Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 2201 ggr
hhejlollo
2016-07-20 15:27
0

Sjukdomskänsla

Hej på er! Känns som jag är världens nojigaste, blivande mamma men känner att det är tryggt att vända sig hit vid frågor, så jag vet att det kommer lite för många ibland.. Hur som helst undrar jag nu om det är normalt med sjukdomskänsla? Vakande imorse och andades tungt, hade världens svullnaste fingrar och kände mig småsjuk (typ feber), åkte till mormor en stund och började sy flickornas babynest och började känna mig lite sämre, nu några timmar senare känns det som feber fast utan feber och jag är yr med världens största elefantfötter!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sparven88
2016-07-20 16:13
0

Har du blivit kollad för havandeskapsförgiftning? Behöver ju inte alls vara så, men det var min första tanke som dök upp.

hhejlollo
2016-07-20 16:18
0

#1 Nej det har jag inte men hur vet man det? Kollade UVI förra veckan och det var inget konstigt, borde dom inte sett något i samband med det??

Sajtvärd på degus.ifokus

Sparven88
2016-07-20 16:22
0

Lämnar du alltid urinprov hos bm? För de kollar om man har protein i urinet, har man det och högt blodtryck, kan det tyda på hf. Det bör din bm kolla varje gång du är där. Läs på 1177, om hf. Står bra där! :)

hhejlollo
2016-07-20 16:24
0

#3 Nej sist var det pga mycket sammandragningar så vi skulle kolla om det var UVI :) Men om det var protein i urinet borde hon väl sätt det? Eller måste man kolla specifikt efter just det? Hade bra blodtryck sista jag var där (torsdag förra veckan) :) Kanske bara nojar mig! Tack för tipset, får läsa där!

Sajtvärd på degus.ifokus

Sparven88
2016-07-20 16:40
0

Tror man måste kolla spec efter det.. Men, att du har tungt att andas är ju egentligen inte så konstigt när bebisarna är både upp å ner och fram å bak. De tar ju ändå plats. Svullnaden kan ju vara eftersom det är varmt, och du har mkt vätska. Behöver ju inte vara något :)

Sparven88
2016-07-21 09:02
0

Hur mår du idag? :)

[Liinda]
2016-07-21 10:05
0

Eftersom havandeskapsförgiftning kan komma snabbt och yrsel och svullnad är symptom på det så skulle jag definitivt åka in till förlossningen för en koll. Speciellt som du väntar 2 och det är en stor ansträngning för kroppen!

LoAEmma
2016-07-21 11:07
0

De kollar ju alltid blodtryck när man träffar bm och har det stigit för mycket från inskrivningstrycket så kollar de urinprov efter protein. Rätta mig om jag har fel?
Jag fick hf i slutet av graviditeten.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

oh-la
2016-07-21 11:55
0

#8, det stämmer. Jag har bara fått lämna kissprov en enda gång vid inskrivning. Sedan har mitt tryck legat stadigt på runt 108/70, så jag har inte behövt lämna något mer :)

Sparven88
2016-07-21 11:57
0

Olika det där. Jag fick lämna urinprov vid varje besök hos bm.

[TanatosNyx]
2016-07-21 19:12
0

In på koll, du är extra utsatt eftersom du bär tvillingar. Ring förlossningen redan nu direkt. Chansa inte.

villavägen
2016-07-21 19:56
0

Åk in om du är orolig, men jag kan lugna dej med att yrsel, elefantfötter, svullna händer feberkänsla hade jag tidigt med tvillingarna. Det är tungt. Går inte jämföra en enlinggraviditet med en tvillinggraviditet. Även om man mår bra så blir det förr eller senare riktigt slitit. Vila så mycket du kan. Det är det enda du kan göra för att dina små ska stanna inne så länge som möjligt. Kram!

[TanatosNyx]
2016-07-21 19:59
0

Ja mest troligt är det en kombo mellan tvillinggraviditet och denna sommarvärme. :) men plötsligt händer det skit.

villavägen
2016-07-21 21:51
1

Prova med stödstrumpor! Ett tips från mej. Jag fick mycket besvär redan v 7 med svullna fötter. Stödstrumpor räddade mej. Tillslut kunde jag inte vara utan dem. Var så skönt, ja det låter konstigt men till och med i värmen var det behagligt. Blev mer rörlig och slapp jättesvullna fötter på kvällen. Finns på apoteket.

hhejlollo
2016-07-22 09:46
0

Oj, nu har jag vart seg känner jag! Känner mig inte sjuk längre efter mycket vila, men blir fortfarande yr med jämna mellanrum, oftast på kvällen och sen får jag svårt att andas under natten.. Spelar ingen roll hur jag ligger! Tror inte det är HF men man är ju lite på sin vakt ändå när det är vanligare att få när man väntar fler! Stödstrumpor har jag, håller med om att det blir bättre men vissa dagar har jag elefantfötter ändå haha! Tack snälla för alla era svar!<3

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
2016-07-22 09:52
0

Passar på att fråga - vilken längd ska tappen vara för att vara opåverkad? Får inget vettigt svar när jag söker!:D

Sajtvärd på degus.ifokus

Hannashusdjur
2016-07-22 19:16
0

4 cm är väl normal längd. Iaf vad läkaren sagt till mig:)

[TanatosNyx]
2016-07-23 08:13
1

4-5cm är genomsnittet, men under 2,5 innan den räknas som påverkad