Frågor
Hej allihopa! Vissa här kanske kommer ihåg att för ganska exakt ett år sedan så fick jag ett missfall och mådde väldigt dåligt. Sedan dess så har jag bytt man, lägenhet och ort. Nu är jag gravid igen! Och jag har hur många frågor som helst.. Är det normalt att ha ont? Jag är livrädd för missfall, när ska man börja bli orolig om det inte kommer blod? Jag har bokat tid för inskrivning hos barnmorskan, vad händer där? Kommer man att få konfirmerat på något sätt att fostret faktiskt lever? Sushi - kan man äta det? Om man äter det ute på restaurang? Jag vet inte om jag kan klara mig en hel graviditet utan sushi…
/Surpan

Jag hade hemsk värk i början av graviditeten, till v15 ungefär och sedan en vända till efter v 20. Som riktig otäck mensvärk typ. Vet inte om det är inskrivning eller hälsosamtal du ska på. Hälsosamtalet bokas man in på direkt när man plussar, runt v 5. Där får man lite allmän info, pratar lite alkohol och droger, motion, kost och liknande. Inga prover brukar tas då. Inskrivning brukar man ha i v 8-9. Då tar man prover på dig men man får ingen koll på fostret förrän tidigast KUB (på de ställen KUB erbjuds) runt v 11-14 eller vid RUL v 18-20. Tidiga ultraljud kan man ofta bekosta själv om man vill ha något, tidigast från v 6, men vanligast från v8. Sushi kan man äta om man är helt säker på att den är helt helt nygjord. Framför allt gäller det på grund av risken för listeria. Man brukar säga att hemmagjord är ok, samt vegetarisk. Vissa bitar ska också undvikas av andra orsaker, tonfisken exempelvis. Vissa äter der, jag har valt att låta bli fast jag håller på att längta ihjäl mig efter det. Känns så onödigt att chansa tänker jag för egen del. Jag har varit hemskt sugen på öl också hela graviditeten av någon anledning, troligtvis för att jag inte får, och låtit bli det också helt så man klarar sig :)
Jag hade med väldigt ont dom första veckorna, när jag plussade och fram till vecka 9 ca! Växtvärk. I skåne där jag bor så har man inskrivning vecka 8, då pratar man lite allmänt om hur man mår och bestämmer ett ungefärligt bf (det "exakta" får man vid UL vecka 18), även blodprov. Vid vecka 11-12 kommer man på ett nytt besök, då lyssnar man på hjärtljuden. Jag vet att man inte får lyssna på hjärtljuden så tidigt på alla ställen, men där jag bor får man. Stort grattis till graviditeten:)
Sushi kan jag inte svara på då jag inte gillar det:)
Skönt att det är normalt med smärtan i alla fall! Tack för alla svar!
/Surpan