Hjälp!
Jag vet inte riktigt om det här är rätt ställe att fråga på, men känns som att ni här skulle kunna svara.
Jag har haft p-stav som dessvärre gick ut i april i år. Jag har inte vågat ta ut den än, eftersom jag och sambon inte direkt pratat om att yngla av oss. Inte på ett seriöst plan, i alla fall. Jag har haft ägglossning två gånger sen april (min menscykel är alldeles för långsam…) som jag känt av. Hur länge kan man ens gå med en p-stav efter utgångsdatum? Kan jag bli sjuk på något sätt? Har liksom sparat den i armen för att vara säker, trots att jag haft ägglossning. Jag vill ju inte ta ut den och sen inte ersätta den med något ifall jag skulle bli gravid. Jag vill gärna behålla i så fall, men jag har ingen aning om var han står i den frågan. Det är lite bådeoch egentligen. Får inga direkt raka svar när jag frågar heller.
Hur som helst, vad kan hända om den är kvar ett halvår efteråt? Vi tillsammans har kommit fram till att min psykiska ohälsa kan vara kopplad till just p-staven; finns det andra preventivmedel som inte ger en ångest? Hört om hormonfria skydd, vad finns det för alternativ?
Jag vet ju egentligen inte ens om jag kan bli gravid. Vi har haft sex nära och på ägglossning men inget har hänt.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Hormonfria skydd som finns är sånt som kopparspiral, kondom, pessar (finns såna man har inne i stort sett hela tiden numera så man måste inte planera i förväg som med gamla pessar), p-dator
#1 Okej! :) Är jag helt galen om jag tar ut staven och ser vad som händer? Allra helst vill jag inte ha skydd, just pga att jag inte har råd egentligen att bli påverkad psykiskt. Inte nu när mitt liv äntligen börjar ordna upp sig. Temporära skydd vill jag inte använda, såsom kondom, dels för att vi båda är väldigt spontana sexuellt och då finns dt inte riktigt tid att krångla fram en kondom eller liknande. Vi försöker synka vår lust eftersom det infaller sällan.
Vad är en p-dator? :)
#2 Haha, antagligen inte eftersom jag haft ägglossning minst två gånger sen den gick ut :p Första gången jag märkte av det var i juni och sen nu för tre veckor sen. Jag har för mig att den skyddar efteråt ändå, fast lite och sen mindre och mindre.
Men om jag utgår från det du skrev så bör det alltså inte göra varken till eller från att den sitter kvar eller inte, skyddsmässigt tänker jag?
Kan det hända något om den sitter kvar länge efter den gått ut? Alltså, kan jag bli sjuk eller något? Få problem?
Haha, känner mig jättekorkad som alls frågar :(
det viktigaste är väl att du bör tänka på att ett eventuellt foster kan ta skada av hormonrester från p-staven, så den måste ut om du vill behålla ett eventuellt barn.
P-staven kan växa fast och vandra, risken ökar väl ju längre den får sitta i kroppen så ta ut den.
Det finns flera olika p-datorer här kan du läsa om hur de brukar funka http://www.preventivmedel.com/preventivmetoder/p-dator/
#4 Ah! Ja, det var lite det jag var rädd för. Jag känner den fortfarande, men den har blivit tunnare om man säger så. Antagligen inkapslad i fett och ärrvävnad då jag haft en tidigare.
Jag har som sagt inte vågat ta ut den då det känns som jag går över huvudet på min sambo. Jag kan vilja ha barn hur mycket som helst, men vill inte han eller känner sig osäker så ska det heller inte bli några ungar. Sen ifrågasätter jag mig själv enormt mycket, eftersom jag inte kan få in i mitt huvud att jag kan vilja ha barn. Fram tills jag träffade min sambo så har jag blånekat till barn. Ansett mig ha alldeles för trasiga gener och dåliga förutsättningar så inte vågat tänka i andra banor. Mycket av den rädslan gör att jag stoppat huvudet i sanden och låtit staven sitta kvar :(
Visste inte att de kan ta skada D: På vilket sätt?
#6 Åh tack! Ska genast gå in och läsa.
Edit: Läst lite nu och det där verkar ju toppen! På sätt och vis bör jag ju med den lilla prylen även kunna se om jag alls är fertil?
Ska prata med sambon om detta i veckan.
Prova koppar spiral helt hormonfritt alternativ och ta ut staven ring till kvinnohälsovården ditekt..
#8 Jag har hört att de ska vara hemska att sätta in och sen att man blöder kopiösa mängder efter? Jag har varit så glad över att jag blöder pyttelite i tre dagar och sen är det klart D:
Men ring barnmorskan och diskuttera dina alternativ..känns inte bra att du använder gammal stav..
