Graviditetspingla?
Jag har för mig att jag har sett andra blivande mammor prata om att man kan ha en gravidpingla eller graviditetssmycke kanske man kallar det 😃
Vad är de till för? Är det för att bebisen i magen ska höra det pinglande ljudet? Pinglar den så högt att bebisen verkligen hör den igenom allt i magen? 😛
Berätta mer 🙂
Bola tror jag de kallas, Ska hänga nere på magen från vecka 20 (har jag för mig) då bebisen ska kunna höra pinglandet å känna lugn av det. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Just ja, så kallades den. Men hör bebisen verkligen så svaga ljud genom magen? 😛
Det kan jag inte svara på. :) Men "dom" säger ju att barnet hör musiken man lyssnar på å folk omkring en, så varför inte.
Jag vet inte heller mer en att det påstås att bebisen hör det :) Det står att man skall hänga den på barnvagnen sen så att bebisen känner igen ljudet. Det är en mysig tanke och ett fint smycke iaf tycker jag :)
Funderar starkt på att använda en sån när och om jag själv blir gravid, tar effekten med en nypa salt men jag tycker det är fint och fungerar det som det är tänkt så är det ju bara positivt :-)
Jo, förstår om barn hör musik och människor som pratar men när jag läste lite om smycket så stod det att de ger ifrån sig ett "svagt" ljud och föreställer jag en vanlig liten bjällra som då och då studsar lite på magen och det har jag svårt att tro att bebis hör genom magen. Det är ju inte så att man går runt och skakar loss den där bjällran 😛 Men är också lite sugen på att köpa ett bara för att de är vackra och säkert ser vackert ut sen när den hänger på vagnen 😃 Men hade såklart varit ännu roligare om de faktiskt funkade så som det påstås 😛
Ja att den faktiskt är lugnade för bebisen kan ju mer vara ett försäljningsknep. Fast jag tycker själv att det är lite lugnande så jag hoppas att bebisen tycker det med :) Den låter faktiskt lite mer en vad jag trodde att den skulle göra, men tycker inte att den är störande på något sätt.
Tycker också den låter ganska högt, hade ingen själv men en vän till mig har nu å de va hon som sa att de skulle vara lugnande, så de e inget jag vet något om. :)
Haha, nu beställde jag mig en pingla ändå. Kunde inte låta bli 😃 Blev denna då jag gillar stjärnor och månar (gillar rymden) http://www.silvermama.se/bola-gravidsmycke/vintage/ornament-stjarnor-manar-antik
Vilken fin du hitta :)
Ja, jag såg på någon annan sida att det fanns med stjärnor och månar men såg inte riktigt ut så som jag ville, så jag googlade runt lite och hittade den 😃
Jag tänkte att jag skulle skaffa en sådan, men kan inte ha den utanpå kläderna när jag jobbar (pga hygien, då jag jobbar på sjukhus) men till/från jobbet osv går ju bra! Sedan har jag förstått att många hänger upp den i barnvagnen/vaggan sedan för att bebisen då får höra samma bekanta ljud som när mamman gått runt med bebisen i magen.
Har fått hem min pingla och den är jättefin och låter fint 🙂 Men jag har fortfarande lite svårt att tro att bebisen ska höra ljudet, speciellt efter att jag har läst att bebisen hör ungefär lika mycket som vi skulle göra om vi hade öronproppar i öronen med hörlurar över 😛
Jag snavade över en text i farten som menade på att foster inte kan höra dessa smycken då de inte låter tillräckligt högt. Jag läste inte mer än så och vet inget mer om saken, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer 😛
#15 Jag misstänkte det, även innan jag köpte smycket egentligen 😛 Vet inte varför jag köpte den, haha. Kanske för att den var fin 😃
Det är ju mysigt ändå :)
Ju mer jag tänkte på det så bestämde jag mig tillslut att skicka tillbaka pinglan. Visst var den fin men den var inte så bekväm i nacken och var lite i vägen ibland + att bebisen ändå inte hör det där lilla pinglet genom magen (det visste jag ju som sagt innan jag köpte den och vet knappt ens varför jag köpte den). Kändes som ett onödigt och väldigt spontant köp och just nu behöver jag pengarna mer, haha 😛
Ställer frågan här så slipper jag skapa en ny tråd, köpte en billig men i vilken höjd på magen ska den sitta? Medföljande halsband är så kort att den precis räcker ner till magen precis under tuttarna.
#19, jag har för mig att den ska sitta i höjd med naveln :) nån annan får gärna rätta mig
Har sett olika varianter, men gemensam nämnare är att de har vilat på bebiskulan.
Tack, då har jag inte fått det helt om bakfoten iallafall, får skaffa annan halskedja :-) Antar att den bör sitta minst vid naveln, för att komma nära bebis och öka chansen att den hör :-)
När bebisen är född kan man ju ha smycket på vagnen eller babyskyddet så bebisen får höra ljudet även utanför magen:-)
Min hängde ner till naveln ungefär. Nu hänger den i vagnen ❤️
Ja, det är iallafall lite min grundtanke, att den ska finnas som "trygghet" när bebis väl är ute. Om det sen fungerar på riktigt eller om det bara är något som hängt med sedan gammalt kvittar i detta fallet för min del, då det är en mysig och dekorativ sak/tanke/idé :-)
Mysig tanke som sagt men bebisen kommer inte att höra. Det är ett svagt pingel som man hör då och då när den studsar mot magen. Även om det skulle vara knäppttyst i rummet samtidigt som den pinglar mot din mage så skulle den inte höra något. Förutom att det är mycket ljud från din egen kropp (hjärtslag, blod, mag- och tarmrörelser) så krävs det att någon utomstående pratar högt för att bebisen ska höra något som mest kommer att låta som mummel, vad jag läst mig fram till. Så ett svagt pingel kommer bebisen inte att höra 😛
Jag var jätte nöjd med min gravidpingla. Jag älskar när det pinglar och rasslar när jag går. Sen brydd jag mej inte om barnet hörde det eller inte i magen utan det var själva känslan och hur lugn jag blev av den.. och nu när barnet är ute är den guldvärd. När hon skriker och man inte får henne ner lugnad pinglar jag lite i den så slutar hon skrika och jag kan trösta.