Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 892 ggr
[freeatlast]
2016-08-11 15:54
0

viktökning

Hur mycket är det egentligen "normalt" att gå upp i vikt under graviditeten? Jag har just gått in i vecka 17, men känns som att jag ökat ganska mycket i vikt redan… läste någonstans att man vanligen hade ökat 2,5 - 4 kg vid den här tiden. Tror jag gått upp typ 7 kg. Visserligen åt jag för lite och så innan jag blev gravid så jag kanske behövde gå upp i vikt pga det också. Nu äter jag normalt. Jag har inte ätit ovanligt mycket och inte massa onyttigt nu under graviditeten. Blir orolig bara när jag läser att man bara ska gå upp ca ett halvkilo i veckan och jag ökar fortare.. så tänkte höra med er, hur mycket gick ni upp?

jackiejohn
2016-08-11 16:01
1

Går in i vecka 18 imorgon och vägde mig förra veckan hade då gått upp 8kg gick upp 17kg sist gång men vet inte vad jag skulle slutat på då hon föddes i v 31 :) Oroa dig inte! Njut av graviditeten istället :)

Dexterr
2016-08-11 16:05
0

Jag har gått upp 2kg o går in i v18 imorgon.. 
Blir lite orolig att jag gått upp för lite, speciellt när alla säger "Har du inte gått upp mer?!" :(

[freeatlast]
2016-08-11 16:23
0

Det verkar ju som att det varierar och är väldigt individuellt jämfört med vad de påstår på de ställen man läst..! En annan grej jag funderar på; jag har haft normal aptit, fast blivit hungrig ganska snabbt hittills. Men den senaste veckan har jag inte kunnat äta lika bra, blir mätt väldigt fort. Är det normalt att aptiten går ner såhär under graviditeten? Känns som att det borde vara tvärtom? :-P

[freeatlast]
2016-08-11 16:25
0

(Idag te.x så åt vi ute, köttbullar och mos - och jag beställde vuxenportion som jag brukar men sen kunde jag inte äta mer än hälften..)

densomundrar
2016-08-11 16:26
0

Du är gravid och iom graviditet lägger man på sig kilon, alla graviditeter ser olika ut och visar sig olika, ditt barn kanske växer lite snabbare än kurvan eller så kanske du lägger på dig vatten? Jag skulle nog inte vara orolig för viktökning såvida bm inte säger något om det, för sådant har ju dom koll på hela tiden. Går du däremot ner i vikt i rasande fart skulle iallafall jag bli orolig. Så försök ha lite is i magen, det är förmodligen helt normalt och är det inte det så säger bm till :-)

villavägen
2016-08-11 16:34
0

Som tidigare sagts alla graviditeter är olika. Är i v 12. Första graviditeten hade jag gått upp ca 3 kilo vid denna vecka andra graviditeten hade jag gått ner 3 kilo trots att det var tvillingar, nu har jag gått upp 6 kilo!!! Första och andra hade jag ingen aptit, inget illamående heller att tala om. Denna gång obegränsad aptit, inget illamående heller att tala om. Första graviditeten gick jag upp 13 kilo totalt födde i V40, andra ca 15 kilo totalt födde i v34 tvillingar.

[Tibonnanj]
2016-08-11 18:15
0

Jag började på 72kg. i v11 72,6kg . v25 82kg. v28 84kg. v32 86,4kg.

Nu är jag i vecka 37 och har väl gått upp några kg till så ca 17-20 kg viktuppgång. Jag har ökat i vikt i perioder och ibland har det stått helt stilla. Om du åt för lite/vägde för lite först så är det naturligt att gå upp mer.

Aptiten ändras också genom graviditeten. Ibland har jag varit som ett bottenlöst hål och ibland har jag gått från vrålhungrig till proppmätt på bara en persika.

Vad som är normalt går ju att läsa sig till men alla är ju olika så man måste bedöma olika.

Ceciliaolucifer
2016-08-11 18:59
0

Jag gick upp fort och mkt och har gått upp 11kg. Oftast snittar jag på 600gram i veckan. Jag vägde runt 49-50kg när jag plussade och nu över 60kg och är i vecka 25. Jag har inte ätit onyttigt eller mkt. Blir mätt väldigt fort idag. Jag nojjade mig i början men kan lugnt nu säga att det är bara att gilla läget :)

Pontiac57
2016-08-12 01:59
0

Jag gick upp 12 kg och födde på bf. Gick upp det mesta innan v 25 :)

Marvel-lous
2016-08-12 07:33
0

Jag samlade på mig en hel del vätska vid första graviditeten och verkar inte bli bättre denna gång. Jag äter inte onyttigt men brukar i vanliga fall undvika kolhydrater mycket, då jag lätt lägger på mig, och äter alltså mer kolhydrater när jag är gravid och går således upp i vikt. Förra graviditeten gick jag totalt upp 17 kg men då vägde jag närmare 10 kg mer innan graviditeten än jag gjorde denna gång. Är i v20 nu och har redan gått upp ca 9-10 kg, får se vart detta slutar. ;)

flocken
2016-08-12 08:09
0

Jag fick upp 5 kg med äldsta sonen och 3 kg med yngsta. Under hela grav.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sarah
2016-08-12 08:23
0

Är så olika när i graviditeten man går upp också. Jag gick upp ca 14 kg de två första trimesterna, sen bara 4 kg till under den sista. De 18 kilona är bortblåsta idag. Så nojja inte :)

hhejlollo
2016-08-12 08:41
0

Är i vecka 30 med tvillingar och har hittills gått upp ca 12-13kg :) Vet folk som går upp 5 kg i början av graviditeten och i slutet har dom gått upp ytterligare 15 så det är så olika! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

soundtrack
2016-08-12 09:03
0

Jag gick upp 10 kg, minns inte hur kilona var fördelade under gravditeten dock. Nästan allt försvann så fort dottern var ute, sista kilot eller två försvann första veckan.