#10 Ja, jag får göra det.
Nej, jag vill ju inte heller ha en gammal stav, men har blivit så iom min rädsla för att gå över huvudet på min sambo :(
Hittade en Mama Mia med drop in i Solna. Blir att åka dit på onsdag och ta ut staven. Tar det därifrån sen. Säger sambon bestämt nej får jag återkomma och hitta en lösning, annars får det vara. Tack och lov känner jag av när jag har ägglossning.
Du är ju fertil några dagar innan och någon dag efter. Så bara för att du själv känner av den är de ingen säker metod. Spermier överlever några dagar även efter dem lämnat mannens kropp.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus

Problemet är väl att du går lite över huvudet på din sambo när du låter en utgången p-stav sitta inne också. Effekten avtar ju, och tillslut är du oskyddad. Involvera din sambo i dina tankar! Kanske behöver du gå hormonfri ett tag, men då behöver han vara med på det och ta ansvar också. Det är inte bara ditt ansvar att se till att du inte blir gravid så länge som ni är helt öppna och ärliga om förutsättningarna. Däremot är det minst lika illa att gå med preventivmedel som gått ut om han inte är införstådd med det.
#13 Ja. Jag hoppas jag är det så det inte är mer fel på mig än vad det redan är, haha.
#14 Jag har faktiskt inte tänkt på det sättet. Han har vetat om att den suttit kvar och jag försökt prata med honom om hur vi ska göra. Han är inte en pratsamt person och får mest hummanden som svar eller ett "okej" då och då som bekräftelse att han hört vad jag sagt. Att jag inte får ett vettigt svar från honom är ju också en av anledningarna till att den suttit kvar så länge. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att den ryker på onsdag, kan inte gå med den i armen längre.
Att vara öppen med honom och förvänta sig att han ska vara lika öppen tillbaka är ungefär lika troligt som att en inbunden bok läser romanen högt för en. Han är hopplös på att prata om saker eller ge ordentliga svar.
Är jag självisk om jag nu bara tar ut staven utan att vänta på svar från honom hur vi ska göra?
Har ni inte diskuterat barn ordentligt så är det väldigt osmart att inte använda ett fungerande preventivmedel.
#16 Jag diskuterar med honom men han diskuterar inte med mig. Tar jag upp det för ofta blir han irriterad och gnäller att jag tjatar. Det gäller allt och inte bara just detta. Staven kan inte vara kvar längre oavsett. Föreslog p-dator som någon annan här nämnde. Har både bara bestämt och försökt fråga honom…
Ska prata mer med honom när han kommer hem från jobbet.

Se bara till att han vet vad som gäller. Du har full rätt att ta ut staven och du har full rätt att inte sätta in något nytt. Han har däremot full rätt att veta vad du tänker och vad du gör så att han kan fatta ett beslut utifrån sig själv. Han har ju också ett ansvar under förutsättningen att alla kort ligger på bordet. Det är också lite hans ansvar att ta diskussionen, men det viktigaste är att han vet precis vad som gäller så att han inte blir lämnad utanför och inte förstår att du saknar p-medel.
Jag åt p-piller innan första barnet vi hade inte direkt diskutterat saken men vi hade varit tillsammans ett bra tag. Jag informerade nu slutar jag med mina p-piller så att du vet.. så här efteråt så sa han att det var det bästa jag gjorde vid det tillfället ..ibland behöver en del män en knuff men det är ju olika . Men då vet han att du är oskyddad och kan bli gravid men inte bra att smussla med det och gå med gammalt p medel det är som att sticka huvudet i sanden typ.
#18 Ja. Jag dubbelkollade med honom igår att han verkligen vet att jag kommer ta ut p-staven. Jag är väldigt öppen med vad jag gör, tycker och tänker, sen brukar han dock inte lyssna när jag säger saker, så man får säga dom 20 gånger och verkligen stirra på honom tills man får ett svar att han hört och förstått, haha. Han ville att jag skulle ordna någon form av annat p-medel istället. Ska prata med dom på Mama Mia imorgon om ett alternativ som inte är hormonbaserat. Vill helst inte ha spiral för jag är så nöjd med min minimala mens på tre dagar.
#19 Åh! Nej, alltså jag smusslar inte med det eller ens döljer på något sätt att jag har kvar en gammal stav. Det har bara inte blivit av att jag gjort något åt det eftersom jag inte kan få några raka svar från sambon om hur vi ska göra med det. Får bara "jaha/okej" eller "jag vet inte" när jag frågar…