Ang neo
Jag har undrat, om ens barn behöver ligga på neo en lägre tid (veckor/månader) , är man då som förälder (mamma) hela tiden på neo eller får man åka i från ibland?

Du får lov att åka därifrån, vi åkte och handlade mat ihop oftast och var då borta 30-45min båda två. Jag åkte hem (14mil tur&retur till sjukhuset) vid 2 tillfälle men kunde inte vara borta värst länge för då höll brösten på att sprängas! Maken däremot åkte hem flera gånger och tog hand om hemmet, så det inte skulle stå och förfalla, haha. Neopersonalen sa till oss att de gärna ser att iaf 1 förälder är där så gott som hela tiden för bebisens skull, vi låg väldigt mycket hud mot hud och då vår kontakt med henne vag begränsad var det viktigt för oss att en hela tiden var hos henne ifall nåt skulle hända henne.
man bor på sjukhuset i ett familjerum ofta, dock inte alltid. Är man nyförlöst kan mamman hamna på bb ändå.
Dock har man ju möjlighet att åka hem och tvätta, handla mat och andra snabba ärenden. Dock hinner man kanske inte laga mat utan det finns kök att tillgå. Förvisso kan pappan kanske ha möjlighet att laga mat, dock inte i vårat fall.
Vi bodde båda två i ett familjerum tillsammans med sonen. Min sambo åkte hem typ 1ggr/vecka och tvättade, hämtade räkningar/post, lagade matlådor osv. Jag var ute på några promenader ibland men då stannade sambon istället.
Enda gången vi var i väg tillsammans (då ca 5 timmar) var när vi köpte spjälsäng, skötbord mm och skulle få allt på plats. Då fick sonen köras ut till ett litet rum bredvid personalens arbetsrum, dom hade fönster in till honom och tog hand om blöjbyte, matning och hade honom uppe i famnen mycket.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Har varit nästan 2 veckor på neo först fick vi patient hotell rum efter ett par dagar fick vi ett rum på neo. Men hon låg kvar i kuvös men allt eftersom så kom hon ur kuvösen och därefter i övervakningssal sen sist ett par dagar fick hon bo med oss på rummet inne på neo. Åkte bara hem kortare tag max ett par timmar och åkte tillbaka direkt igen sen..
Ok tack för era svar:-)
Får jag slänga in en fråga?
Vad händer med eventuella syskon om man hamnar på neo? Hamnade där med första och är livrädd för att hamna där flera veckor igen med nya. Får man ha syskonet med sig där? En 2 åring?
#6, Vi hade vår dotter med (8år) men vi bodde bara på ett rum i fyra dagar. Men det ska nog fungera oavsett :)
det beror på, är det RS-säsong så kommer inga småbarn in!
Nej det är sant :)
Våra "grannar" på första neo avdelningen, hade en 2åring. Han var med inne i salarna och på rummet, men natten så sov dom hemma, alltså 2åringen + 1 förälder..
Vi fick inte ha varken syskon eller någon annan in och det var i juni ..tror de är tätt strikta pga att de är så sköra…iallafall där jag bor.
Vi fick ha besök när och hur vi ville i stort sett, men de var noga med att alla som kom var friska och tvättade/spritade händerna innan de kom in på avdelningen. Ytterkläderna fick de hänga av sig innan å låsa in i skåp. Dock fick besökare inte vistas i gemensamma utrymmen, utan bara i rummet hos den de besökte..

Är nog från sjukhus till sjukhus, fick vi besök fick vi gå ner till cafeterian på sjukhuset de fick inte komma in på avdelningen även fast vi hade familjerum. Syskon var inte heller välkomna in på avdelningen. Så kort och gott ingen anhörig fick se/träffa våran dotter förrän vi fick hemvård.
Låg 3 månader på neo. Vi fick åka hem över natten då och då när pojkarna ändå låg uppkopplade på avdelningen på natten. Sen var vi alla sjuka 1 vecka och då var vi bannlysta. Kom tillbaka på julafton. Annars var vi inne och hemma om vartannat. Jag var där 2-3 dagar och sambon hemma med storebror (som var 1år) och sen bytte vi plats. Jag pumpade hemma, fick låna hem en pump. Men vi låg väldigt länge! Är det bara några veckor skulle vi inte fått åka hem…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Vi fick inte ta emot besök och ville det inte heller. Infektionsrisken ska man inte ignorera! Finns ju andra bebisar där att tänka på.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus