avslappnad trots att det var riskgraviditet. Kort och snabb förlossning. Födde alla vaginalt. Vi är starkare än någonsin jag och min sambo. Måååånga tvillingföräldrar går isär. Tyvärr. Att få två på en gång är en chock i sig. Egentiden är minimal. Man får sätta sitt egna åt sidan ett bra tag. Och det är viktigt att båda är införstådd i det, att man stöttar varandra. Det är så mycket glädje sen för ett barn att ha ett syskon/flera syskon. Värt allt!

PogoPedagog
2016-08-02 20:50
3

Det där med att majoritetn av alla par gör slut innan barnen blir tre är ju bara BS det kan man ju räkna ut väldigt enkelt. 

För mig var det iaf nästan lättare när tvåan kom. Då släppte alla tankar på hur mycket jag förväntade mig hinna varje dag och jag insåg att dte fick räcka med att bara vara mamma ett tag. Dessutom var jag så mycket mindre nervös över allt med tvåan så det var mer avslappnat. 

Nu är de 3,5 resp 2 år och dte blir bar aroligare hela tiden :)

villavägen
2016-08-02 21:28
1

Inte majoriteten separerar av småbarnsföräldrar. Men ca 20-30 % separerar innan barnen är 4-5 år. Lite olika beroende på om det är sambos, gifta par. Ålder och kultur spelar även in.

Intehärutandär
2016-08-02 22:35
0

Olika bud här. Då jag fick sonen, så delade psykologen ut relationsböcker åt oss alla och där stod att 60 % separerar innan barnet blir 1 år. Det gäller förstås förstagångsföräldrar och är inte så konstigt då många inte kan släppa sin egoism om att var den enda för sin partner, utan hamnar sist.

Minnix
2016-08-12 22:51
0

Olika svar här! Tänk att man ger ut så olika info… man borde nog inte ens säga till folk att si och så många gör slut… Men hur som helst så håller jag med om att syskon är bra och något man har nytta av! Vi är många syskon i min familj, helor och halvor. Allt som allt 9 stycken i åldrarna 7 till 27 där jag är nr 3. Vill gärna ge Milo syskon en vacker dag och jag hoppas att det blir så :) känner mig lite rädd inför en ny förlossning dock….